Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 201
Offentligt
2177722_0001.png
NOTAT
Evaluering af projekter som øger brug af
virksomhedsforløb og lønnede timer for ud-
satte borgere
Marts 2020
Dette notat samler op på resultaterne fra projekterne
Særlig tilrettelagt virksom-
hedsforløb, Bedre Ressourceforløb
og
Håndholdt indsats i ressourceforløb,
som
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har gennemført i samarbejde
med kommunerne i perioden 2016-2019. Da der er en stor fællesmængde i både
målgruppe, indsatser og resultater er disse samlet i ét notat, der refererer til projekt-
perioden. Alle tre projekter kan ses i relation til den såkaldte JobFirst-metode.
Særligt Tilrettelagt Virksomhedsforløb, Bedre Ressourceforløb og
Håndholdt indsats i ressourceforløb
Med det kontrollerede forsøg JobFirst iværksatte STAR i 2016 det første større
projekt for udsatte ledige, hvor målet med indsatsen først og fremmest var lønnede
timer. Kort efter begyndelsen på JobFirst blev det politisk besluttet at igangsætte to
yderligere implementeringsprojekter, der delvist byggede på samme principper
som JobFirst. Projekterne var
Særligt Tilrettelangt Virksomhedsforløb
(se kort be-
skrivelse i bilag 1) og
Bedre Ressourceforløb
(se kort beskrivelse i bilag 2).
Metoden fra JobFirst-projektet er i dag kendt under navnet
”JobFirst-metoden”.
Evalueringen af projektet viste, at metoden virker, fordi det populært kan siges, at:
”Virkeligheden virker” –
virksomhedsforløb på en almindelig arbejdsplads med
rigtige arbejdsopgaver, kolleger og ordinære timer øger tilknytningen til ar-
bejdsmarkedet.
”Medarbejderen virker” –
en tæt tillidsbaseret relation til én primær kontaktper-
son i jobcentret hjælper borgeren i gang på en arbejdsplads og sikrer jobretning
og mening i borgerens forløb.
I foråret 2018 igangsatte styrelsen yderligere et projekt,
Håndholdt indsats i res-
sourceforløb
(se kort beskrivelse i bilag 3), som var det første projekt i beskæftigel-
sesregi, der skulle undersøge effekten af nedsat caseload i sig selv hos den enkelte
sagsbehandler, og hvilken betydning nedsat caseload har for sagsbehandlerens op-
gaveløsning.
Da evalueringerne af de tre projekter har forskelligt udgangspunkt og evaluerer på
forskellige målgrupper, samles der i dette notat op på de tre projekter under tre
overskrifter:
1. Har projekterne øget andelen af borgere i virksomhedsrettede indsatser og ordi-
nære løntimer?
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2. Har projekterne skabt mere jobretning og mening for borgere på kontanthjælp
og i ressourceforløb i forhold til
de centrale videnselementer om, at ”virke-
ligheden virker” og ”medarbejderen virker”?
3. Hvilken læring fra projekterne kan man tage med videre i forhold til imple-
mentering af JobFirst-metoden?
Det var et succeskriterium i alle tre projekter at øge den andel af borgere, som er i
virksomhedsrettede indsatser eller i lønnede timer.
1. Har projekterne øget andelen af borgere i virksomhedsrettede
indsats og lønnede timer?
Ud fra registerbaserede data i Jobindsats, vil der i det følgende afsnit blive set nær-
mere på udviklingen på landsplan og udviklingen i indsatsperioden i de kommuner,
som har deltaget i henholdsvis
Særlig tilrettelagt virksomhedsforløb, Bedre Res-
sourceforløb
og
Håndholdt indsats i ressourceforløb.
Siden 2013 har der været en løbende stigning i andelen af aktivitetsparate borgere
på kontanthjælp og borgere i ressourceforløb, som modtager en virksomhedsrettet
indsats, og som opnår lønnede timer. Der er dog fortsat mange borgere, som ikke
får en virksomhedsrettet indsats.
Overordnet set har de kommuner, som har deltaget i de tre projekter, øget andelen
af borgere på kontanthjælp eller i ressourceforløb, som er i virksomhedspraktik
og/eller har lønnede timer. Samtidig ligger de deltagende kommuner i projekterne
over øvrige kommuner og er derved med til at trække det gennemsnitlige niveau
op.
