Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 201
Offentligt
2177724_0001.png
Projekt Bedre
Ressourceforløb
Afsluttende evaluering
Sammenfatning
September 2019
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0002.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
INDHOLDSFORTEGNELSE
EVALUERING AF BEDRE RESSOURCEFORLØB
1.1
1.2
1.3
1.4
Baggrund
Spor og kerneelementer
Metode: Tre delrapporter
Konklusioner
2
2
2
3
4
VIRKER BEDRE RESSOURCEFORLØB?
2.1
2.2
Indsatsmodellen virker
Borgeroplevelsen i Projekt Bedre Ressourceforløb
8
8
16
HVORDAN ER BEDRE RESSOURCEFORLØB IMPLEMENTERET?
3.1
3.2
Samlet billede af fidelitet
Spredning i fidelitet mellem kommuner
18
18
20
HVORDAN FÅR KOMMUNER BEDRE RESSOURCEFORLØB?
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
Ledelsesopgaven
Arbejde med tilgang og belief
Forberedelse af sager til rehabiliteringsteamet
Ejerskab til mål og indsatsplan
Organisering og internt samarbejde
Mening og retning i virksomshedsindsatsen
21
22
23
24
24
25
26
VIDEREUDVIKLING AF JOBFIRST-METODEN
5.1
Brikker til udvidelse af JobFirst-metoden for ressourceforløb
27
30
1
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0003.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
EVALUERING AF BEDRE RESSOURCEFORLØB
1.1
BAGGRUND
Projekt Bedre ressourceforløb
(BRF) er et implementeringsprojekt i 17 kommuner med henblik på at
styrke borgerinddragelse og virksomhedsrettet indsats i ressourceforløb.
Projektets indsatsmodel har afsæt i Guide til Gode Ressourceforløb samt viden fra flere vellykkede
projekter og forsøg, senest det kontrollerede forsøg JobFirst, der viste effekt af virksomhedsrettet indsats
for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere og producerede viden, om hvordan brugen af
virksomhedsrettet indsats kan øges for udsatte borgere. I JobFirst var der ikke effekt af virksomhedsrettet
indsats for ressourceforløbsborgere. Derfor er indsatsmodellen i projekt Bedre Ressourceforløb udvidet
og målrettet netop denne målgruppe, bl.a. på baggrund af viden fra Guide til Gode Ressourceforløb og
Empowerment-projektet.
Med BRF er der tale om et ambitiøst projekt, der omfatter borgerforløbet fra forberedelsen af sagen,
over mødet i rehabiliteringsteamet, til ressourceforløbet er gennemført. Til forskel fra JobFirst og
Empoverment-projektet, der begge var for en afgrænset borgergruppe, er BRF et
implementeringsprojekt, hvor projektets indsatsmodel implementeres, således at indsatsmodellen
videreføres i kommunernes indsats for borgere på vej eller i ressourceforløb efter projektets
afslutning. Projektperioden løb fra december 2016 til udgangen af 2018.
Deltagende kommuner
Albertslund
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gribskov
Hedensted
Holbæk
Horsens
Jammerbugt
København
Køge
Ringkøbing-Skjern
Silkeborg
Svendborg
Sønderborg
Taarnby
Tønder
Vejen
1.2
SPOR OG KERNEELEMENTER
Indsatsmodellen i projekt Bedre Ressourceforløb er bygget op om tre spor og syv kerneelementer:
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0004.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
1.3
METODE: TRE DELRAPPORTER
Evalueringen har et
mixed-methods design.
Der er anvendt tre primære metoder til dataindsamling:
Registeranalyser
af DREAM-data beriget med eIndkomst;
surveyundersøgelser
blandt alle
projektberørte ledere og medarbejdere i de medvirkende kommuner;
casestudier
i fem
succeskommuner med interviews af ledere, projektledere, medarbejdere og borgere.
Dataindsamlingen er gennemført som tre delundersøgelser. Registeranalyser belyser opnåelsen af
succeskriterier, surveyundersøgelser blandt projektberørte ledere og medarbejdere belyser opnåelse af
fidelitet og casestudier belyser succesfaktorer. Der er desuden inddraget supplerende data fra en
borgersurvey blandt borgere i projekt Bedre Ressourceforløb samt progressionsdata fra den løbende
monitorering af projektet. De tre delundersøgelser samt de to typer supplerende data udgør
datagrundlaget for evalueringen.
I denne sammenfattende rapport sammenkobles og integreres delundersøgelser og supplerende data i
en samlet analyse af kommunernes implementering og resultatopnåelse samt succesfaktorer.
Delnotater for de tre delundersøgelser følger med rapporten som selvstændige bilag.
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0005.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
1.4
KONKLUSIONER
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0006.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
1.4.1
Bedre Ressourceforløb giver effekt
Hovedresultaterne ift. virkningen af Bedre Ressourceforløb er:
Signifikant positiv effekt på andelen i virksomhedspraktik
Der er en signifikant positiv effekt af Bedre Ressourceforløb på andelen i virksomhedspraktik, som
vokser til 10 procentpoint hen mod slutningen af indsatsperioden.
I deltagerkommunerne ses en stigning i andel i virksomhedspraktik på 7 procentpoint (fra 14% til
21%). Dette er en betragtelig stigning set i lyset af, at den sammenlignelige andel i
virksomhedspraktik i landets øvrige kommuner i samme periode falder med 3 procentpoint (fra 17%
til 14%).
Signifikant kortere tid fra påbegyndt ressourceforløb til start på virksomhedspraktik.
Varigheden forkortes med ca. 38%. Det vil sige, hvis det i fravær af Bedre Ressourceforløb
gennemsnitligt varede 30 uger fra start på ressourceforløbet til start på virksomhedspraktik, så er
denne varighed reduceret til 18,6 uger som følge af Bedre Ressourceforløb.
Signifikant positiv effekt på andelen, som har ordinære timer
Der er en signifikant positiv effekt på godt 1 procentpoint på andelen af borgere, som opnår
ordinære timer. Bemærk, at effekten udelukkende opstår
efter
ressourceforløbets afslutning.
I deltagerkommunerne ses en stigning i andelen, der opnår ordinære timer på knap 1 procentpoint
(fra 2,6% til 3,3%) mens der ses et fald i sammenligningskommunerne (fra 3,5% til 3,1%).
Sammenhæng mellem fidelitet på kerneelementer og opnåelse af effekt
Der er betydelig variation i effekterne på tværs af de deltagende kommuner. Der ses her en
sammenhæng mellem seks kerneelementer som omhandler systematik, fokus og inddragelse af
borgeren og opnåelse af effekt.
1.4.2
Bedre Ressourceforløb opleves positivt af borgeren
Signifikant progression på seks af 11 progressionsmål
Der ses en signifikant progression på en række progressionsmål, som hænger sammen med en
oplevelse af ejerskab, indflydelse og motivation. Den målte progression i projekt Bedre
Ressourceforløb indikerer, at borgerne i projekt Bedre Ressourceforløb oplever fremgang i forhold til
deres chancer på arbejdsmarkedet - og at borgernes sagsbehandlere har samme oplevelse.
Oplevelse af gode ressourceforløb
Løbende borgersurveys gennemført blandt deltagere i Bedre Ressourceforløb i projektperioden indikerer
tilfredshed blandt deltagergruppen i Bedre Ressourceforløb.
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0007.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
Borgerinterviews viser, at borgerne oplever færre skift i sagsbehandler og virksomhedskonsulent, og
at det har stor betydning for dem med faste relationer gennem længere tid. Borgere mærker
tydeligt, når sagsbehandler og virksomhedskonsulent samarbejder tæt. De oplever meningsfulde
praktikker og gode match med afsæt i egne ønsker, som passer til skånebehov og ressourcer, samt at
virksomhedskonsulenterne har fokus på progression og er gode til at presse på for at
virksomhederne skal betale for ordinære timer.
1.4.3
Implementering af Bedre Ressourceforløb giver en mere
borgerinddragende og virksomhedsvendt indsats
Hovedpointerne ift. implementeringen er:
Fidelitetudvikling og fidelitetsopnåelse ift. indsatsmodellen
det samlede billede
Henover projektperioden har der samlet set været en fremgang i deltagerkommunernes fidelitet på
indsatsmodellens kerneelementer. Projekt Bedre Ressourceforløb har dermed formået at drive
kommunernes indsats i en borgerinddragende og virksomhedsvendt retning.
Stor spredning i fidelitetsudvikling for de enkelte kerneelementer
Der er stor forskel på, hvor stor fremgangen i fidelitet har været for de enkelte kerneelementer.
Mens der har været stor fremgang på kerneelementerne vedr. systematisk tilgang til forberedelse og
i ddragelse af orgere og ar ejdet ed CV’et, har fre ga ge været i dre på ker eele e tet
vedrørende systematisk opfølgning på og opdatering af indsatsplan, hvor der kun er en mindre
positiv forskel på start- og slutmåling.
Stor spredning i fidelitet mellem deltagerkommuner
Blandt de 17 deltagerkommuner ses en stor spredning i, hvorvidt kommunerne har formået at rykke
sig lidt eller meget i at øge fideliteten ift. indsatsmodellen. På tværs af kommunerne ses både
kommuner, der har opnået høj fidelitetsgrad, og kommuner, der ved afslutning har relativt lav
fidelitetsgrad ift. indsatsmodellens kerneelementer.
Især blandt kommu
er ed ’lavt’ afsæt har
nogle kommuner formået at rykke forholdsvist langt ift.
fidelitet på virkso hedsrettet i dsats, e s ko
u er ed ’højt’ afsæt
kun har rykket sig i begrænset
omfang.
