Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 146
Offentligt
2153822_0001.png
Bilag 2: Arbejdstilsynets brugerundersøgelse 2019 - Spørge-
skemaer
1. Spørgeskema: Survey 1A (umiddelbart efter tilsynsbesøg)
Invitationstekst:
Arbejdstilsynet har udpeget Epinion til at udføre Arbejdstilsynets brugerundersøgelse. Undersø-
gelsen har til formål at give Arbejdstilsynet viden om jeres oplevelse af Arbejdstilsynets tilsyn og
support i 2019 og om danske virksomheders behov og udfordringer på arbejdsmiljøområdet.
Intro:
Arbejdstilsynet har udpeget Epinion til at udføre Arbejdstilsynets brugerundersøgelse. Undersø-
gelsen har til formål at give Arbejdstilsynet viden om jeres oplevelse af Arbejdstilsynets tilsyn og
support i 2019 og om danske virksomheders behov og udfordringer på arbejdsmiljøområdet.
På baggrund af denne viden kan Arbejdstilsynet arbejde mere målrettet, så de møder jeres behov
og kan støtte jer i at sikre et godt arbejdsmiljø.
Alle svar i undersøgelsen anonymiseres, før Epinion deler dem med Arbejdstilsynet, og vi sletter
dine oplysninger senest 3 måneder, efter undersøgelsen er færdig.
Hvis du vil vide mere om, hv ordan Epinion sikrer dine data og rettigheder, kan du læse på vores
hjemmeside
http://insights.epinionglobal.com/privacy -policies.
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
1
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0002.png
Spørgeskema
Q1: Hvilken af følgende betegn elser passer bedst på din stilling på arbejdspladsen?
(1) Ejer
(2) Leder/chef/direktør mv.(repræsentant for ledelsen)
(3) Ansat til at arbejde med arbejdsmiljø, arbejdsmiljøleder/ -chef, sikkerhedsleder,
HR-ansat
(4) Arbejdsmiljørepræsentant, tidligere sikkerhedsrepræsentant
(5) Almindelig ansat/medarbejderrepræsentant/tillidsrepræsentant
(6) Andet, notér venligst:
Q2: Jeres arbejdsplads har inden for den seneste måned haft tilsynsbesøg fra Arbejdstilsynet.
Hvem fra jeres arbejdsplads deltog i Arbejdstilsynets besøg? Du må gerne give flere svar.
(1) Ejer
(2) Leder/chef/direktør mv.(repræsentant for ledelsen)
(3) En medarbejder som er ansat til at arbejde med arbejdsmiljø, arbejdsmiljøle-
der/chef, sikkerhedsleder, HR -ansat
(4) Arbejdsmiljørepræsentant, tidligere sikkerhedsrepræsentant
(5) Almindelig ansat/medarbejderrepræsentant/tillidsrepræsentant
(6) Andre
Q3: Deltog du selv i besøget fra Arbejdstilsynet?
(1) Ja
(2) Nej
Q4: Som udgangspunkt sender Arbejdstilsynet g ennem E-boks et brev til virksomhedens ho-
vedafdeling minimum en måned før et tilsynsbesøg. I brevet varsles, at Arbejdstilsynet kom-
mer på besøg, men ikke hvilken dag besøget finder sted
.
(Stilles kun til virksomheder, som fik
reaktion ved tilsynsbesøg)
Fik I besked om, at Arbejdstilsynet ville komme på besøg, inden de mødte op?
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0003.png
(1) Ja, vi fik et brev
(2) Ja, vi fik besked om besøget på anden måde
(3) Nej
(4) Ved ikke
Q5: Fik beskede o , at Arbejdstilsy et ville ko
de
åde”
e på besøg jer til følge de… Du
å ger e
svare flere ting
Stilles ku hvis Q = ”Ja, vi fik et bred” eller ”Ja, vi fik besked o
besøge på a -
(1) Ja, vi gennemgik vores APV(arbejdspladsvurdering )
(2) Ja, vi opdaterede vores APV
(3) Ja, vi afholdt den årlige drøftelse
(4) Ja, vi gennemgik vores arbejdsmiljø inden besøget
(5) Ja, vi gennemførte en eller flere forbedringer af arbejdsmiljøet
(6) Nej - vi foretog os ingenting
(7) Ved ikke
Q6: Fik jeres viden om, at der ville komme et besøg fra Arbejdstilsynet, jer til at søge arbejds-
miljøinformation inden besøget? Du må gerne svare flere ting.
(1) Nej - vi søgte ikke viden
(2) Ja - vi kontaktede Arbejdstilsynet
(3) Ja - vi besøgte hjemmesiden www.ami d.dk(tidligere at.dk)
(4) Ja - vi kontaktede interne konsulenter
(5) Ja - vi søgte viden uden for virksomheden(eksternt)
(6) Andet, angiv venligst:
(7) Ved ikke
Q7: Arbejdstilsynets brev indeholder henvisning til vejledningsmateriale. Har i læst materia-
let, og hvad mener I om dette materiale?
Stilles ku hvis Q = ”Ja, vi fik et brev” .
(1) Nej, vi har ikke læst materialet
(2) Materialet er brugbart
(3) Materialet motiverede os til at forberede os på besøget
(4) Materialet fik os til at overveje nye arbejdsmiljøtiltag forud for besøget
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0004.png
(5) Materialet var ikke relevant for os
(6) Materialet gjorde ingen forskel for os
(7) Ved ikke
Q8: Hvis vi selv ku
e beste
e, vil vi foretrække…
(1) At Arbejdstilsynet varsler, at de kommer, men ikke varsler hvornå r(som nu)
(2) At Arbejdstilsynet varsler, at de kommer og også varsler/aftaler en dato
(3) At Arbejdstilsynet slet ikke varsler
(4) Ved ikke
Q10: Vurdér følgende udsagn om tilsynsbesøget fra Arbejdstilsynet.
(3)
I no-
gen
grad
(1)
meget
(2)
I høj
(4)
I ringe
grad
(5)
Slet
ikke
(6)
Ved
ikke
høj grad grad
(1) Den tilsynsførende forklarede årsagen
til besøget på en klar og forståelig måde
(2) Den tilsynsførende fokuserede på de
væsentligste arbejdsmiljøproblemer
(3) Vi fik en god forklaring på risikoen ved
de arbejdsmiljøproblemer, som den til-
synsførende havde fokus på
(4) Den tilsynsførende havde også fokus
på de gode ting, vi har gjort for vores ar-
bejdsmiljø
(5) Den tilsynsførende gav relevante ek-
sempler på, hvordan vores arbejdsmiljø-
problemer kan løses?