Virksomhedsrettede indsatser
Den virksomhedsrettede indsats er defineret som virksomhedspraktik eller løntil-
skud. I det følgende ses der på andelen af aktivitetsparate borgere på kontanthjælp
og borgere i ressourceforløb, som er i virksomhedsrettet indsats i en given måned
målt som antal personer.
Udviklingen i virksomhedspraktik og løntilskud siden 2013
I starten af 2013 var andelen af aktivitetsparate borgere på kontanthjælp, som var i
virksomhedspraktik 11 pct.,
jf. figur 1.1.
I marts 2019 var andelen af aktivitetspa-
rate borgere i virksomhedspraktik eller løntilskud knap 19 pct. Dog skal det be-
mærkes, at selve antallet af aktivitetsparate borgere på kontanthjælp samtidig var
reduceret fra knap 103.000 i januar 2013 til lidt under 52.000 borgere i marts 2019.
Som led i reformen af førtidspension og fleksjob blev ressourceforløbsordningen
indført 1. januar 2013. Antallet af borgere i ressourceforløb har været stigende
igennem perioden, og der var således ca. 22.700 ressourceforløb i gang i december
2018. Udviklingen i andelen af borgere i ressourceforløb, som er i virksomheds-
praktik eller løntilskud i en given måned, har siden oprettelse i 2013 været sti-
gende. I marts 2019 var lidt over 23.000 personer i ressourceforløb, hvoraf knap
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177722_0003.png
4700 borgere, svarende til knap 20 pct., enten var i virksomhedspraktik eller i løn-
tilskud. Heraf var kun 33 borgere i løntilskud. Løntilskud udgør derved en begræn-
set andel af den virksomhedsrettede indsats for borgere i ressourceforløb.
Figur 1.1
Andel i virksomhedsrettet indsats januar 2013 til marts 2019, aktivitetsparate
borgere på kontanthjælp og borgere i ressourceforløb
hele landet
25,0%
20,0%
15,0%
10,0%
5,0%
0,0%
Anm.: Virksomhedsrettet indsats dækker både virksomhedspraktik og løntilskud. Faldet i andel for aktivitetsparate
kontanthjælpsmodtagere i midten af 2016 skal ses i lyset af nye regler om integrationsydelse.
Kilde: Jobindsats.dk og egne beregninger
Udviklingen i Særligt tilrettelagt virksomhedsforløb
Da
Særlig tilrettelagte virksomhedsforløb
begyndte i november 2016, havde de del-
tagende kommunerne 17 pct. af de aktivitetsparate borgere på kontanthjælp i virk-
somhedsrettet indsats mod 13 pct. i resten af landets kommuner. Da projektet slut-
tede i december 2018 var 21 pct. i virksomhedsrettet indsats mod 16 pct. i resten af
landet.
For borgere i ressourceforløb var 19 pct. i virksomhedsrettet indsats i de deltagende
kommunerne ved projektstart mod 15 pct. i resten af landet. Ved projektafslutning
var begge andele vokset, så kommunerne, der deltog i
Særlig tilrettelagt virksom-
hedsforløb,
havde 23 pct. borgere i ressourceforløb i virksomhedsforløb mod 18
pct. i resten af landet.
Selve evalueringen af projektet viser, at der var en signifikant sammenhæng mel-
lem andelen, der var i virksomhedsrettet indsats og i hvor høj grad kommunen
havde implementeret indsatsmodellen.
Samlet set har de kommuner, der implementeret indsatsen i
Særlig tilrettelagt virk-
somhedsforløb,
således været med til at øge andelen af udsatte borgere i Danmark,
som får en virksomhedsrettet indsats.
