Kort sammendrag af
Litteraturstudie om helbredseffekter af
flyemissioner
_______________________________________________________
Indledning
Beskæftigelsesministeren bad i juni 2019 NFA om at kortlægge og undersøge den
eksisterende internationale forskning om helbredseffekter af flyemissioner.
Baggrunden var blandt andet, et videnskabeligt studie fra NFA, som har bidraget med
ny viden om lufthavnspartiklers toksicitet. Studiet viste, at partikler opsamlet i danske
lufthavne har samme fysisk-kemiske egenskaber som dieseludstødningspartikler.
Desuden var de toksiske effekter i mus sammenlignelige med de toksiske effekter af
dieseludstødningspartikler og rene kul-nanopartikler. Forsøg med mus er en
veletableret model for studier af helbredseffekterne af partikler på mennesker.
Resultaterne er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Particle and Fibre Toxicology i
juni 2019.
På baggrund af en systematisk litteraturgennemgang har NFA udarbejdet et engelsk
manuskript med henblik på fremtidig publicering i et videnskabeligt tidsskrift. Det
engelske manuskript er bedømt af ekstern lektør. Indeværende notat er en kortere
dansk opsummering af indholdet i det engelske manuskript.
Baggrund
Ligesom andre forbrændingsmotorer, producerer flymotorers forbrænding af
jetbrændstof kulpartikler med associerede tjærestoffer (PAH) samt metaller og
gasser
1
. Ufuldstændig forbrænding af fossile brændstoffer, inklusive flybrændstof,
resulterer i dannelsen af kulstof-baserede affaldsprodukter og kondenserede stoffer
kaldet sod. Sodpartiklerne kan på grund af deres størrelse betegnes som proces-
genererede nanopartikler, ligesom dieseludstødningspartikler. Udledningen kan
bestemmes ved at måle niveauet af elementært carbon (EC) eller black carbon (BC).
Terminologien afhænger af målemetoden, men i begge tilfælde måles indholdet af
uorganisk kulstof i partiklerne. Generelt har forbrændingspartikler inklusive
flyemissionspartikler et stort indhold af uorganisk kulstof, men indholdet kan variere
noget efter brændstoftype og motorens forbrænding, dvs. om flyet er i taxi -, take-off-,
opstignings- eller landingsfase. Analyser af partikler direkte fra jetmotorer og i
lufthavne tyder på, at lufthavnspartikler er mindre end dieseludstødningspartikler
2
.
Resultat af litteraturgennemgangen
Der blev foretaget en systematisk litteratursøgning som resulterede i 421 artikler.
Yderligere 62 artikler blev identificere ved andre søgninger. Til brug for overblik og
baggrundsviden om målinger i luften omkring lufthavne har vi gennemgået fem store
review-artikler, som sammenfatter viden fra blandt andet studier udført i store
internationale lufthavne, hvor emissionerne måles løbende, heriblandt London
1
2
3.. marts 2020
J.nr.:
2018/20-1:
e-post:
CO
2
, NOx, CO, SOx m.fl
Dieseludstødningspartikler er typisk 60-100 nanometer (en milliardtedel af en meter = nm) og
flypartikler er mindre, helt ned til under 20 nm.
1/6