Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 143
Offentligt
2153018_0001.png
NOTAT
Lovforslag om ændring af lov om aktiv soci-
alpolitik og lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats
13. februar 2020
J.nr. 20/02054
SYD
AIH
Baggrund for lovforslaget
I forbindelse med en ændring af reglerne om ret til ferie med ledighedsydelse som
følge af indførelsen af samtidighedsferie, blev der ikke indført en bestemmelse om,
at personer på ledighedsydelse alene har ret til at afholde 17 feriedage med ledig-
hedsydelse i overgangsåret til den nye ferielov fra 1. maj til og med 31. august
2020. Baggrunden er, at ferieåret er forkortet som følge af indførelsen af samtidig-
hedsferie.
STAR har samtidig konstateret behov for nogle mindre justeringer som følge af
den nye lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB) og lov om ændring af lov om
aktiv socialpolitik, integrationsloven og flere andre love (LAS) som følge af lovæn-
dringen om skærpede og enklere sanktioner m.v.
Lovforslaget fremsættes som et hastelovforslag for at sikre fremsættelse senest d.
18. marts med henblik på ikrafttræden den 1. maj, så overgangsreglen i forhold til
ferie med ledighedsydelse er på plads ved ferieårets begyndelse.
Indhold af lovforslaget
Rettelser af LAS
Ret til afholdelse af højst 17 dages ferie med ledighedsydelse i ferieåret fra 1.
maj til 31. august 2020 for modtager af ledighedsydelse, således at antallet af
feriedage med ledighedsydelse svarer til reglerne for feriedagpenge.
I forbindelse med ændringen af reglerne om ferie med ledighedsydelse blev der
ikke i loven taget højde for det forkortede ferieår fra 1. maj til 1. august 2020. Der-
for fremgår det af reglerne, at en modtager af ledighedsydelse har ret til 25 ferie-
dage i denne periode. Det foreslås derfor, at personer kan modtage højest 17 dage
med ledighedsydelse under ferie i perioden fra de 1. maj til den 31. august 2020, så
reglerne stort set svarer til reglerne vedrørende feriedagpenge for modtagere af ar-
bejdsløshedsdagpenge.
Der indsættes en bestemmelse i § 43 i LAS om, at sanktionen skal være afviklet
inden for 5 år (konsekvensrettelse til sanktionslovforslaget).
Der er ikke indsat en forældelsesregel i § 43 i forhold til nedsættelsen af ydelsen
med 3 sanktionssatser i 3 måneder i lighed med, hvad der gælder i forhold til ned-
sættelsen af ydelsen i § 42.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 143: Orientering om mindre lovtekniske justeringer af den nye lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB) og lov om aktiv socialpolitik (LAS), fra beskæftigelsesministeren
Rettelser af LAB med materiel betydning
Konsekvensændringer om overgangsbestemmelse i lovens § 209, stk. 9, vedr.
tilskud efter voksenlærlingeordningen.
En mindre gruppe af ledige er ikke blevet omfattet af overgangsbestemmelsen for
voksenlærlinge i forbindelse med den nye lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det drejer sig om personer, der er startet som voksenlærlinge i perioden 1. april
2018 til 1. januar 2020 efter den tidligere forsøgsbekendtgørelse.
Ledige ufaglærte, som havde under 2 måneders ledighed ved påbegyndelsen af
det aktuelle uddannelsesforløb, da de blev voksenlærling, og som kom fra dag-
penge, kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse.
Ufaglærte ledige, som kom fra anden offentlig forsørgelse end de ovenfor
nævnte, fx ressourceforløbsydelse eller kom fra selvforsørgelse
Det foreslås at ændre overgangsbestemmelsen i lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats, så disse målgrupper indgår i loven, og at ændringen skal have tilbagevirkende
kraft, så jobcentrene efter vedtagelsen af lovændringen kan udbetale det høje til-
skud til de berørte virksomheder. Der foreligger ikke registreringer, der kan belyse,
hvor mange forløb der er berørt heraf, men det skønnes at dreje sig et mindre om-
fang.
Konsekvensændring vedr. §175, stk. 1, om befordringsgodtgørelse ifm. tilbud
om vejledning og opkvalificering
I den nye lovs § 175, stk. 1, er der videreført regler om ret til befordringsgodtgø-
relse for den transport mellem tilbudssted og bopæl, der ligger ud over 24 km pr.
dag. På grund af en teknisk fejl gælder dette ikke tilbud om vejledning og opkvali-
ficering f.s.v.a. ledige selvforsørgende og unge under 18 år. Det vurderes, at juste-
ringen alene berører et meget begrænset antal borgere. Det foreslås, at der indsæt-
tes en bestemmelse, som udvider reglerne om befordringsgodtgørelse til også at
omfatte ledige selvforsørgende og unge under 18 år med behov for en uddannelses-
og beskæftigelsesrettet indsats, som deltager i vejledning og opkvalificering.
Rettelser af LAB af teknisk karakter uden materiel betydning
Konsekvensændring af henvisningen til løntilskudssatserne i § 76, stk. 1 og 2 -
der indsættes en henvisning til stk. 6 og 7 om satsen for førtidspensionister i
løntilskudsjob og om nedsættelse af løntilskuddet, hvis arbejdsgiveren får of-
fentlig refusion for lønnen (fx sygedagpengerefusion).
I lovens § 81 tilføjes præcisering af, at der også er bemyndigelse til at fastsætte
regler om fravigelse af rimelighedskravet for førtidspensionister/særlige mål-
grupper.
I lovens § 209, stk. 8, skal en henvisning til lovens § 6, stk. 2-5, ændres til § 6,
nr. 2-5.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 143: Orientering om mindre lovtekniske justeringer af den nye lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB) og lov om aktiv socialpolitik (LAS), fra beskæftigelsesministeren
Rettelser i LAS af teknisk karakter uden materiel betydning
Konsekvensændring af §§ 10 f, 10 h, 11 og 91 som følge af ændring af § 22, så-
ledes at der henvises til de korrekte stykker.
Konsekvensændring af § 13 a, stk. 2, 2. pkt., hvor henvisningen til selvforsørgel-
ses- og hjemrejseydelse samt integrationsloven tages ud af bestemmelsen, da
denne persongruppe ikke kan være uddannelsesparat.
Konsekvensændring af § 2, nr. 60-63 og 72-74 vedrørende ændring af samtale
til jobsamtale samt indførelse af pligt til selvbooking ændres, således at der
henvises til det korrekte stykke.
Konsekvensændring af henvisning i § 96, hvor henvisningen skal ændres fra ka-
pitel 4 og 6 til kapitel 4 og 6 c som følge af ændringerne i revalideringsbestem-
melsen.
3