Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 146
Offentligt
2153821_0001.png
Bilag : Metodebeskrivelse: Arbejdstilsynets
brugerundersøgelse
9
1. Introduktion
Epinion og TeamArbejdsliv gennemfører Arbejdstilsynets brugerundersøgelse i 2019, 2020 og
2021.
Arbejdstilsynets brugerundersøgelse består af tre surveys (survey 1a, survey 1b og survey 2).
Dataindsamlingen i 2019 er for survey 1a foregået fra den 3. juni til den 30. september 2019, mens
dataindsamling for survey 1b og survey 2 er foregået fra den 28. august til den 30. september 2019.
Survey 1a og 1b er blevet stillet til virksomheder, der har haft tilsynsbesøg af Arbejdstilsynet, hvor
survey 1a er stillet ca. én måned efter tilsynsbesøget, og survey 1b er stillet 3-5 måneder efter til-
synsbesøget. Survey 2 er stillet til en gruppe af virksomheder, der ikke har haft tilsynsbesøg af Ar-
bejdstilsynet.
I år 2019 har kontaktgrundlaget bestået af 4.211 virksomheder for survey 1a, 1.126 virksomheder
for survey 1b og 3.038 virksomheder for survey 2.
I alle surveys har det for hver virksomhed været muligt for både en repræsentant for ledelsen og
medarbejderne at deltage i undersøgelsen. Svarprocenterne kan derfor udregnes på flere måder,
men hvis man opgør svarprocenterne udfra antal virksomheder med mindst én besvarelse, så er
svarprocenten for survey 1a på 30%, mens den er 42% for survey 1b og 49% for survey 2.
Tabel 1: Oversigt over kontaktgrundlag, besvarelser og svarprocent i parentes
Kontakt-
grundlag
Survey 1a
Survey 1b
Survey 2
4.211
1.226
3.038
Virksomheder med
et leder- eller med-
arbejdersvar
1.247
521
1.489
(30%)
(42%)
(49%)
Virksomheder med
et ledersvar
1.082
450
1.328
(26%)
(37%)
(44%)
Virksomheder med
et medarbejder-
svar
317
125
358
(8%)
(10%)
(12%)
Virksomheder med
ledersvar og med-
arbejdersvar
152
54
197
(4%)
(4%)
(6%)
Alt indsamlet data anvendes i brugerundersøgelsen. Lederbesvarelserne er den primære datakilde i
de resultater, der præsenteres i den årlige hovedrapport, mens medarbejderbesvarelserne bruges
til supplerende analyse og identifikation af eventuelle forskelle i opfattelserne mellem medarbejdere
og ledere.
Alt data er vægtet på plads, så det er repræsentativt med de virksomheder, der har haft tilsynsbe-
søg af Arbejdstilsynet (kontaktgrundlaget for survey 1a). Den anvendte vejematrice anvender oplys-
ninger om tilsynscenter, reaktion, antal ansatte og branchegruppe.
1
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153821_0002.png
Arbejdstilsynet har tidligere gennemført brugerundersøgelser, men grundet en generel omlægning
og gentænkning af metode, dataindsamling og til dels spørgeskema, så foretages der ikke sam-
menligninger over tid med de tidligere brugerundersøgelser. Brugerundersøgelsen i 2019 er der-
med baseline for fremadrettede udviklinger i brugernes oplevelse af tilsynsbesøget mv.
2. Dataindsamling
survey 1a
Forud for dataindsamlingen for survey 1a er der sket en udførlig samplehåndtering, hvor bruttolister
af virksomheder, der har haft tilsynsbesøg af Arbejdstilsynet, er blevet beriget med telefonnumre på
p-nummer og/eller cvr-nummer niveau. Størstedelen af berigningen er sket automatisk, men de
virksomheder, som ikke automatisk har kunne beriges, er forsøgt manuelt beriget gennem online-
søgning. Den dobbelte berigningsproces har givet en samlet berigningsgrad på over 90 %.
