Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 172
Offentligt
Udkast 18. marts 2020
Udkast
til
Bekendtgørelse om delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen
som følge af COVID-19
I medfør af § 12 d, stk. 2, nr. 2 og 3, i lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare
sygdomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1026 af 1. oktober 2019, som ændret ved lov nr. 208 af 17. marts
2020, i medfør af § 13, stk. 15, og § 44 i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 981 af 23.
september 2019, som ændret ved lov nr. 1558 af 27. december 2019, i medfør af § 62, stk. 10, og § 63, stk.
5, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 199 af 11. marts 2020, og efter
forhandling med sundheds- og ældreministeren, udlændinge- og integrationsministeren og
Beskæftigelsesrådet fastsættes efter bemyndigelse:
Fravigelser angående lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
§ 1.
Med henblik på at forebygge og inddæmme udbredelsen af COVID-19 her i landet fraviges
forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for det offentlige i følgende regler i lov nr. 548 af
7. maj 2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats med senere ændringer og regler fastsat i medfør heraf:
1) Kapitel 4 om jobcenterets bistand til job- og uddannelsessøgende og arbejdsgivere.
2) Kapitel 5 om tilmelding af jobsøgende i jobcenteret, joblog m.v.
3) Kapitel 6 om cv-oplysninger.
4) Kapitel 7 om kontaktforløb m.v.
5) Kapital 8 om planer m.v.
6) Kapitel 9 om ret til jobrettet uddannelse.
7) Kapitel 10-14 om muligheder for tilbud, virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud, nytteindsats
samt vejledning og opkvalificering.
8) Kapitel 15 og 16 om ret- og pligttilbud.
9) Kapitel 18 om jobafklaringsforløb for så vidt angår kommunens forpligtigelse til, at
a) give en indsats, herunder indsats efter lovens kapitel 11, 12, 14 og 26,
b) behandle visse sager i rehabiliteringsteamet samt
c) visse personer efter 3�½ år får en samtale med sundhedskoordinator om personens mulighed for at
udvikle arbejdsevnen.
10) Kapitel 19 for så vidt angår indsatsen i ressourceforløb.
11) Kapitel 21 om revalidering for så vidt angår videreførelse af igangværende indsats og iværksættelse af
ny indsats, jf. §§ 143, 144 og 147.
12) Kapitel 24 om opkvalificering i forbindelse med ansættelse samt opkvalificering ved ansættelse og
fastholdelse i fleksjob.
13) Kapitel 25 om pulje til opkvalificering i forbindelse med større afskedigelser.
14) Kapitel 26 om mentorstøtte.
15) Kapitel 27 og 28 om hjælpemidler, befordringsgodtgørelse m.v. under tilbud samt hjælpemidler i
forbindelse med ansættelse og beskæftigelse m.v.
16) Kapitel 32 om forsøg, for så vidt angår forsøg, der er iværksat med hjemmel i dette kapitel, herunder a-
kasseforsøget.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 172: Orientering om bekendtgørelse om delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen som følge af COVID-19, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 2.
Uanset stk. 1, nr. 1, om jobcenterets bistand til job- og uddannelsessøgende og arbejdsgivere, kan
jobcentret fortsat understøtte målrettede og effektive match mellem ledige og arbejdsgivere ved, at
jobcenteret orienterer ledige om ledige job eller ved, at jobcenteret sætter arbejdsgivere og ledige i
forbindelse med hinanden. Det kan f.eks. være til funktioner, der skal opretholde nødberedskaber, logistik
m.v.
Stk. 3.
Uanset stk. 1, nr. 2, om tilmelding af jobsøgende i jobcenteret, joblog m.v., skal kommunen
fortsat sørge for, at borgere, der bliver ledige, kan tilmelde sig som jobsøgende telefonisk eller ved fysisk
brev i kommunen, hvis de ikke har mulighed for at tilmelde sig på Jobnet, og at borgere, der søger om
ydelser efter lov om aktiv socialpolitik, og borgere, der er i arbejdsfordeling, bliver tilmeldt, jf. §§ 18 og 22 i
bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 4.
