Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 159
Offentligt
2159465_0001.png
NOTAT
Sag
20185000149
Præsentation AMO evalueringen og de tre de-
lundersøgelser
Dette notat indeholder en præsentation af de tre delundersøgelser i AMO-evalueringen,
herunder en kort oplistning af de væsentligste resultater fra de tre delundersøgelser om
AMO-reglerne. Evalueringen skal undersøge, om AMO-reglerne følges med særlig fo-
kus på de elementer, der blev indført med reformen i 2010.
Evalueringen af AMO-reglerne har baggrund dels i den politiske aftale fra 2015 dels i
ekspertudvalget om udredning af arbejdsmiljøindsatsen. Det fremgår af ekspertudval-
gets rapport (september 2018), at undersøgelserne skal være en del af grundlaget for at
drøfte AMO-reglerne og potentialet for et forbedret AMO-system. I aftalen fra 2015
indgik et mål om at øge udbredelsen af den årlige drøftelse og den supplerende uddan-
nelse. Dette havde bl.a. baggrund i resultater fra Arbejdstilsynets evaluering af AMO
udarbejdet af Oxford Research i 2013.
Evalueringen af AMO består af to eksterne rapporter udarbejdet af Rambøll (kvantita-
tiv) og Cowi/Team Arbejdsliv (kvalitativ) samt en intern analyse af Arbejdstilsynets
håndhævelse af reglerne om årlig drøftelse og supplerende uddannelse. Det er en del af
opdraget fra 2015-aftalen, at evalueringen skal vurdere udviklingen med hensyn til den
årlige drøftelse og den supplerende uddannelse. Disse aspekter indgår i den kvantitative
rapport og bruger også
NFA’s undersøgelse ”virksomhedernes arbejdsmiljøindsats”
(VAI).
Den praktiske tilrettelæggelse af evalueringen er sket i samarbejde mellem en arbejds-
gruppe under Arbejdsmiljørådet og Arbejdstilsynet. Der var enighed om, at evaluerin-
gen skulle berøre følgende fire hovedtemaer:
Organisering af AMO
Styrkelse af samarbejdet om arbejdsmiljøarbejdet
Arbejdsmiljø som strategisk element
Kompetenceudvikling.
Der skal indledningsvis knyttes bemærkninger til de eksterne undersøgelser. Til den
kvantitative rapport er data indsamlet på CVR-enheder og produktionsenheder, som er
opdelt i seks grupper,
jf. bilag A.
I alle grupper er der bedt om et svar fra hhv. leder og
medarbejderside. Fra de fleste enheder er kun kommet svar fra arbejdsgiver eller ar-
bejdsleder, sådan at det i høj grad er ledernes vurderinger, der ses i rapportens tabeller.
Se desuden bilag B til dette notat for oversigt over udtag og optællingsprincipper, der er
brugt i rapporten.
Den kvalitative rapport baserer sig på interviews på forskellige niveauer i 12 virksom-
heder i alle sektorer, og det er ikke muligt at foretage kvantitative generaliseringer fra
rapporten. Den kvalitative rapport viser, hvordan elementerne i AMO-reglerne fungerer
i casevirksomhedens samlede organisation, og giver casevirksomheders forklaringer på
de valg, de har taget.
Enhed
Analyse og Metode
Ansvarlig:
Malene Møller Berg
14-01-2020
Side 1/6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 159: Evalueringen af arbejdsmiljøorganisationen, fra beskæftigelsesministeren
I forlængelse af ovenstående forbehold kan følgende resultater ses i undersøgel-
serne:
Det fremgår af COWI/TeamArbejdslivs undersøgelse (kap. 3), at virksomheder, der
udnytter de fleksible muligheder for at organisere sin AMO, finder, at det det har
en positiv betydning for arbejdsmiljøarbejdet. Undersøgelsen viser videre, at de lø-
bende tilpasser AMO til deres organisationsstruktur.
Omkring halvdelen af de private eller statslige virksomheder med over 35 ansatte
svarer i spørgeskemaundersøgelsen, at de har organiseret sig med et arbejdsmiljø-
udvalg og kun en arbejdsmiljøgruppe (Rambøll kap.3). I de kvalitative interviews
ses også eksempler på, at niveauerne i AMO slås sammen i praksis (COWI/Team-
Arbejdsliv kap. 3).