Der ed er det især ko
u er ed et ’lavt’ afsæt, der har rugt
projekt Bedre Ressourceforløb
til at i ple e tere i dsats odelle og ’ko
e på iveau’ ed de edste ko
u er.
1.4.4
Bedre Ressourceforløb konsoliderer og videreudvikler JobFirst-metoden
I kommuner der har haft succes med deres indsats i Bedre Ressourceforløb ses en konsolidering af
JobFirst-metoden samt brikker til videreudvikling af metoden, således at JobFirst-metoden for
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0008.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
borgere i ressourceforløb på sigt kan udvides til at omfatte hele processen fra forberedelsen, over
rehabiliteringsmødet og selve ressourceforløbet:
Forberedelsen:
klart jobrettet sigte, øget borgerejerskab, tidsfrister, fastlagte aktiviteter
Mødet i rehabiliteringsteamet:
øget fokus på job fra alle i teamet, styrket borgerejerskab,
virksomhedskonsulent medvirker på møderne, dialogen på mødet starter med beskæftigelse
Ressourceforløbet:
fokus på hvordan borgeren kan udvikle sig ift. job (progression), afsæt i
borgerens mål, virksomhedskonsulenten er tidligere inde og fylder mere i forløbet.
JobFirst-metodens tre spor
borgersamarbejdet, virksomhedssamarbejdet og det interne
samarbejde - er kvalificeret og videreudviklet til at omfatte hele borgerløbet:
Spor 1 Borgersamarbejdet
Succeskommunerne har implementeret en ressource- og jobrettet tilgang i hele processen med
fokus på relationsarbejdet samt på borgerforløb og borgeroplevelse. Der arbejdes med CV og jobmål
i forberedelsen, og virksomhedskonsulenten trækkes ind allerede her. Der arbejdes med at lette
borgerens overgang fra sagsbehandler med ansvar for forberedelsen til sagsbehandler med ansvar
for ressourceforløbet, fx med trepartsmøder med borger.
Spor 2 Virksomhedssamarbejdet
Succeskommunerne har arbejdet med at sikre mere individuelle match med afsæt i jobmål og CV.
Virksomhedskonsulenten har en fremtrædende rolle. Der rekrutteres og kompetenceudvikles, så
virksomhedskonsulenten kan
’gå på to e ’ i hhv. sa ar ejdet ed virkso heder og orgere.
I
borgersamarbejdet skal motivation og progression understøttes, i virksomhedssamarbejdet skal der
etableres forløb med mulighed for udvikling for, samt forhandles om, ordinære timer. Opsøgende
virksomhedskontakt øges ift. private virksomheder med mulighed for ordinære timer.
Samarbejdsaftaler genforhandles med fokus på ordinære timer.
Spor 3 Det interne samarbejde
I succeskommunerne er såvel ledelsesgruppen som medarbejdergrupper rykket tættere på
hinanden. Lederrollen skærpes både horisontalt og vertikalt: horisontalt intensiveres samarbejdet på
ledelsesniveau på tværs af forberedelse, ressourceforløb og virksomhedsservice; vertikalt er lederen
i direkte hyppig dialog med medarbejdere om sager og sags-flow. Produktionsstyring er
et ’ ust’
til
overblik og sikring af flow i borgerforløbene frem mod arbejdsmarkedet, den sker via egne skemaer
med aktuelle data eller via et produktionsstyrings-værktøj fra STAR. Samarbejdet mellem
sagsbehandlere og virksomhedskonsulenter intensiveres til et integreret samarbejde med tæt,
løbende, uformel dialog med hinanden og med borgeren. Medarbejdergrupperne (særligt
sagsbehandlere og virksomhedskonsulenter) rykker fysisk og organisatorisk sammen.
7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0009.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
VIRKER BEDRE RESSOURCEFORLØB?
2.1
INDSATSMODELLEN VIRKER
2.1.1
Deltagergruppen i projekt Bedre Ressourceforløb
Der er en
vis forskel mellem borgerne
i de deltagende kommuner og i sammenligningskommunerne.
Borgerne i deltagerkommunerne er i gennemsnit lidt ældre, i lidt højere grad af ikke-vestlig
oprindelse, lidt sjældnere gift eller i registreret partnerskab, og så har de en lidt mindre fordelagtig
beskæftigelses- og forsørgelsehistorik; de har tilbragt længere tid på kontanthjælp og mindre tid i
beskæftigelse og på sygedagpenge end sammenligningsgruppen. En væsentligt større andel af dem
kommer også fra kontanthjælp snarere end sygedagpenge eller andre ydelser.
Hvis man sammenligner borgere i deltagerkommunerne, som påbegynder ressourceforløb i henholdsvis
2017 og 2018, så er der ingen signifikante forskelle på dem. Der er altså ingen tegn på, at kommunerne
har udvalgt de mest ressourcestærke først til rehabiliteringssamtaler med henblik på ressourceforløb.
2.1.2
Effekt ift. deltagelse i virksomhedspraktik
I figur 1 vises udviklingen i andelen i virksomhedspraktik og effekten heraf. Andelen er for en given
uge beregnet for de af borgerne, som i løbet af 2017-18 (eller 2016) har påbegyndt et ressourceforløb,
og som stadig er i et ressourceforløb i den pågældende uge.
Figur 1. Andel i virksomhedspraktik (øverst) og effekt heraf (nederst), procent.
8
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0010.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
Note: Figuren øverst viser for fire grupper andelen som er i virksomhedspraktik uge for uge efter påbegyndt
ressourceforløb. Figuren nederst viser effekten på andelen i virksomhedspraktik.
Note vedr. andel: Uge 1 er første uge af 2017 for deltagerkommuner2017-18 og sammenligningskommuner 2017-18, og
uge 104 er sidste uge i 2018. Tilsvarende er uge 1 første uge af 2016 for deltagerkommuner 2016 og
sammenligningskommuner 2016, mens uge 104 er sidste uge i 2017.
Note vedr. effekt: De stiplede linjer angiver et 95 procents konfidensinterval. Uge 1 er første uge af 2017 for
deltagerkommuner2017-18 og sammenligningskommuner 2017-18, og uge 104 er sidste uge i 2018. Tilsvarende er uge 1
første uge af 2016 for deltagerkommuner 2016 og sammenligningskommuner 2016, mens uge 104 er sidste uge i 2017.
Andel i virksomhedspraktik
Den fuldt optrukne sorte kurve angiver andelen i virksomhedspraktik i de kommuner, som deltager i
projekt Bedre Ressourceforløb i 2017-18, bruttomålgruppen, mens den stiplede sorte kurve angiver
samme andel i samme kommuner året før. Det ses, at det er lykkedes at skabe
en stigning i andelen i
virksomhedspraktik
fra omkring 14% i uge 43 2017 for 2016-kohorten (uge 95 i figuren) til 21% i uge
43 2018 for 2017-18-kohorten. I sammenligningskommunerne ses omvendt et fald i andelen i
virksomhedspraktik. Faktisk er stigningen i deltagerkommunerne så stor, at de er gået fra at ligge
under sammenligningskommunerne i hele observationsperioden for 2016-kohorten til at ligge over
disse i hele perioden for 2017-18 kohorten.
Effekten
ses fra ca. et halvt år inde i projektperioden. Fra omkring medio 2017 ses en positiv effekt
på ca. 3 procentpoint flere i virksomhedsrettet aktivering, voksende til 5 procentpoint og sidst i
projektperioden helt op til 10 procentpoint (bortset fra et fald i slutningen af perioden, som til dels
kan skyldes sæson og manglende præcision de sidste måneder af DREAM). Effekten er statistisk
signifikant, og der er som nævnt tendens til en voksende effekt over tid. Dette resultat holder også,
hvis man kontrollerer for alle baggrundskarakteristika, samt for evt. deltagelse i STV-projektet.
9
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0011.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
Påbegyndelse af virksomhedspraktik
Det er analyseret, om effekten skyldes, at den virksomhedsrettede indsats kommer hurtigere i gang.
Her betragtes overlevelseskurver; altså andelen som, et givet antal uger efter et påbegyndt
ressourceforløb, endnu ikke har påbegyndt en virksomhedspraktik. Dette er vist i Figur 2.
Det ses (de to røde kurver), at i sammenligningskommunerne er der ikke nogen ændring fra 2016-
kohorten til 2017-18 kohorten med hensyn til, hvor hurtigt virksomhedspraktikken påbegyndes.
Efter 52 uger er der omkring 25% i disse kommuner, som er startet i en virksomhedspraktik, mens
andelen vokser til knap 40% efter to år. For bruttomålgruppen ses imidlertid et stort fald i
overlevelseskurven sammenlignet med 2016 kohorten, hvilket svarer til, at borgerne
påbegynder
virksomhedspraktik markant hurtigere.
Således er der i bruttomålgruppen efter 52 uger godt 30%,
som er startet i virksomhedspraktik, og andelen vokser til godt 50% efter to år.
Der estimeres
en effekt
svarende til 61% stigning i påbegyndelsesraten for virksomhedspraktik
(P<0,001). Dette svarer groft sagt til gennemsnitligt en 38% reduktion i varigheden fra påbegyndt
ressourceforløb til start på virksomhedspraktik. Det vil sige, hvis det i fravær af projekt Bedre
ressourceforløb gennemsnitligt varede 30 uger fra start på ressourceforløbet til start på
virksomhedspraktik, så er denne varighed reduceret til 18,6 uger som følge af projektet.
Figur 2. Overlevelseskurve for tid fra påbegyndelse af ressourceforløb til start på virksomhedspraktik.
Note: Figuren viser for fire grupper, hvor stor en andel som, et antal uger efter påbegyndt ressourceforløb, endnu ikke har
været i virksomhedspraktik.
