Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 123
Offentligt
2142519_0001.png
Årsrapport
2018
AES
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
Indholdsfortegnelse
AES’ ledelse
Bestyrelse, forretningsudvalg og daglig ledelse
Ledelsens beretning
Kort om Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
AES i 2018 - kort fortalt
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Ledelsens regnskabspåtegning
Intern revisions revisionspåtegning
Den uafhængige revisors revisionspåtegning
Regnskab
Resultatopgørelse
Balance pr. 31. december
Egenkapitalopgørelse
Noter
2
3
4
5
8
13
14
15
17
18
19
20
AES - Årsrapport 2018
1
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
Bestyrelse
Formand
Cristina Lage
Arbejdsgiverrepræsentanter
Udpeget af Dansk Arbejdsgiverforening:
Chefkonsulent Jens Skovgaard Lauritsen, DA
Arbejdsmiljøchef Anders Just Pedersen, Dansk Industri
Arbejdsmiljøchef Mette Møller Nielsen, Dansk Byggeri
Lønmodtagerrepræsentanter
Udpeget af Landsorganisationen i Danmark:
Næstformand Morten Skov Christiansen, LO
Hovedkasserer Ulla Sørensen, 3F
Forbundssekretær Jens Nielsen, FOA
Udpeget af finansministeren:
Kontorchef Jesper Schaumburg-Müller,
Moderniseringsstyrelsen
Udpeget af Fagbevægelsens Hovedorganisation:
Anni Pilgaard, Dansk Sygeplejeråd
Udpeget af Kommunernes Landsforening og Danske
Regioner i fællesskab:
Preben Meier Pedersen, KL
Udpeget af Akademikerne:
Formand for Ansattes råd
Juliane M. Neiiendam, IDA
Forretningsudvalg
Formand
Cristina Lage
Arbejdsgiverepræsentant
Jens Skovgaard Lauritsen
Lønmodtagerrepræsentant
Morten Skov Christiansen
Daglig ledelse i ATP
Direktør i AES
Anne Kristine Axelsson
Medlemmer af koncernledelsen i ATP
Bo Foged, konstitueret direktør
Kasper Ahrndt Lorenzen, koncerndirektør for Investering,
Chief Investment Officer
Kim Kehlet Johansen, koncerndirektør for Pension,
Risikostyring & Compliance, Chief Risk Officer
Annemette Moesgaard, kommunikationsdirektør
Anne Kristine Axelsson, koncerndirektør for Pension &
Erhvervssikring
Carsten Bodal, koncerndirektør Udbetaling Danmark
Sekretær for bestyrelse og forretningsudvalg
Maria Hvass Keita
Aktuar
Ansvarshavende aktuar
Camilla Fredsgaard Larsen
AES - Årsrapport 2018
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0004.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Kort om Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring blev etableret den 1. juli
2016 som en sammenlægning af det tidligere Arbejdsska-
destyrelsen og det tidligere Arbejdsmarkedets Erhvervssyg-
domssikring.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring er en selvejende institu-
tion administreret af ATP. Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
ledes af en bestyrelse bestående af en uafhængig formand
og fem medlemmer udpeget af arbejdsgiverorganisationer
og fem medlemmer udpeget af arbejdstagerorganisationer.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring som selvejende instituti-
on omfatter både det tidligere Arbejdsskadestyrelsens og
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikrings opgaver, men
skal jf. loven aflægge regnskaber for de to aktiviteter sær-
skilt.
De opgaver, som er overtaget fra Arbejdsskadestyrelsen,
benævnes samlet under betegnelsen ”AES”. De opgaver,
som er overtaget fra Arbejdsmarkedets Erhvervssygdoms-
sikring, benævnes samlet under betegnelsen ”AES Udbeta-
ling”.
