Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 183
Offentligt
2171990_0001.png
Lovforslag nr.
L 161
Folketinget 2019-20
Fremsat den 31. marts 2020 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om udskydelse af ferie i forbindelse med covid-19
§ 1.
Loven finder anvendelse på feriedage, som er optjent
efter lov om ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 1025 af 4. okto‐
ber 2019 til brug i ferieåret 2019/2020 og det korte ferieår
fra 1. maj 2020 til 31. august 2020.
Stk. 2.
Loven finder også anvendelse for andre lønmodta‐
gere, som ikke er omfattet af stk. 1.
§ 2.
Loven gælder uanset individuelle aftaler, kollektive
overenskomster og aftaler samt regler fastsat i medfør af § 3
i lov om ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 1025 af 4. oktober
2019 samt anden lovgivning og kan ikke fraviges ved aftale,
jf. dog § 4.
§ 3.
Gør væsentlige, upåregnelige driftsmæssige hensyn
det nødvendigt i forbindelse med covid-19, kan ferie, som
ikke kan holdes i ferieåret, udskydes til den efterfølgende af‐
holdelsesperiode. Udskydelse af ferie kan enten ske ved af‐
tale mellem en lønmodtager og en arbejdsgiver eller efter ar‐
bejdsgiverens pålæg.
Stk. 2.
En lønmodtagers eventuelle økonomiske tab som
følge af udskydelsen skal erstattes af arbejdsgiveren.
Stk. 3.
Hvis der er optjent feriegodtgørelse til brug i ferie‐
året 2019/2020, skal arbejdsgiveren give Feriepengeinfo be‐
sked om, at ferien udskydes.
§ 4.
Der kan indgås kollektiv overenskomst eller aftale
om, i hvilke andre særlige situationer i forbindelse med co‐
vid-19, der kan ske udskydelse af ferie til den efterfølgende
afholdelsesperiode.
§ 5.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtiden‐
de.
Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedta‐
gelse.
§ 6.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
BE008363
Beskæftigelsesmin.,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 20/05649
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 183: Forslag til lov om udskydelse af ferie i forbindelse med covid-19, fra beskæftigelsesministeren
2171990_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
Indledning
2.
Lovforslagets hovedpunkter
2.1.
Anvendelsesområde
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2.
Udskydelse af ferie til en efterfølgende afholdelsesperiode
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
6.
Miljømæssige konsekvenser
7.
Forholdet til EU-retten
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Inden for visse brancher opleves aktuelt mangel på særlig
arbejdskraft som følge af mange sygdoms- eller karantæne‐
ramte lønmodtagere eller på grund af særlige opgaver i for‐
bindelse med covid-19. Det er derfor et problem, hvis løn‐
modtagere i de brancher i større omfang skal holde resteren‐
de ferie inden 1. maj 2020.
Efter § 15, stk. 3, i lov om ferie, jf. lovbekendtgørelse nr.
1025 af 4. oktober 2019, herefter ferieloven, kan en arbejds‐
giver såfremt væsentlige, upåregnelige driftsmæssige hen‐
syn gør det nødvendigt, ændre tidligere fastsat ferie uden
varsel. Det er forudsat, at den ændrede ferie skal kunne af‐
holdes i ferieåret. Det følger af § 19, stk. 1, i ferieloven, at
en lønmodtager og en arbejdstager kan aftale, at optjent ferie
ud over 20 dage kan overføres til det følgende ferieår.
Gældende regler giver ikke mulighed for, at en arbejdsgi‐
ver kan udskyde ferien, hvis ferien ikke kan placeres inden
ferieårets udløb, hvilket for indeværende ferieår er den 30.
april 2020. Gældende regler giver desuden heller ikke mu‐
lighed for, at der kan overføres ferie ud over optjent ferie ud
over 20 dage til en efterfølgende afholdelsesperiode.
Som følge af covid-19 foreslås det, at såfremt væsentlige,
upåregnelige driftsmæssige hensyn gør det nødvendigt i for‐
bindelse med covid-19, kan ferie, som ikke kan holdes i fe‐
rieåret, udskydes til den efterfølgende afholdelsesperiode.
Udskydelsen omfatter både ferie, som er fastlagt og ferie,
der ikke er fastlagt. Udskydelse af ferie vil enten kunne ske
efter aftale mellem en arbejdsgiver og en lønmodtager eller
efter arbejdsgiverens pålæg. Herved imødekommes et behov
for, at berørte lønmodtagere uden tab af ferie vil kunne ar‐
bejde i den forestående periode, hvor behovet for særlig ar‐
bejdskraft vil kunne være påtrængende.
