Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 171
Offentligt
2165366_0001.png
SKRIFTLIG FREMSÆTTELSE
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Beskæftigelsesministeren
(Peter Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:
Forslag til lov om arbejdsgiveres og lønmodtageres retsstilling
ved lønkompensation af virksomheder i forbindelse med COVID-
19.
CVR 10172748
På grund af den aktuelle krise har regeringen (Socialdemokratiet) og arbejdsmarke-
dets parter (DA og FH) den 14. marts 2020 indgået en trepartsaftale om midlertidig
lønkompensation for lønmodtagere på det private arbejdsmarked.
Det er i den sammenhæng nødvendigt, at der i en midlertidig periode træffes en
række foranstaltninger, som giver virksomheder og ansatte mest mulig fleksibilitet i
forhold til at kunne afholde ferie og anden opsparet frihed i ansættelsesforholdet,
uanset hvad der i øvrigt måtte gælde i ansættelsesforholdet.
Formålet med lovforslaget er dels at etablere lovhjemmel til, at en arbejdsgiver, der
omfattes af lønkompensationsordningen, i nødvendigt omfang kan fravige eksiste-
rende forpligtelser i medfør af gældende ansættelsesretlig lovgivning, kollektiv over-
enskomst eller individuelle ansættelseskontakter, dels at sikre lønmodtagerens rets-
stilling, når denne er hjemsendt i medfør af ordningen.
Med lovforslaget får en arbejdsgiver, som er omfattet af den midlertidige lønkom-
pensationsordning, ret til med 1 dags varsel at hjemsende en lønmodtager under de
betingelser, som gælder i forbindelse med lønkompensationsordningen i medfør af
aktstykke nr. 108 afgjort den 17. marts 2020. En hjemsendelse med 1 dags varsel
kan ske, uanset hvad der måtte være fastsat i anden lovgivning, kollektiv overens-
komst eller i øvrigt aftalt mellem arbejdsgiver og lønmodtager.
Med lovforslaget foreslås det endvidere, at en lønmodtager, som er hjemsendt i
medfør af lønkompensationsordningen, ikke betragtes som opsagt, men har ret til
den aftalte løn i den periode, hvor lønmodtageren er hjemsendt, bortset fra i alt 5
dage af hjemsendelsesperioden, hvor lønmodtageren ikke får den aftalte løn, men
hvor lønmodtageren i stedet skal holde opsparet ferie, afspadsering, anden opsparet
frihed i ansættelsesforholdet eller tjenestefrihed uden løn, uanset hvad der måtte
være fastsat herom i anden lovgivning, kollektiv overenskomst eller i øvrigt aftalt
mellem arbejdsgiver og lønmodtager.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 171: Lov om arbejdsgiveres og lønmodtageres retsstilling ved lønkompensation af virksomheder i forbindelse med COVID-19, fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås desuden, at lønmodtageren, såfremt denne ikke har opsparet ferie, af-
spadsering eller anden frihed i ansættelsesforholdet, får mulighed for at vælge at
afholde op til 5 feriedage, som er opsparet i perioden fra den 1. januar 2019 til den
31. august 2019, i den del af hjemsendelsesperioden, hvor lønmodtageren ikke får
løn. De 5 feriedage skal placeres forholdsmæssigt.
Endelig foreslås det, at såfremt hjemsendelsen afbrydes, fordi lønmodtageren gen-
optager arbejdet eller ophører i ansættelsesforholdet, indtræder lønmodtageren i de
ansættelsesvilkår, der var gældende på tidspunktet for hjemsendelsen.
På grund af den ekstraordinære situation, er der behov for, at lovforslaget hastebe-
handles. Det forudsætter en række dispensationer fra reglerne i Folketingets forret-
ningsorden.
Lovforslagets hastende karakter er også årsagen til, at lovforslaget ikke har været
sendt i høring, og at det ikke har været muligt at sikre vedtagelse af lovforslaget
senest 4 uger før den 1. januar eller den 1. juli.
Det foreslås derfor, at lovforslaget træder i kraft hurtigst muligt.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.
2