Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
Orientering om bekendtgørelse om delvis suspension af beskæf-
tigelsesindsatsen som følge af COVID-19
CVR 10172748
20. marts 2020
Kære medlemmer af beskæftigelsesudvalget
Den 11. marts 2020 tilkendegav statsministeren, at alle offentlige ansatte, der ikke
arbejder i kritiske funktioner, i videst muligt omfang skal arbejde hjemme for at be-
grænse smitten af COVID-19.
I tråd med dette udmeldte Beskæftigelsesministeriet, at den aktive beskæftigelses-
indsats i landets jobcentre suspenderes i en periode, mens administration og udbe-
taling af ydelser videreføres som led i et nødberedskab. A-kasserne er opfordret til
at følge samme linje.
Folketinget har samtidig vedtaget en hastelov med ændringer til epidemiloven,
hvor der er hjemmel til, at beskæftigelsesministeren efter forhandling med sund-
heds- og ældreministeren kan udstede en bekendtgørelse om den delvise suspen-
sion af beskæftigelsesindsatsen i jobcentrene. Derfor er der nu udstedt vedlagte be-
kendtgørelse. Indholdet i bekendtgørelsen er grundlæggende, at den aktive beskæf-
tigelsesindsats, herunder rådighedsforpligtelsen, er midlertidig suspenderet, mens
udbetalingen af ydelser fortsætter som hidtil.
Valgene, som er truffet i forbindelse med den konkrete udmøntning
–
særligt i for-
hold til hvilke dele af beskæftigelsesindsatsen, jobcentrene skal videreføre eller su-
spendere
–
lægger sig op af det notat, som Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrut-
tering tidligere har udsendt til landets jobcentre og a-kasser. Der er alene kommet
enkelte justeringer til bekendtgørelsen. Justeringerne er foranlediget af den løbende
dialog med kommuner, KL og Danske A-kasser samt af en lynhøring af relevante
interessenter:
J.nr.
2019-1754
Der er mulighed for at fortsætte i allerede igangsatte virksomhedsrettede tilbud,
hvis borger og virksomhed er enige om det. Ligeledes kan igangsatte tilbud om
vejledning og opkvalificering samt igangsat jobrettet uddannelse fortsætte, hvis
borgeren ønsker det, og undervisningen/forløbet afholdes digitalt.
Jobcentre og a-kasser må fortsat understøtte målrettede og effektive match mel-
lem ledige og arbejdsgivere. Det kan fx være til funktioner, der skal opretholde
nødberedskaber, logistik mv. Det vil ikke få ydelsesmæssige konsekvenser for
den ledige at sige nej til jobbet.