Jan 2013
Apr 2013
Jul 2013
Okt 2013
Jan 2014
Apr 2014
Jul 2014
Okt 2014
Jan 2015
Apr 2015
Jul 2015
Okt 2015
Jan 2016
Apr 2016
Jul 2016
Okt 2016
Jan 2017
Apr 2017
Jul 2017
Okt 2017
Jan 2018
Apr 2018
Jul 2018
Okt 2018
Jan 2019
Kontanthjælp
Ressourceforløb
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177722_0004.png
Figur 1.2
Særlig tilrettelagt virksomhedsforløb (November 2016
December 2018):
Andel i virksomhedsrettet indsats siden projektstart for alle hhv. aktivitets-
parate borgere på kontanthjælp og borgere i ressourceforløb, deltagende
jobcentre (STV) og resten af landet
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Nov Jan Mar Maj Jul Sep Nov Jan Mar Maj Jul Sep Nov
2016 2017 2017 2017 2017 2017 2017 2018 2018 2018 2018 2018 2018
Virksomhedsrettet indsats kontanthjælp - STV
Virksomhedsrettet indsats kontanthjælp - resten af landet
Virksomhedsrettet indsats ressourceforløb - STV
Virksomhedsrettet indsats ressourceforløb - resten af landet
Anm.: Virksomhedsrettet indsats dækker både virksomhedspraktik og løntilskud.
Kilde: Jobindsats.dk og egne beregninger
Udviklingen i Bedre ressourceforløb
Da
Bedre ressourceforløb
gik i gang, lå de deltagende kommuner samlet med en
andel af borgere i virksomhedsrettet indsats på 13,3 pct. i januar 2017, hvilke var
3,5 pct.-point lavere end de øvrige jobcentre, som ikke deltog i projekt Bedre Res-
sourceforløb. Som det kan ses i figur 1.3, var andelen nogenlunde jævnbyrdig
midtvejs i projektet mellem de deltagende og øvrige jobcentre. Ved udgangen af
projektet var den samlede andel i virksomhedsrettet indsats, steget til 21,7 pct. for
de deltagende jobcentre, mens den for de øvrige kommuner var 17,7 pct., dvs. at
der i afslutningen af projektet var en forskel på 4 pct. point mellem kommunerne i
Bedre Ressourceforløb og øvrige kommuner.
Selve evalueringen af Bedre Ressourceforløb viser, at der i deltagerkommunerne
ses en signifikant stigning i andel i virksomhedsrettet indsats, mens at den falder i
sammenligningskommunerne, samt at virksomhedspraktikken også bliver igangsat
hurtigere end i sammenligningskommunerne. Resultaterne i evalueringen af Bedre
Ressourceforløb er for borgere der er visiteret ind i ressourceforløb fra januar 2017
og frem til 31. december 2018, og derfor ikke at sammenligne med grafen i figur
1.3, som er trukket på alle i ressourceforløb i de deltagende kommuner fra den regi-
strebaserede data i Jobindsats.
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177722_0005.png
Bedre ressourceforløb
har således medvirket til, at der er kommet flere borgere i
ressourceforløb i virksomhedsrettet indsats, samt at den virksomhedsrettede indsats
igangsættes hurtigere ifølge evalueringen.
Figur 1.3
Bedre ressourceforløb (Januar 2017
December 2018): Andel i virksomheds-
rettet indsats siden projektstart for alle borgere i ressourceforløb, delta-
gende kommuner (BRF) og øvrige kommuner
25,0%
20,0%
15,0%
10,0%
5,0%
0,0%
Jan Mar Maj Jul Sep Nov Jan Mar Maj Jul Sep Nov
2017 2017 2017 2017 2017 2017 2018 2018 2018 2018 2018 2018
BRF kommuner
Kilde: jobindsats.dk og egne beregninger.
Øvrige kommuner
Udviklingen i Håndholdt indsats i ressourceforløb
Ved opstart af
Håndholdt indsats i ressourceforløb
i marts 2018 var 18,4 pct. af
borgerne blandt de 15 deltagende kommuner i virksomhedsrettet indsats, jf. figur
1.4. Det samme gjaldt for 15,9 pct. af borgerne i ressourceforløb i landets øvrige
kommuner. Da projektet sluttede et år efter var forskellen vokset til henholdsvis
24,7 pct. for borgerne i de deltagende kommunerne mod 19,1 pct. for borgerne i de
øvrige kommuner. Forskellen er således vokset fra 2,5 til 5,6 procentpoint.
Evalueringen finder, at nedsat caseload giver sagsbehandleren gode muligheder for
at tilrettelægge indsatser uden passive perioder, herunder at flere borgere således
får en virksomhedsrettet indsats.
