Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 189
Offentligt
2174898_0001.png
BILAG
Resume af evalueringen af ordningen med
personlig assistance
Marts 2020
J.nr. 2018 - 7955
Dette notat giver en kort opsummering af de væsentligste resultater i evalueringen
af ordningen med personlig assistance, som er gennemført af Marselisborg Consul-
ting i perioden marts-november 2019. Evalueringen har haft fokus på tre hovedom-
råder, som gennemgås i nedenstående:
Ad 1) Udgifter og administration
Siden 2010 er der sket en stigning i de samlede udgifter til ordningen på 58 pct.
Udgifterne udgjorde i 2018 ca. 540 mio. kr. Udgifterne har været stabile de se-
neste år.
Der er store tværkommunale forskelle i de kommunale udgifter til ordningen,
herunder til omkostningerne til de enkelte forløb. Jo flere sager en kommune
har, jo lavere enhedsomkostninger er der pr. sag. Evalueringen peger på, at
kommuner med få sager har en lavere grad af specialiseret viden, som ofte fører
til at borgerens maksimumsrettigheder imødekommes, da der i mindre grad er
oparbejdet kapacitet til at foretage det faglige skøn. Det samme gør sig gæl-
dende for graden af opfølgning
jo mindre opfølgning, jo større kommunale
omkostninger.
Ad 2) Formål og intentioner
Ordningen er generelt betragtet nem at anvende og administrere, og 91 pct. af
de adspurgte nøglepersoner vurderer, at personlig assistance styrker borgernes
mulighed for at få eller fastholde til knytningen til arbejdsmarkedet. Dog ople-
ver ca. 1 ud af 5 af de adspurgte nøglepersoner i jobcentrene uklarhed ift. det
faglige skøn, der skal foretages i henhold til reglerne både i forhold til eget ad-
ministrationsgrundlag og principafgørelser fra Ankestyrelsen.
Evalueringen viser, at borgere, der har fået bevilget personlig assistance, er
mindre på passiv offentlig forsørgelse efter bevillingen (ved en før-efter måling
- ikke en effektmåling).
Ordningen bruges primært med henblik på at fastholde personer med fysiske
funktionsnedsættelser og personer over 50 år på arbejdsmarkedet. Der er derfor
potentiale for at løfte flere borgere ind på arbejdsmarkedet via ordningen.
Personlig assistance kan være med til at understøtte ansættelsen i fleksjob, hvis
det kan fremme at personen kommer ind på eller fastholdes på arbejdsmarkedet,
jf. formålet i lovgivningen.
Evalueringen fremhæver dog samtidig, at nogle kommuner arbejder ud fra et
princip om ikke at ville dobbeltkompensere borgerne, og at der gennemgående i
de fleste kommuner i interviews på tværs af niveauer er blevet fremhævet en be-
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Orientering om evaluering af personlig assistance, fra beskæftigelsesministeren
kymring for, om kombinationen af fleksjob og personlig assistance udgør dob-
beltkompensation. Det kan medføre en risiko for borgernes retssikkerhed, da
borgere, som reelt er i målgruppen for personlig assistance, ikke bliver tilbudt
det.
Evalueringen peger på, at ordningen med personlig assistance generelt ikke op-
leves som et strategisk fokusområde i jobcentrene
Ad 3) Rammebetingelser for ordningen
Evalueringen peger på, at bevillingerne kun i mindre grad er påvirket af ny vi-
den og teknologi, særligt på grund af at det er vanskeligt for jobcentrene at
holde sig opdateret på den teknologiske udvikling i forhold til hjælpemidler.
Et mindre flertal af kommunerne i evalueringen peger på, at reformerne af syge-
dagpenge og førtidspension og fleksjob potentielt har medført en stigning i bru-
gen af personlig assistance ved at øge arbejdsudbuddet gennem et mere rumme-
ligt arbejdsmarked, hvor ordningen med personlig assistance er et af flere red-
skaber, der kan understøtte denne bevægelse.
2