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0005.png
(6) Vi inddrog selv et eller flere problemer,
som vi anså for relevante
Q11: Vurdér følgende udsagn om jeres udbytte af tilsynsbesøget fra Arbejdstilsynet.
(3)
I no-
gen
grad
(1)
I meget
høj grad
(2)
I høj
grad
(4)
(5)
(6)
Ved
ikke
I ringe Slet
grad
ikke
(1) Vi blev motiveret til at arbejde endnu
mere med vores arbejdsmiljø
(2) Arbejdstilsynets besøg fik os til at
igangsætte arbejdsmiljøaktiviteter
(3) Vi har anvendt den vejledning, som vi
fik fra den tilsynsførende
(4) Vi har forbedret vores arbejdsmiljø
ved at anvende den tilsynsførendes vej-
ledning under tilsynet
(5) Vi havde allerede styr på vores ar-
bejdsmiljø
Q12: Vurdér følgende udsagn om effekterne af besøget fra Arbejdstilsynet.
(4) I
ringe
grad
(1) I meget (2) I høj (3) I no-
høj grad
grad
gen grad
(5) Slet (6) Ved
ikke
ikke
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0006.png
(1) Ledelsen er blevet mere op-
mærksom på arbejdsmiljøet
(2) Medarbejderne er blevet
mere opmærksomme på ar-
bejdsmiljøet
Q12A: Du har svaret, at ledelsen kun i ringe grad eller slet ikke er blevet mere opmærksomme
på arbejdsmiljøet efter tilsynsbesøget fra Arbejdstilsynet
Hvad skyldes det?
(Stilles kun hvis
Q
_ = ”I ri ge grad” eller ”Slet ikke” .
(1) Notér venligst:
(2) Ved ikke
Q12B: Du har svaret, at medarbejderne kun i ringe grad eller slet ikke er blevet mere opmærk-
somme på arbejdsmiljøet efter tilsynsbesøget fra Arbejdstilsynet
Hvad skyldes det?
(Stilles
ku hvis Q
_ = ”I ri ge grad” eller ”Slet ikke” .
(1) Notér venligst:
(2) Ved ikke
Q13: Du bedes give en samlet vurdering af jeres kontakt med Arbejdstilsynet.
I hvilken grad er du enig i følgende:
(1)
I meget
høj grad
(1) Vi har haft en god dialog med Ar-
bejdstilsynet om vores arbejdsmiljø
(2)
(3)
(4)
I ringe
grad
(5)
Slet
ikke
(6)
Ved
ikke
I høj I nogen
grad
grad
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0007.png
(2) Vi har fået en fair og professionel
behandling i kontakten med Arbejdstil-
synet
(3) Vi har fået en større viden om ar-
bejdsmiljø
(4) Vi er i stand til at handle på bag-
grund af den viden, vi har fået om ar-
bejdsmiljø
(5) Den tid, vi brugte på tilsynet, var
godt givet ud
Q14: Hvordan vurderer du tilsynets varighed?
(1) For langt
(2) Tilpas længde
(3) For kort
(4) Ved ikke
Q15: Hvad kan Arbejdstilsynet gøre for, at udbyttet af tilsynsbesøg kan blive bedre?
(1) Notér venligst:
(2) Tilsynet fungerer godt, som det er
(3) Ved ikke
Q16: Fik I et eller flere påbud eller forbud i forbindelse med tilsynet?
(Stilles kun til virksomhe-
der, som fik reaktion ved tilsynsbesøg).
(1) Ja
(2) Nej
(3) Ved ikke
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0008.png
Q17: Vurdér følgende udsagn om de skriftlige afgørelser, fx påbud og forbud, I har modtaget ef-
ter besøget fra Arbejdstilsynet.
Stilles ku hvis Q
= ”Ja” .
(1)
I meget
høj
grad
(1) Det er let at få overblik over indholdet i de
skriftlige afgørelser
(2) Afgørelserne begrundes på en let og for-
ståelig måde
(3) Det fremgår klart af afgørelserne, hvad vi
skal bringe i orden
(4) Det fremgår klart, hvilke opgaver vi skal
løse ud over arbejdsmiljøproblemerne, fx ind-
drage ansatte og melde tilbage til Arbejdstil-
synet
(5) Den tilsynsførende gav relevante eksem-
pler på, hvordan afgørelserne kan løses
(6) Den tilsynsførende gav relevante eksem-
pler på, hvordan vi kan forbedre arbejdsmil-
jøet på de områder, hvor vi fik påbud/forbud
(3)
I no-
gen
grad
(2)
I høj
grad
(4)
(5)
(6)
I ringe Slet Ved
grad
ikke ikke
Q9: Hvordan vurderer du jeres udbytte af besøget fra Arbejdstilsynet alt i alt?
(1) Meget stort
(2) Stort
(3) Hverken stort eller lille
(4) Lille
(5) Meget lille
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
8
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0009.png
(6) Ved ikke
Q9A: Du har svaret, at jeres udbytte af besøget fra Arbejdstilsynet var lille
Hvad skyldes det?
Stilles ku hvis Q = ”Lille” eller ”Meget lille” .
(1) Notér venligst:
(2) Ved ikke
Q18: De følgende spørgsmål i spørgeskemaet handler om jeres generelle arbejdsmiljøarbejde
på arbejdspladsen.
Hvor højt prioriterer I arbejdsmiljø på jeres arbejdsplads?
(1) Meget højt
(2) Højt
(3) Hverken højt eller lavt
(4) Lavt
(5) Meget lavt
Q19: Er jeres prioritering af arbejdsmiljøet ændret det seneste år?
(1) Meget højere prioritet
(2) Højere prioritet
(3) Uændret prioritet
(4) Lavere prioritet
(5) Meget lavere prioritet
(6) Ved ikke
Q20: Hvorfor har I prioriteret arbejdsmiljø højere inden for det seneste år? Du må gerne svare
flere ting
(Stilles kun hvis Q19 =
”Meget højere prioritet” eller ”Højere prioritet” .