De deltagende kommuner i
Håndholdt indsats i ressourceforløb
har dermed bidra-
get til, at der er sket en stigning i andel af borgere i ressourceforløb, som er i virk-
somhedsrettet indsats.
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177722_0006.png
Figur 1.4
Håndholdt indsats i ressourceforløb (Marts 2018
Marts 2019): Andel i virk-
somhedsrettet indsats siden projektstart for alle borgere i ressourceforløb,
deltagende jobcentre (HIR) og resten af landet
30,0%
25,0%
20,0%
15,0%
10,0%
5,0%
0,0%
Jul 2018
Apr 2018
Maj 2018
Okt 2018
Jun 2018
Nov 2018
Mar 2018
HIR
Kilde: jobindsats.dk og egne beregninger.
Øvrige kommuner
Mar 2019
Dec 2018
Jan 2019
Aug 2018
Sep 2018
Feb 2019
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177722_0007.png
Lønnede timer for udsatte borgere
Erfaringerne viser, at selv få lønnede timer kan være med til at øge motivation hos
borgeren og troen på at få et en plads på arbejdsmarkedet.
I dette afsnit ses der nærmere på andelen af aktivitetsparate borgere på kontant-
hjælp og borgere på ressourceforløbsydelse har lønnede timer. Andel i lønnede ti-
mer er her defineret som andel af personer, der i perioden har haft minimum en må-
ned, hvor de både har modtaget kontanthjælps- eller ressourceforløbsydelse og løn
fra ordinære løntimer i større eller mindre omfang.
1
Borgere der helt er afgået fra
kontanthjælp eller ressourceforløb fordi de har opnået et så højt antal lønnede timer
at de ikke længere modtager ydelse fra kommunen indgår ikke i opgørelsen.
Udvikling i lønnede timer for hele landet siden 2013
I figur 1.5 ses det, at udviklingen i andelen af borgere med lønnede timer er for-
holdsvis stationær frem til starten af 2016, hvor hhv. 2,2 pct. af aktivitetsparate
borgere på kontanthjælp og omkring 0,5 pct. af borgere i ressourceforløb har løn-
nede timer samtidig med at de modtager kontanthjælp eller ressourceforløbsydelse.
Fra januar 2016 til marts 2019 stiger andelen af aktivitetsparate borgere på kontant-
hjælp, som har ordinære løntimer op til knap 5 pct., dvs. en stigning på næsten 3
procentpoint. For borgere i ressourceforløb stiger andelen i lønnede timer til 1,5
pct. i samme periode, men ligger stadig væsentligt under andelen for aktivitetspa-
rate kontanthjælpsmodtagere.
Målingerne tager udgangspunkt i antallet af ydelsesmodtagere i en given periode betinget på at der i samme peri-
ode har været udbetalt kontanthjælps- eller ressourceforløbsydelse og løn for ordinære løntimer. Ordinære lønti-
mer defineres som måneder med en lønudbetaling højere end 0 kr. og under 65.000 kr., dog må der ikke i samme
måned være en lønudbetaling på over 15.000 kr. og samtidigt en registreret beskæftigelse over 150 timer. Dvs. en
person ikke indgår i opgørelsen hvis vedkommende har løn over 15.000 kr. pr. måned og har over 150 timers be-
skæftigelse, da dette defineres som fuldtidsbeskæftigelse.
1
7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177722_0008.png
Figur 1.5
Andel i lønnede timer siden 2014 for hhv. aktivitetsparate borgere på kon-
tanthjælp og i ressourceforløb, alle jobcentre
6,0%
5,0%
4,0%
3,0%
2,0%
1,0%
0,0%
Jul 2014
Jul 2015
Jul 2016
Jul 2017
Apr 2014
Apr 2015
Apr 2016
Apr 2017
Okt 2017
Apr 2018
Okt 2014
Okt 2015
Okt 2016
Jul 2018
Okt 2018
Jan 2014
Jan 2015
Jan 2016
Jan 2017
Jan 2018
Aktivitetsparate
Anm.:
Kilde: Jobindsats.dk og egne beregninger
Ressoruceforløb
Udviklingen i Særligt Tilrettelagt Virksomhedsforløb
I november 2016 var 3,6 pct. af de aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere i løn-
nede timer i de deltagende kommuner mod 3,2 pct. i resten af landet, jf. figur 1.6. I
slutningen af projektperioden var andelene steget, så 5,1 pct. var i lønnede timer i
de deltagende kommunerne mod 4,8 pct. i resten af landet. Forskellen faldt en
anelse i løbet af projektperioden fra 0,4 procentpoint til 0,3 procentpoint.