For ikke at forspilde formålet med forslaget – at give ar‐
bejdsgiveren en hurtig men midlertidig bedre mulighed for
at imødekomme en efterspørgsel på særlig arbejdskraft –
foreslås, at loven finder anvendelse på alle lønmodtagere,
forudsat at betingelserne i øvrigt er opfyldt. Loven vil derfor
som udgangspunkt gælde uanset andre fastsatte regler her‐
om, herunder regler fastsat ved kollektiv overenskomst. Dog
foreslås det, at der kan indgås kollektiv overenskomst eller
aftale om, i hvilke andre situationer i forbindelse med co‐
vid-19, der kan ske udskydelse af ferie til en efterfølgende
afholdelsesperiode. Herved får arbejdsmarkedets parter mu‐
lighed for selv at fastsætte nærmere regler om, i hvilke si‐
tuationer i forbindelse med covid-19 en udskydelse af ferie
til en efterfølgende afholdelsesperiode skal ske.
Da der er tale om et midlertidigt initiativ som følge af co‐
vid-19, vil forslaget kun gælde ferie, der er optjent efter den
gældende ferielov til brug i ferieåret 2019/2020 og det korte
ferieår fra 1. maj 2020 til 31. august 2020.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Anvendelsesområde
2.1.1. Gældende ret
Ferieloven finder med enkelte undtagelser anvendelse på
alle lønmodtagere. Det vil sige personer, der mod vederlag
udfører arbejde i et tjenesteforhold. Der er dog visse løn‐
modtagergrupper, som enten er undtaget fra ferieloven fx
tjenestemænd, eller hvor der er mulighed for at fastsætte an‐
dre regler, fx forsvaret, jf. ferielovens § 2 og § 3. En række
kollektive overenskomster og aftaler indeholder desuden
regler om ferie. Reglerne om varsling af ferie gælder således
kun, hvis andet ikke er fastsat ved kollektiv overenskomst
eller individuel aftale.
Ferie optjenes i kalenderåret (optjeningsåret) og afholdes i
ferieåret, fra den 1. maj året efter til den 30. april i det efter‐
følgende år. Som led i overgangen til den nye ferielov, som
træder i kraft den 1. september 2020, afholdes ferie, som er
optjent fra den 1. januar 2019 til den 31. august 2019, i det
korte ferieår fra den 1. maj 2020 til den 31. august 2020.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 183: Forslag til lov om udskydelse af ferie i forbindelse med covid-19, fra beskæftigelsesministeren
2171990_0003.png
3
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Baggrunden for forslaget er den hurtige udvikling i spred‐
ningen af covid-19 tilfælde i Danmark. Formålet med lov‐
forslaget er at give arbejdsgivere en midlertidig men hurtig
adgang til i helt særlige situationer i forbindelse med co‐
vid-19 at udskyde en lønmodtagers ferie til en efterfølgende
afholdelsesperiode. Herved imødekommes et behov for, at
berørte lønmodtagere uden tab af ferie vil kunne arbejde i
den forestående periode, hvor behovet for særlig arbejds‐
kraft vil kunne være påtrængende.
For ikke at forspilde formålet med forslaget foreslås, at lo‐
ven finder anvendelse på alle lønmodtagere uanset overens‐
komstforhold, og uanset hvad der i øvrigt måtte gælde for
lønmodtageren. Tjenestemænd vil derfor også blive omfattet
af forslaget. Det foreslås desuden, at loven kun finder an‐
vendelse for ferie til brug i ferieåret 2019/2020 og det for‐
kortede ferieår fra 1. maj 2020 til 31. august 2020.
For at undgå tvivl om hvilke regler, der vil gælde, finder
Beskæftigelsesministeriet det hensigtsmæssig, at forslaget
får forrang for modsatrettede bestemmelser i kollektive eller
individuelle aftaler samt andre fastsatte regler. Det foreslås
derfor, at loven gælder som udgangspunkt uanset individuel‐
le aftaler, kollektive overenskomster samt regler fastsat i
medfør af § 3 i ferieloven, samt anden lovgivning og kan ik‐
ke fraviges ved aftale.
