Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 181
Offentligt
2171575_0001.png
Til jobcentre og a-kasser
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering
Njalsgade 72A
2300 København S
T +45 72 21 74 00
E [email protected]
www.star.dk
COVID-19: Ændringsbekendtgørelse vedrørende delvis suspen-
sion af beskæftigelsesindsatsen
CVR 55568510
Den 20. marts 2020 udstedte Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Be-
kendtgørelse om delvis suspension af beskæftigelsesindsatser som følge af COVID-
19.
Bekendtgørelsen medfører grundlæggende, at den aktive beskæftigelsesindsats,
herunder rådighedsforpligtelsen, midlertidigt suspenderes, mens udbetalingen af
ydelser fortsætter som hidtil. Bekendtgørelsen kan findes her:
https://www.retsin-
formation.dk/Forms/R0710.aspx?id=213557
I lyset af statsministerens udmelding den 23. marts 2020 om, at den foreløbige va-
righed af hjemsendelsen af offentligt ansatte udvides til den 13. april 2020, har
STAR udstedt vedlagte ændringsbekendtgørelse.
Først og fremmest indebærer ændringsbekendtgørelsen, at virkningen af
bekendt-
gørelse om delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen som følge af COVID-19
forlænges således, at der ikke er fastsat en ophørsdato for suspensionsperioden. Det
betyder helt konkret, at suspensionsbekendtgørelsen og ændringsbekendtgørelsen
vil gælde indtil, at der udstedes en bekendtgørelse om ophævelse heraf.
Derudover fremgår en række justeringer til suspensionen af beskæftigelsesindsat-
sen, som primært har til hensigt at modvirke, at den længerevarende suspensions-
periode medfører negative konsekvenser for udsatte borgere på sociale ydelser og
understøtte borgernes mulighed for at opnå eller bevare tilknytningen til arbejds-
markedet, samt understøtte at der ikke sker en unødig ophobning af sager i kommu-
nerne.
Det er bl.a. fastsat, at jobcentrene skal holde samtaler digitalt, skriftligt eller telefo-
nisk med borgere i kontanthjælpssystemet, når det er nødvendigt for at visitere dem
korrekt, bl.a. så det sikres, at unge, der er berettiget til aktivitetstillæg, kan modtage
tillægget under suspensionsperioden.
Sagsgangen og samtalerne om visitation med de pågældende skal foregå digitalt,
skriftligt eller telefonisk. Kommunen skal i videst muligt omfang lægge vægt på de
forhold, som normalt er gældende ved en vurdering af, om den pågældende er
jobparat, uddannelsesparat eller aktivitetsparat. Kommunen kan anvende tilgænge-
lige oplysninger om borgerens historik i uddannelsessystemet, erfaringer fra ar-
bejdsmarkedet, suppleret af oplysninger fra borgeren selv. Kommunen skal fortsat
30. marts 2020
J.nr.
20/04973
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om ændringsbekendtgørelse til bekendtgørelse om delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen som følge af COVID-19, fra beskæftigelsesministeren
sikre sig, at borgeren er tilstrækkeligt oplyst i forhold til grundlaget for visitatio-
nen.
Forslaget ændrer ikke i øvrigt på reglerne om visitation, herunder at jobcentret i
helt særlige tilfælde ved den første samtale kan vurdere, at en borger har så svære
sociale og/eller helbredsmæssige udfordringer, at borgeren er aktivitetsparat.
Der er også givet mulighed for, at kommunerne kan holde digitale og telefoniske
samtaler med alle borgere, hvis det vurderes, at det vil understøtte borgernes mulig-
hed for at opnå eller bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet, eller er særligt på-
krævet af hensyn til borgeres sociale/psykiske ve og vel.
Det kan fx være i tilfælde, hvor kommunerne bistår ledige og virksomheder med
formidling, bistår ledige med jobsøgning, giver tilbud om digitale kurser og under-
støtter at udsatte ledige ikke bliver mere marginaliserede og kommer længere væk
fra arbejdsmarkedet.
Det er fortsat frivilligt for borgerne at deltage i samtalerne og tilbud. Alle digitale
eller telefoniske samtaler i suspensionsperioden bør registreres som sådan (digi-
tale/elektroniske), men vil ikke blive talt som nulstillende samtaler.
A-kasserne, der deltager i a-kasseforsøget, og dermed har overtaget de første 3 må-
neder i kontaktforløbet fra jobcentrene, vil på samme måde kunne holde digitale og
telefoniske samtaler med medlemmerne, som beskrevet ovenfor.