For borgere i ressourceforløb var 0,5 pct. i lønnede timer i deltagende kommunerne
og tilsvarende 0,5 pct. i resten af landet ved projektets start. I slutningen af projekt-
perioden var andelene steget, så 2,0 pct. var i lønnede timer i deltagende kommu-
nerne mod 1,6 pct. i resten af landet.
Evalueringen viser, at der var en signifikant sammenhæng mellem andelen, der fik
lønnede timer, og i hvor høj grad kommunen havde implementeret indsatsmodel-
len.
Samlet set har de deltagende kommuner i
Særlig tilrettelagt virksomhedsforløb
fulgt udviklingen for aktivitetsparate borgere på kontanthjælp i hele landet, mens
de har haft en lidt stærkere udvikling for borgere i ressourceforløb, hvor der dog
stadig er meget få i målgruppen, som har lønnede timer. Der gøres dog opmærk-
som på, at den landsdækkende indsatsen Flere skal med, blev igangsat i august
2017 og havde samme fokus på lønnede timer
Jan 2019
8
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177722_0009.png
Figur 1.6
Særlig tilrettelagt virksomhedsforløb(november 2016
december 2018): An-
del i lønnede timer for alle hhv. aktivitetsparate borgere på kontanthjælp og
i ressourceforløb, deltagende jobcentre (STV) og resten af landet
6%
5%
4%
3%
2%
1%
0%
Anm.:
Kilde: Jobindsats.dk og egne beregninger
Udviklingen i Bedre ressourceforløb
Da indsatsen i
Bedre ressourceforløb
gik i gang i januar 2017 var der blandt de del-
tagende jobcentre 0,6 pct. af borgerne i ressourceforløb, som havde ordinære lønti-
mer, mod 0,4 pct. i landets øvrige jobcentre, se figur 1.7. Mod slutningen af pro-
jektperioden var andelene steget, så 2,0 pct. var i ordinære løntimer i projekt kom-
munerne mod 1,5 pct. i resten af landet.
Selv om der er tale om små andele, betyder det, at der blandt de deltagende kom-
muner var 36 borgere i ressourceforløb, som havde lønnede timer i ved projektstart
i januar 2017, som var steget til 140 borgere i december 2018 ved projektets afslut-
ning. På landsplan er antallet steget fra 142 til 425 borgere i samme periode.
Selve evalueringen viser en signifikant stigning i deltagerkommunerne for borgere
i lønnede timer, som dog primært findes efter personerne har afsluttet deres res-
sourceforløb. Dette er hovedsagligt fordi flere fra målgruppen kommer i fleksjob i
projektet. Det er dog ikke samme måling, som i figur 1.7, som er borgere i ressour-
ceforløb, som havde ordinære løntimer. Selve evalueringen af Bedre Ressourcefor-
løb viser ikke nogen stigning i deltagerkommunerne for borgere med lønnede timer
mens de er i ressourceforløb.
Nov 2016
Dec 2016
Jan 2017
Feb 2017
Mar 2017
Apr 2017
Maj 2017
Jun 2017
Jul 2017
Aug 2017
Sep 2017
Okt 2017
Nov 2017
Dec 2017
Jan 2018
Feb 2018
Mar 2018
Apr 2018
Maj 2018
Jun 2018
Jul 2018
Aug 2018
Sep 2018
Okt 2018
Nov 2018
Dec 2018
Akt. kontant STV
Akt Kth resten af landet
Ressourceforløb STV
Ressoruceforløb resten af landet
9
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177722_0010.png
Figur 1.7
Bedre Ressourceforløb (januar 2017
december 2018): Andel i lønnede ti-
mer for alle borgere i ressourceforløb, deltagende kommuner (BRF) og øv-
rige kommuner
2,5%
2,0%
1,5%
1,0%
0,5%
0,0%
Anm.:
Kilde: Jobindsats.dk og egne beregninger
Udviklingen i Håndholdt indsats i ressourceforløb
Blandt borgere i projektkommunerne havde 1,3 pct. af borgerne i ressourceforløb
lønnede timer ved projektstart i marts 2018. Det samme havde 1 pct. blandt landets
øvrige kommuner. Ved projektafslutning var forskellen vokset til henholdsvis 2
pct. af borgerne i projektkommunerne og 1,4 pct. af borgerne i landets øvrige kom-
muner, jf. figur 1.8.
