NOTAT
Arbejdstilsynets håndhævelse af AMO-reg-
lerne herunder årlig drøftelse og supplerende
uddannelse
11. december 2019
J.nr. 20185000149
UE
KRM/PLJ
Dette notat indeholder en præsentation af Arbejdstilsynets håndhævelse af lovens
krav om samarbejde og sundhed på virksomhederne. Som følge af implementerin-
gen af initiativ 15 i arbejdsmiljøaftalen ’En styrket arbejdsmiljøindsats’ fra 2015,
blev ’Bekendtgørelsen om samarbejde om sikkerhed og sundhed’ ændret pr. 1. ja-
nuar 2016.
Der blev af forligspartierne stillet ”… krav om, at tilbuddet om supplerende uddan-
nelse skal kunne dokumenteres over for Arbejdstilsynet, samt at arbejdsmiljøorga-
nisationen skal bidrage til kompetenceudviklingsplanen i forbindelse med den år-
lige arbejdsmiljødrøftelse. Aftaleparterne er enige om, at Arbejdstilsynet skal sætte
fokus på at håndhæve disse regler, når der konstateres materielle arbejdsmiljøpro-
blemer på en virksomhed. Aftaleparterne er enige om, at Arbejdstilsynet skal bi-
drage til, at der gennemføres en informations- og vejledningsindsats ift. at udbrede
kendskab til AMO-reglerne
i virksomhederne. […] For at sikre at de nye initiativer
virker efter hensigten, iværksættes der en ny undersøgelse af erfaringerne med
AMO-reglerne,
som skal afsluttes inden 2020.”
1
Det initiativ, der bliver præsenteret i det efterfølgende, er Arbejdstilsynets håndhæ-
velse af reglerne for virksomhedernes arbejdsmiljøorganisation, jf. ændringerne be-
skrevet ovenfor.
Det fremgår af undersøgelsen, at der i Arbejdstilsynets praksis overvejende er fo-
kus på overtrædelser af det materielle arbejdsmiljø, herunder også i forhold til op-
følgning på tilsyn i forhold til fx tilsyn med juridiske enheder.
Arbejdstilsynet har i ’ Kvalitetsprocedure RT-8: Kontrol af egenindsats’ beskrevet,
hvordan ’Bekendtgørelsen om samarbejde om sikkerhed og sundhed’ håndhæves i
praksis. I daglig tale kaldes disse regler for ’AMO-reglerne’, og for vil de i det føl-
gende blive benævnt således.
De nævnte procedurer gælder for Arbejdstilsynets Risikobaserede Tilsyn (RT),
men er også de procedurer, der henvises til i ’DT 17. Kvalitetsprocedure for det
helhedsorienterede bygge-
og anlægstilsyn’, hvad angår håndhævelsen af AMO-
1
Arbejdstilsynets håndhævelse af AMO-reglerne
Fra I itiativ 5, side 8 i arbejds iljøaftale ”En
styrket arbejdsmiljøindsats
–
Alle har ret
til et sikkert og sundt arbejdsmiljø”
fra
5 i dgået elle regeri gen
(Socialdemokra-
terne og Det Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti.