Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 190
Offentligt
Bekendtgørelse om autorisation af rådgivningsvirksomheder
på arbejdsmiljøområdet
I medfør af § 12, § 13 c, § 39, og § 74, stk. 6, i lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 1084
af 19. september 2017, fastsættes efter bemyndigelse:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og formål
§ 1.
En virksomhed, som vil rådgive om arbejdsmiljø til brug for efterkommelse af
rådgivningspåbud fra Arbejdstilsynet, jf. bekendtgørelse om brug af autoriserede
rådgivningsvirksomhe der på arbejdsmiljøområdet (rådgivningsbekendtgørelse n), skal være autoriseret
af Arbejdstilsynet.
Stk. 2.
En rådgivningsvirksomhed kan blive autoriseret på et, flere eller alle områder. Områderne
er:
1) det ergonomiske område,
2) det biologiske område,
3) det kemiske område,
4) det fysiske område og
5) det psykosociale område.
Stk. 3.
Bekendtgørelsen indeholder de krav, rådgivningsvirksomhede n efter stk. 1 og 2 skal opfylde
for at opnå autorisation. Desuden indeholder bekendtgørelsen de krav, som rådgivningsvirksomheden
skal opfylde under rådgivningen, herunder i forhold til Arbejdstilsynets kontrol og betaling af gebyr,
mv.
§ 2.
Autorisation af rådgivningsvirksomheder har til formål at sikre, at rådgivningsvirksomhedens
ydelse har den fornødne kvalitet og det fornødne indhold, herunder at rådgiverne har de nødvendige
kompetencer, jf. § 6 om uddannelsesmæssige kvalifikationer og erfaring m.v., til at kunne bistå med
rådgivning ved efterkommelse af påbud i henhold til rådgivningsbekendtgørelsen.
Stk. 2.
Ved rådgivere forstås rådgivningsvirksomhe dens faglige personale med ansvar for
rådgivningsopgaver.
Kapitel 2
Krav til rådgivningsvirksomhedens ydelse
Funktion og opgaver
§ 3.
Rådgivningsvirksomhede n skal sikre,
1) at rådgivningen understøtter arbejdsgiverens efterkommelse af påbud, hvortil der er knyttet
rådgivningspåbud i henhold til rådgivningsbekendtgørelsen, og at rådgivningen konkret kan forebygge,
at tilsvarende arbejdsmiljøproble mer opstår,
2) at rådgivningen har et helhedsorienteret og forebyggende sigte, og
3) at rådgivning til bygherren tilrettelægges og udføres, så den støtte r bygherrens planlægning af
sikkerhed og sundhed ved indretning og drift af byggepladser og har et forebyggende sigte.
§ 4.
Ved arbejdsgiverens efterkommelse af undersøgelsespåbud efter § 4, pkt. 3 og §§ 27 og 28 i
rådgivningsbekendtgørelsen, skal rådgivningsvirksomhede n sørge for at undersøge og dokumentere de
relevante arbejdsmiljøforhold.
Stk. 2.
Undersøgelsen og dokumentationen skal være egnet til, at arbejdsgiveren og Arbejdstilsynet
kan vurdere, om arbejdsmiljøforholdene på virksomheden er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarlige, jf. rådgivningsbekendtgørelsens § 35, stk. 2, om det psykiske arbejdsmiljø og § 36, stk. 2,
om mulighed for substitution.
Stk. 3.
Ved Arbejdstilsynets kontrol af en autoriseret rådgivningsvirksomhe d, jf. § 16, indgår
virksomhedens udarbejdede dokumentation efter stk. 1 og stk. 2 i grundlaget for kontrollen.
§ 5.