Uanset stk. 1, nr. 4, om kontaktforløbet, kan kommunen vælge at holde digitale eller telefoniske
samtaler med borgerne, hvor dette vurderes særligt påkrævet af særlige hensyn, f.eks. hensyn til borgerens
sociale/psykiske ve og vel. Retten til ferie efter § 49, stk. 3, i bekendtgørelse om en aktiv
beskæftigelsesindsats er fortsat gældende. Retten til en koordinerende sagsbehandler efter § 36 er ligeledes
fortsat gældende for borgere.
Stk. 5.
Uanset stk. 1, nr. 6, om jobrettet uddannelse, kan allerede igangsat uddannelse efter lovens
kapitel 9, videreføres efter reglerne herom, hvis borgeren ønsker det, og uddannelsen afholdes som digital
undervisning.
Stk. 6.
Uanset stk. 1, nr. 7, om tilbud, skal allerede igangsatte tilbud om virksomhedspraktik,
løntilskudsjob og nytteindsats efter lovens kapitel 11-13 kunne videreføres efter reglerne for de enkelte
tilbud, hvis borger og arbejdsgiver er enige herom. Der skal ligeledes være mulighed for at forlænge
tilbuddene op til varighedsgrænserne i lovens §§ 61, 68 og 85. Jobcenteret skal fortsat udbetale løntilskud til
arbejdsgivere, der har ret hertil efter lovens kapitel 12.
Stk. 7.
Uanset stk. 1, nr. 7, om tilbud, skal allerede igangsatte tilbud om vejledning og opkvalificering
efter lovens kapitel 14 kunne videreføres efter reglerne herom, hvis borgeren er enig, og forløbet afholdes
digitalt.
Stk. 8.
Uanset stk. 1, nr. 11, kan allerede bevilget hjælp til etablering af selvstændig virksomhed som led i
revalidering, jf. § 147, videreføres, hvis kommunen finder det hensigtsmæssigt.
Stk. 9.
Uanset stk. 1, nr. 13, om puljen til opkvalificering i forbindelse med større afskedigelser, gælder
det, at fristerne, som fremgår af lovens § 164, stk. 3, ændres for ledige, som er fratrådt virksomheden i den
periode, hvor denne bekendtgørelse er gældende, således at tilbud skal være aftalt senest 1 måned efter,
påbegyndt senest 4 måneder efter og afsluttet senest 7 måneder efter, at denne bekendtgørelse ikke
længere er gældende.
Stk. 10.
Uanset stk. 1, nr. 14, om mentorstøtte, kan borgere fortsat have kontakt med deres mentor uden
personlig kontakt, dvs. digitale eller telefoniske samtaler, efter aftale mellem borger og jobcenter.
Mentorforløb på virksomheder, hvor produktionen/driften opretholdes, vil kunne videreføres og eventuelt
forlænges efter gældende regler, hvis borger og virksomhed er enige herom. Herudover kan mentorforløb
fortsætte eller igangsættes, hvor dette vurderes påkrævet af særlige hensyn, f.eks. af borgerens
sociale/psykiske ve og vel.
Stk. 11.
Uanset stk. 1, nr. 15, om hjælpemidler og befordringsgodtgørelse m.v., gælder det, at
hjælpemidler og befordringsgodtgørelse m.v., som gives i forbindelse med tilbud, der videreføres, fortsat
skal kunne bevilges efter reglerne herom, og at jobcenteret vil kunne bevilge hjælpemidler til borgere, hvor
ansættelsen beror på hjælpemidlet.
Fravigelser angående lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
§ 2.
