NOTAT
Sag
20185000149
Præsentation AMO evalueringen og de tre de-
lundersøgelser
Dette notat indeholder en præsentation af de tre delundersøgelser i AMO-evalueringen,
herunder en kort oplistning af de væsentligste resultater fra de tre delundersøgelser om
AMO-reglerne. Evalueringen skal undersøge, om AMO-reglerne følges med særlig fo-
kus på de elementer, der blev indført med reformen i 2010.
Evalueringen af AMO-reglerne har baggrund dels i den politiske aftale fra 2015 dels i
ekspertudvalget om udredning af arbejdsmiljøindsatsen. Det fremgår af ekspertudval-
gets rapport (september 2018), at undersøgelserne skal være en del af grundlaget for at
drøfte AMO-reglerne og potentialet for et forbedret AMO-system. I aftalen fra 2015
indgik et mål om at øge udbredelsen af den årlige drøftelse og den supplerende uddan-
nelse. Dette havde bl.a. baggrund i resultater fra Arbejdstilsynets evaluering af AMO
udarbejdet af Oxford Research i 2013.
Evalueringen af AMO består af to eksterne rapporter udarbejdet af Rambøll (kvantita-
tiv) og Cowi/Team Arbejdsliv (kvalitativ) samt en intern analyse af Arbejdstilsynets
håndhævelse af reglerne om årlig drøftelse og supplerende uddannelse. Det er en del af
opdraget fra 2015-aftalen, at evalueringen skal vurdere udviklingen med hensyn til den
årlige drøftelse og den supplerende uddannelse. Disse aspekter indgår i den kvantitative
rapport og bruger også
NFA’s undersøgelse ”virksomhedernes arbejdsmiljøindsats”
(VAI).
Den praktiske tilrettelæggelse af evalueringen er sket i samarbejde mellem en arbejds-
gruppe under Arbejdsmiljørådet og Arbejdstilsynet. Der var enighed om, at evaluerin-
gen skulle berøre følgende fire hovedtemaer:
Organisering af AMO
Styrkelse af samarbejdet om arbejdsmiljøarbejdet
Arbejdsmiljø som strategisk element
Kompetenceudvikling.
Der skal indledningsvis knyttes bemærkninger til de eksterne undersøgelser. Til den
kvantitative rapport er data indsamlet på CVR-enheder og produktionsenheder, som er
opdelt i seks grupper,
jf. bilag A.
I alle grupper er der bedt om et svar fra hhv. leder og
medarbejderside. Fra de fleste enheder er kun kommet svar fra arbejdsgiver eller ar-
bejdsleder, sådan at det i høj grad er ledernes vurderinger, der ses i rapportens tabeller.
Se desuden bilag B til dette notat for oversigt over udtag og optællingsprincipper, der er
brugt i rapporten.
Den kvalitative rapport baserer sig på interviews på forskellige niveauer i 12 virksom-
heder i alle sektorer, og det er ikke muligt at foretage kvantitative generaliseringer fra
rapporten. Den kvalitative rapport viser, hvordan elementerne i AMO-reglerne fungerer
i casevirksomhedens samlede organisation, og giver casevirksomheders forklaringer på
de valg, de har taget.
Enhed
Analyse og Metode
Ansvarlig:
Malene Møller Berg
14-01-2020
Side 1/6