2.1.3
Effekt ift. opnåelsen af ordinære timer
I figur 3 vises den andel af borgerne i målgruppen, som uge for uge har ordinære timer samt effekt
herpå. Denne andel er målt blandt alle, som har påbegyndt et ressourceforløb inden den givne uge,
uanset om de stadig er i ressourceforløb eller ej.
10
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0012.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
Figur 3. Andel med ordinære timer (øverst) og effekt herpå (nederst), procent.
Note: Figuren til venstre viser for fire grupper andelen som har ordinære løntimer uge for uge efter påbegyndt
ressourceforløb. Figuren til højre viser effekten på andelen med ordinære løntimer. Alle borgere, som har påbegyndt et
ressourceforløb i den relevante periode, indgår.
Note vedr. andel: Uge 1 er første uge af 2017 for deltagerkommuner 2017-18 og sammenligningskommuner 2017-18, og
uge 104 er sidste uge i 2018. Tilsvarende er uge 1 første uge af 2016 for deltagerkommuner 2016 og
sammenligningskommuner 2016, mens uge 104 er sidste uge i 2017.
11
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0013.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
Note: De stiplede linjer angiver et 95 procents konfidensinterval. Uge 1 er første uge af 2017 for deltagerkommuner2017-18
og sammenligningskommuner 2017-18, og uge 104 er sidste uge i 2018. Tilsvarende er uge 1 første uge af 2016 for
deltagerkommuner 2016 og sammenligningskommuner 2016, mens uge 104 er sidste uge i 2017.
Andel med ordinære timer
Her ses igen, at deltagerkommunerne ligger klart over niveauet for 2016-kohorten med hensyn til andel
med ordinære timer, og de ligger i perioder også over sammenligningsgruppen. Hermed ses, at
deltagerkommunerne har indhentet sammenligningskommunerne med hensyn til andel med ordinære
timer, om end disse andele stadig er små; kun 3-4% når de er størst. Det meste af perioden ses, at der er
en lille positiv effekt på omkring 0,5 procentpoint
flere med ordinære timer,
som sidst i perioden vokser
til godt 1 procentpoint og også er statistisk signifikant fra omkring uge 70 og frem.
Effektmålingen inkluderer alle de borgere, som har påbegyndt et ressourceforløb i løbet af
indsatsperioden. Det vil sige, figurerne inkluderer de borgere, som er afgået fra et ressourceforløb til
andre ydelser, ordinær beskæftigelse på fuld tid, fleksjob osv.
Hvis vi i stedet betragter udviklingen i andelen med ordinære timer blandt de borgere, som stadig i en given
uge er i ressourceforløb, ses, at andelen med ordinære timer ikke vokser nær så meget, og samtidig ses, at
effekten bliver nul (figur 4). Det indebærer, at projekt Bedre Ressourceforløb primært har haft effekt på
andel med ordinære timer, fordi borgerne, når de forlader ressourceforløbet, får flere ordinære timer end
sammenligningsgruppen (og tilsvarende borgere i samme jobcentre året inden).
Figur 4. Andel med ordinære timer (øverst) og effekt herpå (nederst) for borgere, der stadig er i ressourceforløb, procent.
12
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0014.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
Note: Figuren til venstre viser for fire grupper andelen som har ordinære løntimer uge for uge efter påbegyndt
ressourceforløb. Figuren til højre viser effekten på andelen med ordinære løntimer. Kun borgere, som har påbegyndt et
ressourceforløb i den relevante periode og stadig er i ressourceforløb i den givne uge indgår.
Note vedr. andel: Uge 1 er første uge af 2017 for deltagerkommuner2017-18 og sammenligningskommuner 2017-18, og
uge 104 er sidste uge i 2018. Tilsvarende er uge 1 første uge af 2016 for deltagerkommuner 2016 og
sammenligningskommuner 2016, mens uge 104 er sidste uge i 2017.
Note: De stiplede linjer angiver et 95 procents konfidensinterval. Uge 1 er første uge af 2017 for deltagerkommuner2017-18
og sammenligningskommuner 2017-18, og uge 104 er sidste uge i 2018. Tilsvarende er uge 1 første uge af 2016 for
deltagerkommuner 2016 og sammenligningskommuner 2016, mens uge 104 er sidste uge i 2017.
Store forskelle mellem deltagerkommunerne
Den store generelle fremgang i andel i virksomhedsrettet indsats dækker over endog meget store
udsving i fremgangen kommunerne imellem. Således har der været fremgang i andelen i
virksomhedspraktik i nogle kommuner på op til 27 procentpoint, mens der har været tilbagegang i
andre kommuner på helt ned til godt 11 procentpoint.
Ud over forskellen i fremgang mellem kommunerne, er der også en del variation i, hvornår
fremgangen opstår blandt de deltagerkommuner, der har haft fremgang. For nogle har det været
meget tidligt i projektperioden, mens det for andre først har været senere.
Den lille generelle fremgang i andelen med ordinære timer dækker ligeledes over store udsving
kommunerne imellem. Således har der været fremgang i andelen med ordinære timer på op til knap
13 procentpoint i nogle kommuner og tilbagegang på op til godt 5 procentpoint i andre.
13
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0015.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
2.1.4
Sammenhæng mellem progression og effekt
I projekt Bedre Ressourceforløb er der gennemført progressionsmålinger efter samme model som i
BIP-projektet. Progressionsmålingerne viser
signifikant progression
på seks af 11 spørgsmål. Dette er
bemærkelsesværdigt i og med, at der i BIP-projektet ikke generelt kunne spores progression over tid
for gruppen af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, snarere kunne man tværtimod spore en
svag tendens til tilbagegang i progressionsmålene. Den målte progression i projekt Bedre
Ressourceforløb indikerer, at borgeren i projekt Bedre Ressourceforløb oplever fremgang i forhold til
sine chancer på arbejdsmarkedet - og at borgerens sagsbehandler har samme oplevelse.
Progression i projekt Bedre Ressourceforløb
Spørgsmål 1:
Tror du, dine kompetencer kan bruges på en arbejdsplads?
Fremgangen er statistisk
signifikant (P=0,048).
Spørgsmål 2:
Hvordan vil du alt i alt vurdere dit helbred (fysisk og psykisk) i forhold til at kunne
varetage et arbejde: Fx fleksjob, deltid?
Fremgangen er statistisk signifikant (P=0,005).
Spørgsmål 3:
Har du overskud i hverdagen til at fokusere på arbejde, herunder praktikforløb?
Fremgangen er ikke statistisk signifikant (P=0,070).
Spørgsmål 4:
Har du en ide om, hvilket arbejde du gerne vil have?
Fremgangen er statistisk
signifikant (P<0,001).
Spørgsmål 5:
Har du en klar og meningsfuld plan for, hvordan du kan komme i gang med at
arbejde?
Fremgangen er statistisk signifikant (P<0,001).
Spørgsmål 6:
Hvor god er du til at samarbejde med andre?
Fremgangen er ikke statistisk
signifikant (P=0,057).
Spørgsmål 7:
Har du adgang til en person (mentor, sagsbehandler osv.), som lytter til dig og
hjælper dig, når du har behov for det?
Fremgangen er statistisk signifikant (P<0,001).
Spørgsmål 8:
Har du støtte fra familie, venner eller andre, når du har brug for hjælp?
Tilbagegangen er ikke statistisk signifikant (P=0,818).
Spørgsmål 9:
Har borgeren en realistisk forståelse af, hvor på arbejdsmarkedet hans/hendes
kompetencer kan bruges?
Fremgangen er ikke statistisk signifikant (P=0,903).
Spørgsmål 10:
Hvor god er borgeren til at fortælle om sig selv og relevante kompetencer (fx i
samtalen, til en arbejdsgiver mv.)?
Fremgangen er ikke statistisk signifikant (P=0,165).
Spørgsmål 11:
Tror du, at borgeren kommer i job inden for det næste år?
Fremgangen er statistisk
signifikant (P<0,001
).
Vores vurdering er, at spørgsmålene 4, 5, 7 og 11 er direkte relateret til indsatsen i projekt Bedre
Ressourceforløb, og for alle disse er der signifikant fremgang i progressionsmålingerne. Disse
besvarelser udgør således en mulig kilde til forklaring af, hvorfor der er positiv effekt af projektet:
borgerne får et mere klart billede af, hvilken type arbejde de vil have, de får en klar og meningsfuld
plan for at komme i arbejde, og de får en mentor eller sagsbehandler, der lytter. Samtidig styrkes
14
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0016.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
sagsbehandlernes tro på, at borgeren kan komme i job ganske dramatisk. Især det sidste spørgsmål
(spørgsmål 11) var i BIP-projektet en stærk kausal prædiktor for, om borgeren fandt beskæftigelse
1
.
Det må derfor betragtes som en oplagt mulighed, at kombinationen af borgerens ejerskab,
indflydelse og motivation (spørgsmål 4,5 og 7) sammen med sagsbehandlerens tro på borgerens
jobchancer har forårsaget både den hyppigere og hurtigere anvendelse af virksomhedspraktik og
den øgede tendens til at have ordinære timers beskæftigelse.
2.1.5
Sammenhæng mellem effekt, fidelitet ift. kerneelementer og belief
Ser vi på mulige forklaringer på den store variation i resultaterne på tværs af deltagerkommuner, ses
der en
sammenhæng mellem fidelitet
ift. en række af kerneelementerne i indsatsmodellen og
opnåelse af effekt
ift. andelen af borgere i virksomhedspraktik. Høj fidelitet ift. kerneelementer, der
handler om systematik, fokus og inddragelse, hænger sammen med en øget andel i
virksomhedspraktik.
Kerneelementer der har sammenhæng med opnåelse af effekt er:
Systematisk tilgang til forberedelse og inddragelse af borger (1a)
Parathed og kompetence til at inddrage borger og sætte fokus på job og uddannelse
(1b)
Indstillinger til ressourceforløb med tydeligt fokus på job- og uddannelsesmål (2a)
Indsatsplan udarbejdes sammen med borger og indeholder et klart job- eller
uddannelsesmål (2b)
CV som synliggør borgerens ressourcer, erfaringer og evner - fra start og med løbende
justering (2c)
Kommunen understøtter gode match mellem borger og virksomhed og koordination
mellem centrale aktører (3a)
1
Da der udover BIP (endnu) ikke findes litteratur om belief og progression, der kan bruges som relevant
sammenligningsgrundlag, er der ikke mulighed for at vurdere resultaterne ift. andre undersøgelser. Med afsæt i BIP vil vi
fremhæve, at det er usædvanligt overhovedet at se progression.
15
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0017.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
Belief har samlet set ligget stabilt i projektperioden og har hverken flyttet sig i positiv eller negativ
retning. Belief, som den er målt i evalueringen af projekt Bedre Ressourceforløb, spiller ikke nogen
rolle ift. effekt.
2
2.2
BORGEROPLEVELSEN I PROJEKT BEDRE RESSOURCEFORLØB
2.2.1
Tilfredshedsmåling blandt borgere i Bedre Ressourceforløb
Borgere i projekt Bedre Ressourceforløb har modtaget to surveys om deres oplevelse af forløbet.
Borgerne har modtaget den første survey umiddelbart efter visitation til ressourceforløb med spørgsmål
om forløbet frem til deres ressourceforløb, og den anden survey 6 måneder efter opstart i
ressourceforløb med spørgsmål om selve ressourceforløbet
3
. Den gennemførte survey spejler en række
spørgsmål fra STARs landsdækkende brugerundersøgelse blandt ressourceforløbsborgere fra 2016.
Nedenfor præsenteres resultater fra de to surveys udsendt under projektperioden.
83% er enige eller helt enige i, at de er blevet hørt og inddraget i forberedelsen af deres sag
til mødet i rehabiliteringsteamet. Dette spørgsmål blev også stillet i STARs landsdækkende
brugerundersøgelse blandt borgere i ressourceforløb fra 2016
76% er enige eller helt enige i, at de er blevet godt informeret om, hvad mødet i
rehabiliteringsteamet gik ud på. Dette spørgsmål blev også stillet i STARs landsdækkende
brugerundersøgelse blandt borgere i ressourceforløb fra 2016
75% er enige eller helt enige i, at rehabiliteringsteamet gjorde det klart, hvad formålet med
mødet var, og hvad der skulle tales om. Dette spørgsmål blev også stillet i STARs
landsdækkende brugerundersøgelse blandt borgere i ressourceforløb fra 2016
69% er samlet set tilfredse eller meget tilfredse med forberedelsen af deres sag. Dette
spørgsmål blev også stillet i STARs landsdækkende brugerundersøgelse blandt borgere i
ressourceforløb fra 2016
59% har talt med deres sagsbehandler om et job- eller uddannelsesmål for deres
ressourceforløb. Dette blev ikke afdækket i den landsdækkende brugerundersøgelse
Sammenhængen mellem effekt, fidelitet ift. kerneelementer og belief er undersøgt i en faktoranalyse. Se delnotat for den
kvantitative slutevaluering for en nærmere gennemgang af faktoranalysens metode og resultater.
3
Første survey blev besvaret af 1326 ressourceforløbsborgere, hvilket giver en svarprocent på 68, anden survey blev
besvaret af 1096, hvilket giver en svarprocent på 50.
2
16
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0018.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
52% har talt med rehabiliteringsteamet om et job- eller uddannelsesmål for deres
ressourceforløb. Dette spørgsmål blev også stillet i STARs landsdækkende
brugerundersøgelse blandt borgere i ressourceforløb fra 2016
63% er enige eller meget enige i, at der er en klar plan for, hvad der skal ske i
ressourceforløbet. Dette blev ikke afdækket med samme spørgsmål i den landsdækkende
brugerundersøgelse
Der er en spredt fordeling ift. hvor mange der har et klart job- eller uddannelsesmål i deres
plan for ressourceforløbet: 33% er helt uenige eller uenige, 20% hverken enige eller uenige,
og 34% enige eller meget enige. De resterende ved ikke eller ønsker ikke at svare. I STARs
brugerundersøgelse fra 2016 blev spurgt anderledes og med andre svarkategorier
72% er enige eller meget enige i, at de har haft indflydelse på, hvad der skal ske i deres
ressourceforløb. Dette spørgsmål blev også stillet i STARs landsdækkende
brugerundersøgelse blandt borgere i ressourceforløb fra 2016.
79% er enige eller meget enige i, at de er motiverede for at fortsætte i deres
ressourceforløb. Dette blev ikke afdækket i den landsdækkende brugerundersøgelse.
Blandt de, der har været, eller er, i virksomhedspraktik er 44% enige eller meget enige i, at
virksomhedspraktikken har hjulpet dem nærmere deres job- eller uddannelsesmål. Dette
blev ikke afdækket i den landsdækkende brugerundersøgelse.
70% er tilfredse eller meget tilfredse med deres virksomhedspraktik. Dette spørgsmål blev
også stillet i STARs landsdækkende brugerundersøgelse blandt borgere i ressourceforløb fra
2016.
2.2.2
Kvalitativ oplevelse blandt borgere der har været i virksomhedspraktik
Interviewede borgere i succeskommunerne har meget forskellige baggrunde for at komme i
ressourceforløb og har forskellige oplevelser i deres forløb, men der er visse pointer, som går igen på
tværs af interviewene.
Borgerne taler ikke, i modsætning til interviews med jobcentermedarbejdere og ledelse, isoleret om
projektets implementering, indsats og virkning, men om den samlede oplevelse af deres forløb i
jobcentret
med fokus på den del af deres forløb, som har ligget i projektperioden.
De gennemgående oplevelser
i interviewene er, at:
borgerne har i de sidste år (sammenfaldende med projektperioden) oplevet færre
personskift ift. sagsbehandler og virksomhedskonsulent
det betyder meget at have fået en fast sagsbehandler og en fast virksomhedskonsulent
gennem en længere periode, så man ikke
’hele tide skal starte forfra’
og
’fortælle det hele
ige ’,
men kan fokusere på, hvad der fremadrettet kan ske og ikke
’hæ ge fast i at skulle
fortælle o
egræ s i ger’.
det mærkes tydeligt af borgeren, når sagsbehandler og virksomhedskonsulent har et tæt og
godt samarbejde. Borgerne mærker det som en forskel ift. deres tidligere forløb i jobcentret,
17
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0019.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
eller sammenlignet med en kommune de er flyttet fra. De oplever, at sagsbehandler og
virksomhedskonsulent
’taler sa
e ’, ’vi er e ige alle tre o e pla ’
borgerne er kommet hurtigt i gang i virksomhedspraktik i ressourceforløbet, hvilket opleves
meget positivt:
’der skete jo pludselig oget’, ’der ko ha dli g til’
borgerne oplever meningsfulde praktikker og gode match der er skabt med afsæt i
borgernes egne ønsker og idéer, og som passer til deres skånebehov og ressourcer:
’det
passede præ ist til ig’, ’det var det perfekte at h’.
virksomhedskonsulenten har haft stort fokus på progression og har været god til at presse
på for ordinære timer:
’jeg får hele tide at vide, år jeg gør oget godt’, ’ha siger, at jeg
skal
have lø , for det jeg laver’.
Fem af de seks interviewede er i dag i fleksjob eller forventer, at det sker meget snart, mens en er
ude af sit ressourceforløb og ansat i ordinært deltidsjob (15 timer) med supplerende dagpenge.
De interviewede borgeres udsagn er ikke nødvendigvis repræsentative for de generelle
borgeroplevelser. Interviewene giver dog et indtryk af, hvad der er betydningsfuldt for succesfulde
forløb i borgernes oplevelse.
HVORDAN ER BEDRE RESSOURCEFORLØB
IMPLEMENTERET?
Kommunernes implementering af indsatsmodellen er fulgt løbende henover projektperioden. Den er
blevet målt i projektets indledende fase, så der er dannet et billede af kommunernes udgangspunkt
ift. fidelitet på indsatsmodellens kerneelementer, og den er målt midtvejs og ved afslutning, med
henblik på at afdække, hvordan fidelitetsgraden har udviklet sig henover projektperioden. I det
følgende præsenteres alene start- og slutmålinger.
3.1
SAMLET BILLEDE AF FIDELITET
I nedenstående tabeller ses en samlet opgørelse over
fidelitetsgraden fordelt på kerneelementerne
ved start- og slutmålingen. Først totalt set i tabel 1 og i tabel 2 fordelt for hhv.
myndighedssagsbehandlere, virksomhedskonsulenter, mentorer, ledere samt projektledere af
projekt Bedre Ressourceforløb.
Resultaterne fra slutmålingen er markeret grøn, gul og rød alt efter, hvordan resultatet har udviklet
sig siden startmålingen. Grøn indikerer en stigning på mere end 5 procentpoint, gul indikerer en 5 til
-5 procentpoint ændring, og rød indikerer et fald på mere end 5 procentpoint. Da en given
fidelitetsgrad afhænger af de spørgsmål der stilles, er det ikke nødvendigvis lige let at opnå en høj
18
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0020.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
fidelitetsgrad på tværs af kerneelementer. I evalueringen ser vi derfor ikke på niveauer. Vi ser i
stedet på udvikling over tid og for hvert kerneelement for sig, da det giver et mere retvisende billede
af implementeringsstatus.