AES Udbetaling skal økonomisk hvile i sig selv. AES Udbeta-
AES
AES behandler sager, hvor mennesker er kommet til skade
eller er blevet syge på arbejdet. AES´ vigtigste opgave er at
træffe uafhængige og korrekte afgørelser efter arbejdsska-
desikringsloven. I sagsforløbet afgøres det, om den pågæl-
dende skade eller sygdom kan anerkendes som en arbejds-
skade, samt hvorvidt vedkommende har ret til erstatning,
og hvor stor erstatningen skal være. Det er arbejdsgivers
forsikringsselskab, AES eller AES Udbetaling, der udbeta-
ler erstatningen. AES udarbejder ligeledes vejledende udta-
lelser i private erstatningssager samt behandler sager om
erstatning til besættelsestidens ofre mv. AES indsamler og
vurderer alle relevante informationer, der skal til for at be-
Lovgrundlaget for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Lov nr. 394 og 395 af 2. maj 2016 definerer overførslen af
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og Arbejds-
skadestyrelsen samt oprettelsen af Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring som selvejende institution d. 1. juli 2016.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring er primært reguleret af
Lov om den selvejende institution Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring, Lov om Arbejdsskadesikring samt Lov om
afgift af bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdoms-
sikring og af arbejdsulykkeserstatninger m.v.
AES - Årsrapport 2018
3
handle en arbejdsskadesag. AES´ afgørelser kan ankes til
Ankestyrelsen.
AES samarbejder med læger, forsikringsselskaber, kommu-
ner, fagforbund og advokater om at indsamle oplysninger.
Dette gøres for at sikre den bedst mulige viden til at træffe
en afgørelse.
AES udfører sine opgaver som omkostningsdækket virk-
somhed, hvor forsikringsselskaberne, arbejdsgivere mv. be-
taler for sagsbehandlingen og administrationen.
AES Udbetaling
AES Udbetaling finansierer og udbetaler kapitalerstatninger
og løbende ydelser for anerkendte erhvervssygdomme. Her-
udover opkræver AES Udbetaling AES-bidrag via samlet be-
taling fra arbejdsgivere.
Alle arbejdsgivere i Danmark, både private og offentlige,
betaler bidrag til AES Udbetaling. Arbejdsgivernes bidrag
dækker udgifter til erstatninger og administration.
ling skal således ikke generere overskud, men skal til enhver
tid have kapital nok til at udbetale erstatninger til dem, der
får anerkendt en erhvervssygdom.
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomskontrol
Som en del af etableringen af Arbejdsmarkedets Erhvervs-
sikring blev kontrolfunktionen udskilt fra AES Udbetaling til
en uafhængig kontrolenhed i ATP under navnet Arbejdsmar-
kedets Erhvervssygdomskontrol (AESK). AESK kontrollerer
afgørelserne fra AES og kan klage til Ankestyrelsen over af-
gørelser om erhvervssygdomme. AESK refererer direkte til
ATP’s bestyrelse, og finansieres af AES Udbetaling.
Arbejdsskadesystemet
I arbejdsskadesystemet er dækning for erhvervssygdom-
me adskilt fra dækning for arbejdsulykker:
Dækning for erhvervssygdomme sker ved sikring i
AES Udbetaling.
Dækning for ulykker sker ved tegning af en arbejds-
skadeforsikring i et privat forsikringsselskab eller for
visse offentlige arbejdsgivere ved selvforsikring.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0005.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
AES i 2018 - kort fortalt
Årets resultat blev et underskud på 8 mio. kr.
Der blev afsluttet ca. 46.000 arbejdsskadesager
Der blev afgivet vejledende udtalelser i ca. 5.000 pri-
vate erstatningssager
Der blev indtægtsført bevillinger og øvrige indtægter
på i alt 62 mio. kr. samt indtægter til dækning af om-
kostninger forbundet med administrationen af boet ef-
ter Alpha Insurance A/S på 5 mio. kr.
Der blev afholdt driftsomkostninger på i alt 382 mio. kr.
De samlede indtægter for afsluttede sager mv. udgjor-
de i alt 326 mio. kr. Med efterreguleringen af forplig-
telsen vedrørende ikke afsluttede sager fra tidligere år
på 17 mio. kr. udgjorde de samlede sagsindtægter 309
mio. kr.