Lige som med lønnede timer i Bedre Ressourceforløb, er der også i Håndholdt ind-
sats for borgere i ressourceforløb, tale om en stigning i andelen af borgere i resour-
ceforløb med ordinære timer, men at andelene i begge initiativer er forholdvis små.
Jan 2017
Feb 2017
Mar 2017
Apr 2017
Maj 2017
Jun 2017
Jul 2017
Aug 2017
Sep 2017
Okt 2017
Nov 2017
Dec 2017
Jan 2018
Feb 2018
Mar 2018
Apr 2018
Maj 2018
Jun 2018
Jul 2018
Aug 2018
Sep 2018
Okt 2018
Nov 2018
Dec 2018
BRF
Øvtige jobcentre
10
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177722_0011.png
Figur 1.8
Håndholdt indsats i ressourceforløb (marts 2018
marts 2019): Andel i løn-
nede timer for alle borgere i ressourceforløb, deltagende jobcentre (HIR) og
resten af landet
2,5%
2,0%
1,5%
1,0%
0,5%
0,0%
Apr 2018
Jun 2018
Jul 2018
Maj 2018
Okt 2018
Mar 2018
Nov 2018
Sep 2018
HIR
Anm.:
Kilde: Jobindsats.dk og egne beregninger
Øvrige kommuner
2. Har projekterne skabt mere jobretning og mening for borgere
på kontanthjælp og i ressourceforløb i forhold til om
”medar-
bejderen virker” og ”virkeligheden virker”?
Styrelsens arbejde med indsatsen for udsatte bygger på to centrale holdepunkter
for, hvad der virker i indsatsen for udsatte borgere, jf. side 2.
1.
”Virkeligheden virker” –
virksomhedsforløb på en almindelig arbejdsplads
med rigtige arbejdsopgaver, kolleger og ordinære timer øger tilknytningen
til arbejdsmarkedet
2.
”Medarbejderen virker” –
en tæt tillidsbaseret relation til én primær kon-
taktperson i jobcentret hjælper borgeren i gang på en arbejdsplads og sikrer
jobretning og mening i borgerens forløb
I det følgende vil der blive givet eksempler på, hvordan dette manifesterer sig i re-
sultaterne for de tre projekter.
Inddragelse af og fælles forberedelse med borgeren i Bedre ressource-
forløb
Når man går i gang med den forberedende del til et rehabiliteringsmøde, ved
mange borgere ikke, hvad et ressourceforløb er, og har derfor svært ved at forstå
formål og indhold. I
Bedre ressourceforløb
ønskede man at styrke borgerinddragel-
sen i forberedelsen af sagen til mødet i rehabiliteringsteamet. Dette satte fokus på
Mar 2019
Dec 2018
Aug 2018
Feb 2019
Jan 2019
11
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
styrket relation til og inddragelse borgeren med henblik på at skabe en mere res-
sourceorienteret og jobrettet tilgang.
Evalueringen viser, at der i indsatsen i
Bedre ressourceforløb,
har været stor frem-
gang vedrørende systematisk tilgang til forberedelse og inddragelse af borgeren og
arbejdet
med CV’et,
jf. fidelitetsmålingen i initiativet.
Dette stemmer også overens med den progressionsmåling, som der er lavet i Bedre
Ressourceforløb, som bl.a. viser statistisk signifikant progression på følgende
spørgsmål, som er relateret til forberedelsen af borgeren herunder:
Har du en ide om, hvilket arbejde du gerne vil have?
Har du en klar og meningsfuld plan for, hvordan du kan komme i gang
med at arbejde?
Har du adgang til en person (mentor, sagsbehandler osv.), som lytter til dig
og hjælper dig, når du har behov for det?