(1) Vi fik et påbud af Arbejdstilsynet
(2) Vi fik et tilsynsbesøg af Arbejdstilsynet
(3) Vi har besluttet os for at prioritere arbejdsmiljø højere
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
9
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0010.png
(4) Vi havde en eller flere alvorlige arbejdsulykker
(5) Vi opdagede, at andre virksomheder gjorde mere end os
(6) Vi oplevede et pres fra medarbejderne
(7) Nye måder at arbejde og producere på gjorde, at vi kunne prioritere arbejdsmil-
jøet højere
(8) Vi vil gerne fremstå som en attraktiv arbejdsplads
(9) Det er et krav fra vores kunder og samarbejdspartnere
(10) Andet, skriv venligst:
(11) Ingen af disse årsager
(12) Ved ikke
Q21: Hvorfor har I prioriteret arbejdsmiljø lavere inden for det seneste år? Du må gerne svare
flere ting
Stilles ku hvis Q
= ”Lavere prioritet” eller ”Meget lavere prioritet” .
(1) Vi har været presset økonomisk
(2) Vi har allerede orden i arbejdsmiljøet
(3) Vi opdagede, at vi allerede gjorde mere end andre virksomheder/arbejdsplad-
ser
(4) Vi har ikke haft en anledning til at gøre noge t ved arbejdsmiljøet(fx ingen ulyk-
ker, ingen stressramte, ingen chikane)
(5) Vi gjorde ekstra meget i perioden før
(6) Vi har valgt at prioritere arbejdsmiljø lavere
(7) Andet, skriv venligst:
(8) Ingen af disse årsager
(9) Ved ikke
Q22: Når virksomheden arbejder med et arbejdsmiljøproblem
hvorfor sker det så?
(6) Ved ikke /
Ikke relevant på
vores arbejds-
plads
(1)
Meget
ofte
(2)
Ofte
(3)
Somme
tider
(4)
Sjæl-
dent
(5)
Al-
drig
(1) Fordi der er sket en konkret
hændelse hos os, fx en ulykke,
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
10
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0011.png
stresssygemelding, mobning, chi-
kane, eller andre begivenheder
(2) Fordi vi arbejder systematisk ud
fra vores politikker om arbejdsmiljø
(3) Fordi vi får ny viden om arbejds-
miljø udefra, fx gennem nyheds-
breve og oplysningsmaterialer om
arbejdsmiljø, fra brancheforening
(4) Fordi vi får et påbud eller lig-
nende
Q
: I hvilke grad…
(1) I me-
get høj
grad
(1) Er holdningen på arbejdsplad-
sen, at arbejdsmiljøet skal være
bedre end reglerne kræver?
(2) Prioriterer arbejdspladsen fore-
byggelse af arbejdsmiljøproblemer
højt?
(3) Bliver medarbejderne involveret i
beslutninger, som påvirker deres ar-
bejdsmiljø?
(2) I
høj
grad
(3) I no-
gen
grad
(4) I
ringe
grad
(5)
Slet
ikke
(6)
Ved
ikke
Q24: Hvilke af følgende udsagn passer på jeres virksomhed? Du må gerne svare flere ting.
(1) Vi er medlem af en brancheorganisation
(2) Vi er medlem af en arbejdsgiverorganisation
(3) Vi er medlem af en garantiordning
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
11
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0012.png
(5) Vi indgår i et netværk med andre virksomheder, hvor arbejdsmiljø blandt andet
indgår
(6) Ønsker ikke at svare
(7) Ingen af disse
Q25: Hvad vil virksomheden særligt gerne opnå med sin arbejdsmiljøindsats? Du må gerne
svare flere ting.
(1) Færre krænkelser(seksuel chikane, fysisk vold, trusler, mobning, konflikter)
(2) Mindske risiko for bøder og påbud fra Arbejdstilsynet
(3) Færre uønskede opsigelser fra medarbejdere
(4) Bedre omdømme
(5) Højere produktivitet
(6) Færre arbejdsulykker
(7) Færre skader og gener(f.eks. i form af muskel - og skeletbesvær)
(8) Færre arbejdsrelaterede stress-sygemeldinger
(9) Lavere sygefravær
(10) Højere trivsel og engagement
(11) Leve op til lovens krav
(12) Andet, skriv venligst:
(13) Ved ikke
Q26: Har arbejdspladsen benyttet sig af følgende aktører til indhentning af viden om arbejds-
miljø?
(1) Vores brancheorganisation
(2) Fagforening/forbund
(3) Arbejdstilsynet
(4) Videnscenter for Arbejdsmiljø
(5) Branchefællesskab for arbejdsmiljø(BFA, tidligere BAR)
(6) HR eller egen arbejdsmiljøafdeling
(7) Kolleger med viden og erfaring om arbejdsmiljø
(8) Andre dele af egen virksomhed
(9) Andre virksomheder/arbejdspladser/virksomhedsnetværk
(10) Leverandør
(11) Arbejdsmiljørådgiver/ekstern konsulent
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
12
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0013.png
(12) Andet
(13) Nej, ingen af disse
(14) Ved ikke
Q27: Har I arbejdet med et eller flere arbejdsmiljøproblemer inden for det seneste år?
(Stilles
kun til virksomheder, som fik reaktion ved tilsynsbesøg).
(1) Ja
(2) Nej
(3) Ved ikke
Q28: Med hvem deler I løsninger, metoder og lignende, når I løser arbejdsmiljøproblemer? Du
må gerne svare flere ting
Stille ku hvis Q
= ”Ja” eller Q
= ”Ja” .
(1) Med vores brancheorganisation(DI, Dansk E rhverv, KL mfl.)
(2) Med en faglig organisation
(3) Med HR/arbejdsmiljøafdelingen
(4) Med kolleger, der arbejder under lignende forhold
(5) Med andre dele af egen virksomhed
(6) Med andre virksomheder/arbejdspladser/virksomhedsnetværk
(7) Med branchefællesskaber for arbejdsmiljø(BFA)
(8) Med en ekstern rådgiver
(9) Med andre, skriv venligst
(10) Vi deler ikke
(11) Ved ikke
Q29: Har I brugt Arbejdstilsynets hjemmeside, www.amid.dk
tidligere at.dk - i forbindelse
med jeres arbejdsmiljøarbejde?
(1) Ja, vi kender siden og har brugt den
(2) Nej, vi kender siden, men har ikke brugt den
(3) Nej, vi kender ikke hjemmesiden
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
13
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0014.png
Q30: Hvordan har I brugt Arbejdstilsynets hjemmeside?
(Stilles kun hvis
Q
side og har brugt de ” .