Den årlige drøftelse bliver gennemført i stort set alle virksomheder med over 35 an-
satte i både privat og offentlige sektorer, og de inddrager i høj grad også de lokale
arbejdsmiljøgrupper i den årlige drøftelse (Rambøll kap. 4 og COWI/TeamArbejds-
liv kap. 5).
Over halvdelen af de private virksomheder med under 35 ansatte afholder ikke den
årlige drøftelse af arbejdsmiljøarbejdet (Rambøll kap. 4). Case-eksemplerne viser,
at det kan hænge sammen med, at de generelt ikke foretager langsigtet planlægning
(COWI/TeamArbejdsliv kap.5).
NFA’s
løbende undersøgelse af virksomhedernes arbejdsmiljøinitiativer viser, at
andelen, der gennemfører den årlige drøftelse, har været faldende i de helt små
virksomheder med under 10 ansatte mellem 2012 og 2017 (gengivet i Rambøll, bi-
lagstabel 2-1).
I både privat og offentlige sektorer gør det sig gældende for virksomheder med
over 35 ansatte, der har gennemført den årlige drøftelse, at størstedelen af AMO-
medlemmerne vurderer, at samarbejdet styrkes og fører til prioritering af arbejds-
miljøet (Rambøll kap. 5 og bilagstabellerne 2.11-2.15).
De trin, som er angivet i reglerne om den årlige drøftelse, bliver i store træk fulgt af
de fleste virksomheder (Rambøll, kap. 4 og bilagstabel 2.3). Dog er der mange
virksomheder, der ikke har udarbejdet en kompetenceudviklingsplan, hvilket især
gør sig gældende for arbejdsmiljøudvalgene på virksomheder med over 35 ansatte
(Rambøll kap. 6).
COWI/ TeamArbejdsliv kap. 4 beskriver, at mange større virksomheder har gene-
relle ”kursuskataloger, som kan ses som en kompetenceplan”, men også, at der i
flere virksomheder ikke er nogen kompetenceplan for AMO-medlemmer. Det er i
flere cases det enkelte AMO-medlem, der skal tage initiativ til deltagelse.
AMO-medlemmernes kompetencer skal løbende opdateres i form af et årligt tilbud
om supplerende uddannelse. Langt de fleste deltagere i den supplerende uddannelse
vurderer, at de aktivt har kunnet bruge det, de har lært (Rambøll kap.6 og bilagsta-
bellerne 4.9-4.13).
Den kvantitative undersøgelse viser, at mellem 71 pct. og 93 pct. af AMO-medlem-
merne har fået tilbud om den supplerende arbejdsmiljøuddannelse (Rambøll kap. 6
og bilagstabel 4.0). Den faktiske deltagelse er højest, over 80 pct., i kommuner og
regioner (Rambøll kap. 6).
I Rambøll-rapporten ses ikke noget tydeligt mønster i de virksomheder, der ikke til-
byder uddannelsen, eller for de AMO-medlemmer, der selv har takket nej.
COWI/TeamArbejdsliv referer flere virksomheder med den opfattelse, at det ikke
altid er relevant med ny viden, fordi AMO år efter år arbejder med de samme pro-
blemstillinger. COWI/TeamArbejdsliv (kap. 1, kap. 4.3) finder desuden eksempler
på, at det kan være en barriere for deltagelse i den supplerende uddannelse, hvis der
ikke lokalt er afsat ressourcer (bevilling og arbejdstid) til deltagelse.
Side 2/6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 159: Evalueringen af arbejdsmiljøorganisationen, fra beskæftigelsesministeren
Et stort flertal af AMO (mere end 85 pct.) medlemmerne vurderer, at de anvender
”den tid, der er nødvendig” for deres arbejdsmiljøarbejde (Rambøll kap.5). Samti-
dig svarer 20 pct. til 30 pct., varierende med virksomhedsgruppen, at de bruger en
del af deres fritid på arbejdsmiljøarbejdet (Rambøll bilagstabel 3.8a).