Ved arbejdsmiljørådgivning skal rådgivningsvirksomhe den skriftligt til arbejdsgiveren eller
bygherren
1) bekræfte, at der er indgået aftale om ydelse af rådgivning efter § 29 i
rådgivningsbekendtgørelsen,
2) udarbejde en redegørelse over rådgivningsf orløbet i overensstemmelse med kravene i §§ 37-40
i rådgivningsbekendtgørelsen, og
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 190: Orientering om ekstern høring vedr. ændringen af bekendtgørelsen om autorisation af rådgivningsvirksomheder, fra beskæftigelsesministeren
3) bekræfte, at rådgivningspåbuddet og den eller de afgørelser, der har dannet grundlag for
rådgivningspåbuddet, er efterkommet efter arbejdsmiljølovens bestemmelser.
Stk. 2.
Rådgivningsvirksomhede n skal på anmodning over for Arbejdstilsynet dokumentere alle
bekræftelser og redegørelser til arbejdsgiveren eller bygherren efter stk. 1, til brug for Arbejdstilsynets
kontrol med autorisationen, jf. § 16.
Side 2/5
Kapitel 3
Uddannelsesmæssige kvalifikationer og erfaring m.v.
§ 6.
En rådgivningsvirksomhe d skal have rådgivere inden for hvert område, som autorisationen
omfatter. Den enkelte rådgiver skal have:
1) gennemført en relevant uddannelse af mindst 3 års varighed eller opnået tilsvarende
uddannelsesmæssige kvalifikationer og
2) mindst 2 års erfaring med rådgivning af virksomheder i forbindelse med konkrete
arbejdsmiljøproble mer. Denne erfaring skal være opnået inden for de seneste 5 år.
Stk. 2.
Rådgivningsvirksomhede n skal sikre, at rådgivernes kvalifikationer følger udviklingen i viden
om arbejdsmiljø, og i viden om den tekniske og sociale udvikling i samfundet. Dette skal ske ved hjælp
af en kompetenceudviklingsplan.
Stk. 3.
Den erfaring, den enkelte rådgiver skal have, jf. § 6, stk. 1, nr. 2, skal omfatte:
1) arbejdsmiljøfaglig rådgivning, dvs. erfaring med at udføre konkret rådgivning om forebyggelse
og forbedring af virksomheders arbejdsmiljø inden for det pågældende område,
2) rådgivning om at styrke, systematisere og effektivisere virksomhedernes arbejdsmiljøarbejde,
herunder arbejde med arbejdspladsvurdering, arbejdsmiljøorganisat ion og lignende.
§ 7.
Rådgivningsvirksomhede n skal dokumentere rådgivernes uddannelsesmæssige kva lifikationer,
jf. § 6, stk. 1, nr. 1, ved eksamensbevis eller tilsvarende.
Stk. 2.
Rådgivningsvirksomhede n skal dokumentere rådgivernes erfaringer, jf. § 6, stk. 1, nr. 2, ved
et curriculum vitae (CV), jf. § 15 om at afgive oplysninger, der er nødvendige for vurderingen af, om
betingelserne for autorisation er opfyldte. Supplerende dokumentation kan bestå af relevante
ansættelsesbeviser, rådgivningskontrakter, kursusbeviser og erklæringer fra tidligere arbejdsgivere
med beskrivelse af de opgaver, den pågældende rådgiver har været beskæftiget med.
Stk. 3.
Rådgivningsvirksomhede ns rådgivere, som dokumenterer at have ydet
arbejdsmiljørådgivning i en bedriftssundhedstjeneste i mindst 3 år efter 1. januar 1998, anses for at
opfylde dokumentationskravet til uddannelse efter § 6, stk. 1, nr. 1, inden for det eller de områder
efter § 1, stk. 2, de har ydet rådgivning indenfor.
§ 8.
§§ 6 og 7 gælder tilsvarende, når arbejdsmiljørådgivning udføres for
rådgivningsvirksomhe den af en underleverandør.
Kapitel 4
Kvalitetssikring og samarbejde med andre rådgivningsvirksomheder m.v.
§ 9.