(1) Vi besøgte siden, men fandt ikke svar på, hvad vi søgte
= ”Ja, vi ke der
(2) Vi bruger hjemmesiden til at holde os opdaterede på regler og love
(3) Vi abonnerer på hjemmesidens/Arbejdstilsynets nyhedsbrev
(4) Vi bruger jævnligt hjemmesiden i forbindelse med løsning af diverse arbejds-
miljøproblemer
(5) Vi har brugt hjemmesiden i forbindelse med løsningen af et konkret problem
(6) Vi har brugt hjemmesiden i forbindelse med forberedelse af Arbejdstilsynets
besøg
(7) Vi har brugt hjemmesiden i forbindelse med at løse de problemer, som Arbejds-
tilsynet påpegede
(8) Vi har anbefalet hjemmesiden til andre virksomheder/arbejdspladser
(9) Andet, skriv venligst:
(10) Ved ikke
Q31: Har medarbejderne på arbejdspladsen valgt en arbejdsmiljørepræsentant?
(1) Ja
(2) Nej
(3) Nej, vi skal ikke have en arbejdsmiljørepræsentant, er under 10 ansatte(5 an-
satte i bygge og anlæg)
(4) Nej, men vi har tidligere haft en arbejdsmiljørepr æsentant
(5) Ved ikke
Q32: Har arbejdspladsen en eller flere medarbejdere, der er ansat til at bruge hele eller dele
af sin arbejdstid på arbejdsmiljøarbejde, fx arbejdsmiljømedarbejder, arbejdsmiljøleder/ -chef,
HR-medarbejder med fokus på arbejdsmiljø?
(1) Ja
(2) Nej
(3) Ved ikke
Q33: Hvor mange arbejdstimer bruger du cirka på arbejdsmiljø på en gennemsnitlig uge?
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
14
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0015.png
(1) Antal timer:
Q34: Hvilket udsagn passer bedst på din situation?
(1) Jeg kan selv bestemme, hvor meget tid jeg bruger på arbejdsmiljø
(2) Der er næsten altid plads til, at jeg bruger den tid på arbejdsmiljø, som er nød-
vendigt
(3) Det er svært at få tid til arbejdsmiljø på grund af de andre opgaver, som jeg lø-
ser
(4) Ved ikke
(5) Ingen af disse
Q35: Arbejdstilsynet har en smiley -ordning, hvor der tildeles rød, gul og grøn smiley efter et
tilsynsbesøg. Kender du til Arbejdstilsynets smiley -ordning?
(1) Ja
(2) Nej
(3) Ved ikke
Q36: Ved du, hvor man finder en virksomheds smiley?
Stilles ku hvis Q
(1) Ja
= ”Ja” .
(2) Ja, jeg har selv været inde pa Arbejdstilsynets hjemmeside og fundet vores
smiley
(3) Nej
Q37: Vurdér følgende udsagn om smiley -ordningen.
(1) I me-
get høj
grad
(2) I
høj
grad
(4) I
ringe
grad
(5)
Slet
ikke
(6)
Ved
ikke
(3) I no-
gen grad
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
15
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0016.png
(1) Det er vigtigt for arbejdsplad-
sen at have en grøn arbejdsmiljø -
smiley
(2) Smileyordningen motiverer os
til at prioritere vores arbejdsmiljø
(3) En afgørelse virker mere alvor-
lig, fordi der følger en gul eller rød
smiley med
(4) Vi bruger den grønne smiley til
at profilere os med
(5) Vi kigger på, hvilken arbejds-
miljø-smiley andre virksomheder
har
(6) At have en grøn smiley er et
vigtigt signal overfor de ansatte
Q38: Man kan ringe til Arbejdstilsynets call center og få svar på spørgsmål om arbejdsmiljø.
Kender I Arbejdstilsynets tilbud om vejledning, og har I ringet med spørgsmål til dem?
(1) Vi har
talt med
Arbejdstilsynets call center for at få vejledning om arbejdsmiljø
(2) Vi har
hørt om
Arbejdstilsynets call center, men har ikke talt med dem
(3) Vi har
ikke før hørt
om Arbejdstilsynets call center med vejledning om a rbejds-
miljø
Q39: Fik I et brugbart svar på jeres spørgsmål om arbejdsmiljø, da i kontaktede Arbejdstilsy-
nets call center?
Stilles ku hvis Q
vejled i g o
arbejds iljø” .
= ”Vi har
talt med
arbejdstilsynets call center for at få
(1) I meget høj grad
(2) I høj grad
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
16
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0017.png
(3) I nogen grad
(4) I ringe grad
(5) Slet ikke
(6) Ved ikke
Outro:
Mange tak for dine svar. Hvis du vil vide mere om hvordan vi passer på dine opl ysninger, kan du
kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på
[email protected]
eller på telefon: 87 30 95 00.
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
17
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0018.png
2. Spørgeskema 1b: Måling 3-5 måneder efter tilsyn
Invitationstekst
Du har tidligere svaret på en række spørgsmål om jeres virksomheds oplevelse af det tilsynsbesøg, som
i havde fra Arbejdstilsynet for 3-5 måneder siden. Denne gang vil vi gerne høre om, hvordan i har fulgt
op på tilsynsbesøget
interviewet denne gang er kortere end sidst og tager cirka 5-10 minutter af-
hængig af, hvordan du svarer.
Intro/Info
Arbejdstilsynet har udpeget Epinion til at udføre Arbejdstilsynets brugerundersøgelse. Un-
dersøgelsen har til formål at give Arbejdstilsynet viden om jeres oplevelse af Arbejdstilsy-
nets tilsyn og support i 2019 og om danske virksomheders behov og udfordringer på ar-
bejdsmiljøområdet.
På baggrund af denne viden kan Arbejdstilsynet arbejde mere målrettet, så de møder jeres
behov og kan støtte jer i at sikre et godt arbejdsmiljø.
Alle svar i undersøgelsen anonymiseres, før Epinion deler dem med Arbejdstilsynet, og vi
sletter dine oplysninger senest 3 måneder, efter undersøgelsen er færdig.
Hvis du vil vide mere om, hvordan Epinion sikrer dine data og rettighede r, kan du læse på
vores hjemmeside http://insights.epinionglobal.com/privacy -policies.
Spørgeskema
Q1. Hvilken af følgende betegnelser passer bedst på din stilling på arbejdspladsen?