Efter berigningsprocessen har selve dataindsamlingen fundet sted. Dataindsamlingen for survey 1a
er foregået igennem følgende fire steps:
1) Medarbejdere fra Epinions call-center ringer til virksomheder, der kort tid forinden har haft
tilsynsbesøg fra Arbejdstilsynet
1
. Under dette opkald forsøger Epinions medarbejdere at
komme i kontakt med en relevant leder eller medarbejder fra virksomheden, der deltog i eller
kender til tilsynsbesøget fra Arbejdstilsynet.
2) Når kontakt til en relevant leder eller medarbejder opnås, inviteres personen til at deltage i
survey 1a - enten direkte over telefon eller gennem et link sendt til e-mail. Personen bliver
desuden bedt om at give kontaktoplysninger på en relevant kollega, der efterfølgende tilsen-
des en invitation med link til undersøgelsen over e-mail
2
.
3) En uge efter første invitation til survey 1a udsendes en e-mail påmindelse til de personer,
der ikke har svaret på undersøgelsen.
4) To uger efter første invitation til survey 1a udsendes en ny e-mail påmindelse til de perso-
ner, der ikke har svaret på undersøgelsen.
I forbindelse med første step i dataindsamlingen er det almindeligt, at det kan være svært at komme
i kontakt med nogle virksomheder. Epinions opringningssystem er derfor sat til først at kassere tele-
fonnumre, hvis de er blevet forsøgt ringet op 10 gange uden svar.
I nedenstående tabel fremgår en oversigt over det frafald, der sker i forbindelse med dataindsamlin-
gen i survey 1a. Oversigten viser hvad der sker fra Arbejdstilsynet overleverer bruttosamplen af
virksomheder, der har modtaget tilsyn, til de samme virksomheder deltager i undersøgelsen.
1
Virksomheder kontaktes inden for første måned efter besøget fra Arbejdstilsynet. I de første måneder af indsamling er
virksomheder, der havde besøg lidt længere tilbage inddraget for at skaffe nok rekrutterede til at gennemføre survey 1b.
2
Hvis personen under telefonopkaldet ikke giver oplysninger på en kollega, bliver personen automatisk bedt om at tage
stilling til udlevering af kollegaoplysninger igen under besvarelsen af survey 1a (hvis survey besvares elektronisk).
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153821_0003.png
Tabel 2: Oversigt over frafald i løbet af dataindsamlingen for survey 1a
1
Sample
2
Berigning
409 virksomhe-
der kan ikke beri-
ges med telefon-
nummer.
3
Rekruttering
4
Rekruttering
460 virksomhe-
der giver oplys-
ninger på en kol-
lega
5
Besvarelser
4.620 virksomhe-
der modtaget fra
Arbejdstilsynet.
4.211 virksomhe-
der kan beriges
med telefonnum-
mer.
2.339 virksomhe-
der kan kontak-
tes, og ønsker at
deltage.
1.872 virksomher
kan ikke kontak-
tes, eller ønsker
ikke at deltage.
1.247 virksomhe-
der besvarer un-
dersøgelsen.
Note: Frafald er markeret med rød. Enkelte tal kan variere, da der er en lille usikkerhed i optælling af antal manuelt berigede virksomhe-
der.
Dataindsamlingen for survey 1a er foretaget fra den 3. juni til den 30. september 2019, og der er
indsamlet 1.082 besvarelser fra ledere og 317 besvarelser fra medarbejdere (1.399 i alt). Svarpro-
centen for virksomheder med mindst ét svar er på 30%.
I nedenstående figur kan det summerede antal lederbesvarelser ses over indsamlingsperioden, og
her fremgår det, at antallet af besvarelser særligt er steget før og efter sommerferieperioden. Dette
er naturligt, da det er sværere at komme i kontakt med virksomheder i disse uger, hvilket gjorde at
det blev besluttet, at indsamlingen
blev holdt på et ”lavt blus” for ikke at miste sample i ferieperio-
den.
