Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 231
Offentligt
2187289_0001.png
Ase
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Frederikskaj 4
2450 København SV
Tlf. 70 13 70 13
Fax 70 13 70 12
www.ase.dk
Den 7. maj 2020
Kære beskæftigelsesordfører
For Ase er det en kerneopgave og afgørende vigtigt, at vi kan understøtte
vores ledige medlemmers tilbagevenden til beskæftigelse samt vejlede
medlemmer i risiko for ledighed. Det er vores ambition, at vi kan fastholde
denne kerneopgave
også under de nuværende forhold, hvor
beskæftigelsesindsatsen er suspenderet.
På få uger har flere end 50.000 danskere mistet jobbet. Og endnu flere ventes
ramt af ledighed. Under den aktuelle genåbning af landets virksomheder og
arbejdspladser er behovet større end nogensinde for at ledige kan få den
bedste vejledning og støtte med henblik på hurtig tilbagevenden til
arbejdsmarkedet.
Men den aktive beskæftigelsespolitik er sat i bero, og sagsmængden og
omfanget af lovpligtige fysiske CV- og rådighedssamtaler hober sig op,
samtidig med, at vi som a-kasse er afskåret fra at understøtte og fremskynde
vores ledige medlemmers vej tilbage til arbejdsmarkedet.
Derfor opfordrer Ase indtrængende Folketingets Beskæftigelsesudvalg til at
tage stilling til, at der i suspensionsperioden gives mulighed for at der kan
afholdes nulstillende samtaler gennemført eksempelvis som webinarer, via
telefon, Skype eller andre digitale kontaktformer i fraværet af muligheden for
fysisk fremmøde. Det vil sikre, at a-kasse medlemmer med opdaterede CV og
individuel vejledning er optimalt rustede til hurtigst muligt at vende tilbage til
beskæftigelse, og ikke fastholdes unødigt længe i ledighed som følge af
regeringens suspendering af beskæftigelsesindsatsen.
Ase har været i dialog med Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
(STAR) i flere omgange om muligheden for brugen af nulstillende digitale CV-
samtaler. STAR henviser i den forbindelse til ministeren for afklaring af denne
mulighed. Ase har derfor også rettet denne henvendelse til
beskæftigelsesministeren.
Vi skal have gang i Danmark igen på den klogeste måde. Sundhedsmæssigt,
økonomisk og menneskeligt. Det gør vi blandt andet ved at bruge
ressourcerne optimalt, tage bedst muligt hånd om de ledige og undgå fysisk
kontakt netop der, hvor det giver mest mening.
Digitale løsninger i beskæftigelsesindsatsen kan ikke alene lette vejen tilbage
til arbejdsmarkedet for de mange tusinde, der foreløbigt har mistet jobbet
under Covid19-nedlukningen. De kan også danne grundlag for en fremtidig
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 231: Henvendelse af 7/-5-20 fra ASE om at der i suspensionsperioden gives mulighed for at der kan afholdes nulstillende samtaler gennemført eksempelvis som webinarer, via telefon, Skype eller andre digitale kontaktformer i fraværet af muligheden for fysisk fremmøde.
2187289_0002.png
bedre udnyttelse af digitale muligheder i beskæftigelsesindsatsen til gavn for
den enkelte ledige og samfundsøkonomien.
Den seneste tid har sat vores omgangsformer og sociale adfærd i et nyt
perspektiv. Den store omvæltning i vores levevis som følge af Corona-krisen
giver samfundet et kæmpe velstandstab her og nu og en efterfølgende
regning i form af lavere økonomisk vækst og stigende ledighed, der vil
medføre endnu hårdere politisk prioritering af samfundets ressourcer.
Der vil være behov for at gennemgå samfundsøkonomien med henblik på at
finde muligheder for øget effektivitet. Det gælder ikke mindst på
arbejdsmarkedet, hvor langt flere desværre i en periode nu vil være ramt af
ledighed.
En af de vigtigste erfaringer fra tiden med det Corona-nedlukkede samfund er,
hvor hurtigt store dele af samfundet har været i stand til at digitalisere
arbejdsopgaver og arbejdsprocesser, der tidligere havde krævet fysisk
fremmøde.
I Ase mener vi, at tiden er den rette til at gentænke beskæftigelsesindsatsen i
kølvandet på nedlukningen af Danmark. Her kan digitale kontaktforløb med
nye samtaleformer og metodefrihed, samt de erfaringer i a-kasserne, der er
blevet udbygget under Corona-krisen, vise vejen.
Mange a-kasser
inklusiv Ase
har netop taget digitale kontaktformer i brug
under suspenderingen, og resultaterne er yderst positive.
Der kan opnås nødvendige økonomiske gevinster ved at indføre metodefrihed
og i den forbindelse gennemføre jobsamtaler med ledige digitalt fremfor ved
personligt fremmøde. Disse vil omfatte blandt andet bedre udnyttelse af
ressourcer i beskæftigelsesindsatsen, sparet tidsforbrug for den ledige i form
af transport- og ventetid samt et mindre klimaaftryk som følge af mindre CO2-
belastning fra transport.
Hertil kommer de sundhedsmæssige aspekter, idet det helt generelt vil være
en samfundsmæssig fordel at mindske den fysiske kontakt af hensyn til
minimering af smittespredning. Det gælder i særdeleshed i forhold til
udviklingen i Covid-19, men også af hensyn til at minimere smitten fra andre
eksisterende og nye endnu ikke kendte virusser.
1
Det er mit håb, at Folketingets Beskæftigelsesudvalg vil lytte til Ases
indtrængende appel om, at der i suspensionsperioden kan gennemføres
digitale nulstillende CV- og rådighedssamtaler. Det vil medføre, at vi som a-
kasse efter suspensionsperioden kan fortsætte med fyldestgørende og rettidig
vejledning, idet vi ikke står med en oparbejdet sagsbehandlingspukkel.
1
Vedlagt notat der nærmere beskriver Ases overvejelser i forbindelse med
gevinsterne ved et digitaliseret kontaktforløb.
Side 2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 231: Henvendelse af 7/-5-20 fra ASE om at der i suspensionsperioden gives mulighed for at der kan afholdes nulstillende samtaler gennemført eksempelvis som webinarer, via telefon, Skype eller andre digitale kontaktformer i fraværet af muligheden for fysisk fremmøde.
2187289_0003.png
Det er ligeledes min opfordring, at Folketingets Beskæftigelsesudvalg i
forlængelse af Corona-krisen gentænker beskæftigelsesindsatsen. I den
sammenhæng vil Ase gerne stille viden og erfaringer med digitale løsninger i
kontaktforløbet til rådighed.
Med venlig hilsen
Adm. direktør, Karsten Mølgaard Jensen
Side 3