Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 174
Offentligt
2167303_0001.png
SKRIFTLIG FREMSÆTTELSE
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Beskæftigelsesministeren
(Peter Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. (Perioder der ses bort fra ved forbrug af dagpenge m.v.)
(Lovforslag nr. L 142).
CVR 10172748
J.nr.
20/04337
På grund af den aktuelle krise som følge af covid-19 situationen, har regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Fol-
keparti, Enhedslisten, Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance
og Alternativet indgået en aftale om at sætte lediges dagpengeanciennitet på pause i
perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den til 31. maj 2020.
Regeringen foreslår videre, at arbejdsgivernes betaling af dagpengegodtgørelse for
1. og 2. ledighedsdag (G-dage) midlertidigt skal suspenderes for medlemmer af en
arbejdsløshedskasse, som bliver omfattet af en arbejdsfordeling eller hjemsendelse
fra og med lovens ikrafttræden til og med den 31. maj 2020.
Lediges forbrug af dagpengeperioden på 2 år inden for 3 år samt en eventuelt for-
længet dagpengeperiode på højst 1 år inden for 1�½ år
,
vil i perioden fra og med den
1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020 ikke tælle med i den lediges dagpenge-
anciennitet. Dagpengemodtagere kan derved modtage dagpenge i op til tre måneder
længere.
Tilsvarende vil lediges forbrug af supplerende dagpenge, herunder en eventuelt for-
længet periode med supplerende dagpenge, i perioden fra og med den 1. marts
2020 til og med den 31. maj 2020 ikke tælle med i tidsbegrænsningen for supple-
rende dagpenge. Dagpengemodtagere kan derved modtage supplerende dagpenge i
tre måneder længere.
I perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020 vil dagpenge-
modtagere heller ikke automatisk få en karens som følge af manglende beskæfti-
gelse i 4-månedersperioden.
Personer, hvis dagpengeret blev opbrugt den 1. marts 2020 og til lovens ikrafttræ-
den, og eventuelt har meldt sig ud af deres arbejdsløshedskasse, vil kunne genind-
melde sig, og vil herved kunne opnå ret til dagpenge til og med den 31. maj 2020.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 174: Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Perioder der ses bort fra ved forbrug af dagpenge m.v.) , fra beskæftigelsesministeren
Der er indsat en ophørsklausul i loven, hvorefter de midlertidige regler ophører den
1. marts 2021. Ophørsklausulen skyldes, at tiltagene er begrundet i de helt særlige
forhold som følge af den aktuelle covid-19 situation. Det er hensigtsmæssigt med
en udløbsbestemmelse i form af en ophørsklausul, da de givne forudsætninger
alene forventes at gælde i en afgrænset periode. Ophørsklausulen svarer til den op-
hørsklausul, som er fastsat i den sundhedsmæssig lovgivning, som har håndteret
covid-19 situationen.
På grund af den ekstraordinære situation, er der behov for, at lovforslaget hastebe-
handles. Det forudsætter en række dispensationer fra reglerne i Folketingets forret-
ningsorden.
Lovforslagets hastende karakter er også årsagen til, at lovforslaget ikke har været
sendt i høring, og at det ikke har været muligt at sikre vedtagelse af lovforslaget
senest 4 uger før den 1. januar eller den 1. juli.
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovti-
dende, og at lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
Samlet set vil lovforslaget medføre merudgifter for det offentlige (før skat og tilba-
geløb) på 225,8 mio. kr. i 2020, 151,7 mio. kr. i 2021 og 75,8 mio. kr. i 2022.
Heraf vil staten samlet set have merudgifter på 77,7 mio. kr. i 2020, 51,5 mio. kr. i
2021 og 24,1 mio. kr. i 2022, og kommunerne vil samlet set have merudgifter på
148,1 mio. kr. i 2020, 100,2 mio. kr. i 2021 og 51,7 mio. kr. i 2022. Alle beløb er
angivet i 2020-pl.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.
2