Dog foreslås det, at der kan indgås kollektiv overenskomst
eller aftale om, i hvilke andre situationer i forbindelse med
covid-19, der kan ske udskydelse af ferie omfattet af loven
til en efterfølgende afholdelsesperiode. Herved får arbejds‐
markedets parter mulighed for selv at fastsætte nærmere reg‐
ler om, i hvilke situationer i forbindelse med covid-19 en
udskydelse af ferie til den efterfølgende afholdelsesperiode
vil kunne ske.
Der henvises til bemærkningerne til §§ 1, 2 og 4.
2.2. Udskydelse af ferie til en efterfølgende
afholdelsesperiode
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af ferielovens § 15, stk. 1, at en arbejdsgiver
efter forhandling med lønmodtageren fastsætter, hvornår fe‐
rien skal holdes. Arbejdsgiveren skal under hensyntagen til
virksomhedens drift så vidt muligt imødekomme lønmodta‐
gerens ønske om, hvornår ferien skal holdes.
Det følger af ferielovens § 15, stk. 3, at hvis væsentlige,
upåregnelige driftsmæssige hensyn gør det nødvendigt, kan
arbejdsgiveren ændre tidligere fastsat ferie. Det er i den for‐
bindelse forudsat, at den omplacerede ferie skal afholdes in‐
den ferieårets udløb. Lønmodtageren skal have erstattet et
eventuelt økonomisk tab som følge af udskydelsen. Allerede
påbegyndt ferie kan ikke afbrydes. Bestemmelsen kan fravi‐
ges ved kollektiv overenskomst, jf. ferielovens § 20, stk. 2.
Der kan dog ikke indgås aftale om, at ferien kan udskydes til
et efterfølgende ferieår.
Det følger af ferielovens § 19, stk. 1, at en lønmodtager og
en arbejdsgiver kan aftale, at optjent ferie ud over 20 dage
kan overføres til det følgende ferieår, medmindre andet føl‐
ger af kollektiv overenskomst.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Gældende regler giver ikke mulighed for, at arbejdsgive‐
ren kan udskyde ferie, hvis ferien ikke kan placeres inden
ferieårets udløb, hvilket for indeværende ferieår er den 30.
april 2020. Gældende regler giver desuden heller ikke mu‐
lighed for, at der kan overføres ferie ud over optjent ferie ud
over 20 dage til en efterfølgende afholdelsesperiode.
For i større omfang at sikre den nødvendige arbejdskraft
til udførelse af vigtige samfundsopgaver i den aktuelle situa‐
tion med covid-19, foreslås det, at såfremt væsentlige, upå‐
regnelige driftsmæssige hensyn gør det nødvendigt i forbin‐
delse med covid-19, kan ferie, som ikke kan holdes i ferie‐
året, udskydes til den efterfølgende afholdelsesperiode. Be‐
stemmelsen vil skulle forstås i overensstemmelse med ferie‐
lovens § 15, stk. 3, 1. pkt., hvorefter arbejdsgiveren under
samme betingelser kan ændre tidligere fastsat ferie. Det
foreslås, at udskydelsen såvel gælder fastsat ferie som ferie,
der ikke er fastsat.
Udskydelse af ferie kan enten ske efter aftale med løn‐
modtageren eller efter arbejdsgiverens pålæg. Herved imø‐
dekommes et behov for, at berørte lønmodtagere uden tab af
ferie vil kunne arbejde i den forestående periode, hvor beho‐
vet for særlig arbejdskraft kan være påtrængende.
Dog foreslås det, at der kan indgås kollektiv overenskomst
eller aftale om, i hvilke andre særlige situationer i forbindel‐
se med covid-19, der kan ske udskydelse af ferie til en efter‐
følgende afholdelsesperiode. Herved får arbejdsmarkedets
parter mulighed for selv at fastsætte nærmere regler om, i
hvilke særlige situationer i forbindelse med covid-19 en ud‐
skydelse af ferie til en efterfølgende afholdelsesperiode kan
ske.
Der henvises til bemærkningerne til §§ 3 og 4.
3. De økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser
for det offentlige.
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekven‐
ser for erhvervslivet m.v.
5. De administrative konsekvenser for borgere
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekven‐
ser for borgerne.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 183: Forslag til lov om udskydelse af ferie i forbindelse med covid-19, fra beskæftigelsesministeren
2171990_0004.png
4
6. De miljømæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekven‐
ser.