Evalueringen konkluderer baseret på casestudier i succeskommunerne, at de blandt
både ledelse og medarbejdere oplever, at der skete en øgning af deres belief, og at
der er sket en kulturforandring i forhold til tilgang til borgerne og tro på indsatsen.
Borgerne i
Bedre ressourceforløb
er derudover blevet spurgt til deres indsats efter
den forberedende del og mødet med rehabiliteringsteamet. Overordnet set, føler
borgerne, at de bliver hørt og inddraget i forberedelsen af deres sag til mødet i re-
habiliteringsteamet og borgerne er samlet set tilfredse eller meget tilfredse med for-
beredelsen af deres sag. Resultaterne af borgersurvey var bl.a. at:
83 pct. er enige eller helt enige i, at de er blevet hørt og inddraget i forbere-
delsen af deres sag til mødet i rehabiliteringsteamet.
76 pct. er enige eller helt enige i, at de er blevet godt informeret om, hvad
mødet i rehabiliteringsteamet gik ud på
59 pct. har talt med deres sagsbehandler om et job- eller uddannelsesmål
for deres ressourceforløb
69 pct. er samlet set tilfredse eller meget tilfredse med forberedelsen af de-
res sag.
Samlet set betød den fælles forberedelse og tætte kontakt med sagsbehandleren, at
der blev skabt en stærkere relation mellem sagsbehandler og borger, hvilket styrker
mulighederne for at arbejde mere jobrettet, og det har understøttet fremgangen i
den virksomhedsrettede indsats.
Lavt caseload og tættere opfølgning i Håndholdt indsats i ressourcefor-
løb
Evalueringen af
Håndholdt indsats i ressourceforløb
viser, at lavt caseload har gi-
vet sagsbehandlerne mulighed for tættere opfølgning. Hvor sagsbehandlerne før
projektet typisk havde kontakt med borgere en gang hver eller hver anden måned,
har de i projektperioden typisk haft kontakt hver måned eller hver anden uge.
Sagsbehandlerne vurderer derudover, at de i projektperioden har haft gode mulig-
heder for at tilrettelægge indsatser uden passive perioder. Ved projektstart var 17
12
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
pct. helt enige eller enige i dette. Da projektet sluttede, var andelen, der var enige
eller helt enige steget til 39 pct.
Af evalueringen fremgår det ligeledes, at der er en større andel i virksomhedsrettet
indsats i indsatsperioden i forhold til året før (med 4 procentpoint), mens andelen
uden indsats samt i vejledning og opkvalificering falder (med 2 procentpoint hver).
Sagsbehandlerne angiver selv i survey, at de i projektperioden havde større mulig-
hed for at sparre med virksomhedskonsulenten om muligheden for en virksomheds-
rettet indsats for borgere i ressourceforløb, samt bedre mulighed for at samarbejde
med virksomhedskonsulenten undervejs i virksomhedspraktikken.
Effekten varierer imellem projektkommunerne, hvilket betyder, at nedsat caseload
ikke alene kan skabe effekt. Dog har evalueringen vist, at nedsat caseload kan mu-
liggøre et tæt samarbejde mellem sagsbehandlere og virksomhedskonsulent, lige-
som borger og sagsbehandlere kan opnå et tættere forhold med hyppigere kontakt
og opfølgning. Det kan tilsammen være med til at øge andelen af borgere i ressour-
ceforløb, der får en virksomhedsrettet indsats, og at der går kortere tid imellem ind-
satser.
Mange borgere oplever øget tro på, at de kan komme i job efter virk-
somhedspraktik i Særlig tilrettelagte virksomhedsforløb
Når borgere kommer ud på en rigtig arbejdsplads med rigtige arbejdsopgaver og
kollegaer, så er det med til, at de i højere grad får opfattelsen af, at de kan indgå i
en arbejdssammenhæng. Dette gælder også, selvom der er tale om borgere med
lang historik på offentlig forsørgelse og med komplekse problemer ud over ledig-
hed.
Lidt over halvdelen af borgerne, som deltog i
Særlig tilrettelagt virksomhedsforløb
har haft en oplevelse af, at praktikken har givet dem tro på, at deres evner kan bru-
ges på en arbejdsplads og at praktikken har givet dem et mere klart billede af, hvil-
ket arbejde, de gerne vil have.