Rådgivningsvirksomhede n skal etablere og vedligeholde et kvalitetssikringssystem, der
1) sikrer, at rådgivernes uddannelsesmæssige kvalifikationer løbende vedligeholdes, jf. § 6, stk. 2,
2) sikrer overførsel af erfaringer og viden fra konkrete rådgivningsopgaver mellem rådgiverne
herunder faste underleverandører, og
3) indeholder en årlig evaluering (audit) med henblik på at håndtere afvigelser samt klarlægge
behovet for ændringer af kvalitetsstyringssystemet.
Stk. 2.
Kvalitetssikringssystemet efter stk. 1, skal dokumenteres i form af kvalitetsprocedurer.
§ 10.
En rådgivningsvirksomhed, som ikke selv råder over rådgivere, der opfylder kravene i § 6 om
uddannelsesmæssige kvalifikationer og erfaring m.v. kan opnå eller opretholde autorisation ved at
indgå en aftale om samarbejde med en eller flere rådgivningsvirksomhede r, som opfylder kravene om
uddannelse og erfaring i § 6.
Stk. 2.
Hvis en rådgivningsvirksomhed indgår aftale om samarbejde, jf. stk. 1, skal
rådgivningsvirksomhe dens kvalitetssikringssystem, jf. § 9, tillige omfatte alle opgaver, der udføres som
led i aftalen om samarbejde med andre rådgivningsvirksomheder.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 190: Orientering om ekstern høring vedr. ændringen af bekendtgørelsen om autorisation af rådgivningsvirksomheder, fra beskæftigelsesministeren
Kapitel 5
Autorisation
§ 11.
Autorisation efter § 1 meddeles af Arbejdstilsynet efter ansøgning.
Stk. 2.
Ansøgning om autorisation sendes til Arbejdstilsynet via en digital blanket, der findes på
Arbejdstilsynets hjemmeside. Den udfyldte blanket med ansøgning skal være forsynet med offentlig
digital signatur. Ansøgningen skal indeholde følgende oplysninger:
1) dokumentation for opfyldelse af kompetencekravene for ansøgers rådgivere eller
samarbejdspartnere, jf. § 6 om uddannelsesmæssige kvalifikationer og erfaring m.v. og § 10 om
samarbejdsaftale,
2) kopi af eventuel aftale om samarbejde med andre rådgivningsvirksomheder m.v., jf. § 10, og
3) dokumentation for rådgivningsvirksomhede ns kvalitetssikringsprocedurer, jf . § 9.
§ 12.
Autorisation er betinget af, at ansøgeren opfylder betingelserne i kapitel 2 og 3.
Stk. 2.
Opfylder ansøgeren ikke fuldt ud betingelserne i kapitel 2 og 3 om krav til
rådgivningsvirksomhe dens ydelse og uddannelsesmæssige kvalifikationer og erfaring m.v., kan
Direktøren for Arbejdstilsynet meddele autorisationen på nærmere bestemte vilkår.
§ 13.
Det skal oplyses ved ansøgningen, hvilken juridisk enhed der søger om autorisationen.
§ 14.
Rådgivningsvirksomhe den skal meddele Arbejdstilsynet, hvis der sker ændringer i
betingelserne for autorisationen, jf. kapitel 2 og 3.
§ 15.
Rådgivningsvirksomhe den skal afgive de oplysninger, der er nødvendige for Arbejdstilsynets
vurdering af, om betingelserne for autorisationen er opfyldt.
Side 3/5
Kapitel 6
Kontrol med autorisationen
§ 16.
Arbejdstilsynet kontrollerer som minimum hvert 4. år, om rådgivningsvirksomhe den fortsat
opfylder betingelserne i kapitel 2 og 3 for at være autoriseret.
Stk. 2.
Kontrollen tager udgangspunkt i rådgivningsvirksomhedens skriftlige materiale til
arbejdsgiveren og bygherren, jf. §§ 4 og 5, stk. 1 om kravene til rådgivningsvirksomhede ns ydelse.
Stk. 3.