AES - Årsrapport 2018
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0006.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Ledelsens beretning
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring er etableret som en selv-
ejende institution administreret af ATP pr. 1. juli 2016. Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikring som selvejende institution
omfatter både det tidligere Arbejdsskadestyrelsens og Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssygdomssikrings opgaver, men
skal jf. loven aflægge regnskaber for de to aktiviteter sær-
skilt. Denne årsrapport omfatter de aktiviteter der er overta-
get fra Arbejdsskadestyrelsen, benævnt ”AES”.
I 2018 er der sket en forbedring i forhold til 2017 af overhol-
delsen af 1-årsfristen for private erstatningssager vedrøren-
de mén og overholdelsen af 2-årsfristen i sager med vurde-
ring af erhvervsevnetab.
I 2018 faldt den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for ar-
bejdsskadesager og for førstegangssager med tilkendelse
af erhvervsevnetab til de laveste niveauer siden 2015.
Der er i 2018 sket en stigning i sagsbehandlingstiden for pri-
Ledelsesberetningen i denne årsrapport, herunder afsnit
om administrationen redegør for aktiviteten i AES. For re-
degørelse vedrørende AES Udbetaling, herunder afsnit om
administrationen, henvises der særskilt til årsrapport vedrø-
rende AES Udbetaling.
Årets resultat
Årets resultat er et underskud på 8 mio. kr., hvilket er 73 mio.
kr. mindre end overskuddet i 2017 på 65 mio. kr. De primære
årsager til faldet er de ekstraordinært høje sagsindtægter i
2017 grundet den særlige Indsats ETAB, samt at sagspro-
duktionen i 2018 var præget af udflytningen til Hillerød og
Vordingborg.
Resultatet medfører en reduktion af egenkapitalen, således
denne pr. 31. december 2018 er positiv med 47 mio. kr.
Udviklingen i aktiviteter og økonomiske forhold
AES har i 2018 afsluttet ca. 51.000 sager. Heraf udgør ca.
47.000 sager med takstindtægter, mens der for de resteren-
de ca. 4.000 sager ikke kan opkræves takstindtægter, her-
under for sager der genbehandles efter hjemvisning fra An-
kestyrelsen samt genvurderinger af private erstatningssa-
ger. Af de afsluttede sager udgør arbejdsskadesagerne ca.
46.000 sager og vejledende udtalelser i private erstatnings-
sager udgør ca. 5.000 sager.
Antallet af afsluttede arbejdsskadesager i 2018 ligger ca.
14.000 lavere end 2017, hvor der blev afsluttet ca. 60.000
sager. Det samlede antal verserende arbejdsskadesager ul-
timo 2018 er en anelse lavere end niveauet ultimo 2017.
vate erstatningssager med erhvervsevnetab, hvilket skal
ses i sammenhæng med oprydningen af de ældste sager,
idet sagerne først tæller med i den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid, når de afsluttes. Der er i samme periode sket
et fald i sagsbehandlingstiden for private erstatningssager
med varigt mén.
AES’ indtægter opkræves fra forsikringsselskaber, stat og
kommune, hvad angår arbejdsskadesager, og fra advokater
og forsikringsselskaber, hvad angår private erstatningssa-
ger. Samlet udgør de takstbaserede indtægter for afsluttede
sager mv. 326 mio. kr. i 2018, heraf 289 mio. kr. vedrørende
arbejdsskadesager samt 37 mio. kr. vedrørende private er-
statningssager. Hertil kommer efterreguleringen af forplig-
telsen vedrørende ikke afsluttede sager fra tidligere år på
-17 mio. kr. Således udgør de samlede sagsindtægter 309
mio. kr.
Derudover udgør indtægtsførte bevillinger mv. 62 mio. kr.,
hvoraf de 42 mio. kr. vedrører anvendelse af midler fra ud-
flytningspuljen, 8 mio. kr. kan henføres til finanslovsbevillin-
ger, 3 mio. kr. vedrører veteran-initiativer, jf. satspuljeafta-
len 2018, samt 8 mio. kr. i øvrige indtægter. Endelig er der
indtægter til dækning af omkostninger forbundet med ad-
ministration af opgaver for boet efter Alpha Insurance A/S
(Alpha) på 5 mio. kr.