Figur 1: Survey 1a - Antal lederbesvarelser over indsamlingsperioden
1200
1000
800
600
400
200
0
Uge 25
Uge 26
Uge 27
Uge 28
Uge 29
Uge 30
Uge 31
Uge 32
Uge 33
Uge 34
Uge 35
Uge 36
Uge 37
Uge 23
Uge 24
Uge 39
Figur 2 viser svarandelen for survey 1a fordelt på tilsynsbesøgets tidspunkt, og her fremgår det, at
de fleste virksomheder, der har deltaget i undersøgelsen, har haft tilsynsbesøg mellem april og sep-
tember. En lille andel af virksomhederne, der har deltaget i survey 1a, har haft tilsynsbesøg mellem
januar og marts.
Uge 38
Uge 40
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153821_0004.png
Figur 2: Survey 1a - Svarandel fordelt på tilsynsbesøgets tidspunkt
25%
20%
15%
13%
10%
11%
21%
19%
17%
12%
5%
3%
2%
0%
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
2%
3. Dataindsamling
survey 1b
Survey 1b gennemføres for de virksomheder, som blev rekrutteret til at deltage i survey 1a, men
survey 1b foretages først cirka fem måneder efter tilsynsbesøget fra Arbejdstilsynet. Det sker for at
afdække de lidt mere langsigtede resultater af tilsynsbesøget.
Dataindsamlingen for survey 1b er lavet som en samlet måling, der er startet den 28. august og
sluttet den 30. september. Stort set alle inviterede virksomhederne havde ved indsamlingstidspunk-
tet, haft tilsynsbesøg fra Arbejdstilsynet for omkring 5 måneder siden.
Dataindsamlingen for survey 1b er foregået igennem følgende fem steps:
1) Invitation med link til survey 1b udsendes på e-mail til alle medarbejdere og ledere, der blev
rekrutteret til survey 1a i de første måneder dataindsamlingen kørte.
2) Under udfyldelsen af survey 1b er personer, hvor kun én person fra virksomheden blev re-
krutteret i survey 1a, blevet bedt om at give kontaktoplysninger på en relevant kollega.
Denne kollega er blevet tilsendt en invitation med link til survey 1b over e-mail.
3) En uge efter første invitation til survey 1b udsendes en e-mail påmindelse til de personer,
der ikke har svaret på undersøgelsen.
4) To uger efter første invitation til survey 1b udsendes en ny e-mail påmindelse til de perso-
ner, der ikke har svaret på undersøgelsen.
5) Tre uger efter første invitation til survey 1b er personer, der ikke har svaret på undersøgel-
sen, blevet ringet op af Epinions call-center på det telefonnummer, de oplyste under rekrut-
teringen i survey 1a. Under opringningen inviteres personerne til at deltage i undersøgelsen
igen, og de bliver givet muligheden for at deltage direkte over telefon eller få tilsendt en ny
invitation over e-mail.
I nedenstående figur kan antallet af lederbesvarelser i survey 1b ses over indsamlingsperioden fra
den 28. august til den 30. september. Derudover kan tidspunkt for e-mail invitation, påmindelse og
opringningsperiode ses. Figuren viser tydeligt, at hvert indsamlingselement har haft en effekt på an-
tallet af besvarelser.
Der er i survey 1b indsamlet 450 besvarelser fra ledere og 125 besvarelser fra medarbejdere (575 i
alt). Svarprocenten for virksomheder med mindst ét svar er på 42%.
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153821_0005.png
Figur 3: Survey 1b - Antal lederbesvarelser over indsamlingsperioden
500
400
300
200
100
0
01-09-2019
07-09-2019
06-09-2019
31-08-2019
05-09-2019
30-08-2019
03-09-2019
04-09-2019
28-08-2019
29-08-2019
02-09-2019
08-09-2019
09-09-2019
10-09-2019
11-09-2019
12-09-2019
13-09-2019
14-09-2019
15-09-2019
16-09-2019
17-09-2019
18-09-2019
19-09-2019
20-09-2019
21-09-2019
22-09-2019
23-09-2019
24-09-2019
25-09-2019
26-09-2019
27-09-2019
28-09-2019
29-09-2019
30-09-2019
E-mail invitation
E-mail påmindelse
Opringningsperiode
4. Dataindsamling
survey 2
Survey 2 er stillet til en gruppe af virksomheder, der ikke har haft tilsynsbesøg fra Arbejdstilsynet.