(1) Ejer
(2) Leder/chef/direktør mv. (repræsentant for ledelsen)
(3) Ansat til at arbejde med arbejdsmiljø, arbejdsmiljøleder/-chef, sikkerhedsleder, HR-ansat
(4) Arbejdsmiljørepræsentant, tidligere sikkerhedsrepræsentant
(5) Almindelig ansat/medarbejderrepræsentant/tillidsrepræsentant
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
18
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
(6) Andet, notér venligst:
Q3. Deltog du selv i besøget fra Arbejdstilsynet for 3 -5 måneder siden?
(1) Ja
(2) Nej
De følgende spørgsmål i spørgeskemaet handler om jeres generelle arbejdsmiljøar-
bejde på arbejdsplasen.
Q18. Hvor højt prioriterer I arbejdsmiljø på jeres arbejdsplads?
(1) Meget højt
(2) Højt
(3) Hverken højt eller lavt
(4) Lavt
(5) Meget lavt
Q19. Er jeres prioritering af arbejdsmiljøet ændret det seneste år?
(1) Meget højere prioriteret
(2) Højere prioritet
(3) Uændret prioritet
(4) Lavere prioritet
(_5) Meget lavere prioritet
(6) Ved ikke
Q20. Hvorfor har I prioriteret arbejdsmiljø højere inden for det seneste år? Du må gerne svare
flere ting.
(Stilles kun hvis Q19 =
Meget højere prioriteret” eller ”Højere prioriteret”)
(1) Vi fik et påbud af Arbejdstilsynet
(2) Vi fik et tilsynsbesøg af Arbejdstilsynet
(3) Vi har besluttet os for at prioritere arbejdsmiljø højere
(4) Vi havde en eller flere alvorlige arbejdsulykker
(5) Vi opdagede, at andre virksomheder gjorde mere end os
(6) Vi oplevede et pres fra medarbejderne
(7) Nye måder at arbejde og producere på gjorde, at vi kunne prioritere arbejdsmiljøet højere
(8) Vi vil gerne fremstå som en attraktiv arbejdsplads
(9) Det er et krav fra vores kunder og samarbejdspartnere
(10) Andet, skriv venligst:
(11) Ingen af disse årsager
(12) Ved ikke
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
19
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
Q21: Hvorfor har I prioriteret arbejdsmiljø lavere inden for det seneste år? Du må gerne svare
flere ting.
(Stilles kun hvis Q19 = Meget laverere prioriteret” eller ”Lavere prioriteret”)
(1) Vi har været presset økonomisk
(2) Vi har allerede orden i arbejdsmiljøet
(3) Vi opdagede, at vi allerede gjorde mere end andre virksomheder/arbejdspladser
(4) Vi har ikke haft en anledning til at gøre noget ved arbejdsmiljøet (fx ingen ulykker, ingen
stressramte, ingen chikane)
(5) Vi gjorde ekstra meget i perioden før
(6) Vi har valgt at prioritere arbejdsmiljø lavere
(7) Andet, skriv venligst:
(8) Ingen af disse årsager
(9) Ved ikke
Q5: Nu skal du tænke cirka 3-5 måneder tilbage.
I fik en eller flere afgørelser (påbud eller forbud), da i havde tilsynsbesøg fra Ar-
bejdstilsynet for cirka 3-5 måneder siden - Hvad gjorde i for at løse arbejdsmiljøpro-
blemerne? Du må gerne svare flere ting.
(stilles kun til virksomheder, som fik reaktion
ved tilsynsbesøg)
(1) En ekstern virksomhed/leverandør/rådgiver kom og løste det for os
(2) En ekstern virksomhed/leverandør/rådgiver hjalp os med at løse det
(3) En intern arbejdsmiljørådgiver fra virksomheden kom og løste det for os
(4) En intern arbejdsmiljørådgiver fra virksomheden hjalp os med at løse det
(5) Vi ændrede en maskine eller anskaffede en ny maskine
(6) Vi anskaffede et teknisk hjælpemiddel/værnemidler
(7) Vi ændrede i en eller flere arbejdsprocesser
(8) Vi stoppede med at udføre en eller flere arbejdsprocesser
(9) Vi omorganiserede eller ansatte medarbejdere i virksomheden
(10) Vi arbejdede med at ændre adfærd
(11) Vi arbejdede med at skabe kulturforandringer
(12) Vi forbedrede samarbejdet
(13) Andet
(14) Ingen af disse
Q6: Du skal nu tænke tilbage til tidspunktet, hvor p åbuddet/forbuddet var efterkom-
met, og løsningen var sat i værk i virksomheden .
I hvilken grad løste I det/de arbejdsmiljøproblemer, som Arbejdstilsynet gav på-
bud/forbud om? (Sæt kun ét kryds).
(stilles kun til virksomheder, som fik reaktion ved
tilsynsbesøg)
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
20
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
(1) Fuldt og helt
(2) I høj grad
(3) I nogen grad
(4) I ringe grad
(5) Slet ikke
(6) Ved ikke
Q7: Hvor enig er du i, at virksomheden havde et eller flere arbejdsmiljøproblemer,
som skulle løses?
(stilles kun til virksomheder, som fik reaktion ved tilsynsbesøg)
(1) Meget enig
(2) Enig
(3) Hverken enig eller uenig
(4) Uenig
(5) Meget uenig
(6) Ved ikke
Q8: Hvor rimeligt syntes du dengang det var, at virksomheden fik påbud/forbud?
(1) Meget rimeligt
(2) Rimeligt
(3) Hverken rimeligt eller urimeligt
(4) Urimeligt
(5) Meget urimeligt
(6) Ved ikke
Q9: I hvilken grad anvender I fortsat den eller de løsninger, som I satte i værk, da I
fik påbud/forbud? Sæt ét kryds.
(1) Fuldt og helt
(2) I meget høj grad
(3) I høj grad
(4) I nogen grad
(5) I begrænset grad
(6) Slet ikke
(7) Ved ikke
Q10: Fra hvilke kilder har I indhentet viden og erfaringer, som gjorde det muligt at
løse de arbejdsmiljøproblemer, som tilsynet viste?
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
21
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0022.png
(1) Fra vores brancheorganisation (DI, Dansk Erhverv, KL mfl. )
(2) Fra en faglig organisation
(3) Fra HR/arbejdsmiljøafdelingen
(4) Fra kolleger/ledere i andre dele af egen virksomhed
(5) Fra andre virksomheder/arbejdspladser/virksomhedsnetværk
(6) Fra branchefællesskaber for arbejdsmiljø (BFA)
(7) Fra en ekstern rådgiver
(8) Fra andre, angiv venligst:
(9) Ikke indhentet viden
(10) Ved ikke
Q11: Vurder følgende udsagn om de skriftlige afgørelser (fx påbud og forbud), I har
modtaget efter besøget fra Arbejdstilsynet.