Driftsomkostningerne for AES udgør 382 mio. kr. i 2018.
AES - Årsrapport 2018
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0007.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Lovbestemte frister ift. sagsbehandlingen i AES
Opfyldelseskrav (%) Målopfyldelse i 2018 (%)
3 måneders frist for afviste arbejdsulykker
6 måneders frist på afviste erhvervssygdomme
1 års frist for erhvervssygdomme
1 års frist for arbejdsulykker
2 års frist for erhvervssygdomme som forrelægges erhvervssygdomsudvalget
100
100
100
100
100
22
85
94
78
60
Udflytning
AES fik i 2016 en bevilling på 116 mio. kr. til at finansiere
udflytningen fra Østerbro til de nye enheder af AES i Ha-
derslev, Vordingborg og Hillerød. Udover at finansiere de
direkte afledte omkostninger (ekstra husleje, omkostninger
forbundet med uddannelse, it-omkostninger m.v.) som føl-
ge af udflytningen, dækker udflytningspuljen indtægtstabet
for de sagsbehandlere, der er en del af oplæringen af de
nye medarbejdere.
Den endelige udflytning fra Østerbro er foretaget ultimo
2018, og der udestår kun de sidste nedlukningsaktiviteter,
herunder reetablering af lejemål, som gennemføres i star-
ten af 2019. Der er med udgangen af 2018 anvendt 108 mio.
kr. af udflytningspuljen. Den resterende del af puljen for-
ventes anvendt primo 2019 til reetablering mv.
Administration af opgaver fra boet efter Alpha
AES overtog den 31. maj 2018 administrationen af dan-
ske arbejdsulykkesforsikringer tegnet hos Alpha Insuran-
ce A/S som følge af, at Finanstilsynet tilbagekaldte Alphas
tilladelse til at drive forsikringsvirksomhed, jf. Arbejdsska-
desikringslovens §54. AES vil fremadrettet forestå admi-
nistrationen af de pågældende arbejdsskadesager, her-
under foretage udbetaling af erstatninger m.v. AES ad-
ministrerer Alpha på omkostningsdækket basis, og det er
forsikringsselskaber med arbejdsskadeforsikringer, som
dækker omkostningerne til AES’ administration og udgif-
terne til de udbetalte erstatninger mv.
Ud fra en forholdsmæssig fordeling imellem forsikringssel-
skaber med arbejdsulykkesforsikringer er der aconto op-
krævet 66 mio. kr. Udgifter til udbetaling af erstatninger mv.
udgør 57 mio. kr. i 2018. Hertil kommer administrationsom-
kostninger på 5 mio. kr., hvilket medfører en efterregulering
af aconto-opkrævningen i 2019 på 4 mio. kr.
Lovbestemte frister
Det fremgår af arbejdsskadesikringslovens § 16, at der
skal træffes afgørelse i arbejdsskadesager inden 1 år ef-
ter arbejdsskadens anmeldelse. For erhvervssygdomssa-
ger, der skal forelægges Erhvervssygdomsudvalget, er fri-
sten 2 år.
1
I 2018 er overholdelse af de lovbestemte frister for sags-
behandlingen ikke indfriet, og de var heller ikke overholdt
inden oprettelsen af AES den 1. juli 2016. Historisk set har
de lovbestemte frister aldrig være indfriet, således at 100
pct. af anmeldte arbejdsskadesager var afgjort indenfor 1
år. Overholdelse af de lovbestemte frister på 90 pct. date-
rer tilbage til 2012.
Der er i 2018 imidlertid sket en forbedring af de lovbestem-
te frister i forhold til 2017. Dette er lykkedes samtidig med,
at der medio 2018 blev indført obligatoriske partshøringer.
