Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
22. april 2020
Arbejdstilsynets opfølgning af Havarikommissionens rapport om
togulykken på Storebælt 2. januar 2019
CVR 10172748
Til Folketingets Beskæftigelsesudvalg
I forlængelse af min fremsendelse af 20. december 2019 af Havarikommissionens
endelige undersøgelsesrapport samt besvarelse af Beskæftigelsesudvalgets spørgs-
mål 28 og 108, vil jeg hermed orientere udvalget om Arbejdstilsynets opfølgning
på rapporten. Arbejdstilsynet oplyser følgende:
”Havarikommissionen
konkluderer, at ulykken skete, fordi sættevognstrailerens
hovedbolt ikke var låst fast til godsvognens skammel. Af Havarikommissionens
rapport fremgår, at en række myndigheder og virksomheder har iværksat forebyg-
gende foranstaltninger, herunder at Deutsche Bahn som midlertidig løsning imple-
menterede ekstra kontrol med læsning af sættevogntrailere på lommevogne og se-
nere bl.a. fysisk kontrol med låsemekanismen. Havarikommissionen har derudover
givet fire sikkerhedsmæssige anbefalinger i den endelige undersøgelsesrapport:
J.nr.
2019-8056
Anbefaling 1:
Havarikommissionen anbefaler, at ERA (det europæiske jernba-
neagentur) sikrer, at alt sikkerhedskritisk udstyr (f.eks. tilbehør) på godsvogne
identificeres og håndteres i det europæiske vedligeholdelsesregime.
Anbefaling 2:
Havarikommissionen anbefaler, at Trafik- Bygge- og Boligsty-
relsen sikrer at sikkerhedsledelsessystemet hos DB Cargo Scandinavia A/S
fremadrettet indhenter sikkerhedsrelevant viden hos medarbejdere og andre in-
volverede, og håndterer dette i virksomhedens sikkerhedsledelsessystem.
Anbefaling 3:
Havarikommissionen anbefaler, at Trafik- Bygge- og Boligsty-
relsen sikrer, at Banedanmark og A/S Storebælt gennemfører analyse af behov
for opdaterede sikkerhedsmæssige krav til vindrestriktioner og kvalitet af vind-
målinger, samt sikrer, at bl.a. stormberedskabet er bekendt med de sikkerheds-
mæssige grænser.
Anbefaling 4:
Havarikommissionen anbefaler, at Trafik- Bygge- og Boligsty-
relsen sikrer, at DSB undersøger muligheden for forbedret fastgørelse af lyspa-
neler på litra MG (IC4 togtypen) og i nødvendigt omfang implementerer forbed-
ringerne.
Arbejdstilsynet har ikke været involveret i Havarikommissionens arbejde i forhold
til de forebyggende foranstaltninger. Redningsarbejdet i forbindelse med ulykken
blev varetaget af Politi og Beredskab. Blandt andet på baggrund af Politiets oplys-