Tabel 1: Fidelitetsgrad fordelt på kerneelementer ved start og slut
Kerneelementer
SPOR 1: Fælles forberedelse af sagen
Systematisk tilgang til forberedelse og inddragelse af borger
Parathed og kompetence til at inddrage borger og sætte fokus på job
og uddannelse
SPOR 2: Ejerskab til mål og indsatsplan
Indstillinger til ressourceforløb med tydeligt fokus på job- og
uddannelsesmål
Indsatsplan udarbejdes sammen med borger og indeholder et klart job-
eller uddannelsesmål
CV som synliggør borgerens ressourcer, erfaringer og evner - fra start
og med løbende justering
Systematisk opfølgning på og opdatering af indsatsplan
Start
Total
Slut
45%
78%
68%
91%
46%
65%
31%
55%
54%
73%
55%
59%
SPOR 3: Mening og retning i virksomhedsindsatsen
Kommunen understøtter gode match mellem borger og virksomhed og
70%
82%
koordination mellem centrale aktører
Note: Samlet opgørelse over fidelitetsgrad fordelt på kerneelementer ved start- og slutmåling. Grøn indikerer stigning på
mere end 5 procentpoint, gul indikerer 5 til -5 procentpoints ændring, rød indikerer fald på mere end 5 procentpoint.
Pro e tsatse viser a dele so har svaret svaret ’e ig’ eller ’helt e ig’ på udsag o fidelitet på ker eele e tet. Jo
højere procentsats, desto højere fidelitet på det givne kerneelement.
Som det fremgår af tabellen ovenfor, har der over projektperioden samlet set været en
fremgang i
fidelitet i deltagerkommunerne.
Projekt Bedre Ressourceforløb har dermed formået at drive
kommunernes indsats i en mere virksomhedsvendt retning. Der er imidlertid forskel på, hvor stor
denne fremgang har været. Mens der eksempelvis har været stor fremgang på kerneelementerne
vedrørende
s ste atisk tilga g til for eredelse og i ddragelse af orgere og CV’et,
så har
fremgangen været mindre på kerneelementet vedrørende systematisk opfølgning på og opdatering
af indsatsplan, hvor der kun er en mindre positiv forskel på start- og slutmålingen.
Opdeles fidelitetsgraden på de ledere og medarbejdergrupper, der arbejder med projektindsatsen,
ses også en positiv fremgang for grupperne på de fleste kerneelementer. Dog har gruppen af
mentorer en mindre tilbagegang på flere kerneelementer. Respondentantallet for denne gruppe er
imidlertid lavt sammenlignet med de øvrige grupper, hvorfor disse data skal tolkes med forsigtighed.
Det samme gælder i øvrigt for data vedrørende virksomhedskonsulenter. Tabellen viser også, at
ledere og projektledere oplever en større fidelitetsgrad end de tre medarbejdergrupper.
19
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0021.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
Tabel 2: Fidelitetsgrad fordelt på kerneelementer ved start og slut opgjort for leder- og medarbejdergrupper
Sags-
behandler
Start
Slut
Kerneelementer
Leder
Projektleder
Virksomheds-
konsulent
Start
Slut
Mentor
SPOR 1 - Fælles forberedelse af sagen
Systematisk tilgang til forberedelse og
inddragelse af borger
Parathed og kompetence til at inddrage
borger og sætte fokus på job og
uddannelse
SPOR 2 - Borgerejerskab til mål og
indsatsplan
Indstillinger til ressourceforløb med
tydeligt fokus på job- og uddannelsesmål
3A: Indsatsplan udarbejdes sammen med
borger og indeholder et klart job- eller
uddannelsesmål
CV som synliggør borgerens ressourcer,
erfaringer og evner - fra start og med
løbende justering
Systematisk opfølgning på og opdatering
af indsatsplan
SPOR 3 - Mening og retning i
virksomhedsindsatsen
Start
Slut
Start
Slut
Start
Slut
46%
77%
73%
91%
39%
50%
80%
89%
45%
82%
65%
91%
68%
75%
69%
100%
41%
72%
59%
91%
51%
60%
63%
70%
45%
70%
76%
81%
43%
65%
47%
75%
67%
62%
67%
68%
39%
68%
53%
70%
34%
54%
64%
59%
43%
67%
70%
63%
28%
51%
47%
58%
43%
50%
57%
56%
23%
65%
52%
61%
Kommunen understøtter gode match
mellem borger og virksomhed og
75%
84%
76%
89%
74%
84%
76%
79%
51%
71%
koordination mellem centrale aktører
Note: Samlet opgørelse over fidelitetsmåling fordelt på medarbejder- og ledergrupper. Grøn indikerer stigning på mere end
5 procentpoint, gul indikerer 5 til -5 procentpoints ændring, og rød indikerer fald på mere end 5 procentpoint. Procentsatsen
viser a
dele so har svaret ’e ig’ eller ’helt e ig’, på udsag der ha dler o fidelitete på ker eele e tet. Jo højere
procentsats, desto højere fidelitet på det givne kerneelement.
3.2
SPREDNING I FIDELITET MELLEM KOMMUNER
Blandt de 17 deltagerkommuner i projekt Bedre Ressourceforløb ses både kommuner, der har
opnået
høj fidelitsgrad,
og kommuner, der ved afslutning har en relativt
lav fidelitetsgrad
ift.
indsatsmodellens kerneelementer.
I tabel 3 nedenfor præsenteres kommunernes fidelitetsgrad på hvert kerneelement. Som det
fremgår, ses både kommuner, der har haft en stor
udvikling i fidelitetsgraden
og har flyttet sig
relativt meget i positiv retning fra et lavt udgangspunkt, og kommuner, der har flyttet sig yderligere i
positiv retning fra et højt udgangspunkt. Ligeledes ses kommuner, der kun har haft begrænset
udvikling i fidelitetsgraden på hvert kerneelement ift. deres udgangspunkt ved projektstart, ligesom
nogen har haft decideret tilbagegang.
20
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0022.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
Tabel 3: Fidelitetsgrad fordelt på kerneelementer ved start og slut opgjort for de 17 kommuner
SPOR 1
Systematisk
tilgang til
forberedelse
og
inddragelse af
borger
Parathed og
kompetence
til at inddrage
borger
Indstillinger til
ressourceforløb
med tydeligt fokus
på job- og
uddannelsesmål
SPOR 2
Indsatsplan
udarbejdes
sammen med
borger og
indeholder et klart
job- eller
uddannelsesmål
CV som
synliggør
borgerens
ressourcer,
erfaringer og
evner
Systematisk
opfølgning på
og opdatering
af indsatsplan
SPOR 3
Kommunen
understøtter
gode match
mellem borger
og virksomhed
Start
Albertslund
Faaborg-
Midtfyn
Gentofte
Gribskov
Hedensted
Holbæk
Horsens
Jammerbugt
København
Køge
Ringkøbing-
Skjern
Silkeborg
Svendborg
Sønderborg
Tønder
Tårnby
Vejen
21%
20%
30%
43%
57%
19%
50%
42%
75%
23%
64%
55%
34%
59%
53%
66%
57%
Slut
83%
58%
73%
89%
72%
48%
77%
71%
55%
41%
56%
64%
73%
75%
82%
56%
79%
Start
58%
73%
65%
64%
83%
81%
82%
69%
93%
70%
75%
93%
81%
88%
84%
66%
80%
Slut
100%
83%
93%
83%
94%
91%
96%
93%
90%
94%
85%
88%
89%
100%
97%
75%
100%
Start
7%
33%
29%
63%
53%
37%
56%
60%
21%
60%
46%
60%
37%
41%
57%
66%
50%
Slut
56%
52%
77%
45%
55%
41%
69%
80%
20%
36%
35%
60%
35%
48%
75%
50%
86%
Start
22%
56%
58%
64%
61%
57%
79%
67%
57%
89%
59%
73%
65%
79%
55%
70%
68%
Slut
76%
58%
94%
73%
70%
70%
92%
80%
60%
75%
70%
77%
43%
77%
94%
83%
60%
Start
7%
22%
50%
24%
55%
33%
27%
28%
57%
28%
43%
23%
33%
20%
31%
47%
32%
Slut
67%
42%
44%
37%
73%
39%
54%
60%
13%
42%
63%
79%
43%
57%
81%
50%
37%
Start
50%
42%
44%
82%
62%
46%
64%
44%
71%
58%
47%
53%
38%
66%
50%
61%
68%
Slut
57%
68%
83%
55%
55%
55%
50%
40%
80%
75%
57%
73%
20%
59%
54%
88%
55%
Start
41%
67%
58%
70%
82%
71%
70%
65%
62%
72%
69%
95%
90%
53%
83%
41%
79%
Slut
71%
77%
94%
90%
100%
91%
88%
87%
33%
92%
97%
85%
73%
63%
94%
50%
83%
82%
Total
45% 68% 78% 91%
46%
54%
65%
73%
31% 55% 55% 59% 70%
Note: Grøn indikerer en stigning på mere end 5 procentpoint, gul indikerer en 5 til -5 procentpoints ændring, og rød
indikerer et fald på mere end 5 procentpoint
HVORDAN FÅR KOMMUNER BEDRE
RESSOURCEFORLØB?
Fra casestudier af succeskommuner i projekt Bedre Ressourceforløb kan der uddrages læring til brug
for den fremadrettede udvikling af indsatsen fra forberedelsen af borgerens sag over behandling i
rehabiliteringsteamet og i selve ressourceforløbet.
