Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 181
Offentligt
2171573_0001.png
Beskæftigelsesudvalget
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Orientering om ændringsbekendtgørelse til bekendtgørelse om
delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen som følge af CO-
VID-19
CVR 10172748
30. marts 2020
Kære medlemmer af Beskæftigelsesudvalget
Den 20. marts 2020 udstedte Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Be-
kendtgørelse om delvis suspension af beskæftigelsesindsatser som følge af COVID-
19.
Bekendtgørelsen indebar, at den aktive beskæftigelsesindsats, herunder rådig-
hedsforpligtelsen, midlertidigt suspenderes, mens udbetalingen af ydelser fortsætter
som hidtil.
I lyset af statsministerens udmelding den 23. marts 2020 om, at den foreløbige va-
righed af hjemsendelsen af offentligt ansatte udvides til den 13. april 2020, udste-
des vedlagte ændringsbekendtgørelse til suspensionsbekendtgørelsen mandag d.
30. marts 2020.
Først og fremmest indebærer ændringsbekendtgørelsen, at virkningen af
bekendt-
gørelse om delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen som følge af COVID-19
forlænges uden en fastsat ophørsdato. Det betyder, at der vil blive udstedt en be-
kendtgørelse om ophævelse heraf, når tiltagene i bekendtgørelsen ikke længere er
nødvendige henset til den aktuelle situation. Såfremt der opstår behov for at justere
i rammerne for indsatsen i løbet af den kommende periode, vil dette ligeledes
kunne ske ved en ændringsbekendtgørelse.
Der er foretaget en række justeringer til suspensionen af beskæftigelsesindsatsen i
forbindelse med forlængelsen. Disse ændringer har primært til hensigt at modvirke,
at den længerevarende suspensionsperiode medfører negative konsekvenser for ud-
satte borgere på sociale ydelser, understøtte borgernes mulighed for at opnå eller
bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet og understøtte, at der ikke sker en unødig
ophobning af sager i kommunerne.
Justeringerne, der er foretaget med afsæt i den løbende dialog med kommuner, KL
og Danske A-kasser samt på baggrund af en lynhøring af relevante interessenter, er
følgende:
J.nr.
20/04973 / 2020-2161
Jobcentrene skal fortsat skal holde samtaler digitalt, skriftligt eller telefonisk
med borgere i kontanthjælpssystemet, når det er nødvendigt for at visitere dem
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om ændringsbekendtgørelse til bekendtgørelse om delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen som følge af COVID-19, fra beskæftigelsesministeren
korrekt, bl.a. så det sikres, at unge, der er berettiget til aktivitetstillæg, kan mod-
tage tillægget under suspensionsperioden.
Kommunerne får mulighed for at holde digitale og telefoniske samtaler med alle
borgere, hvis det vurderes, at det vil understøtte borgerens mulighed for at opnå
eller bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet.
Kommunerne skal fortsat udarbejde rehabiliteringsplanens forberedende del i
suspensionsperioden. Intentionen er, at kommunerne fortsat skal kunne forbe-
rede sager, som skal behandles, og i øvrigt fortsætte forberedelsen af sager, hvor
det kan lade sig gøre uden fysisk fremmøde af hverken borgere eller kommu-
nale medarbejdere.
Kommunerne får mulighed for at iværksætte nye tilbud om vejledning og op-
kvalificering efter lovens kapitel 14 samt jobrettet uddannelse efter loven kapi-
tel 9, hvis borgeren er enig, og forløbet afholdes digitalt. Forløb, som er påbe-
gyndt forud for suspensionsperioden kan også videreføres og afsluttes, hvis bor-
geren er enig, og forløbet afholdes digitalt. Dette gælder både ordinære uddan-
nelsestilbud, fx AMU-kurser, men også øvrige vejlednings- og opkvalificerings-
forløb, fx jobsøgningskurser m.v., som udbydes af andre aktører.
For seks ugers jobrettet uddannelse gælder muligheden for at bevilge og påbe-
gynde tilbud også for uddannelser op til og med erhvervsuddannelsesniveau,
selvom det
efter den gældende bekendtgørelse om 6 ugers jobrettet uddan-
nelse og gældende bekendtgørelse om fleksjob
ikke er muligt.
Inden for varslingspuljen kan der bevilges, påbegyndes og videreføres jobsøg-
ningskurser og opkvalificering, hvis borgeren er enig, og forløbet afvikles digi-
talt, dvs. uden fremmøde.
Kommunerne får mulighed for at behandle sager virtuelt i rehabiliteringsteamet,
så borgere får mulighed for at overgå til ressourceforløb, endnu et jobafkla-
ringsforløb, støtte i form af tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende, fleksjob
og førtidspension i suspensionsperioden.
Sagen kan behandles i rehabiliteringsteamet uden borgerens deltagelse, såfremt
borgeren har givet samtykke hertil. Borgeren kan dog deltage i et virtuelt møde,
hvis borgeren ønsker det.
Kommunen træffer afgørelse på baggrund af rehabiliteringsteamets indstilling,
hvis borgeren er enig i rehabiliteringsteamets indstilling eller borgeren har bedt
kommunen træffe afgørelse om førtidspension på det foreliggende grundlag.
Hvis kommunen ikke kan træffe afgørelse, fordi borgeren er uenig i rehabilite-
ringsteamets indstilling, behandles sagen på ny i rehabiliteringsteamet, når su-
spensionsperioden ophører.
Kommunerne kan træffe afgørelser i sager om førtidspension og seniorpension i
suspensionsperioden, uden forinden at have tilbudt borger et møde med den el-
ler de personer, der træffer afgørelsen. Borger kan dog deltage i et virtuelt møde
med kommunen, såfremt kommunen finder det hensigtsmæssigt, og borger øn-
sker det.
Kommunerne har ikke pligt til at vejlede ansøgere eller modtagere af hjælp om
alle rettigheder og pligter i forhold til rådighed og sanktioner forbundet med
hjælpen.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 181: Orientering om ændringsbekendtgørelse til bekendtgørelse om delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen som følge af COVID-19, fra beskæftigelsesministeren
Jeg vedlægger samtidig det følgebrev, som Styrelsen for Arbejdsmarked og Re-
kruttering sender til landets jobcentre og a-kasser sammen med bekendtgørelsen.
Endelig er jeg opmærksom på, at der givetvis vil opstå en række problemstillinger,
når suspensionsperioden ophører. Jeg vil derfor lægge op til en politisk stillingta-
gen til, hvordan overgangen til genetableringen af den aktive beskæftigelsesindsats
skal håndteres.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3