Kontrolmaterialet skal sendes til Arbejdstilsynet via en digital blanket, der findes på
Arbejdstilsynets hjemmeside. Den udfyldte blanket med kontrolmateriale skal være forsynet med
offentlig digital signatur.
Stk. 4.
Til brug for Arbejdstilsynets kontrol skal rådgivningsvirksomheden efter anmodning levere
en oversigt over de rådgivningsopgaver, der er omfattet af autorisationen, og som er udført i perioden
mellem henholdsvis bevilling af autorisation eller sidste kontrol og det aktuelle kontroltidspunkt.
Stk. 5.
Med grundlag i det tilvejebragte materiale, vurderer Arbejdstilsynet, om rådgivningen har
levet op til kravene i §§ 3, 4, og § 5, stk. 1 om rådgivningsvirksomhede ns ydelse og træffer afgørelse
herom.
Stk. 6.
Arbejdstilsynets afgørelser som led i kontrollen kan offentliggøres på Arbejdstilsynets
hjemmeside.
Stk. 7.
Rådgivningsvirksomhede n skal efter anmodning fra Arbejdstilsynet dokumentere indhold og
anvendelse af kvalitetssikringssystemet, jf. § 9.
Kapitel 7
Bortfald og tilbagekaldelse af autorisation
§ 17.
En autorisation udstedt i medfør af § 11 bortfalder, når rådgivningsvirksomheden kommer
under konkursbehandling, træder i likvidation eller ophører eller når rådgivningsvirksomheden
meddeler Arbejdstilsynet, at den ikke længere ønsker at være autoriseret.
§ 18.
Arbejdstilsynet kan tilbagekalde en autorisation, hvis
1) rådgivningsvirksomhe den ikke længere opfylder kravene i kapitel 2 til rådgivningsvirksomhede ns
ydelse, kapitel 3 om uddannelsesmæssige kvalifikationer og erfaring m.v. eller kapitel 4 om
kvalitetssikring m.v.,
2) væsentlige vilkår efter § 12, stk. 2 om autorisation på nærmere bestemte vilkår, ikke er opfyldt
inden en fastsat frist,
3) autorisationen groft misbruges, herunder hvis rådgivningsvirksomheden afgiver urigtige
oplysninger til Arbejdstilsynet,
4) Arbejdstilsynet ved en kontrol konstaterer alvorlige mangler i kvaliteten af rådgivningsydelsen, jf.
§ 16, eller
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 190: Orientering om ekstern høring vedr. ændringen af bekendtgørelsen om autorisation af rådgivningsvirksomheder, fra beskæftigelsesministeren
5) rådgivningsvirksomhe den undlader at betale gebyr, jf. § 19 og § 20.
Stk. 2.
En rådgivningsvirksomhed, der har fået tilbagekaldt sin autorisation efter § 18, stk. 1, skal
ved ny ansøgning om autorisation dokumentere, at de omstændigheder der begrundede
tilbagekaldelse af autorisationen, ikke længere er til stede.
Side 4/5
Kapitel 8
Gebyr og klage
§ 19.
Arbejdstilsynet får dækket de samlede, langsigtede omkostninger ved behandling af
ansøgninger om autorisation som rådgivningsvirksomhed på arbejdsmiljøområdet.
Stk. 2.
De samlede omkostninger, jf. stk. 1, dækkes gennem 5 gebyrer, der er fastsat på baggrund
af det antal autorisationsområder, jf. § 1, stk. 2, som autorisationen dækker. Gebyret udgør i 2020-
priser følgende beløb:
1) Kr. 11.100, når autorisationen dækker et af de i § 1, stk. 2, nævnte autorisationsområder.
2) Kr. 14.200, når autorisationen dækker to af de i § 1, stk. 2, nævnte autorisationsområder.
3) Kr. 17.400, når autorisationen dækker tre af de i § 1, stk. 2, nævnte autorisationsområder.
4) Kr. 20.500, når autorisationen dækker fire af de i § 1, stk. 2, nævnte autorisationsområder.