(1) I meget
høj grad
(1) Løsningen af de på-
pegede arbejdsmiljø-
problemer har forbed-
ret vores arbejdsmiljø
(2) I høj
grad
(3) I nogen (4) I ringe
grad
grad
(5) Slet
ikke
(6) Ved
ikke
Q12: Har I igangsat andre arbejdsmiljøtiltag efter besøget fra Arbejdstilsynet (andre
end de områder, hvor I fik påbud/forbud)? Du må gerne svare flere ting.
(1) Ja, vi har igangsat tiltag, der skal hindre arbejdsmiljøproblemer, som ligner dem,
vi fik afgørelse om
(2) Ja, vi har igangsat tiltag, der skal hindre helt andre arbejdsmiljøproblemer, end
dem vi fik afgørelse om
(3) Nej vi har ikke igangsat andre tiltag, end dem vi fik afgørelse om at løse
Q13: Hvillke tiltag har I igangsat?
(Stilles kun hvis der svare 1 eller 2 i Q12)
(_1) Notér venligst:
(_2) Ved ikke
Q14: Med hvem har i delt løsninger, metoder og lignende
som stammer fra de på-
bud/forbud som virksomheden fik
til andre? Du må gerne svare flere ting.
(1) Med vores brancheorganisation (DI, Dansk Erhverv, KL mfl.)
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
22
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0023.png
(2) Med en faglig organisation
(3) Med HR/arbejdsmiljøafdelingen
(4) Med kolleger/ledere i andre dele af egen virksomhed
(5) Med andre virksomheder/arbejdspladser/virksomhedsnetværk
(6) Med branchefællesskaber for arbejdsmiljø (BFA)
(7) Med en ekstern rådgiver
(8) Med andre, skriv venligst:
(9) Vi har ikke delt
(10) Ved ikke
Q15: Har i gjort følgende på baggrund af de påbud/forbud, som virksomheden fik?
(1) Revideret vores APV (arbejdspladsvurdering)
(2) Drøftet påbud/forbud i arbejdsmiljøorganisationen
(3) Drøftet påbud/forbud i forbindelse med den årlige drøftelse (i arbejdsmiljøorgani-
sationen)
(4) Sat fokus på arbejdsmiljøproblemer som ligner de, som vi fik påbud/forbud på
(5) Gjort andet, skriv venligst:
(6) Ikke gjort noget
(7) Ved ikke
Q16 I hvilken grad passer følgende betegnelser på Arbejdstilsynet? (Vurdér ud fra
dine samlede oplevelser)
(1) I meget
høj grad
(1) Tilgænge-
lig
(2) Kompetent
(2) I høj
grad
(3) I nogen
grad
(4) I ringe
grad
(5) Slet
ikke
(6) Ved
ikke
(3) Troværdig
(4) Professio-
nel
(5) Lydhør
(6) Faglig
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
23
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0024.png
(7) Relevant
Q22:
Har besøget fra Arbejdstilsynet (for cirka 3 -5 måneder siden) inspireret jer til
følgende? Du må gerne svare flere ting.
(Stilles kun til virksomheder, som fik reaktion
ved tilsynsbesøg)
(1) Drøftet de arbejdsmiljøproblemer, som vi havde dialog med den tilsynsførende
om
(2) Igangsat tiltag, der skal hindre arbejdsmiljøproblemer, som vi havde dialog med
den tilsynsførende om
(3) Igangsat tiltag, der skal hindre helt andre arbejdsmiljøproblemer, end dem vi
havde dialog om
(4) Revideret vores APV (arbejdspladsvurdering)
(5) Sat fokus på nye områder i den årlige drøftelse
(6) Gjort andet, skriv venligst:
(7) Ikke gjort noget
(8) Ved ikke
Q23: Fra hvilke kilder indhenter I viden og erfaringer, når i løser arbejdsmiljøproble-
mer?
(1) Fra vores brancheorganisation (DI, Dansk Erhverv, KL mfl.)
(2) Fra en faglig organisation
(3) Fra HR/arbejdsmiljøafdelingen
(4) Fra kolleger/ledere i andre dele af eg en virksomhed
(5) Fra andre virksomheder/ arbejdspladser/virksomhedsnetværk
(6) Fra branchefællesskaber for arbejdsmiljø (BFA)
(7) Fra en ekstern rådgiver
(8) Fra andre, angiv venligst:
(9) Indhenter ikke viden
(10) Ved ikke
Q24: Med hvem har i delt løsninger, metoder og lignende, som stammer fra de ar-
bejdsmiljøtiltag, som i har arbejdet med? Du må gerne svare flere ting.
(1) Med vores brancheorganisation (DI, Dansk Erhverv, KL mfl.)
(2) Med en faglig organisation
(3) Med HR/arbejdsmiljøafdelingen
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
24
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
(4) Med kolleger/ledere i andre dele af egen virksomhed (internt i virksomheden)
(5) Med andre virksomheder/arbejdspladser/virksomhedsnetværk
(6) Med branchefællesskaber for arbejdsmiljø (BFA)
(7) Med en ekstern rådgiver
(8) Med andre, skriv venligst:
(9) Vi har ikke delt
(10) Ingen af disse
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
25
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0026.png
3. Spørgeskema 2: Virksomheder uden tilsyn
Intro:
Arbejdstilsynet har udpeget Epinion til at udføre Arbejdstilsynets undersøgelser om arbejdsplad-
sernes generelle arbejde med arbejdsmiljø og virksomhedernes syn på Arbejdstilsynets arbejde.
Undersøgelsen har til formål at give Arbejdstilsynet viden om jeres oplevelse af Arbejdstilsynet og
om danske virksomheders behov og udfordringer på arbejdsmiljøområdet.
På baggrund af denne viden kan Arbejdstilsynet arbejde mere målrettet, så de møder jeres behov
og kan støtte jer i at sikre et godt arbejdsmiljø.
Alle svar i undersøgelsen anonymiseres, før Epinion deler dem med Arbejdstilsynet, og vi sletter
dine oplysninger senest 3 måneder, efter undersøgelsen er færdig.
Hvis du vil vide mere om, hvordan Epinion sikrer dine data og rettigheder, kan du læse på vores
hjemmeside
http://insights.epinionglobal.com/privacy -policies.
Q1: Hvilken af følgende betegnelser passer bedst på din stilling på arbejdspladsen?