Kommunen har herudover ikke har pligt til at vejlede ansøgere eller modtagere af
hjælp om alle rettigheder og pligter i forhold til rådighed og sanktioner forbundet
med hjælpen efter §§ 69 a, 69 l og 75 a i lov om aktiv socialpolitik i lighed med,
hvad der gælder for vejledning efter § 35 i lov om aktiv socialpolitik. Denne be-
stemmelse får virkning fra det tidspunkt, hvor bekendtgørelse nr. 245 af 20. marts
2020 trådte i kraft.
Det er også fastsat en række ændringer, der giver kommunerne mulighed for at be-
handle sager i rehabiliteringsteamet, så borgere, hvis sag vurderes tilstrækkeligt op-
lyst, får mulighed for at overgå til ressourceforløb, endnu et jobafklaringsforløb,
støtte i form af tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende, fleksjob og førtidspension
i suspensionsperioden. Endvidere understøttes med bekendtgørelsen, at kommu-
nerne kan træffe afgørelser om seniorpension i suspensionsperioden.
Kommunerne skal fortsat udarbejde rehabiliteringsplanens forberedende del i su-
spensionsperioden. Intentionen er, at kommunerne fortsat skal kunne forberede sa-
ger, som skal behandles, og i øvrigt fortsætte forberedelsen af sager, hvor det kan
lade sig gøre uden fysisk fremmøde af hverken borgere eller kommunale medarbej-
dere.
Kommunen kan i suspensionsperioden vælge at afholde møder virtuelt i rehabilite-
ringsteamet om sager, der vurderes at være tilstrækkeligt oplyst, med henblik på, at
teamet afgiver indstilling i sagerne, inden kommunen træffer afgørelse om at til-
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om ændringsbekendtgørelse til bekendtgørelse om delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen som følge af COVID-19, fra beskæftigelsesministeren
kende ressourceforløb, endnu et jobafklaringsforløb, støtte i form af tilskud til selv-
stændigt erhvervsdrivende, fleksjob og førtidspension. Kommunen sikrer, med ind-
dragelse af regionen, at møder i rehabiliteringsteamet sker via et sikkert kommuni-
kationssystem.
Sagen kan behandles i rehabiliteringsteamet uden borgerens deltagelse, såfremt
borgeren har givet samtykke hertil. Borgeren kan dog deltage i mødet, hvis borge-
ren ønsker det. Kommunen skal vejlede borgeren om, at dennes virtuelle deltagelse
skal være it-sikkerhedsmæssig forsvarlig.
Kommunen træffer afgørelse på baggrund af rehabiliteringsteamets indstilling, hvis
borgeren er enig i rehabiliteringsteamets indstilling eller borgeren har bedt kommu-
nen træffe afgørelse om førtidspension på det forelæggende grundlag.
Hvis kommunen ikke har kunnet træffe afgørelse, fordi borgeren er uenig i rehabi-
literingsteamets indstilling behandles sagen på ny i rehabiliteringsteamet, når su-
spensionsperioden ophører. Kommunen træffer således kun en afgørelse i sagen,
hvis borgeren er enig i rehabiliteringsteamets indstilling eller har anmodet om, at
afgørelsen om førtidspension på det foreliggende grundlag. Det gælder uanset, om
borgeren deltager i det virtuelle møde eller ej. Dette skal sikre, at der ikke behand-
les sager, hvor borgeren risikerer at komme i klemme uanset borgerens deltagelse i
rehabiliteringsmødet.
Hvis kommunen ikke kan træffe afgørelse i overensstemmelse med rehabiliterings-
teamets indstilling, skal sagen behandles på ny i rehabiliteringsteamet, når suspen-
sionsperioden ophører.
Det er desuden fastsat, at kommunerne i suspensionsperioden har mulighed for at
træffe afgørelser om seniorpension og førtidspension, uden at borgeren forinden til-
bydes et møde med den eller de personer, der skal træffe afgørelsen. Udvidelsen af
kommunernes mulighed for at træffe afgørelse er relevant for sager, der ikke skal i
teamet, eller som har været i teamet, inden suspensionsperioden trådte i kraft. For
sager, der skal i teamet, kan det i suspensionsperioden alene ske med borgerens
samtykke, jf. ovenfor.
Med bekendtgørelsen om delvis suspension fik ledige mulighed for at færdiggøre
uddannelsesforløb, der var påbegyndt før suspensionsperioden, såfremt det kunne
færdiggøres digitalt. Med ændringsbekendtgørelsen får kommunerne også mulig-
hed for at iværksætte nye tilbud om vejledning og opkvalificering efter lovens ka-
pitel 14 samt jobrettet uddannelse efter loven kapitel 9, hvis borgeren er enig, og
forløbet afholdes digitalt. Dette gælder både ordinære uddannelsestilbud, fx AMU-
kurser, men også øvrige vejlednings- og opkvalificeringsforløb, fx jobsøgningskur-
ser m.v., som udbydes af andre aktører.