Formål med undersøgelsen er at sammenligne resultater mellem virksomheder, der har haft tilsyns-
besøg af Arbejdstilsynet, med virksomheder, der ikke har haft tilsynsbesøg inden for de sidste 2 år.
Stikprøven for survey 2 er udvalgt fra en bruttoliste overleveret af Arbejdstilsynet bestående af
123.621 unikke virksomheder på p-nummer niveau. Ud fra bruttolisten er der udtrukket en stikprøve
på 3.038 virksomheder, der er valgt på baggrund af ligheder med virksomheder, der har gennemført
survey 1a. Udvælgelsesprocessen har været kompleks og foregået ved dannelse af 144 strata,
hvorfra simpel tilfældig udvælgelse til stikprøven har kunne foregå. De 144 strataer er dannet ved
krydsning af 36 branchegrupper og 4 intervaller for antal ansatte.
Efter stikprøveudvælgelsen er dataindsamlingen for survey 2 foregået gennem følgende seks steps:
1) Invitation til undersøgelsen udsendes til virksomhederne igennem E-boks eller brev. Det har
været nødvendigt at udsende nogle invitationer som brev, fordi E-boks udsendes igennem
CVR-nummer, og flere virksomheder i stikprøven har samme CVR-nummer. I de udsendte
invitationer lægges der vægt på, at det er den ansvarlige for arbejdsmiljø, der skal deltage i
undersøgelsen.
2) Under udfyldelsen af survey 2 er den ansvarlige for arbejdsmiljø blevet bedt om at give kon-
taktoplysninger på en relevant kollega. Hvis disse oplysninger gives, får den relevante kol-
lega tilsendt en invitation med link til survey 2 over e-mail.
3) 1,5 uge efter første invitation til survey 2 udsendes en påmindelse over E-boks til de virk-
somheder, der ikke har svaret på undersøgelsen.
4) 2,5 uge efter første invitation til survey 2 ringes virksomheder, der ikke har svaret på under-
søgelsen, op af Epinions call-center. Under opkaldet forsøger Epinions medarbejdere at
komme i kontakt med den ansvarlige for arbejdsmiljø i virksomheden.
5) Når kontakt til den ansvarlige for arbejdsmiljø opnås, inviteres personen til at deltage i sur-
vey 2 - enten direkte over telefon eller gennem et link sendt til e-mail. Personen bliver desu-
den bedt om at give kontaktoplysninger på en relevant kollega, der efterfølgende tilsendes
en invitation med link til undersøgelsen over e-mail.
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153821_0006.png
6) 3,5 uge efter første invitation til survey 2 udsendes en påmindelse over e-mail til de perso-
ner, der blev rekrutteret i forbindelse med opringningsperioden, men ikke har svaret på un-
dersøgelsen.
I forbindelse med fjerde step i dataindsamlingen er det almindeligt, at det kan være svært at komme
i kontakt med nogle virksomheder. Epinions opkaldssystem er derfor sat til først at kassere virksom-
heders telefonnumre, hvis de er blevet forsøgt kontaktet 10 gange uden svar.
I nedenstående figur kan antallet af lederbesvarelser i survey 2 ses over indsamlingsperioden fra
den 28. august til den 30. september. Derudover kan tidspunkt for E-boks og brev invitation, E-boks
påmindelse, e-mail påmindelse og opringningsperiode ses. Figuren viser, at hvert indsamlingsele-
ment har haft en effekt på antallet af besvarelser.
Der er i survey 2 indsamlet 1.328 besvarelser fra ledere og 358 besvarelser fra medarbejdere
(1.686 i alt). Svarprocenten for virksomheder med mindst ét svar er på 49%.