7. Forholdet til EU-retten
Efter Europaparlamentets og Rådets direktiv 2003/88/EF
af 4. november 2003 om visse aspekter i forbindelse med til‐
rettelæggelse af arbejdstiden har lønmodtagere ret til at hol‐
de 4 ugers ferie. Såfremt en lønmodtager alene holder 3
ugers ferie efter ferieloven i ferieåret 1. maj 2019 – 30. april
2020 opstår der derfor spørgsmål om forholdet til direktivet.
I den forbindelse bemærkes det, at direktivet ikke er til hin‐
der for, at lønmodtageren efter aftale holder den årlige ferie
i en periode, der er over 12 måneder. I den aktuelle situation
må det antages, at langt de fleste vil være interesseret i en
overførsel af ferie, så den kan holdes på et senere tidspunkt.
Det er anerkendt i EU-retten, at force majeure kan udgøre
en begrundelse for, at en medlemsstat i en kortere periode
undlader at opfylde forpligtelser efter EU-retten, jf. C-52/04,
Feuerwer. Den aktuelle situation vurderes at kunne betragtes
som force majeure. Princippet vedrørende force majeure er
9. Sammenfattende skema
udtrykkeligt fastslået for visse offentlige funktioner i artikel
2, stk. 2 i Rådets direktiv 89/391/EØF af 12. juni 1989 om
iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af arbejdsta‐
gernes sikkerhed og sundhed under arbejdet, det såkaldte
rammedirektiv om arbejdsmiljø, der også udgør en overord‐
net ramme for arbejdstidsdirektivet. Fx politi og sundheds‐
personale er således omfattet af den udtrykkelige bestem‐
melse. Det må i situationen også antages at være tilfældet
for privatansatte, i det omfang det er nødvendigt for at op‐
retholde fx forsyningen af fødevarer i en situation, hvor der
kan være mangel på arbejdskraft som følge af sygdom og
karantæne.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring, da der er et akut behov for at vedtage det til‐
tag, som lovforslaget indeholder. Under hensyn til, at lov‐
forslaget - som det fremgår af fremsættelsestalen - ønskes
hastebehandlet, er lovforslaget heller ikke sendt i høring
samtidig med fremsættelsen.
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er‐
hvervslivet
Administrative konsekvenser for er‐
hvervslivet
Administrative konsekvenser for bor‐
gerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, angi‐ (hvis ja, angiv omfang)
ve »Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Efter Europaparlamentets og Rådets direktiv 2003/88/EF af 4. november 2003
om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden har løn‐
modtagere ret til at holde 4 ugers ferie. Såfremt en lønmodtager alene holder 3
ugers ferie efter ferieloven i ferieåret 1. maj 2019 – 30. april 2020 opstår der
derfor spørgsmål om forholdet til direktivet. I den forbindelse bemærkes det,
at direktivet ikke er til hinder for, at lønmodtageren efter aftale holder den årli‐
ge ferie i en periode, der er over 12 måneder. I den aktuelle situation må det
antages, at langt de fleste vil være interesseret i en overførsel af ferie, så den
kan holdes på et senere tidspunkt.
Det er anerkendt i EU-retten, at force majeure kan udgøre en begrundelse for,
at en medlemsstat i en kortere periode undlader at opfylde forpligtelser efter
EU-retten, jf. C-52/04, Feuerwer. Den aktuelle situation vurderes at kunne be‐
tragtes som force majeure. Princippet vedrørende force majeure er udtrykke‐
ligt fastslået for visse offentlige funktioner i artikel 2, stk. 2 i Rådets direktiv
89/391/EØF af 12. juni 1989 om iværksættelse af foranstaltninger til forbed‐
ring af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet, det såkaldte ram‐
medirektiv om arbejdsmiljø, der også udgør en overordnet ramme for arbejds‐
tidsdirektivet. Fx politi og sundhedspersonale er således omfattet af den ud‐
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 183: Forslag til lov om udskydelse af ferie i forbindelse med covid-19, fra beskæftigelsesministeren
2171990_0005.png
5
trykkelige bestemmelse. Det må i situationen også antages at være tilfældet for
privatansatte, i det omfang det er nødvendigt for at opretholde fx forsyningen
af fødevarer i en situation, hvor der kan være mangel på arbejdskraft som føl‐
ge af sygdom og karantæne.