(1) Ejer
(2) Leder/chef/direktør mv.(repræsentant for ledelsen)
(3) Ansat til at arbejde med arbejdsmiljø, arbejdsmiljøleder/ -chef, sikkerhedsleder, HR-
ansat
(4) Arbejdsmiljørepræsentant, tidligere sikkerhedsrepræsentant
(5) Almindelig ansat/medarbejderrepræsentant/tillidsrepræsentant
(6) Andet, notér venligst:
Q18: De følgende spørgsmål i spørgeskemaet handler om jeres generelle arbejdsmiljøarbejde
på arbejdspladsen.
Hvor højt prioriterer I arbejdsmiljø på jeres arbejdsplads?
(1) Meget højt
(2) Højt
(3) Hverken højt eller lavt
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
26
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0027.png
(4) Lavt
(5) Meget lavt
Q19: Er jeres prioritering af arbejdsmiljøet ændret det seneste år?
(1) Meget højere prioritet
(2) Højere prioritet
(3) Uændret prioritet
(4) Lavere prioritet
(5) Meget lavere prioritet
(6) Ved ikke
Q20: Hvorfor har I prioriteret arbejdsmiljø højere inden for det seneste år? Du må gerne svare
flere ting
Stilles ku hvis Q
= ”Meget højere prioritet” eller ”Højere prioritet” .
(1) Vi har besluttet os for at prioritere arbejdsmiljø højere
(2) Vi havde en eller flere alvorlige arbejdsulykker
(3) Vi opdagede, at andre virksomheder gjorde mere end os
(4) Vi oplevede et pres fra medarbejderne
(5) Nye måder at arbejde og producere på gjorde, at vi kunne prioritere arbejdsmiljøet
højere
(6) Vi vil gerne fremstå som en attraktiv arbejdsplads
(7 Det er et krav fra vores kunder og samarbejdspartnere
(8) Andet, skriv venligst:
(9) Ingen af disse årsager
(10) Ved ikke
Q21: Hvorfor har I prioriteret arbejdsmiljø lavere inden for det seneste år? Du må gerne svare
flere ting
Stilles ku hvis Q
= ”Lavere prioritet” eller ”Meget lavere prioritet” .
(1) Vi har været presset økonomisk
(2) Vi har allerede orden i arbejdsmiljøet
(3) Vi opdagede, at vi allerede gjorde mere end andre virksomheder/arbejdspladser
(4) Vi har ikke haft en anledning til at gøre noget ved arbejdsmiljøet (fx ingen ulykker, in-
gen stressramte, ingen chikane)
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
27
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0028.png
(5) Vi gjorde ekstra meget i perioden før
(6) Vi har valgt at prioritere arbejdsmiljø lavere
(7) Andet, skriv venligst:
(8) Ingen af disse årsager
(9) Ved ikke
Q22: Når virksomheden arbejder med et arbejdsmiljøproblem
hvorfor sker det så?
(6) Ved ikke /
(1)
(2)
Meget
Ofte
ofte
tider
dent
drig
plads
(1) Fordi der er sket en konkret hændelse
hos os, fx en ulykke, stresssygemelding,
mobning, chikane, eller andre begivenhe-
der
(2) Fordi vi arbejder systematisk ud fra
vores politikker om arbejdsmiljø
(3) Fordi vi får ny viden om arbejdsmiljø
udefra, fx gennem nyhedsbreve og oplys-
ningsmaterialer om arbejdsmiljø, fra
brancheforening
(4) Fordi vi får et påbud eller lignende
Somme
Sjæl-
Al-
vores arbejds-
(3)
(4)
(5)
Ikke relevant på
Q
: I hvilke grad…
(1) I me-
(2) I høj (3) I no-
get høj
grad
grad
gen grad
grad
ringe
ikke
ikke
(4) I
(5) Slet (6) Ved
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
28
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0029.png
(1) Er holdningen på arbejdspladsen, at
arbejdsmiljøet skal være bedre end reg-
lerne kræver?
(2) Prioriterer arbejdspladsen forebyg-
gelse af arbejdsmiljøproblemer højt?
(3) Bliver medarbejderne involveret i be-
slutninger, som påvirker deres arbejds-
miljø?
Q24: Hvilke af følgende udsagn passer på jeres virksomhed? Du må gerne svare flere ting.
(1) Vi er medlem af en brancheorganisation
(2) Vi er medlem af en arbejdsgiverorganisation
(3) Vi er medlem af en garantiordning
(5) Vi indgår i et netværk med andre virksomheder, hvor arbejdsmiljø blandt andet ind-
går
(6) Ønsker ikke at svare
(7) Ingen af disse
Q25: Hvad vil virksomheden særligt gerne opnå med sin arbejdsmiljøindsats? Du må gerne
svare flere ting.
(1) Færre krænkelser(seksuel chikane, fysisk vold, trusler, mobning, konflikter)
(2) Mindske risiko for bøder og påbud fra Arbejdstilsynet
(3) Færre uønskede opsigelser fra medarbejdere
(4) Bedre omdømme
(5) Højere produktivitet
(6) Færre arbejdsulykker
(7) Færre skader og gener(f.eks. i form af muskel- og skeletbesvær)
(8) Færre arbejdsrelaterede stress -sygemeldinger
(9) Lavere sygefravær
(10) Højere trivsel og engagement
(11) Leve op til lovens krav
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
29
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0030.png
(12) Andet, skriv venligst:
(13) Ved ikke
Q26: Har arbejdspladsen benyttet sig af følgende aktører til indhentning af viden om arbejds-
miljø?
(1) Brancheorganisation
(2) Fagforening/forbund
(3) Arbejdstilsynet
(4) Videnscenter for Arbejdsmiljø
(5) Branchefællesskab for arbejdsmiljø (BFA, tidligere BAR)
(6) HR eller egen arbejdsmiljøafdeling
(7) Kolleger med viden og erfaring om arbejdsmiljø
(8) Andre dele af egen virksomhed
(9) Andre virksomheder/arbejdspladser/virksomhedsnetværk
(10) Leverandør
(11) Arbejdsmiljørådgiver/ekstern konsulent
(12) Andet
(13) Nej, ingen af disse
(14) Ved ikke
Q27: Har I arbejdet med et eller flere arbejdsmiljøproblemer inden for det seneste år?
(1) Ja
(2) Nej
(3) Ved ikke
Q28: Med hvem deler I løsninger, metoder og lignende, når I løser arbejdsmiljøproblemer? Du
må gerne svare flere ting
Stilles ku hvis Q
= ”Ja” .