Der ligger stadig et potentiale i, at praktikken i højere grad skal hjælpe borgerne
med at blive afklaret med, hvad de konkret skal gøre for at forbedre muligheden for
at komme i job. For cirka fire ud af ti borgere har praktikken øget deres tro på, at
de kan komme i arbejde, men der ligger således et potentiale i at øge niveauet yder-
ligere.
Tro på borgerens muligheder på arbejdsmarked, er dog ikke et anliggende alene for
borgeren, men bør også praktiseres af medarbejderne i jobcenteret. Evalueringen
viser, at praktisere
”belief”
ift. borgere, virksomheder og troen på indsatsen virker.
3. Hvilken læring fra projekterne kan man tage med videre i for-
hold til implementering af JobFirst-metoden?
Både
Særlig tilrettelagt virksomhedsforløb
og
Bedre ressourceforløb
konsoliderer
den såkaldte JobFirst-metodes tre spor, som de er beskrevet i JobFirst-guiden
13
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Evalueringer af projekter om virksomhedsforløb med lønnede timer for udsatte borgere, fra beskæftigelsesministeren
2177722_0014.png
(2018). Samtidig peger projekterne på en række praksisnære anbefalinger, som ud-
folder JobFirst-guidens anbefalinger.
I tabel 3.1 er der kort opsummeret hvilke centrale dele af JobFirst-modellen, som
erfaringerne fra projektet konsoliderer - altså hvilke dele af modellen bekræftes at
have væsentlig betydning i projekterne. Samt hvilke nye fund kan uddybe forståel-
sen af, hvordan udsatte ledige hjælpes til at opnå tilknytning til arbejdsmarkedet
altså hvilke fund der udfolder modellen i forhold til guiden.
Tabel 3.1
Projekternes konsolidering og udfoldelse af JobFirst-guiden
Hvad er konsolideret?
Hvad er udfoldet ift. JobFirst-guiden?
SPOR 1: Borgersamarbejdet
Troen på at borgeren kommer i job skal
være
eksplicit,
dvs.
CV som redskab til at synliggøre res-
Tæt tillidsbaseret relation til en
sourcer
primær kontaktperson i jobcen-
Progression skal siges højt ”Jeg kan
tret hjælper borgeren i gang på
se, at du har rykket dig”
en arbejdsplads
Handle hurtigt på aftaler med borger
for at vise, at borger tages alvorligt
Tale lønnede timer med virksomhed
fra start
Virksomhedsforløb på en ordi-
nær arbejdsplads med rigtige
arbejdsopgaver, kolleger og
løntimer øger tilknytningen til
arbejdsmarkedet
Potentiale i at bruge redskaber fra jobpa-
rate - jobbarometer, branchepakker o.a.
Primær kontaktperson skal gå på to ben
for at lykkes
Virksomhedssamarbejdet: kende det
lokale arbejdsmarked, spotte jobåb-
ninger på få timer, fokus på progres-
sion, forhandle om løntimer
Borgersamarbejdet: arbejde med
motivation, sætte opnåelige delmål
med borger, sprogliggøre progres-
sion, relations- og processtærk
Ledelsesfokus på alle niveauer i jobcentret
er nødvendigt for at ændre kulturen
Fælles strategi: Fx hvordan kontak-
ter vi virksomheder? Hvordan og
Klar og tydelig rollefordeling
hvornår anvender vi praktikker?
med primær kontaktperson
Fælles målstyring: synliggøre mål og
resultater, produktionsstyring på
Lavt caseload nødvendigt for at
både teamniveau og sagsstamme hos
have tid til indsatsen
den enkelte medarbejder
Fælles tilgang til forandringsledelse
(hvordan øger vi belief, skaber et nyt
mindset og en ny praksis)
Støtte til den enkelte medarbejder ved be-
hov
Min. månedlig sparring med den en-
kelte om sagsstammen og udvikling i
denne (x brug af produktionssty-
ringsværktøj
Kompetenceudvikling ift. fx salgstek-
nik og afdækning af virksomheder-
nes behov
Rekruttering af rette profiler, så te-
ams samlet kan ”gå på to ben”
SPOR 2: Virksomhedssamarbejdet
SPOR 3: Internt i jobcentret
14