Bekendtgørelse om autorisation af rådgivningsvirksomheder
på arbejdsmiljøområdet
I medfør af § 12, § 13 c, § 39, og § 74, stk. 6, i lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 1084
af 19. september 2017, fastsættes efter bemyndigelse:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og formål
§ 1.
En virksomhed, som vil rådgive om arbejdsmiljø til brug for efterkommelse af
rådgivningspåbud fra Arbejdstilsynet, jf. bekendtgørelse om brug af autoriserede
rådgivningsvirksomhe der på arbejdsmiljøområdet (rådgivningsbekendtgørelse n), skal være autoriseret
af Arbejdstilsynet.
Stk. 2.
En rådgivningsvirksomhed kan blive autoriseret på et, flere eller alle områder. Områderne
er:
1) det ergonomiske område,
2) det biologiske område,
3) det kemiske område,
4) det fysiske område og
5) det psykosociale område.
Stk. 3.
Bekendtgørelsen indeholder de krav, rådgivningsvirksomhede n efter stk. 1 og 2 skal opfylde
for at opnå autorisation. Desuden indeholder bekendtgørelsen de krav, som rådgivningsvirksomheden
skal opfylde under rådgivningen, herunder i forhold til Arbejdstilsynets kontrol og betaling af gebyr,
mv.
§ 2.
Autorisation af rådgivningsvirksomheder har til formål at sikre, at rådgivningsvirksomhedens
ydelse har den fornødne kvalitet og det fornødne indhold, herunder at rådgiverne har de nødvendige
kompetencer, jf. § 6 om uddannelsesmæssige kvalifikationer og erfaring m.v., til at kunne bistå med
rådgivning ved efterkommelse af påbud i henhold til rådgivningsbekendtgørelsen.
Stk. 2.
Ved rådgivere forstås rådgivningsvirksomhe dens faglige personale med ansvar for
rådgivningsopgaver.
Kapitel 2
Krav til rådgivningsvirksomhedens ydelse
Funktion og opgaver
§ 3.
Rådgivningsvirksomhede n skal sikre,
1) at rådgivningen understøtter arbejdsgiverens efterkommelse af påbud, hvortil der er knyttet
rådgivningspåbud i henhold til rådgivningsbekendtgørelsen, og at rådgivningen konkret kan forebygge,
at tilsvarende arbejdsmiljøproble mer opstår,
2) at rådgivningen har et helhedsorienteret og forebyggende sigte, og
3) at rådgivning til bygherren tilrettelægges og udføres, så den støtte r bygherrens planlægning af
sikkerhed og sundhed ved indretning og drift af byggepladser og har et forebyggende sigte.
§ 4.
Ved arbejdsgiverens efterkommelse af undersøgelsespåbud efter § 4, pkt. 3 og §§ 27 og 28 i
rådgivningsbekendtgørelsen, skal rådgivningsvirksomhede n sørge for at undersøge og dokumentere de
relevante arbejdsmiljøforhold.
Stk. 2.
Undersøgelsen og dokumentationen skal være egnet til, at arbejdsgiveren og Arbejdstilsynet
kan vurdere, om arbejdsmiljøforholdene på virksomheden er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarlige, jf. rådgivningsbekendtgørelsens § 35, stk. 2, om det psykiske arbejdsmiljø og § 36, stk. 2,
om mulighed for substitution.
Stk. 3.
Ved Arbejdstilsynets kontrol af en autoriseret rådgivningsvirksomhe d, jf. § 16, indgår
virksomhedens udarbejdede dokumentation efter stk. 1 og stk. 2 i grundlaget for kontrollen.
§ 5.
Ved arbejdsmiljørådgivning skal rådgivningsvirksomhe den skriftligt til arbejdsgiveren eller
bygherren
1) bekræfte, at der er indgået aftale om ydelse af rådgivning efter § 29 i
rådgivningsbekendtgørelsen,
2) udarbejde en redegørelse over rådgivningsf orløbet i overensstemmelse med kravene i §§ 37-40
i rådgivningsbekendtgørelsen, og