Partshøringerne er nødvendige for overholdelse af GDPR,
og har isoleret set medført øget liggetid i sagerne uden, at
fristerne er blevet ændret tilsvarende.
For at forbedre overholdelsen af de lovbestemte frister har
AES’ bestyrelse som led i den nye strategi taget initiativ til
at indføre en plan for trinvis afvikling af sager frem mod
2020. Det forventes, at andelen af sager, som afsluttes in-
den for de lovbestemte frister, forbedres frem mod 2020.
Af ovenstående tabel fremgår de lovbestemte frister samt
målopfyldelsen i 2018.
Det skal bemærkes, at AES tolker den lovbestemte 1-årsfrist som overholdt og opfyldt 100 procent, hvis 90 procent af sagerne ligger inden for fristen. Dette har været praksis
siden loven trådte i kraft tilbage i 2004. Det er kun nye sager, der er omfattet at 1-årsfristen. Erhvervssygdomme som oplyses ved forelæggelse for Erhvervssygdomsudvalget
er ikke omfattet af 1-årsfristen.
1
AES - Årsrapport 2018
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0008.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Kønssammensætningen i bestyrelsen
Bestyrelsen for AES har fastsat et mål for kønssammen-
sætningen i bestyrelsen. Målsætningen er, at der skal
være 40 pct. af det underrepræsenterede køn i bestyrelsen
(mindst 4). I 2018 har målet været opfyldt.
Samfundsansvar
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring udøver – som følge af
at være administreret af ATP Koncernen – forretningsdre-
vet samfundsansvar. For yderligere information om udøvel-
sen af samfundsansvar henvises til ATP Koncernens års-
rapport for 2018.
EU’s persondataforordning (GDPR) og informations-
sikkerhed
EU’s persondataforordning (GDPR) trådte i kraft den 25.
maj 2018. ATP Koncernen har på den baggrund siden 2017
gennemført et GDPR-projekt med det formål at analyse-
re og fortolke de skærpede krav til persondatasikkerhed,
som GDPR medfører. På den baggrund er de identificerede
forhold implementeret i ATP og de af ATP administrerede
ordninger. GDPR-projektet er således afsluttet planmæs-
sigt i 2018.
Forventninger til 2019
AES er kommet langt i oprydningen af de mange ældre sa-
ger og er således godt på vej til at få etableret stabil og sik-
ker drift, hvilket har været AES’ hovedfokusområde siden
etableringen af AES juli 2016, hvor fokus har været på at få
ryddet op i de mange gamle sager, der var overdraget fra
det tidligere Arbejdsskadestyrelsen, samt at få nedbragt
mængden af verserende sager.
AES arbejder i 2019 med målsætningen om en ambitiøs
sagsafviklingsplan, hvor der målstyres efter en stigning i
produktionen af sager. AES ser dog ind i et år i 2019, hvor
effekterne af udflytningen fortsat forventes at have sit tag i
organisationen. Derudover skal AES i 2019 håndtere udvik-
lingen af sagsbehandlingssystemet ANS i tæt samarbej-
de med leverandøren, hvilket forventes at medføre et ikke
ubetydeligt ressourcetræk på de sagsbehandlende res-
sourcer. Dette vil presse AES’ muligheder for at oprethol-
de sagsproduktionen til det forudsatte niveau og dermed
til det indtægtsniveau, som sagsafviklingsplanen for 2019
giver, såfremt sagsafviklingsplanens forudsatte produkti-
on indfries.
Desuden er AES’ indtægter presset af udligningsmodellen.
Som en del af arbejdet er der bl.a. udpeget en tværgåen-
de databeskyttelsesrådgiver (DPO). Det særlige fokus på
de nye persondataregler fortsætter som en forankret del af
ATP’s administration, hvor sikring af awareness ift. regler-
ne og fortsat sanering af persondata i systemerne er vig-
tige fokusområder for 2019.
Arbejdet med informationssikkerhed har understøttet GD-
PR-projektet og alle projektaktiviteter er afsluttet plan-
mæssigt. ATP har gennemført aktiviteter, der sikrer den ge-
nerelle informationssikkerhed, og der kan konstateres en
øget modenhed på området. Der vil fortsat være initiativer
til styrkelse af sikkerheden i 2019.