(1) Med vores brancheorganisation(DI, Dansk Erhverv, KL mfl.)
(2) Med en faglig organisation
(3) Med HR/arbejdsmiljøafdelingen
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
30
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0031.png
(4) Med kolleger, der arbejder under lignende forhold
(5) Med andre dele af egen virksomhed
(6) Med andre virksomheder/arbejdspladser/virksomhedsnetværk
(7) Med branchefællesskaber for arbejdsmiljø (BFA)
(8) Med en ekstern rådgiver
(9) Med andre, skriv venligst
(10) Vi deler ikke
(11) Ved ikke
Q28_B: De næste spørgsmål handler om Arbejdstilsynet.
Baseret på dit kendskab til Arbejdstilsynet, hvordan synes du så, at følgende betegnelser passer
på Arbejdstilsynet?
(1) I meget høj
grad
(1) Tilgænge-
lig
(2) Kompe-
tent
(3) Troværdig
(4) Professio-
nel
(5) Lydhør
(6) Faglig
(7) Relevant
(2) I høj
grad
(3) I nogen
grad
(4) I ringe
grad
(5) Slet
ikke
(6) Ved
ikke
Q29: Har I brugt Arbejdstilsynets hjemmeside, www.amid.dk
tidligere at.dk - i forbindelse
med jeres arbejdsmiljøarbejde?
(1) Ja, vi kender siden og har brugt den
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
31
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0032.png
(2) Nej, vi kender siden, men har ikke brugt den
(3) Nej, vi kender ikke hjemmesiden
Q30: Hvordan har I brugt Arbejdstilsynets hjemmeside?
Stilles ku hvis Q
side og har brugt de ” .
(1) Vi besøgte siden, men fandt ikke svar på, hvad vi søgte
(2) Vi bruger hjemmesiden til at holde os opdaterede på regler og love
(3) Vi abonnerer på hjemmesidens/Arbejdstilsynets nyhedsbrev
= ”Ja, vi ke der
(4) Vi bruger jævnligt hjemmesiden i forbindelse med løsning af diverse arbejdsmiljøpro-
blemer
(5) Vi har brugt hjemmesiden i forbindelse med løsningen af et konkret problem
(6) Vi har brugt hjemmesiden i forbindelse med forberedelse af Arbejdstilsynets besøg
(7) Vi har brugt hjemmesiden i forbindelse med at løse de problemer, som Arbejdstilsy-
net påpegede
(8) Vi har anbefalet hjemmesiden til andre virksomheder/arbejdspladser
(9) Andet, skriv venligst:
(10) Ved ikke
Q31: Har medarbejderne på arbejdspladsen valgt en arbejdsmiljørepræsentant?
(1) Ja
(2) Nej
(3) Nej, vi skal ikke have en arbejdsmiljørepræsentant, er under 10 ansatte (5 ansatte i
bygge og anlæg)
(4) Nej, men vi har tidligere haft en arbejdsmiljørepræsentant
(5) Ved ikke
Q32: Har arbejdspladsen en eller flere medarbejdere, der er ansat til at bruge hele eller dele
af sin arbejdstid på arbejdsmiljøarbejde, fx arbejdsmi ljømedarbejder, arbejdsmiljøleder/ -chef,
HR-medarbejder med fokus på arbejdsmiljø?
(1) Ja
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
32
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0033.png
(2) Nej
(3) Ved ikke
Q33: Hvor mange arbejdstimer bruger du cirka på arbejdsmiljø på en gennemsnitlig uge?
(1) Antal timer:
Q34: Hvilket udsagn passer bedst på din situation?
(1) Jeg kan selv bestemme, hvor meget tid jeg bruger på arbejdsmiljø
(2) Der er næsten altid plads til, at jeg bruger den tid på arbejdsmiljø, som er nødvendigt
(3) Det er svært at få tid til arbejdsmiljø på grund af de andre opgaver, som jeg løser
(4) Ved ikke
(5) Ingen af disse
Q35: Arbejdstilsynet har en smiley -ordning, hvor der tildeles rød, gul og grøn smiley efter et
tilsynsbesøg. Kender du til Arbejdstilsynets smiley -ordning?
(1) Ja
(2) Nej
(3) Ved ikke
Q36: Ved du, hvor man finder en virksomheds smiley?
Stilles ku hvis Q
(1) Ja
= ”Ja” .
(2) Ja, jeg har selv været inde pa Arbejdstilsynets hjemmeside og fundet vores smiley
(3) Nej
Q37: Vurdér følgende udsagn om smiley -ordningen.
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
33
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153822_0034.png
(4) I
(1) I meget (2) I høj (3) I no-
ringe
høj grad
grad
gen grad
grad
(1) Det er vigtigt for arbejdspladsen at
have en grøn arbejdsmiljø -smiley
(2) Smileyordningen motiverer os til at
prioritere vores arbejdsmiljø
(3) En afgørelse virker mere alvorlig,
fordi der følger en gul eller rød smiley
med
(4) Vi bruger den grønne smiley til at
profilere os med
(5) Vi kigger på, hvilken arbejdsmiljø -
smiley andre virksomheder har
(6) At have en grøn smiley er et vigtigt
signal overfor de ansatte
ikke
ikke
(5) Slet (6) Ved
Q38: Man kan ringe til Arbejdstilsynets call center og få svar på spørgsmål om arbejdsmiljø.
Kender I Arbejdstilsynets tilbud om vejledning, og har I ringet med spørgsmål til dem?
(1) Vi har
talt med
Arbejdstilsynets call center for at få vejledning om arbejdsmiljø
(2) Vi har
hørt om
Arbejdstilsynets call center, men har ikke talt med dem
(3) Vi har
ikke før hørt
om Arbejdstilsynets call center med vejledning om a rbejdsmiljø
Q39: Fik I et brugbart svar på jeres spørgsmål om arbejdsmiljø, da i kontaktede Arbejdstilsy-
nets call center?
Stilles ku hvis Q
vejled i g o
arbejds iljø” .
= ”Vi har
talt med
Arbejdstilsynets call center for at få
(1) I meget høj grad
(2) I høj grad
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
34
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
(3) I nogen grad
(4) I ringe grad
(5) Slet ikke
(6) Ved ikke
Epinion og Team Arbejdsliv: Arbejdstilsynets brugerundersøgelser 2019 - Spørgeskemaer
35