Med henblik på at forebygge og inddæmme udbredelsen af COVID-19 her i landet fraviges
forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for det offentlige i følgende regler i lov nr. 1482 af
23. december 2014 om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. med senere
ændringer og regler fastsat i medfør heraf:
1) § 9, stk. 1, for så vidt angår afholdelse af møder i rehabiliteringsteamet med henblik på at afgive
indstilling i sager, inden kommunen træffer afgørelse om at tilkende ressourceforløb, et nyt
jobafklaringsforløb, fleksjob og førtidspension m.v.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 172: Orientering om bekendtgørelse om delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen som følge af COVID-19, fra beskæftigelsesministeren
2) § 55 om forsøg, for så vidt angår forsøg, der er iværksat med hjemmel i denne paragraf.
Justeringer angående lov om aktiv socialpolitik
§ 3.
Med henblik på at forebygge og inddæmme udbredelsen af COVID-19 her i landet anses personer,
der ansøger om eller modtager overgangsydelse eller uddannelseshjælp som uddannelsesparate, herunder
åbenlyst uddannelsesparate, eller selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse eller kontanthjælp
som jobparate, for omfattet af en rimelig grund til ikke at stå til rådighed efter § 15 i bekendtgørelse nr.
1607 af 27. december 2019 om rådighed for personer der ansøger om eller modtager overgangsydelse eller
uddannelseshjælp som uddannelsesparate, herunder åbenlyst uddannelsesparate, eller selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse, overgangsydelse eller kontanthjælp som jobparate.
Stk. 2.
Med henblik på at forebygge og inddæmme udbredelsen af COVID-19 her i landet anses
personer, der ansøger om eller modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse,
uddannelseshjælp eller kontanthjælp som aktivitetsparate, for omfattet af en rimelig grund til ikke at stå til
rådighed efter § 10 i bekendtgørelse nr. 1608 af 27. december 2019 om rådighed for personer der ansøger
om eller modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp eller
kontanthjælp som aktivitetsparate.
Stk. 3.
Med henblik på at forebygge og inddæmme udbredelsen af COVID-19 finder stk. 1 og 2
tilsvarende anvendelse for modtagere af ressourceforløbsydelse under ressourceforløb eller
jobafklaringsforløb og for personer, der ansøger om eller modtager ledighedsydelse.
Stk. 4.
Med henblik på at forebygge og inddæmme udbredelsen af COVID-19 her i landet har kommunen
ikke pligt til at vejlede ansøgere eller modtagere af hjælp om alle rettigheder og pligter i forhold til rådighed
og sanktioner forbundet med hjælpen efter § 35 i lov om aktiv socialpolitik.
Fravigelser angående bekendtgørelse om rådighed
§ 4.
Med henblik på at forebygge og inddæmme udbredelsen af COVID-19 her i landet fraviges følgende
forpligtelser for arbejdsløshedskasserne og deres medlemmer efter bekendtgørelse nr. 1172 af 25.
november 2019 om rådighed:
1) Medlemmet skal stå fuldt til rådighed for arbejdsmarkedet, jf. § 3.
2) Medlemmet skal kunne overtage arbejde med dags varsel, jf. §§ 7-9.
3) Medlemmets pligt til selv at booke rådighedssamtaler hos arbejdsløshedskassen og jobsamtaler i
jobcenteret, jf. §§ 10-11.
4) Medlemmets pligt til at deltage i samtaler, herunder cv-samtaler, aktiviteter og tilbud, jf. § 12.
5) Medlemmets pligt til at have tilgængelige og søgbare cv-oplysninger på Jobnet senest to uger efter
tilmeldingen som jobsøgende hos jobcenteret, jf. § 13, medmindre medlemmet har tilgængelige og
søgbare cv-oplysninger på Jobnet forud for den 12. marts 2020.
6) Medlemmets pligt til at være jobsøgende, jf. § 14.
7) Arbejdsløshedskassens pligt til at rådighedsvurdere ledige medlemmer, jf. §§ 37-41. Det gælder dog
ikke ved ledigmeldelse og ansøgning om efterløn eller efterlønsbevis.
8) Arbejdsløshedskassen skal ikke træffe afgørelse om dagpengemæssige konsekvenser af, at medlemmet
ikke opfylder de krav, der fraviges i nr. 1-6, jf. §§ 16-19 og § 42.
Stk. 2.
