Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 208
Offentligt
2179762_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
22. april 2020
Arbejdstilsynets opfølgning af Havarikommissionens rapport om
togulykken på Storebælt 2. januar 2019
CVR 10172748
Til Folketingets Beskæftigelsesudvalg
I forlængelse af min fremsendelse af 20. december 2019 af Havarikommissionens
endelige undersøgelsesrapport samt besvarelse af Beskæftigelsesudvalgets spørgs-
mål 28 og 108, vil jeg hermed orientere udvalget om Arbejdstilsynets opfølgning
på rapporten. Arbejdstilsynet oplyser følgende:
”Havarikommissionen
konkluderer, at ulykken skete, fordi sættevognstrailerens
hovedbolt ikke var låst fast til godsvognens skammel. Af Havarikommissionens
rapport fremgår, at en række myndigheder og virksomheder har iværksat forebyg-
gende foranstaltninger, herunder at Deutsche Bahn som midlertidig løsning imple-
menterede ekstra kontrol med læsning af sættevogntrailere på lommevogne og se-
nere bl.a. fysisk kontrol med låsemekanismen. Havarikommissionen har derudover
givet fire sikkerhedsmæssige anbefalinger i den endelige undersøgelsesrapport:
J.nr.
2019-8056
Anbefaling 1:
Havarikommissionen anbefaler, at ERA (det europæiske jernba-
neagentur) sikrer, at alt sikkerhedskritisk udstyr (f.eks. tilbehør) på godsvogne
identificeres og håndteres i det europæiske vedligeholdelsesregime.
Anbefaling 2:
Havarikommissionen anbefaler, at Trafik- Bygge- og Boligsty-
relsen sikrer at sikkerhedsledelsessystemet hos DB Cargo Scandinavia A/S
fremadrettet indhenter sikkerhedsrelevant viden hos medarbejdere og andre in-
volverede, og håndterer dette i virksomhedens sikkerhedsledelsessystem.
Anbefaling 3:
Havarikommissionen anbefaler, at Trafik- Bygge- og Boligsty-
relsen sikrer, at Banedanmark og A/S Storebælt gennemfører analyse af behov
for opdaterede sikkerhedsmæssige krav til vindrestriktioner og kvalitet af vind-
målinger, samt sikrer, at bl.a. stormberedskabet er bekendt med de sikkerheds-
mæssige grænser.
Anbefaling 4:
Havarikommissionen anbefaler, at Trafik- Bygge- og Boligsty-
relsen sikrer, at DSB undersøger muligheden for forbedret fastgørelse af lyspa-
neler på litra MG (IC4 togtypen) og i nødvendigt omfang implementerer forbed-
ringerne.
Arbejdstilsynet har ikke været involveret i Havarikommissionens arbejde i forhold
til de forebyggende foranstaltninger. Redningsarbejdet i forbindelse med ulykken
blev varetaget af Politi og Beredskab. Blandt andet på baggrund af Politiets oplys-
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Orientering vedr. Arbejdstilsynets opfølgning af Havarikommissionens rapport om togulykken på Storebælt 2. januar 2019, fra beskæftigelsesministeren
ninger besluttede Arbejdstilsynet ikke at rykke ud til ulykkesstedet umiddelbart ef-
ter ulykken. Arbejdstilsynet lagde i den forbindelse vægt på, at der var tale om en
meget alvorlig togulykke med flere omkomne og tilskadekomne, hvor fokus i før-
ste omgang var på redningsarbejdet, som varetages af Politi og Beredskab. Dertil
kommer, at det er Havarikommissionen, der er ansvarlig for og har kompetencerne
til at undersøge jernbaneulykker i Danmark.
Havarikommissionen iværksatte en undersøgelse i henhold til jernbaneloven og
jernbanesikkerhedsdirektivet. Havarikommissionen har i den forbindelse haft et be-
tydeligt samarbejde med andre myndigheder, især Fyns Politi, Nationalt Kriminal-
teknisk Center (NKC, Rigspolitiet), beredskab, Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen
(TBST), samt det europæiske jernbaneagentur ERA.
Arbejdstilsynet undersøgte DSB’s og Deutsche Bahn Cargo’s psykiske beredskab
umiddelbart efter ulykken. Arbejdstilsynet gennemførte desuden i marts 2019 en
opfølgende ulykkesundersøgelse af én af de anmeldte psykiske arbejdsulykker. I
forlængelse af ulykkesundersøgelsen hos DSB har Arbejdstilsynet i juni 2019 gen-
nemført samtaler med medarbejdere om det psykiske arbejdsmiljø. Arbejdstilsynet
fandt på den baggrund ikke grundlag for at afgive afgørelser om overtrædelse af ar-
bejdsmiljøloven.
På baggrund af Havarikommissionens undersøgelsesrapport vurderer Arbejdstilsy-
net, at det ikke kan lægges til grund, at ulykken helt eller delvist skyldtes forhold,
som Arbejdstilsynet fører tilsyn med, hvorfor Arbejdstilsynet ikke foretager sig
yderligere for nuværende. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er således sikkerheds-
myndigheden på jernbaneområdet, herunder i forhold til sikkerheden vedrørende
transport af trailere på godsvogne, og derfor er det Havarikommissionen, som un-
dersøger den konkrete ulykke. Arbejdstilsynets endelige konklusion afventer politi-
ets rapporter om togulykken.”
Jeg tager Arbejdstilsynets oplysninger til efterretning. Når Arbejdstilsynet har
modtaget og behandlet politiets rapporter om togulykken, vil jeg orientere udvalget
om Arbejdstilsynets konklusioner på baggrund heraf.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2