5) Kr. 23.700, når autorisationen dækker fem af de i § 1, stk. 2, nævnte autorisationsområder.
Stk. 3.
Rådgivningsvirksomheden skal betale gebyr efter stk. 1, også i situationer, hvor der
meddeles afslag, eller ansøgningen trækkes, efter behandling af sagen er påbegyndt.
Stk. 4.
Gebyret reguleres hvert år pr. 1. juli og afrundes til nærmeste 100 kr.
§ 20.
Arbejdstilsynet får dækket de samlede, langsigtede omkostninger ved
1) kontrol af, om betingelserne for at være autoriseret som rådgivningsvirksomhed på
arbejdsmiljøområdet fortsat er til stede, jf. kapitel 2, 3 og 6,
2) vurdering ved ændringer hos rådgivningsvirksomheden i betingelserne for autorisationen, og
3) øvrig administration af ordningen.
Stk. 2.
De samlede omkostninger, jf. stk. 1, dækkes gennem 5 gebyrer, der er fastsat på baggrund
af det antal autorisationsområder, jf. § 1, stk. 2, som autorisationen dækker og som opkræves årligt.
Gebyret udgør i 2020-priser følgende beløb:
1) Kr. 8.600, når autorisationen dækker et af de i § 1, stk. 2, nævnte autorisationsområder.
2) Kr. 9.000, når autorisationen dækker to af de i § 1, stk. 2, nævnte autorisationsområder.
3) Kr. 9.400, når autorisationen dækker tre af de i § 1, stk. 2, nævnte autorisationsområder.
4) Kr. 9.900, når autorisationen dækker fire af de i § 1, stk. 2, nævnte autorisationsområder.
5) Kr. 10.300, når autorisationen dækker fem af de i § 1, stk. 2, nævnte autorisationsområder.
Stk. 3.
Rådgivningsvirksomhede n skal betale gebyr efter stk. 1 første gang året efter meddelelse
af autorisation.
Stk. 4.
Gebyret reguleres hvert år pr. 1. juli og afrundes til nærmeste 100 kr.
§ 21.
Betales gebyr efter § 19 og § 20 ikke rettidigt, forrentes gebyret med 1,5 pct. for hver
påbegyndt måned fra forfaldsdag.
Stk. 2.
Hvis en rådgivningsvirksomhed trods gentagne påkrav har undladt at betale opkrævning
efter denne bekendtgørelse, overdrager Arbejdstilsynet inddrivelsen til Gældsstyrelsen.
§ 22.
Arbejdstilsynets afgørelser efter bekendtgørelsen kan påklages efter lov om arbejdsmiljø,
§ 81.
Kapitel 9
Ikrafttræden
§ 23.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2020.
Stk. 2.
Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 65 af 17. januar 2013 om autorisation af
rådgivningsvirksomhe der på arbejdsmiljøområdet.
Stk. 3.
Bekendtgørelse nr. 65 af 17. januar 2013, bortset fra bekendtgørelsens § 9, finder fortsat
anvendelse på rådgivningsvirksomheder der er autoriseret efter denne bekendtgørelses best emmelser
indtil udløbet af 4 års perioden fra meddelelsen om autorisation. Disse virksomheder vil fortsat være
autoriseret til at bistå med rådgivning efter bekendtgørelse om brug af autoriserede
rådgivningsvirksomhe der på arbejdsmiljøområdet i den nævnte periode.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 190: Orientering om ekstern høring vedr. ændringen af bekendtgørelsen om autorisation af rådgivningsvirksomheder, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 4.
§ 18, stk. 2, i nærværende bekendtgørelse finder anvendelse på
rådgivningsvirksomhe der, der er autoriseret efter bekendtgørelse nr. 65 af 17. januar 2013, indtil
udløbet af 4 års perioden fra meddelelsen om autorisation.
Side 5/5
Arbejdstilsynet, 1. juli 2020
Vibe Westh
/ Sofie Bisbjerg