Der er ikke krav om frigørelsesattest i forbindelse med hjemsendelser med hjemmel i en kollektiv
overenskomst.
Fravigelser angående bekendtgørelse om selvforskyldt ledighed
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 172: Orientering om bekendtgørelse om delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen som følge af COVID-19, fra beskæftigelsesministeren
§ 5.
Med henblik på at forebygge og inddæmme udbredelsen af COVID-19 her i landet fraviges § 11 i
bekendtgørelse nr. 1169 af 25. november 2019 om selvforskyldt ledighed om, at et medlem af en
arbejdsløshedskasse er selvforskyldt ledig, hvis pågældende ophører i et tilbud uden en gyldig grund.
Fravigelser angående sygedagpengeloven
§ 6.
Med henblik på at forebygge og inddæmme udbredelsen af COVID-19 her i landet fraviges forpligtelser
for det offentlige og privates rettigheder over for det offentlige i følgende regler i lov om sygedagpenge og
regler fastsat i medfør heraf:
1) Jobcenterets forpligtigelse til at tilrettelægge opfølgning, herunder at afholde individuelle samtaler, jf.
§§ 13 a-13 b.
2) Jobcenterets forpligtigelse til at give indsats, jf. §§ 13 a, 13 c og 13 d.
3) § 80 om forsøg, for så vidt angår forsøg, der er iværksat med hjemmel i denne paragraf.
Stk. 2.
Uanset stk. 1, nr. 1, kan jobcentret vælge, at opfølgning foretages telefonisk eller digitalt, bortset
fra sager omfattet af standby-ordningen, jf. § 13 b, stk. 5.
Fravigelser angående lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.
§ 7.
Med henblik på at forebygge og inddæmme udbredelsen af COVID-19 her i landet fraviges
forpligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for det offentlige i følgende regler i lov om
kompensation til handicappede i erhverv m.v.:
1) Kapitel 5 om løntilskud ved ansættelse af nyuddannede personer med handicap, herunder også ret
og pligt tilbud, jf. § 15 c, stk. 3.
2) Kapitel 6 om hjælpemidler under tilbud samt hjælpemidler i forbindelse med ansættelse og
beskæftigelse m.v., herunder også jobcenterets 4-ugers frist for behandling af ansøgning om
hjælpemiddel, jf. § 16.
Stk. 2.
Uanset stk. 1, nr. 1, kan allerede igangsatte tilbud om løntilskudsjob og ret og pligt tilbud efter §
15 c, stk. 3, fortsætte, hvis borger og virksomhed er enige herom. Der vil være mulighed for at forlænge
tilbuddet op til varighedsgrænsen på 1 år, jf. § 15 b, stk. 3.
Stk. 3.
Uanset stk. 1, nr. 2, kan hjælpemidler fortsætte, hvis de gives i forbindelse med tilbud, der
videreføres, ligesom jobcenteret vil kunne vælge at bevilge hjælpemidler til borgere, der starter i job, hvor
ansættelsen beror på hjælpemidlet.
Stk. 4.
Uanset stk. 1, nr. 2, skal jobcenteret i de tilfælde, hvor det af jobcenteret vurderes muligt
at træffe afgørelse om hjælpemidler uden en forudgående personlig samtale mellem jobcenter, ansøger,
arbejdsplads eller andre relevante personer samt uden forudgående besøg på en konkret arbejdsplads eller
uddannelsesinstitution, træffe afgørelse om hjælpemidler senest 4 uger efter tidspunktet for jobcenterets
modtagelse af ansøgning om hjælpemidler efter kapitel 6 i lov om kompensation til handicappede i erhverv
m.v.
Ikrafttrædelse
§ 8.
Bekendtgørelsen træder i kraft den [XX-XX-XXXX].
Stk. 2.
Bekendtgørelsen ophæves den 1. april 2020.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 172: Orientering om bekendtgørelse om delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen som følge af COVID-19, fra beskæftigelsesministeren
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, den
Maria Schack Vindum
/ Christian Solgaard