I 2019 skal der således udgiftsføres 30 mio. kr. (mod 17
mio. kr. i 2018), som er indeholdt i taksterne for 2019.
Med udgangspunkt i ovenstående forventninger er der
vedtaget en takststigning fra 2019 for at imødekomme den
situation, som AES fortsat vil befinde sig i henover den
kommende periode efter endelig udflytning.
AES - Årsrapport 2018
7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0009.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Administration
Oprettede og afsluttede arbejdsskadesager
(2014-2018)
70.000
60.000
Oprettede og afsluttede private erstatningssager
(2014-2018)
7.000
6.000
50.000
40.000
30.000
20.000
10.000
-
2014
2015
Tilgang af sager
2016
2017
Afsluttede sager
2018
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
-
2014
2015
Tilgang af sager
2016
2017
Afsluttede sager
2018
Antal oprettede arbejdsskadesager
Der blev i 2018 oprettet ca. 46.000 sager. Hvis der sammen-
lignes med 2017, er det et fald på 7 procent i oprettede sa-
ger. Endvidere er der i perioden fra 2014 til 2018 sket en væ-
sentlig nedgang i antallet af oprettede sager på 25 procent.
Antal oprettede private erstatningssager
Der blev i 2018 oprettet ca. 3.800 sager hos AES vedrørende
private erstatningsspørgsmål. Hvis der sammenlignes med
2017, er det et fald på 5 procent i oprettede sager.
Siden 2014 er der sket et fald i niveauet for antallet af opret-
Antallet af oprettede sager fordeler sig på ca. 33.000 første-
gangssager og ca. 13.000 genoptagelser. De 33.000 første-
gangssager fordeler sig jævnt mellem ulykkessager og er-
hvervssygdomssager.
tede private erstatningssager på 34 procent. Det kunne tyde
på, at niveauet for antallet af oprettede privateerstatnings-
sager har fundet sit nye leje efter takstomlægningen i 2017.
Afslutninger af private erstatningssager
Antal afsluttede arbejdsskadesager
Der blev afsluttet ca. 46.000 arbejdsskadesager i 2018, hvil-
ket er på niveau med antallet af oprettede sager i 2018. Det
er således lykkedes at holde fokus på sagsafvikligen i et år,
hvor udflytningen fra Østerbro til Hillerød og Vordingborg er
gennemført.
Når der sammenlignes med 2017, er der et fald på 23 pro-
cent. Dette er et udtryk for, at sagsbunkerne er nedbragt i
2017 blandt andet som følge af indsats ETAB.
I 2018 blev der afsluttet ca. 4.700 sager omhandlende pri-
vate erstatningsspørgsmål, hvilket er et fald på 23 procent
fra 2017.
Det skal ses i sammenhæng med, at antallet af private er-
statningssager er blevet nedbragt i 2017 samt faldet i tilgan-
gen af sager.
AES - Årsrapport 2018
8
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0010.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Sagsbehandlingstid - førstegangs arbejdsskadesager
Sagsbehandlingstid for private erstatningssager
30
25
Antal måneder
30
25
Antal måneder
20
15
10
5
20
15
10
5
0
0
2014
2015
Alle afgørelsestyper
2016
2017
Erhvervsevnetab
2018
2014
2015
Mén
2016
2017
2018
Erhvervsevnetab
Sagsbehandlingstid på førstegangs arbejdsskadesa-
ger
Sagsbehandlingstiden opgøres på tidspunktet, hvor sagen
afsluttes. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid vil derfor
stige i perioder, hvor der afsluttes mange førstegangssager,
som har ventet længe.
I 2018 var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle
førstegangssager på knap 8 måneder, hvilket er det lave-
ste niveau siden 2015. Der er tale om et fald på 15 procent i
forhold til 2017, hvor den gennemsnitlige sagsbehandlings-
tid var godt 9 måneder. 2017 var generelt påvirket af det
omfattende oprydningsarbejde, der blev foretaget dette år,
herunder ikke mindst i Indsats ETAB. De forbedrede resul-
tater i 2018 er i høj grad blevet muliggjort af dette opryd-
ningsarbejde.