Der er med ændringsbekendtgørelsen tilsvarende givet mulighed for, at ledige kan
få bevilget og påbegynde jobrettet uddannelse, hvis de ledige ønsker det, og uddan-
nelsen gennemføres digitalt. Det vil også være muligt for kurser til og med er-
hvervsuddannelser, selvom det normalt ikke er muligt at deltage i disse kurser, hvis
de afholdes som fjernundervisning.
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om ændringsbekendtgørelse til bekendtgørelse om delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen som følge af COVID-19, fra beskæftigelsesministeren
Endelig er det fastsat, at der inden for varslingspuljen kan bevilges, påbegyndes og
videreføres jobsøgningskurser og opkvalificering, hvis borgeren er enig, og forlø-
bet afvikles digitalt.
Justeringerne skal understøtte, at den opkvalificering mv., der normalt ville ske,
ikke går i stå på grund af den aktuelle situation grundet COVID-19.
Endelig skal det understreges, at selvom de ledige er fritaget for rådighedsforplig-
telsen, har kommunerne fortsat ansvaret for, at ledige opfordres til og understøttes i
at søge både job og uddannelse. Det er i den forbindelse vigtigt, at der også i su-
spensionsperioden er fokus på vejledning og videreformidling af information til de
ledige borgere.
Suspenderingen af den aktive indsats har naturligvis indflydelse på kommuner og
a-kassers resultater og indsats herunder naturligvis også afholdelsen af samtaler, og
vil derfor også få betydning for den statslige opfølgning på indsatsen. Det vil der
blive taget højde for efter suspensionsperioden, når den statslige opfølgning på
kommunernes og a-kassernes indsats genetableres.
For så vidt angår kommunernes brug af lægeattester i sagsbehandlingen, så anbefa-
les følgende med baggrund i den helt særlige situation med at forebygge og ind-
dæmme udbredelsen af COVID-19 med udgangspunkt i sundhedsmyndighedernes
anbefalinger: Det anbefales, at der i suspensionsperioden, som led i at undgå smit-
tespredning, så vidt muligt undgås at rekvirere attester, der kræver personens fysi-
ske tilstedeværelse ved konsultation. Styrelsen skal således pege på muligheden
for, at attester i et vist omfang i den nuværende situation vil kunne udarbejdes ud
fra telefonisk eller digital konsultation hos den praktiserende læge. Det er altid den
enkelte praktiserende læge, der afgør, om en attest kan udarbejdes uden fysisk kon-
sultation.
Opmærksomheden henledes på, at alle regionernes funktioner, herunder de kliniske
funktioner, er underlagt prioriteringer af, hvor f.eks. lægelige ressourcer skal an-
vendes i et eventuelt kritisk beredskab. Regionerne kan derfor kun stille ressourcer
til rådighed i rehabiliteringsteamet, i det omfang beredskabet tillader det. Det bety-
der, at regionerne leverer ressourcer i det omfang, det ud fra en konkret regional
vurdering i forhold til beredskabet er muligt for regionerne at levere. Kommuner
og regioner må løbende afstemme muligheden for, at der kan afholdes møder i re-
habiliteringsteamet, idet møder ikke kan afholdes uden deltagelse af en sundheds-
koordinator.
Det anbefales i øvrigt, at kommunerne løbende har en øget opmærksomhed på be-
lastningen i sundhedsvæsnet, og at beredskabet i sundhedsvæsnet altid har højest
prioritet. Ovenstående anbefalinger er udarbejdet efter dialog med Sundheds- og
Ældreministeriet.
Der henvises i øvrigt til bekendtgørelse nr. 245 af 20. marts 2020 om delvis su-
spension af beskæftigelsesindsatsen, tidligere udsendte brev og notat til jobcentrene
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om ændringsbekendtgørelse til bekendtgørelse om delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen som følge af COVID-19, fra beskæftigelsesministeren
2171575_0005.png
og a-kasserne om COVID-19: konsekvenser for beskæftigelses-indsatsen og ydel-
ser samt spørgsmål/svar på STAR.dk.
Se
https://star.dk/om-styrel-sen/nyt/corona-virus-betydning-for-beskaeftigelsesind-
satsen-og-ydelser/spoergs-maal-og-svar-om-coronavirus/
Venlig hilsen
Maria Schack Vindum
Direktør
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
5