Figur 4: Survey 2 - Antal lederbesvarelser over indsamlingsperioden
1400
1200
1000
800
600
400
200
0
07-09-2019
06-09-2019
05-09-2019
04-09-2019
03-09-2019
02-09-2019
01-09-2019
31-08-2019
30-08-2019
28-08-2019
29-08-2019
08-09-2019
09-09-2019
10-09-2019
11-09-2019
12-09-2019
13-09-2019
14-09-2019
15-09-2019
16-09-2019
17-09-2019
18-09-2019
19-09-2019
20-09-2019
21-09-2019
22-09-2019
23-09-2019
24-09-2019
25-09-2019
26-09-2019
27-09-2019
28-09-2019
29-09-2019
30-09-2019
E-boks / Brev invitation
E-boks påmindelse
E-mail påmindelse
Opringningsperiode
5. Repræsentativitet, vægtning og frafald
Efter dataindsamlingerne er data vægtet på plads, så fordelingerne på tilsynscenter, reaktion, antal
ansatte og branche matcher alle virksomheder tilsynsbesøgt af Arbejdstilsynet.
Som det fremgår af nedenstående tabel, er det dog begrænset hvor store afvigelser, der har været
mellem det indsamlede data og populationen af virksomheder tilsynsbesøgt af arbejdstilsynet. Der
ses kun mindre tendens til underrepræsentation og frafald af små virksomheder og virksomheder
fra detail og servicebranchen.
Vægtningen af data er foretaget igennem en raking-proces, hvor hver case er vægtet, således pro-
portionerne for tilsynscenter, reaktion, antal ansatte og branche er repræsentative på alle virksom-
heder tilsynsbesøgt af Arbejdstilsynet (kontaktgrundlaget for survey 1a).
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 146: Orientering vedr. AT's brugerundersøgelse 2019, fra beskæftigelsesministeren
2153821_0007.png
Tabel 3: Sammenligning af fordelinger for populationen og indsamlet data
Tilsynscenter Nord
Tilsynscenter Syd
Tilsynscenter Øst
Formel/materiel afgørelse
Vejledning
Inden reaktion
1 - 9 ansatte
10 - 34 ansatte
35 - 99 ansatte
100 eller flere ansatte
Landbrug
Industri og forsyning
Bygge og anlæg
Detail og service
Transport
Kontor og kommunikation
Socialområdet
Sundhedsområdet
Uddannelse og forskning
Anden offentlig service
Population (1a)
34% (1243)
22%
43%
30% (1243)
10% (432)
60% (2536)
35%
40%
17%
7%
5%
18%
7%
30%
3%
11%
17%
2%
3%
5%
(1465)
(1684)
(283)
(721)
(191)
(740)
(316)
(1261)
(132)
(452)
(701)
(68)
(143)
(206)
1a besvarelser
35% (384)
24% (262)
40% (436)
28% (304)
10% (113)
61% (665)
28%
39%
23%
9%
3%
21%
7%
22%
(3%)
(10%)
(22%)
(2%)
(5%)
(5%)
(306)
(425)
(252)
(99)
(29)
(227)
(79)
(235)
(31)
(113)
(238)
(22)
(56)
(52)
1b besvarelser
38% (222)
19% (121)
43% (232)
27% (152)
10% (64)
62% (359)
30%
39%
22%
9%
3%
19%
9%
23%
3%
15%
18%
2%
4%
5%
(162)
(229)
(129)
(55)
(16)
(106)
(47)
(124)
(17)
(89)
(107)
(13)
(29)
(27)
2 besvarelser
34% (445)
27% (353)
40% (530)
27%
37%
26%
10%
3%
23%
7%
22%
3%
13%
17%
2%
5%
4%
(354)
(491)
(345)
(138)
(38)
(301)
(90)
(297)
(44)
(174)
(229)
(32)
(68)
(55)
Note: Fordelinger for virksomheder med lederbesvarelser
7