Er i strid med de fem principper for
JA
NEJ
implementering af erhvervsrettet EU-
X
regulering /Går videre end minimums‐
krav i EU-regulering
af § 3 i ferieloven samt anden lovgivning og kan ikke fravi‐
ges ved aftale. Det betyder, at forslaget vil have forrang for
anden regulering. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng
med forslagets § 4, hvorefter der kan indgås kollektiv over‐
enskomst eller aftale om, i hvilke andre situationer i forbin‐
delse med covid-19, der kan ske udskydelse af ferie til en ef‐
terfølgende afholdelsesperiode. § 4 giver ikke mulighed for
at afskære muligheden for at udskyde ferien i overensstem‐
melse med § 3.
Til § 3
Efter § 12, stk. 1, i lov om ferie, jf. lovbekendtgørelse nr.
1025 af 4. oktober 2019, herefter ferieloven, skal ferie hol‐
des i det år, der går fra 1. maj til 30. april (ferieåret), og som
følger efter optjeningsåret.
Det fremgår af § 48 a, stk. 1, i ferieloven, at ferie optjent i
perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. august 2019 og
ferie overført fra tidligere ferieår kan holdes i perioden fra
den 1. maj 2020 til den 31. august 2020 og derefter efter den
nye ferielov, som træder i stedet for denne lov, dog således
at hovedferien, jf. § 14, stk. 1, skal gives i sammenhæng i
perioden fra den 1. maj til den 30. september 2020, og såle‐
des at der indtil ikrafttrædelsen af den nye ferielov kan vars‐
les afholdelse af ferie til afholdelse inden den 30. september
2020 efter denne lov.
Det fremgår af § 48, stk. 1, 2. pkt., i den nye ferielov, jf.
lov nr. 60 af 30. januar 2018 om ferie, herefter den nye fe‐
rielov, som træder i kraft den 1. september 2020, at ferie,
som en lønmodtager ikke har afholdt eller fået udbetalt se‐
nest den 31. august 2020 efter ferieloven, og som ikke er
varslet til afholdelse i september 2020, overføres til afhol‐
delse efter den nye ferielov.
Det fremgår af ferielovens § 15, stk. 1, at arbejdsgiveren
efter forhandling med lønmodtageren fastsætter, hvornår fe‐
rien skal holdes. Arbejdsgiveren skal under hensyntagen til
virksomhedens drift så vidt muligt imødekomme lønmodta‐
gerens ønske om, hvornår ferien skal holdes.
Det følger af ferielovens § 15, stk. 3, at hvis væsentlige,
upåregnelige driftsmæssige hensyn gør det nødvendigt, kan
arbejdsgiveren ændre tidligere fastsat ferie. Lønmodtageren
skal have erstattet et eventuelt økonomisk tab som følge af
udskydelsen. Det er forudsat, at den udskudte ferie skal hol‐
des inden ferieårets udløb. Allerede begyndt ferie kan ikke
afbrydes.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Ferieloven finder med enkelte undtagelser anvendelse på
alle lønmodtagere. Det vil sige personer, der mod vederlag
udfører arbejde i et tjenesteforhold, jf. § 1 i lov om ferie, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1025 af 4. oktober 2019, herefter fe‐
rieloven. Der er dog visse lønmodtagergrupper, som efter fe‐
rielovens § 2 er undtaget fra ferieloven fx tjenestemænd.
Desuden kan økonomi- og erhvervsministeren efter § 3, stk.
2, fastætte andre regler om ferie for søfarende. Efter ferielo‐
vens § 3, stk. 3, kan forsvarsministeren fastsætte ferieregler
for værnepligtige i forsvaret. Herudover kan forsvarsmini‐
steren efter bestemmelsens stk. 5 fastsætte ferieregler for
værnepligtige i det statslige redningsberedskab samt efter
høring af de relevante lønmodtagerorganisationer endvidere
fastsætte andre ferieregler for kvinder ansat på værnepligt‐
slignende vilkår i det statslige redningsberedskab.
Det foreslås i
§ 1, stk. 1,
at loven finder anvendelse på fe‐
riedage, som er optjent efter lov om ferie til brug i ferieåret
2019/2020 og det korte ferieår fra 1. maj 2020 til 31. august
2020. Det betyder, at arbejdsgivere, som har ansat lønmod‐
tagere omfattet af ferieloven, vil kunne udskyde ferie til en
efterfølgende afholdelsesperiode i overensstemmelse med
dette forslag, uanset hvad der måtte være fastsat ved kollek‐
tiv overenskomst eller individuel aftale, jf. forslaget til § 3.
