Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 134
Offentligt
2145441_0001.png
Tilsynsrådet for tilsynet med a-kasser og kommuner
Formand Henrik Bach Mortensen
Njalsgade 72 A
2300 København S
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Kære Henrik Bach Mortensen
03. februar 2020
Tak for Tilsynsrådets brev om statusrapporten for tilsynet med a-kasser og
kommuner for 1. halvår 2019.
Jeg er glad for at høre, at der løbende har været en god og konstruktiv dialog mel-
lem STAR og a-kasserne i forbindelse med udmøntningen af det moderniserede
rådighedstilsyn og om resultaterne af det tilsynsværkstøj, der er udviklet.
Der er nu også udviklet en model for tilsynet med jobparate kontanthjælpsmodta-
ger, og jeg vil gerne bakke op at modernisere tilsynet, så der ikke alene kigges på
stikprøver i udvalgte kommuner, men kigges bredere på alle kommuners nøgletal.
Jeg er meget enig i den tilgang til tilsyn, og derfor har jeg også med lovforslaget
L66, der er et led i udmøntningen af
Aftale om mere enkle og skærpede sanktio-
ner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger,
foreslået, at rådighedstil-
synet fra 1. januar 2020 baseres på en tilsynsordning, hvor Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering vil føre tilsyn på grundlag af nøgletal baseret på de ledi-
ges registrering af jobsøgningsaktiviteter i jobloggen på Jobnet og kommunernes
indberetninger af rådighedssanktioner.
Med aftalen om en forenklet beskæftigelsesindsats fra august 2018 gives kommu-
nerne fra den 1. januar 2020 større frihed til at tilrettelægge beskæftigelsesindsat-
sen. Formålet er at lempe proceskravene, så der gives større frihed til at tilrette-
lægge en individuel indsat ud fra den enkeltes behov. Den øgede kommunale fri-
hed følges af en styrket monitorering og opfølgning på kommunernes indsats.
Med den udvikling, der har været i forhold til Tilsynsrådets virkefelt sammen-
holdt med de nye interesseområder i forbindelse med Aftale om en forenklet be-
skæftigelsesindsats, har det været naturligt og hensigtsmæssigt at styrke den sam-
lede rådgivning om tilsynsspørgsmål, så Tilsynsrådets kompetence udvides til at
omfatte alle aspekter af tilsyn, som udføres af Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering. Rådet kan således fra den 1. juli 2019 rådgive eksplicit i forhold til
tilsynsvinklen på alle de områder, hvor styrelsen udøver tilsyn.
Jeg ser frem til også at drage nytte af rådets rådgivning på disse områder.
J.nr. 19/10635
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 134: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2019, fra beskæftigelsesministeren
2145441_0002.png
Jeg kan konstatere, at rådet følger udviklingen i mulighederne for at modtage
dagpenge under jobsøgning i et andet EU/EØS-land og har noteret sig en løbende
stigning i antallet af personer, der har valgt at benytte sig af den mulighed. Jeg er
glad for, at rådet følger denne udvikling, som jeg også selv er optaget af og følger
tæt.
I forhandlingerne om en revision af EU-reglerne på området arbejder vi imod for-
slaget om at forlænge muligheden for eksport af dagpenge til et andet EU/EØS-
land fra tre til seks måneder, som Kommissionen har lagt op til. Vi mener, at det
land, der udbetaler dagpengene, også er bedst til at få den ledige i arbejde. Vi
fortsætter kampen for vores holdninger, selv om det ser svært ud.
Afslutningsvist vil jeg gerne kvittere for rådets øvrige bemærkninger og ser frem
til at besøge rådet i løbet af det nye år.
Endelig kan jeg oplyse, at som sædvanlig vil statusrapporten, Tilsynsrådets brev
til mig og mit svar til rådet blive sendt til Folketingets Beskæftigelsesudvalg.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2