Læringen retter sig mod, hvordan et jobcenter kan implementere og videreudvikle gode
ressourceforløb med høj grad af ejerskab hos borgeren til mål og indsatsplan samt oplevet mening og
retning i den virksomhedsrettede indsats. Samt hvordan der kan arbejdes målrettet med at øge tro på
21
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0023.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
borgeren
hvilket BIP-projektet har påvist har signifikant effekt på sandsynlighed for, at borgeren
kommer i job.
I en tværgående analyse af succeskommunernes praksis træder seks temaer frem. Først behandles
de temaer, som ikke er en del af indsatsmodellen, men som sætter rammerne for implementering af
denne. Herefter følger temaer knyttet til indsatsmodellen.
4.1
LEDELSESOPGAVEN
Projektet har krævet en stor ledelsesopmærksomhed og ledelsesinvolvering både horisontalt
(mellem ledere/på ledelsesniveau) og vertikalt (mellem ledere og medarbejdere) om at kvalificere
indsatsen og anerkende gode resultater. Ledelsen skal have detaljeret tværgående ledelses-
opmærksomhed på arbejdsgange, der minimerer sagsbehandlingstid og skaber flow med en rød tråd
fra forberedelse af borgerens sag starter til ressourceforløbet er i gang
samt i selve
ressourceforløbet. Ledelsen skal dykke ned i sagssparring og produktionsstyring samt sikre
kompetencer særligt hos virksomhedskonsule
t. Projektlederfu ktio so ’i dpisker og ildsjæl’ ed
borgerinddragelses- og virksomhedsfokus på tværs af ledere og teams/afdelinger, er afgørende. Ikke
mindst fordi indsatsmodellen skal implementeres på tværs af jobcenterorganisationen ift. de
projektinvolverede medarbejdergrupper og ledere.
Virkningsfuld tilgang:
Sagsdifferentieringsmetoden som blev tilført projektet i 2018, ændrede tilgangen
til borgerne. Succeskommunerne opsatte mål og delmål for virksomhedsforløb, og hvor man før havde
afve tet, at orgere
e talt lev klar til praktik, eg dte a u at ’lede efter’ orgere, der ku e
på eg de virkso hedspraktik. Projektleder og virkso hedsko sule ter gik aktivt ’på jagt’ i
sagsbehandler-sagsstammerne sammen med sagsbehandlerne for at finde borgere, der med det rette
match kunne deltage i en virksomhedsrettet indsats
med gode erfaringer til følge.
Læring fra succeskommuner
Bedre ressourceforløb kræver:
Skemaer til produktionsstyring med aktuelle data. Sagsdifferentieringsmetoden, som blev
tilført projektet medio 2018, er anvendt med stor entusiasme i succeskommunerne
Månedlige tavlemøder hvor mål og resultater gennemgås
Brug af sagsdifferentieringsmetoden og monitoreringsredskab til produktionsstyring, der
viser måltal og løbende resultater i real-time
synligt for både ledelse og medarbejdere
Sparringsmøder med koordinerende sagsbehandlere, hvor der er fokus på udfordrende
sager, mindst månedligt
Månedlig adgang til tværfaglig sagssparring, hvor sagsbehandleren kan få sparring på
udfordrende sager fra et tværfagligt team (læge, terapeut, børn/familie m.fl.)
Anerkendelse af gode resultater fra ledelsen.
22
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0024.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
4.2
ARBEJDE MED TILGANG OG BELIEF
I succeskommunerne er der
ifølge deres egen vurdering
sket en øget belief på både ledelses- og
medarbejderniveau. Der er sket en kulturændring, en ændring i tilgang og mindset, og ændringen
giver mening for både ledelsen og medarbejdergrupperne.
Ændringen er skabt af at ledelsen og projektlederen er gået forrest og har signaleret belief, af
positive erfaringer med den nye indsats, herunder positive borgerreaktioner, af gode resultater og
gennem deling af succeshistorier.
Læring fra succeskommuner
Bedre ressourceforløb kræver, at belief øges:
Ledelsen skal kontinuerligt arbejde med belief/mindset med fokus på, hvordan der tales og
skrives til og om borgeren
Ledelsen skal tro på indsatsmodellen og signalere dette klart til medarbejderne
Der skal arbejdes målrettet med praktik og løntimer på teammøder
det rykker på mindset
og skaber en øget tro på borgerens jobmuligheder
Det at få erfaring med indsatsmodellen i praksis og med at indsats efter modellen giver faglig
god mening, øger belief
det gælder fx ift. at arbejde med CV, at få VK
4
tidligt på banen, at
der kan etableres virksomhedsforløb med mening og retning mm.
Gode resultater øger belief (gode historier).
Bedre ressourceforløb kræver, at belief vises:
Man udviser bl.a. belief ved at arbejde med CV og i måden at tale om job, hvor S og VK viser,
at man tror på, at borgeren har kompetencer, som er brugbare på arbejdsmarkedet og at
der kan skabes et godt match
Man udviser bl.a. belief ved at læse praktikbeskrivelser før borgersamtaler og starte
samtalen med at sætte fokus på, hvor borgeren har udviklet sig og anerkende fremskridt.
4
Anvendte forkortelser:
S
er sagsbehandler (myndighedsperson og koordinerer indsatsen),
VK
er
virksomhedskonsulent, og har opgaven med den virksomhedsvendte del.
23
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0025.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
4.3
FORBEREDELSE AF SAGER TIL REHABILITERINGSTEAMET
I succeskommunerne er der i projektet skabt en systematisk borgerinddragelse i forberedelse af
sagen til rehabiliteringsteamet, når forventningen er et ressourceforløb. Fokus i forberedelsen er at
gøre borgeren tryg i processen og i mødet med rehabiliteringsteamet, at få borgeren til tage
ejerskab for mål og planer - og ikke mindst at få arbejdet jobrettet med borgeren.
Dette gør en tydelig forskel. Borgerne har nu generelt en bedre forståelse for, hvad der skal foregå
på mødet, og af at der i ressourceforløb er et jobrettet fokus. Rehabiliteringsteamet får nu et mere
jobrettet materiale fra borgeren. Det har gjort det nemmere at lade fremtiden og det jobrettede
være udgangspunktet på rehabiliteringsmødet, og så derefter tale om helbredsmæssige og sociale
udfordringer i lyset af dette, i stedet for omvendt.
Borgerne præsenterer oftest selv deres plan og udviser større grad af tryghed og ejerskab end før.
Læring fra succeskommuner
Bedre ressourceforløb kræver:
Klart beskrevne arbejdsgange der skaber flow og kort sagsbehandlingstid; sikrer
borgerinddragelse samt at der arbejdes jobrettet i samarbejdet med borgeren.
En drejebog for indsatsen fra forberedelsen af borgerens sag starter til ressourceforløbet er i
gang, er et godt redskab for både den forberedende og den koordinerende sagsbehandler i
implementeringsfasen.
4.4
EJERSKAB TIL MÅL OG INDSATSPLAN
Succeskommuner har meget tydeligt fokus på, at borger skal føle ejerskab over for mål og
indsatsplan i ressourceforløb. Borgeren skal altid kunne se formålet med en virksomhedspraktik, og
selv være med til at definere mening eller mål med en praktik. I udviklingsarbejdet med borgeren
tager man udgangspunkt i borgerens egne mål og bruger dem til at sætte retning i forløbet.
Medarbejderne vurderer selv, at en del af årsagen til deres positive resultater i projektet er, at de
har inddraget borgerne meget mere end før og lyttet til, hvor de gerne ville hen.
Læring fra succeskommuner
Bedre ressourceforløb kræver:
Mindset, hvor der er fokus på at skabe ejerskab hos borgeren ved at tage afsæt i borgerens
ønsker til udvikling og praktik/job
Virksomhedskonsulent i rehabiliteringsteamet; og ind allerede i forberedelsen
CV og kompetenceafdækning
før mødet i rehabiliteringsteamet
varetages af
VK/medarbejdere med kompetence i at arbejde positivt, anerkendende med CV, ABC-plan
24
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0026.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
mm. og kan sparre med borgere og se/italesætte ressourcer og muligheder i lokale
virksomheder
Korte sagsbehandlingstider og hurtig indsats:
o
Max 10-12 uger i forberedelsen
o
Indstilling udleveres til borger samme dag eller dagen efter mødet med
rehabiliteringsteamet
o
Første møde med S 1-2 uger efter mødet med teamet
Tilgængelighed og tæt kontakt især i ressourceforløbets start, så borger oplever et
samarbejde om planlægning og gennemførelse af ressourceforløbets indsatser.
4.5
ORGANISERING OG INTERNT SAMARBEJDE
Det interne samarbejde i succeskommunerne er udviklet og koblet tættere end før projektet i hele
processen fra forberedelse til afslutning af et ressourceforløb, særligt ift. samarbejdet mellem
sagsbehandlere og virksomhedskonsulenter, hvor virksomhedskonsulenter er trukket ind allerede i
forberedelsen. De samme virksomhedskonsulenter er typisk med på rehabiliteringsmødet og ind i
selve ressourceforløbene.
I ressour eforlø et er der ikke tale o e ’sa ar ejdskæde’, e o et i tegreret sa ar ejde,
hvor virksomhedskonsulent og sagsbehandler arbejder tæt sammen med hinanden og med
borgeren. Der er en høj grad af både formelt og uformelt samarbejde og løbende dialog.
Medarbejdergrupperne (særligt S og VK) er fysisk og organisatorisk rykket tæt på hinanden.
Også ledelsen har
på tværs af forberedelse, ressourceforløb og virksomhedsservice - opbygget et
tættere samarbejde.