Forslaget har derfor også en begrænset anvendelsesperiode.
Det forslås i
stk. 2,
at loven også finder anvendelse for an‐
dre lønmodtagere, som ikke er omfattet af stk. 1. Det bety‐
der, at arbejdsgivere, som fx har tjenestemænd ansat kan ud‐
skyde ferie efter forslagets § 3. Tilsvarende gælder for søfa‐
rende og militært personel, hvor der er fastsat andre regler.
Til § 2
Ferieloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1025 af 4. oktober
2019, herefter ferieloven, finder med enkelte undtagelser an‐
vendelse på alle lønmodtagere. Det vil sige personer, der
mod vederlag udfører arbejde i et tjenesteforhold, jf. § 1 i
ferieloven. Der er dog visse lønmodtagergrupper, som efter
§ 2 i ferieloven enten er undtaget fra ferieloven fx tjeneste‐
mænd, eller hvor der efter § 3 er mulighed for at fastsætte
andre regler, fx forsvaret.
Det foreslås i
§ 2,
at loven gælder uanset individuelle afta‐
ler, kollektive overenskomster samt regler fastsat i medfør
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 183: Forslag til lov om udskydelse af ferie i forbindelse med covid-19, fra beskæftigelsesministeren
2171990_0006.png
6
Efter § 19, stk. 1, kan en lønmodtager og en arbejdsgiver
aftale, at optjent ferie ud over 20 dage kan overføres til det
følgende ferieår, medmindre andet følger af kollektiv over‐
enskomst.
Det foreslås i
§ 3, stk. 1, 1. pkt.,
at gør væsentlige, upåreg‐
nelige driftsmæssige hensyn det nødvendigt i forbindelse
med covid-19, kan ferie udskydes til den efterfølgende af‐
holdelsesperiode, hvis ferien ikke kan holdes i ferieåret.
Forslaget giver mulighed for under helt særlige omstæn‐
digheder at udskyde ferie, som er optjent i 2018, til det for‐
kortede ferieår fra 1. maj 2020 til 31. august 2020. Udsky‐
delsen vil kunne omfatte al ikke afholdt ferie. På samme
måde vil der kunne ske udskydelse af ferie til brug i det for‐
kortede ferieår fra 1. maj 2020 til den 31. august 2020 til
den første ferieafholdelsesperiode efter den nye ferielov,
som træder i kraft den 1. september 2020. Forslaget giver
lønmodtageren ret til at holde den udskudte ferie enten i det
korte ferieår eller i den første ferieafholdelsesperiode efter
den nye ferielov, alt efter hvilket ferieår, ferien udskydes til.
Har lønmodtageren ikke holdt ferien senest den 31. august
2020, eller er ferien ikke fastsat til afholdelse i september på
dette tidspunkt overføres ferien til afholdelse efter den nye
ferielov. Ferien vil således kunne afholdes frem til den 31.
december 2021. Udskydelse af ferien vil desuden kunne ske,
uanset om ferien forinden er fastsat eller ej.
Den udskudte ferie vil skulle holdes efter de regler, som
gælder for ansættelsesforholdet. Forslaget regulerer således
ikke, hvordan den udskudte ferie skal holdes.
Forslaget skal ses i forhold til hvad der forstås ved ”væ‐
sentlige, upåregnelige driftsmæssige hensyn” efter § 15, stk.
3, 1. pkt. i ferieloven.
En udskydelse af ferie til det efterfølgende ferieår eller fe‐
rieafholdelsesperiode vil derfor kun kunne ske, hvis det er
nødvendigt og begrundet i væsentlige og upåregnelige
driftsmæssige hensyn. Der skal være tale om en force ma‐
jeure-lignende situation. Det skal således for arbejdsgiveren
have været uforudsigeligt og uden for arbejdsgiverens kon‐
trol, at situationen opstod, og det skal være nødvendigt, at
det er den pågældende lønmodtager, der skal udføre arbej‐
det, som får ferien ændret. Der skal være tale om væsentlige
hensyn til virksomhedens drift.