Analysen af Arbejdstilsynets håndhævelse af reglerne om årlig drøftelse og supple-
rende uddannelse viser to hovedforklaringer på det relativt lille antal påbud om
disse emner: For det første, at de fleste tilsyn sker på produktionsenheder, der ikke
samtidig er virksomhedens juridiske enhed, og at det kun er ved tilsyn på den juri-
diske enhed, der kan gives påbud. Det gælder i byggebrancherne og i øvrige bran-
cher, hvor den juridiske
enhed ofte er placeret i ”kontor” brancherne (f. eks. råd-
huse, private hovedkvarterer). For det andet, at AMO-området oftest håndteres via
dialog og vejledning, fordi Arbejdstilsynets prioritering ligger på de materielle ar-
bejdsmiljøproblemer.
Side 3/6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 159: Evalueringen af arbejdsmiljøorganisationen, fra beskæftigelsesministeren
2159465_0004.png
Bilag A. Delundersøgelserne og deres metode
Virksomhedernes arbejdsmiljøorganisation - surveyundersøgelse (Rambøll A/S)
o
Dataindsamlingen er gennemført af Danmarks Statistik i august-september
2019. Den indeholder svar fra 5.600 virksomheder og 7.400 personer, med
en samlet svarprocent på ca. 50 pct. af virksomhederne. Den skriftlige hen-
vendelse er sket til CVR-enhedens e-boks.
o
Virksomhederne er segmenteret i seks grupper efter størrelse, og i virksom-
heder med over 35 ansatte er der forsøgt at få data både fra centralt AMU
(MED) niveau og fra lokale arbejdsmiljøgrupper. Spørgsmål til arbejdsmil-
jøudvalg i CVR-enheder med over 35 ansatte er sendt til den produktions-
enhed, der har samme adresse som den juridiske enhed, ud fra den forvent-
ning, at AMU har adresse her. De er bedt om at svare for hele virksomhe-
den.
o
Data om de lokale arbejdsmiljøgrupper er indsamlet ved at der er foretaget
en tilfældig lodtrækning af produktionsenheder som samtidig indgår i en
virksomhed, kommune eller region med over 35 ansatte).
o
I grupperne med 1-9 ansatte og 10-34 ansatte indgår kun virksomheder,
hvor den juridiske enhed er lig med produktionsenheden.
Evaluering af AMO
kvalitativ analyse (Cowi A/S og Tema Arbejdsliv).
o
Den er gennemført august til oktober 2019, og har svar fra 12 casevirksom-
heder af forskellig branche og størrelse. Der er indsamlet data fra centralt
(AMU/MED) niveau og fra lokale arbejdspladser (arbejdsmiljøgrupper), op
til seks interviews pr. virksomhed.
Kvalitativ evaluering af Arbejdstilsynets håndhævelse af AMO-reglerne.
o
Gennemført af Arbejdstilsynets arbejdsmiljøfaglige center ved interviews
med 28 tilsynsførende fordelt på alle fire tilsynsgrupper fra hvert af de tre
tilsynscentre.
Side 4/6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 159: Evalueringen af arbejdsmiljøorganisationen, fra beskæftigelsesministeren
2159465_0005.png
Bilag B. Udtag og optællingsprincipper i Rambøll-rapporten.
Dette bilag redigeret af Arbejdstilsynet på grundlag af et notat fra Rambøll. Bilaget er
kontrolleret af Rambøll.
Organiseringen af arbejdsmiljøarbejdet
Side 5/6
Vedrører i Rambøll-rapporten kapitel 3. Tabeller vedrører AMO i sin helhed. Der be-
nyttes primært ledelses svar. Hvis der et lønmodtagersvar, men intet ledelsessvar, be-
nyttes lønmodtagerens svar.
Besvarelser fra
Tabel 3-1 til
3-8
AMU i virksomheder med
mindste end 10 ansatte
MED i kommuner og regioner
med over 35 ansatte
AMU i virksomheder der har
svaret ”ja” til ansatte på eks-
terne arbejdssteder
svar
1 svar pr CVR-
enhed
Flest svar fra
ledere/
arbejdsgivere
Summen tæller
CVR-enheder
Tabel 3-6
1 svar pr CVR-
enhed
ledere/
arbejdsgivere
CVR-enheder
Hovedprincippet gælder også for Rambøll-rapportens bilag 1.