Læring fra succeskommuner
Bedre ressourceforløb kræver:
VK og S sidder på samme adresse og kan kommunikere hurtigere og mere hyppigt. Tæt -
mundtlig - dialog mellem VK og S er en væsentlig faktor for succes
VK er en del af RF-teamet og ikke placeret i et samlet virksomhedsserviceteam
VK skal have kompetencer til at lave en håndholdt indsats for ressourceforløbsborgere; VK
skal kunne arbejde empowermentorienteret, motivere, løse mentoropgaver, arbejde med
CV og ABC-plan med udsatte borgere, åbne dørene hos virksomhederne, skabe gode match
med afsæt i borgerens ønsker og med relevante udviklingsperspektiver, understøtte
fastholdelse (både borger og virksomhed) og have drive og kompetencer til at arbejde med
ordinære timer som mål i virksomhedsforløb
Fælles ansvar hos S og VK for tidlig virksomhedsrettet indsats, gode match og fastholdelse
Adgang til tværfaglig sparring hvor medarbejderne kan få sparring på udfordrende sager fra
forskellige fagpersoner (læge, terapeut, børn og familie m.fl.)
25
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0027.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
Månedlige teammøder med klart og praksisnært fokus på praktik og ordinære timer.
Effektivt caseload vurderes af succeskommuner til at være 35-45 sager for både S og VK.
4.6
MENING OG RETNING I VIRKSOMSHEDSINDSATSEN
Virksomhedskonsulenten skal have en fremtrædende rolle og den rette profil. Konsulenten skal
kunne varetage
både
samarbejdet med virksomhederne, herunder finde åbninger på få timer,
samarbejde omkring fastholdelse og progression og gå i dialog/forhandling om ordinære timer
og
borgersamarbejdet som kombineret virksomhedskonsulent og mentor.
Når virksomhedskonsulenten er med i forberedelsen af borgerens sag og med på mødet med
rehabiliteringsteamet, fremmes det virksomhedsrettede fokus og bliver en kontinuerlig del af
forløbet for borgerne.
Virksomhedskonsulent (og sagsbehandler) skal have fokus på at borgeren skal opleve mening og
retning i indsatsen. Det gøres ved at tage udgangspunkt i borgerens ønsker og håb/mål for
progression og vise borgeren, hvordan han/hun kan bruge virksomhedsforløb til at arbejde sig hen
imod disse. Gode match, der giver borgeren mulighed for progression ift. egne mål, er afgørende.
Hyppig og tæt kontakt med borgerne bidrager bl.a. til, at man ikke taber momentum efter rehab-
mødet og hurtigt får tilstrækkeligt kendskab til borgeren til at kunne igangsætte meningsfulde
indsatser, og at man får skabt en tillidsfuld relation, så borgeren tager kontakt, hvis der opstår
udfordringer på praktikstedet, før det er gået galt.
Til at understøtte fokus på progression og ordinære løntimer har man i en af succeskommunerne i
løbet af projektet udviklet et skema til virksomhedskonsulenternes opfølgningsmøder, der oplister
udvikling i løste arbejdsopgaver, i stabilitet, i selvstændighed, i samarbejdsevne, i fremtræden o.a.
siden sidste opfølgning. Skemaet bruges samtidigt som dokumentation af praktik, således at en evt.
ny praktik altid kan basere sig på erfaringerne fra den forrige praktik. Dette medvirker til at sikre
fokus på udvikling/progression og mere mening for borgerne med gentagne praktikforløb, ligesom
det kan anvendes som dokumentation, hvis sagen igen skal for rehabiliteringsteamet.
Læring fra succeskommuner
Bedre ressourceforløb kræver:
Måltal nedbrudt i delmål, monitorering i real-time og et godt produktionsstyringsværktøj
o
Måltal og delmål der giver noget at styre efter
o
Til produktionsstyring er der brug for helt aktuelle data; succeskommunerne har
anvendt produktionsstyringsredskabet i projektet eller eget flowskema, samt drøftet
udvikling på både leder- og medarbejdermøder
26
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0028.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
o
o
Overblik over håndgribelige delmål (hvor mange borgere skal påbegynde/fastholde
virksomhedsforløb for at delmål nås) giver bedre dialog og understøtter målrettet
samarbejde mellem S og VK
Sagsdifferentieringstilgangen, der er brugt i projektet, har været meget anvendelig
og har flyttet resultaterne i succeskommunerne. Den har understøttet et skift fra at
’afve te’ til at ’lede efter’ orgere,
der kan begynde i et virksomhedsforløb, med
gode erfaringer.
Gode match mellem borgere og virksomheder
o
Stort fokus på at sikre gode match
o
Udgangspunkt i borgerens egne ønsker til udvikling samt interesser og kompetencer
(håndholdt match)
o
Faste pladser i f virkso heds e tre ka ruges so ’øve- a er’ –
men
succesko
u er e har overveje de ar ejdet ed i dividuelle at h og ’ e’
virksomheder med mulighed for ordinære timer når relevant
o
Brug gerne borgernes egne netværk
inddrag borgerne i selv at finde
praktikvirksomheder.
VIDEREUDVIKLING AF JOBFIRST-METODEN
I succeskommunerne ses en konsolidering af JobFirst-metoden samt brikker til videreudvikling af
JobFirst-metoden, således at metoden for borgere i ressourceforløb på sigt kan udvides til at
omfatte hele processen fra forberedelsen, over rehabiliteringsmødet og selve ressourceforløbet:
Forberedelsen:
klart jobrettet sigte, øget borgerejerskab, tidsfrister, fastlagte aktiviteter
Mødet i rehabiliteringsteamet:
øget fokus på job fra alle i teamet, styrket borgerejerskab,
virksomhedskonsulent medvirker på møderne, dialogen på mødet starter med beskæftigelse
Ressourceforløbet:
fokus på hvordan borgeren kan udvikle sig ift. job (progression), afsæt i
borgerens mål, virksomhedskonsulenten er tidligere inde og fylder mere i forløbet.
JobFirst-metodens tre spor
borgersamarbejdet, virksomhedssamarbejdet og det interne
samarbejde
er konsolideret, og der lagt brikker til en videreudvikling indenfor alle tre spor:
Spor 1: Borgersamarbejdet
Der er implementeret en
ressourcerettet og jobrettet tilgang med fokus på relationsarbejdet
i hele
processen. Der er udarbejdet en drejebog for hele borgerforløbet med arbejdsgange, tidsfrister o.a.
Der er arbejdet med lette overgange i relationerne til borgeren fra sagsbehandlere i forberedelse og
i ressourceforløbet fx med trepartsmøder med borger.
Der er arbejdet med
CV og jobmål i forberedelsen,
og virksomhedskonsulenten er trukket ind
allerede her. Virksomhedskonsulenten kan i praksis blive den gennemgående person for borgere,
når vedkommende er inde i sagens forberedelse, deltager på rehabiliteringsmødet og fortsætter ind
27
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0029.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
i ressourceforløbet. Som supplement til den individuelle forberedelsesproces mellem borger og
sagsbehandler er der i nogle succeskommuner udviklet fælles understøttende aktiviteter som
infomøde om ressourceforløb, forberedelsesworkshop o.a., som varetages af sagsbehandlere og
virksomhedskonsulenter.
I succeskommunerne oplever både ledelse og medarbejdere, at der sket en
øgning af deres belief.
Og
at der er sket en kulturforandring ift. tilgang til borgerne og tro på indsatsen.
Spor 2: Virksomhedssamarbejdet
Der er arbejdet med at sikre mere
individuelle match med afsæt i jobmål og CV,
ligesom fastholdelse
og mulighed for progression i virksomhedsforløbet er et omdrejningspunkt i virksomhedsindsatsen.
Virksomhedskonsulenten
har fået en fremtrædende rolle, og der rekrutteres og kompetenceudvikles
ift. at virksomhedskonsulenten kan
’gå på to e ’.
De to ben er blevet præciseret. Det ene ben,
virksomhedssamarbejdet, består i at opsøge og finde praktikmuligheder og jobåbninger på få timer,
at igangsætte virksomhedsforløb sammen med en virksomhed om udvikling og fastholdelse af en
borger samt at gå i forhandling om løntimer. Det andet ben, borgersamarbejdet, er et
relationsarbejde, hvor der særligt arbejdes med borgerens motivation, med at finde ind til borgerens
ressourcer og kompetencer, med at sætte opnåelige delmål med borgeren samt med at synliggøre
og italesætte al progression.
Den opsøgende virksomhedskontakt
er øget. Det er nødvendigt at indgå samarbejde med flere nye
virksomheder for at etablere de rette match og skabe mulighed for ordinære timer. Det er særligt de
mindre, private virksomheder, der opsøges. Samarbejdsaftaler og virksomhedscenteraftaler
genforhandles. Succeskommuner, der før projektet har brugt eksterne leverandører i forbindelse
med virksomhedsindsatsen, har trukket opgaven hjem for at kunne etablere det nødvendige tætte
samarbejde internt.
Spor 3: Det interne samarbejde
Såvel ledelse som medarbejdere er rykket tættere på hinanden.
Lederrollen
er skærpet både horisontalt og vertikalt: horisontalt intensiveres samarbejdet på
ledelsesniveau på tværs af forberedelse, ressourceforløb og virksomhedsservice; vertikalt er lederen
i direkte hyppig dialog med medarbejdere om sager og sagsflow.
Der har været detaljeret ledelsesopmærksomhed på arbejdsgange, der minimerer
sagsbehandlingstiden og skaber et flow med en rød tråd fra opstart af forberedelsen af borgerens
sag til ressourceforløbet er i gang
samt i selve ressourceforløbet helt ned i sagssparring og
produktionsstyring samt på sikring af kompetencer, særligt hos virksomhedskonsulenten.
Projektlederfunktionen
so ’i dpisker og ildsjæl’
har været afgørende. Ikke mindst fordi
indsatsmodellen skulle implementeres på tværs af jobcenterorganisationen ift. de
projektinvolverede medarbejdergrupper og ledere.