Generelt er der stor forskel på sagsbehandlingstiden alt ef-
ter, hvilken type kendelse en sag afsluttes med. Således har
de afviste sager en relativ kort gennemsnitlig sagsbehand-
lingstid på mindre end 6 måneder, mens sager, hvor der
både tilkendes godtgørelse for varigt mén og erstatning for
tab af erhvervsevne, ofte er længere undervejs. For de sa-
ger, der blev afsluttet med tilkendelse af erhvervsevnetab,
var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på knap 25 må-
neder i 2018. Sager med erhvervsevnetab har den største
grad af kompleksitet som følge af behovet for en stabilise-
ring af tilskadekomnes erhvervsevne samt en høj grad af af-
hængighed af bidrag fra eksterne parter, som for eksempel
speciallæger, kommuner mv. i sagsbehandlingen. Sagsty-
pen udgør med 5 procent den mindste andel af den sam-
lede sagsmængde.
Sagsbehandlingstiden for sager med erhvervsevnetab viser
et fald på 22 procent i forhold til 2017, hvor sagsbehand-
lingstiden var knap 32 måneder. Faldet i sagsbehandlings-
tiden for sager med tab af erhvervsevne kan forklares med
den succesfulde indsats fra 2017, de succesfulde indsatser i
2018 samt den fokuserede sagsafvikling i 2018, hvor hoved-
parten af de ældste sager er blevet afviklet.
Sagsbehandlingstid for private erstatningssager
Der er i 2018 sket en stigning i sagsbehandlingstiden for pri-
vate erstatningssager med erhvervsevnetab fra 19 måneder
i 2017 til 21 måneder i 2018, hvilket skal ses i sammenhæn-
gen med oprydningen af de ældste sager. Der er i samme
periode sket et fald i sagsbehandlingstiden for private er-
statningssager med varigt mén, som er faldet fra 8 måneder
til 7 måneder.
AES - Årsrapport 2018
9
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0011.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Verserende arbejdsskadesager
Verserende sager om private erstatninger
50.000
40.000
Tabeloverskrift
Antal
5.000
4.000
Tabeloverskrift
Antal
Tabeloverskrift
3.000
2.000
1.000
0
30.000
20.000
10.000
0
2014
2015
2016
2017
2018
2014
2015
2016
2017
2018
Verserende arbejdsskadesager
2
Det samlede antal verserende arbejdsskadesager er i 2018
på niveau med 2017. Dermed er det i et år med fokus på ud-
flytning lykkedes at fastholde niveauet for verserende sager,
der blev opnået via den særlige indsats ETAB i 2017.
Verserende sager om private erstatninger
I løbet af 2018 er antallet af verserende sager om private er-
statninger reduceret med ca. 600 sager, svarende til 24 pro-
cent i forhold til 2017.
Siden 2014 er antallet af verserende sager faldet med 54
Siden 2014 er antallet af verserende sager faldet med 36
procent, hvilket dels skyldes den generelt faldende tilgang
af nye sager samt den nævnte indsats ETAB.
procent, hvilket primært skyldes faldet i antallet af oprette-
de private erstatningssager. Dette gælder særligt i perioden
efter takstomlægningen i 2017.
Antallet af verserende sager er uden sager fra Grønland, hvilket skyldes at der ikke er præcise tal for antallet af verserende grønlandske sager tilbage i tid. Der er ca. 350
verserende grønlandske sager pr. 31. december 2018, hvilket har været nogenlunde stabilt igennem flere år.
