COVID-19 som arbejdsskade. Der kan være behov for en særordning.
Vi foreslår, at COVID-19 kan anerkendes som en arbejdsskade, medmindre overve-
jende sandsynlighed taler imod. Forslaget er med andre ord, at der skal gælde om-
vendt bevisbyrde. Det vil vi nedenfor nærmere redegøre for.
Vi ved alle, at den nye coronavirus er yderst smitsom. Så smitsom, at vores samfund for en periode
stort set har været lukket ned. Væsentlige restriktioner og tiltag er blevet iværksat for at minimere
smitterisikoen, og det har haft effekt. Smittetrykket er faldet betragteligt i perioden fra restriktio-
nerne blev indført. Fra ca. 2,5 til ca. 0,6.
Nu åbnes samfundet i et vist omfang igen – kontrolleret, og alle eksperter er enige om, at dette
uvægerligt vil øge smittetrykket. At flere arbejdspladser åbnes, vil altså forøge risikoen for at på-
drage sig sygdommen COVID-19. Forhåbentlig vil det ikke ramme mange og forhåbentlig ikke
alvorligt, men flere vil blive smittet, og flere vil pådrage sig alvorlige komplikationer, og flere vil
dø. For nogen vil den af arbejdet forøgede risiko være stor, og for andre mindre.
At vi kan udsættes for coronavirus overalt, hvor vi færdes, og at en stor del af smittetilfældene ikke
har og ikke kan have noget med arbejdet at gøre er utvivlsomt, men i mange tilfælde vil det kunne
have sammenhæng med arbejdet.
Hvornår vil COVID-19 så være en arbejdsskade? Hvilke momenter spiller ind ved vurderingen
heraf? Og er der behov for en særordning? Denne problematik ønsker vi som advokater, der gennem
mange år har behandlet og fortsat behandler hundredvis af arbejdsskadesager, at give et bidrag til.
Der er efter vores opfattelse behov for tydelige retningslinjer, så de mange ansatte, der via deres
arbejde er udsat for en risiko for smitte, har en nogenlunde klar forventning om, under hvilke be-
tingelser de, hvis de får COVID-19, vil kunne få sygdommen anerkendt som en arbejdsskade. Da
sygdommen er ny, og fordi der er så mange ubekendte faktorer især om smittedosis og smitterisici,
vil der gå lang tid, før man har en mere klar viden. For COVID-19 vil der desuden i mange tilfælde
være et særligt problem med at dokumentere smitten.
Derfor er vores forslag, at bevisbyrden vendes om i forhold til, hvad der i dag er gældende. Det vil
betyde, at det er arbejdsskademyndighederne, der med overvejende sandsynlighed skal bevise, at
COVID-19 sygdomstilfælde ikke skyldes arbejdet.
Gældende regler
Arbejdsskadesikringslovens formål er at yde erstatning og godtgørelse til tilskadekomne eller deres
efterladte ved arbejdsskade. Skaden skal være forårsaget af arbejdet eller de forhold, det foregår
under, men arbejdsgiveren behøver ikke at have handlet ansvarspådragende. Efter arbejdsskadesik-
ringslovens § 5 kan en arbejdsskade være en ulykke eller en erhvervssygdom. En ulykke afgrænses