28
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0030.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
Produktionsstyring
er et ’ ust’, hvis ål su eskriterier og ilepæle skal i dfries.
Produktionsstyring er sket først i projektperioden via egne skemaer med aktuelle data eller senere
via projektets produktionsstyringsværktøj. Succeskommunerne har opsat mål og delmål og anvendt
egne skemaer til produktionsstyring med aktuelle data. Sagsdifferentieringsmetoden, som blev
tilført projektet medio 2018, er anvendt med stor entusiasme. Metoden ændrede tilgangen til
borgerne, så hvor man før havde afventet, at borgeren (mentalt) blev klar til praktik, begyndte man
u at ’lede efter’ orgere, der ku e på eg de virkso hedspraktik –
og med gode resultater til
følge. Projektleder og virkso hedsko sule ter gik aktivt ’på jagt’ i sags eha dler es sagssta
er
sammen med sagsbehandlerne for at få flere borgere at arbejde med.
Projektets produktionsstyringsværktøj fra medio 2018 gav mulighed for
’real-ti e’ i for atio på
borger-/sagsstammeniveau samt at omsætte måltal i procenter til konkrete antal borgere i de
enkelte sagsstammer eller samlet for teams (som man fx skulle have ud i praktik for at nå et delmål),
hvilket gjorde måltallene mere tilgængelige og motiverende for medarbejderne.
Samarbejdet mellem sagsbehandlere og virksomhedskonsulenter
er udviklet til en integreret form
med tæt, løbende, uformel dialog med hinanden og borgeren. Samarbejde og sparring i sagerne
implementeres i teamet. Medarbejdergrupperne (S og VK) rykker fysisk og organisatorisk tæt på
hinanden.
Samarbejdet på tværs
i succeskommunerne er udviklet og koblet tættere end før projektet i hele
processen fra forberedelse til afslutning af et ressourceforløb. Virksomhedskonsulenter trækkes
tidligere ind, ofte allerede i forberedelsen. De samme virksomhedskonsulenter er typisk med på
mødet med rehabiliteringsteamet og ind i selve ressourceforløbene.
29
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0031.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
5.1
BRIKKER TIL UDVIDELSE AF JOBFIRST-METODEN FOR
RESSOURCEFORLØB
Den nuværende JobFirst-metode omfatter tre spor
5
:
JobFirst-metoden omfatter for nærværende udelukkende indsatsen i selve ressourceforløbet.
Indsatsmodellen i projekt Bedre Ressourceforløb har derimod omfattet forberedelsen af mødet i
rehabiliteringsteamet for borgere i målgruppen for ressourceforløb, mødet i rehabiliteringsteamet
og selve ressourceforløbet. Hermed er der skabt positiv effekt
og oplevet mening og retning i
ressourceforløbet blandt borgere, der tilkendes ressourceforløb.
På baggrund af evalueringen af projekt Bedre Ressourceforløb og vores indsigt i JobFirst-metoden
skitseres her i kort form, hvordan JobFirst-metoden kan udbygges og kvalificeres med det formål at
5
Guide til JobFirst-metoden kan findes på STARs hjemmeside, hvor man kan orientere sig om den fulde
metode, herunder metodens spor og kerneelementer.
https://star.dk/media/9144/guide-til-jobfirst-metoden.pdf
30
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0032.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
styrke indsatsen for borgere på vej mod og i ressourceforløb. Kvalificeringen skal ses som input til
såvel praksis som fremadrettet central udvikling af ressourceforløb.
Nedenfor oplistes i kort form virkningsfulde konkrete brikker til at udbygge og udmønte JobFirst-
metoden for borgere i ressourceforløb indenfor metodens tre spor og tilhørende kerenelementer.
Udbygningen
består i at udvide JobFirst-metoden til også at omfatte forberedelse af mødet i
rehabiliteringsteamet samt selve mødet i rehabiliteringsteamet, og ikke alene indsatsen i
ressourceforløbet.
Udmøntningen
er en kvalificering af kerneelementerne i indsatsen i selve
ressourceforløbet på baggrund af evalueringen af Bedre Ressourceforløb.
Forberedelsen
Spor 1: Borgersamarbejdet
Borgerejerskab, mening og retning for borgeren
o
borger forberedes til at fremlægge sin sag på rehabiliteringsmødet (egne jobønsker o.a.)
o
fastlagte fælles borgeraktiviteter supplerer den individuelle forberedelse mellem borger og
sagsbehandler (infomøde om ressourceforløb, forberedelsesworkshop o.a.)
Styrket jobfokus
o
udarbejdelse af CV
o
virksomhedskonsulent inddrages
o
borgers jobønsker og ressourcer perspektiveres ift. lokale muligheder for praktikforløb, der
kan føre til ordinære timer og job
Spor 2: Virksomhedssamarbejdet
Forberedelse af det rette match (se
’Styrket jobfokus’
ovenfor)
Spor 3: Det interne samarbejde
Internt samarbejde med fokus på borgeroplevelsen
o
praktisere belief i al kommunikation med borger
o
udvise belief i ord og handling
Lederopgaven
o
vise og understøtte belief og tro på indsatsmodel
o
initiere udarbejdelse og implementering af drejebog for borgerforløbet i hele processen
o
inddrage medarbejdere og teamledere på tværs
o
holde fokus på borgeroplevelsen
31
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0033.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
Tidsfrist
6
Antal uger til forberedelse (max 10-12 uger)
Mødet i rehabiliteringsteamet
Spor 1: Borgersamarbejdet
Borgerejerskab, mening og retning for borgeren
o
borger fremlægger selv sin sag med fokus på det fremadrettede forløb
Styrket jobfokus
o
første punkt på mødet er beskæftigelse
o
alle medlemmer har fokus på beskæftigelsesmuligheder
o
virksomhedskonsulent er med på mødet
o
borgerens CV inddrages
o
muligheder på det lokale arbejdsmarked inddrages
Spor 2: Virksomhedssamarbejdet
Forberedelse af det rette match og understøtte mulighed for progression
o
forberedelsen videreføres med fokus på, at virksomhedsforløb kan gennemføres
o
behov for eventuelle understøttende sociale/helbredsindsatser afklares
Spor 3: Det interne samarbejde
Internt samarbejde med fokus på borgeroplevelsen
o
praktisere belief i al kommunikation med borger
o
udvise belief i ord og handling
Lederopgaven
o
vise og understøtte belief og tro på indsatsmodel
o
o
o
o
tilpasse/udvikle mødeledelsen af rehabiliteringsteamet
prioritere VK i rehabiliteringsteamet
så borgers fremlæggelse af sag/ønsker støttes
så beskæftigelse er det 1. punkt på mødet
så fremadrettet jobfokus sikres.
o
Tidsfrist
hvornår borger får indstilling (samme dag)
6
Angivelse af tidsfrister er baseret på de tidsfrister, som succeskommunerne har anvendt for den enkelte fase.
Tidsfrister indgår ikke i JobFirst-metoden, men er taget i brugt af succeskommunerne i projekt Bedre
Ressourceforløb for at sikre flow og understøtte den gode borgeroplevelse.
32
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0034.png
Projekt Bedre Ressourceforløb - hovedrapport
Ressourceforløbet
Spor 1: Borgersamarbejdet
Håndholdt indsats i tæt og tillidsfuld kontakt
o
overlevering til sagsbehandler for ressourceforløb via trepartsmøde med borger
o
virksomhedskonsulent kender borger fra forberedelse og/eller rehabiliteringsmøde
Fokus på ordinære timer og borgerens ressourcer
o
virksomhedskonsulent inddrages umiddelbart (ingen ventetid)
o
borgeren ved, hvad der skal ske ved opstart af et ressourceforløb
o
orgere ’sættes i ga g’ ed at afklare at hø sker og ko krete at hideer
Spor 2: Virksomhedssamarbejdet
Individuelt match fokus på ordinære timer
o
match med afsæt i jobmål og CV
o
øget opsøgende kontakt til virksomheder ift. de rette match og evt. løntimer
o
sparring på tværs af teams mellem virksomhedskonsulenter øger mulighed for de rette
match
Fastholdelse og progression
o
brug af progressionsskema i opfølgning, bl.a. til forhandling om ordinære timer
Spor 3: Det interne samarbejde
Klar rollefordeling med primær kontaktperson
o
praktisere belief i al kommunikation med borger og virksomhed
o
udvise belief i ord og handling
o
integreret samarbejde mellem S og VK med tæt borgerkontakt
Makkerskab ml. sagsbehandler og virksomhedskonsulent
o
organisatorisk set-up: samlet ressourceforløbs-team med sagsbehandlere og
virksomhedskonsulenter med fælles opgave og fælles ledelse
Lederansvar for implementering
o
vise og understøtte belief og tro på indsatsmodel
o
sikre rammer, der muliggør virksomhedsindsats i ressourceforløb (VK, caseload o.a.)
o
fælles strategi i jobcentret for virksomhedssamarbejdet (brug af praktik, ordinære timer,
genforhandling af aftaler)
o
fælles styring og synliggørelse af mål og resultater fra top til bund
o
fælles forandringsledelse ift. ny praksis
o
borgernært smidigt samarbejde med øvrige indsatsområder (børne/familie, misbrug o.a.)
o
rekruttering/kompetenceudvikling VK og S
Tidsfrist
Hvornår borger har 1. samtale med sagsbehandler efter tilkendelsen (1-2 uger).
33
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177724_0035.png
Nørre Allé 70G
8000 Aarhus C
Denmark
Brolæggerstræde 6
Baghuset 1. Sal
1211 København K
Denmark
+45 7020 2229
[email protected]
www.discus.dk