Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 177
Offentligt
2170141_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Til Beskæftigelsesudvalget
I forbindelse med besvarelse af Samråd R om arbejdsmiljørådgivning stillede Lars
Boje Mathiesen (NB) følgende spørgsmål:
”Har
vi tal på, hvor stor en andel af de arbejdsskader, der sker årligt, som sker
blandt udenlandske arbejdstagere? Og hvis andelen er stor, kan man så målrette de
tiltag, vi laver for at forbedre
arbejdsmiljø mere mod dem?”
Jeg fremsender hermed svar på spørgsmålene.
Jeg har bedt Arbejdstilsynet om bidrag til brug for besvarelsen. Arbejdstilsynet har
oplyst følgende:
”Begrebet
arbejdsskader omfatter såvel arbejdsulykker som erhvervssygdomme. På
nuværende tidspunkt har Arbejdstilsynet desværre ikke konsoliderede, opdaterede
data om anmeldte erhvervssygdomme. Arbejdstilsynet arbejder på at kunne offent-
liggøre tal for anmeldte erhvervssygdomme, hvor også fordeling på statsborgerskab
vil fremgå. Nedenstående oplysninger omfatter på den baggrund kun anmeldte ar-
bejdsulykker.
På baggrund af tilgængelige data kan ses, at den samlede ulykkesincidens i perio-
den 2016-2018 for tilskadekomne med andet statsborgerskab end dansk er 151
ulykker pr. 10.000 beskæftigede. Ulykkesincidensen for hele arbejdsmarkedet var i
samme periode, 2016-2018, ligeledes 151 pr. 10.000 beskæftigede. Ulykkesinci-
densen er et forholdstal, der sætter antallet af anmeldte arbejdsulykker i forhold til
antallet af beskæftigede.
Forekomsten af ulykker for udenlandske statsborgere, beregnet på baggrund af til-
gængelige data, svarer med andre ord til forekomsten af ulykker på arbejdsmarke-
det generelt. De anvendte beskæftigelsestal til beregningerne stammer fra forskel-
lige kilder, hvorfor sammenligningen dog er behæftet med en vis usikkerhed.
Det bemærkes endvidere, at der generelt kan være usikkerhed forbundet med tal-
lene grundet mulig underanmeldelse, hvilket betyder, at ikke alle anmeldepligtige
arbejdsulykker bliver anmeldt til Arbejdstilsynet. Det er arbejdsgivernes pligt at
anmelde arbejdsulykker, og Arbejdstilsynet arbejder for at sikre, at dette sker. I
2017 lancerede Arbejdstilsynet og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring en ny og for-
CVR 10172748
27. marts 2020
J.nr.
2020-1256
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 177: Opfølgning på samrådsspørgsmål R omarbejdsmiljørådgivning, fra beskæftigelsesministeren
bedret udgave af anmeldesystemet EASY, som gjorde det lettere at anmelde ar-
bejdsulykker. Ligeledes gennemførte Arbejdstilsynet og arbejdsmarkedets parter en
fælles kommunikationskampagne med det formål at få flere ulykker anmeldt. For
yderligere at lette anmeldelsesprocessen for udenlandske virksomheder er EASY i
2020 endvidere oversat til engelsk.”
Jeg kan henholde mig til det af Arbejdstilsynet oplyste.
Derudover kan jeg oplyse, at Arbejdstilsynet har et generelt fokus på udenlandske
arbejdstageres arbejdsmiljø igennem indsatsen mod social dumping. Denne indsats
omfatter både det fælles myndighedssamarbejde med Skattestyrelsen og politiet og
Arbejdstilsynets egen indsats mod social dumping. Arbejdstilsynets samlede bevil-
ling til indsatsen mod social dumping i perioden 2020-22 er aftalt i arbejdsmiljøaf-
talen fra april 2019 og finanslovsaftalen for 2020. De to aftaler betyder, at bevillin-
gen til Arbejdstilsynets indsats mod social dumping er ca. 100 mio. kr. årligt i peri-
oden 2020 til 2022, hvilket er det højeste niveau nogensinde. Arbejdstilsynet fører
tilsyn med og vejleder om arbejdsmiljøet hos de udenlandske virksomheder som en
del af indsatsen. Desuden fører Arbejdstilsynet kontrol med virksomhedernes an-
meldelse til Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT), og Arbejdstilsynet
indberetter til de andre myndigheder ved mistanke om fx illegal arbejdskraft eller
anden regelovertrædelse.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2