I covid-19 situationen og de deraf følgende ekstraordinære
samfundsmæssige hensyn vil sundhedsmyndigheder, politiet
og andre offentlige myndigheder, som har fået flere arbejds‐
opgaver, gøre brug af bestemmelsen. Det vil også være til‐
fældet for private virksomheder, herunder fødevarebranch‐
en, som er hårdt ramt af sygdoms- eller karantænetilfælde,
og hvor det kan være vanskeligt at erstatte specifikke med‐
arbejdere og herved sikre driften.
De særlige forhold vil skulle vare ferieåret 2019/2020 ud
og vil derfor være relevant tæt på ferieårets udløb 30. april
2020. Tilsvarende vil den være relevant op til det korte fe‐
rieårs udløb den 31. august 2020.
Det foreslås i
§ 3, stk. 1, 2. pkt.,
at ferien enten kan udsky‐
des ved aftale mellem en lønmodtager og en arbejdsgiver el‐
ler efter arbejdsgiverens pålæg. Der skal således ikke være
forskel på, om lønmodtageren efter fælles forståelse med ar‐
bejdsgiveren udskyder afholdelsen af ferien, eller dette sker
efter pålæg fra arbejdsgiveren. Udskydelse af ferie kan ikke
ske alene efter lønmodtagerens ønske. Dette vil eventuelt
skulle ske efter ferielovens § 19, stk. 1, hvorefter en løn‐
modtager og en arbejdsgiver kan aftale, at optjent ferie ud
over 20 dage kan overføres til det følgende ferieår, medmin‐
dre andet følger af kollektiv overenskomst.
Det foreslås i
§ 3, stk. 2,
at lønmodtageren skal have er‐
stattet et eventuelt økonomisk tab som følge af udskydelsen.
Hvis ferien udskydes, vil lønmodtageren på samme måde
som en lønmodtager efter gældende ferielovs § 15, stk. 3, 2.
pkt., have krav på erstatning, hvis arbejdsgiver ændrer en
fastsat ferie. Det vil betyde, at lønmodtageren vil have krav
på at få erstattet eventuelle økonomiske tab i forbindelse
hermed, fx afbestilling af rejse eller sommerhus. Arbejdsgi‐
verens forpligtelse til at betale erstatning vil være uafhængig
af, om udskydelsen af ferien sker ved arbejdsgiverens ensi‐
dige pålæg eller efter aftale med lønmodtageren. Efter dansk
rets almindelige erstatningsregler har lønmodtageren på sin
side pligt til at begrænse sine tab mest muligt.
Efter ferielovens § 19, stk. 1, kan en lønmodtager og en
arbejdsgiver aftale, at optjent ferie ud over 20 dage kan
overføres til det følgende ferieår, medmindre andet følger af
kollektiv overenskomst. Det fremgår af § 19, stk. 3 i ferielo‐
ven, at hvis der er optjent feriegodtgørelse for den overførte
ferie, skal arbejdsgiveren inden den 30. september efter fe‐
rieårets udløb skriftligt meddele den, der skal udbetale ferie‐
godtgørelsen, at ferien overføres. Det følger af ferielovens §
36, stk. 1 og 2, at feriegodtgørelse, der ikke er hævet af løn‐
modtageren inden udløbet af ferieåret, eller løn under ferie
eller ferietillæg, der ikke er udbetalt til lønmodtageren inden
udløbet af ferieåret, tilfalder som udgangspunkt Arbejds‐
markedets Feriefond eller en privat feriefond. Det fremgår
af § 48, stk. 1, 2. pkt., i den nye ferielov, at ferie, som en
lønmodtager ikke har afholdt eller fået udbetalt senest den
31. august 2020 efter den gældende ferielov, og som ikke er
varslet til afholdelse i september 2020, overføres til afhol‐
delse efter den nye ferielov.
Det foreslås i
§ 3, stk. 3,
at hvis der er optjent feriegodtgø‐
relse til brug i ferieåret 2019/2020, skal arbejdsgiveren give
Feriepengeinfo besked om, at ferien udskydes. Det betyder
omvendt, at arbejdsgiveren ikke skal give besked om udsky‐
delse af ferie fra det forkortede ferieår fra den 1. maj 2020
til den 31. august 2020, til afholdelse efter den nye ferielov.
Det skyldes, at ferie, som ikke er afholdt i det korte ferieår
automatisk overføres til afholdelse efter den nye ferielov, jf.
§ 48, stk. 1, 2. pkt., i den nye ferielov.