Styrket samarbejde om arbejdsmiljø
Vedrører kapitel 5 i Rambøll rapporten. De fleste tabeller, herunder opgørelse af tid til
AMO-arbejdet og oplevelsen af, om man har tilstrækkelig tid, opgøres på AMO-med-
lemmer på personniveau.
I visse tabeller vises svar på virksomhedsniveau. Her benyttes primært ledelses svar.
Hvis der et lønmodtagersvar, men mangler ledelsessvar, benyttes lønmodtagerens
svar.
Tabel
Kapitel 5
Besvarelser fra
AMO Private, 10-34 ansatte
Privat/stat AMU, +35 ansat
Kommune/region MED
AMG 35+ privat/stat
AMG 35+ kommune/region
AMU i Private 10-34 ansat
Privat/stat AMU over 35
ansatte;
MED i Kommune/region
AMG 35+ privat/stat
AMG 35+ kommune/region
1-34 ansatte privat
Svar
1-2 svar pr. p-enhed
flest svar fra
ledere/
arbejdsgivere
Summen tæller
Sum af AMO-medlemmer
i gruppen eller udvalget
Undtagelser
Tabel 5-2
s. 26
1 svar pr cvr-enhed
ledere/
arbejdsgivere
CVR-enheder
1 svar pr. p-enhed
1 svar pr. CVR-enhed
ledere/
arbejdsgivere
Tabel 5-2b s.28
Tabel 5-3
Antal p-enheder, der er
del af store CVR-enheder
CVR-enheder
Arbejdsmiljø som et strategisk element
Vedrører Rambøll-rapporten kapitel 4. Tabeller viser hovedsageligt svar for AMO i sin
helhed, opgjort for CVR-enheder, hvor visse spørgsmål også er stillet på arbejdsmiljø-
gruppeniveau (P-enheder).
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 159: Evalueringen af arbejdsmiljøorganisationen, fra beskæftigelsesministeren
2159465_0006.png
Der benyttes primært ledelses svar. Hvis der et lønmodtagersvar, men intet ledelses-
svar, benyttes lønmodtagerens svar.
Side 6/6
I enkelte tabeller anvendes svar fra arbejdsmiljøgruppeniveau, jf. tabel nedenfor
Tabel
Kapitel 4
Besvarelser fra
Private, 1-34 ansatte
Privat/stat AMU med over
35 ansat
Kommune/region MED
AMG 35+ privat/stat
AMG 35+ kommune/region
35+ private/statslige virk-
somheder og kommu-
nale/regionale institutioner
Private, 1-34 ansatte
Privat/stat AMU, +35 ansat
Kommune/region MED
AMG 35+ privat/stat
AMG 35+ kommune/region
svar
1 svar pr. CVR-enhed
flest svar fra
ledere/
arbejdsgivere
Svarsummen tæller
CVR-enheder
AMU’er
1 svar pr. p-enhed
ledere/
arbejdsgivere
ledere/
arbejdsgivere
ledere/
arbejdsgivere
ledere/
arbejdsgivere
Antal p-enheder, der er
del af store CVR-enheder
Antal AMO-medlemmer i
udvalget*
Antal AMO-medlemmer i
udvalget/gruppen
Sum af AMO-medlemmer i
gruppen
Undtagelser:
Tabel 4-2
1-2 svar pr. enhed
Tabel 4-11
1-2 svar pr. AMU på
CVR-enhed
1-2 svar pr. p-enhed
Kompetenceudvikling
Vedrører kapitel 6 i Rambøll-rapporten. Alle tabeller, herunder samlenotatets tabel 3
og 4, opgør AMO-medlemmer på personniveau.
Tabel
Tabel 6-1 til 6-6
Besvarelser fra
Private, 10-34 ansatte
Privat/stat AMU, +35 ansat
Kommune/region MED
AMG 35+ privat/stat
AMG 35+ kommune/region
svar
1-2 svar pr enhed
flest svar fra
ledere/
arbejdsgivere
Summen tæller
Antal AMO-medlemmer
i grupper eller udvalg
1-2 svar pr enhed