Til § 4
Efter den gældende ferielovs § 4, jf. lovbekendtgørelse nr.
1025 af 4. oktober 2019, kan en lønmodtager ikke give af‐
kald på sin ret til ferie, løn under ferie, ferietillæg og ferie‐
godtgørelse efter loven, og loven kan i øvrigt ikke fraviges
til ugunst for lønmodtageren, medmindre andet fremgår af
de øvrige bestemmelser i loven. Loven er ikke til hinder for
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 183: Forslag til lov om udskydelse af ferie i forbindelse med covid-19, fra beskæftigelsesministeren
2171990_0007.png
7
videregående rettigheder for en lønmodtager i henhold til
andre love og bestemmelser, kollektiv overenskomst, indivi‐
duel aftale, sædvane m.v. I det omfang lovens bestemmelser
indgår i en kollektiv overenskomst, indebærer dette, at for‐
tolkning og brud på disse bestemmelser skal afgøres i det
fagretlige system.
Efter ferielovens § 15, stk. 3, kan en arbejdsgiver ændre
tidligere fastsat ferie, hvis væsentlige, upåregnelige drifts‐
mæssige hensyn gør det nødvendigt. Lønmodtageren skal
have erstattet et eventuelt økonomisk tab som følge af æn‐
dringen. Allerede påbegyndt ferie kan ikke afbrydes.
Bestemmelsen kan fraviges ved kollektiv overenskomst,
jf. ferielovens § 20, stk. 2.
Med forslaget til § 3 kan ferie, der ikke kan afholdes i fe‐
rieåret udskydes til den følgende afholdelsesperiode, hvis
væsentlige, upåregnelige driftsmæssige hensyn gør det nød‐
vendigt i forbindelse med covid-19. Bestemmelsen skal for‐
stås i overensstemmelse med ferielovens § 15, stk. 3, 1. pkt.,
jf. bemærkningerne til § 3.
Det foreslås i
§ 4,
at der kan indgås kollektiv overens‐
komst eller aftale om, i hvilke andre særlige situationer i
forbindelse med covid-19, der kan ske udskydelse af ferie til
en efterfølgende afholdelsesperiode.
Det betyder, at arbejdsmarkedets parter vil kunne aftale, i
hvilke andre særlige situationer en sådan udskydelse af ferie
til den efterfølgende afholdelsesperiode vil kunne ske. Ar‐
bejdsmarkedets parter vil således kunne lade muligheden
omfatte situationer, som ikke nødvendigvis opfylder kravet
om, at der skal være tale om væsentlige hensyn, upåregneli‐
ge driftsmæssige hensyn til virksomhedens drift, før der kan
ske udskydelse af ferie til den efterfølgende afholdelsesperi‐
ode. Det er dog en betingelse at den særlige situation skal
kunne relatere sig til covid-19 situationen. Derimod vil det
ikke være muligt at afskære muligheden for at udskyde fe‐
rien ved kollektiv overenskomst eller aftale.
Eftersom fravigelsesmuligheden alene gælder i forhold til
hvilke særlige situationer, der kan være tale om, vil fravigel‐
sesmuligheden fx ikke gælde anvendelsesperioden og hvil‐
ken ferie, der kan udskydes.
Til § 5
Det foreslås i
§ 5, stk. 1,
at loven træder i kraft ved be‐
kendtgørelsen i Lovtidende, da akut mangel på arbejdskraft i
visse arbejdsfunktioner som følge af covid-19 gør, at der er
behov for, at loven træder i kraft så tidligt som muligt.
Det foreslås i
§ 5, stk. 2,
at lovforslaget kan stadfæstes
straks efter dets vedtagelse.
Ifølge grundlovens § 42, stk. 7, kan et lovforslag, som kan
undergives folkeafstemning, i særdeles påtrængende tilfælde
stadfæstes straks efter dets vedtagelse, når forslaget indehol‐
der bestemmelse herom. I den forbindelse bemærkes, at for‐
slaget skal medvirke til, at en arbejdsgiver kan udskyde løn‐
modtagerens ferie straks for at kunne disponere over ar‐
bejdskraften i forbindelse med covid-19. Udskydelsen af fe‐
rien skal derfor ske hurtigst muligt, da ferieåret 2019/2020
udløber 30. april 2020.
Til § 6
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og
Grønland svarende til ferielovens geografiske anvendelses‐
område. Færøerne og Grønland har egne ferielove.