2
AES - Årsrapport 2018
10
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0012.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Overholdelse af 1-årsfrist arbejdsskadesager
Overholdelse af frister for private erstatningssager
100
80
Procent
100
80
Procent
60
40
20
60
40
20
0
0
2014
2015
1 års frist (mén)
2016
2017
2018
2014
2015
2016
2017
2018
2 års frist (erhvervsevnetab)
Overholdelse af 1-årsfrist for arbejdsskadesager
1-årsfristen bliver beregnet fra det tidspunkt en sag bliver
anmeldt, og overholdelsen af fristen angiver om den pågæl-
dende sag er blevet afsluttet senest 1 år efter.
3
I 2018 var 81 procent af de sager, der var blevet anmeldt i
2017 afsluttet inden for fristen, hvilket er en stigning i for-
hold til 2017. Forbedringen er sket i et år, hvor der tilmed er
indført partshøring som følge af det nye regelsæt vedrøren-
de GDPR. Overholdelsen af 1-årsfristen faldt mærkbart fra
2014 til 2015 på grund af Kammeradvokatens redegørelse
om kvaliteten i sagsbehandlingen i 2014, men er siden ste-
get og er i 2018 næsten tilbage på niveauet fra 2014.
Frister for private erstatningssager
1-årsfristen for private erstatningssager vedrørende mén
blev i 2018 overholdt i ca. 90 procent af alle sager, hvilket er
en forbedring på 5 procentpoint i forhold til 2017.
Overholdelsen af 2-årsfristen i sager med vurdering af er-
hvervsevnetab lå i 2018 på 76 procent, hvilket er en forbed-
ring på 3 procentpoint i forhold til 2017.
Det skal bemærkes, at AES tolker den lovbestemte 1-årsfrist som overholdt og opfyldt 100 procent, hvis 90 procent af sagerne ligger inden for fristen. Dette har været praksis
siden loven trådte i kraft tilbage i 2004. Det er kun nye sager, der er omfattet at 1-årsfristen. Erhvervssygdomme som oplyses ved forelæggelse for Erhvervssygdomsudvalget
er ikke omfattet af 1-årsfristen.
3
AES - Årsrapport 2018
11
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0013.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Anerkendelsesprocent - arbejdsskadesager
Tiltrædelsesprocent for arbejdsskadesager
100
80
Procent
100
80
60
Procent
60
40
20
0
40
20
2014
2015
Ulykker
2016
2017
2018
Erhvervssygdomme
0
2013
2014
2015
2016
2017
Anerkendelsesprocent for arbejdsskadesager
Der er stor forskel på anerkendelsesprocenten for arbejds-
skadesager vedrørende arbejdsulykker og erhvervssyg-
domme. Det skyldes, at der lovgivningsmæssigt skal anlæg-
ges forskellige kriterier på anerkendelsesspørgsmålet alt
efter, om der er tale om en arbejdsulykke eller en erhvervs-
sygdom.
Anerkendelsesprocenten for arbejdsskadesager vedrøren-
de arbejdsulykker er steget fra 59 procent i 2017 til 65 pro-
cent i 2018.
Anerkendelsesprocenten for arbejdsskadesager vedrøren-
de erhvervssygdomme er faldet fra 27 procent i 2017 til 24
procent i 2018.
ket omfang Ankestyrelsen finder, at AES’ afgørelser er kor-
rekte.
Tiltrædelsesprocenten opgøres per kalenderår, og sagerne
tæller med i det år, hvor AES afgør sagen. Grundet Anke-
styrelsens sagsbehandlingstid kan tiltrædelsesprocenten
for sager afsluttet i 2018 fortsat ikke opgøres. Tiltrædelses-
procenten er derfor opgjort for perioden 2013-2017. Tiltræ-
delsesprocenten for arbejdsskadesager er faldet fra 78 pro-
cent i 2016 til 75 procent i 2017, hvilket ses som et udtryk for
normale variationer. Det skal bemærkes, at ca. 1 pct. af sa-
ger afgjort i 2016 og ca. 9 pct. af sager afgjort i 2017 fortsat
ligger til behandling i Ankestyrelsen, hvorfor der kan ske æn-
dringer til dette billede.
Telefonbesvarelser
Tiltrædelsesprocent for arbejdsskadesager
4
Der blev foretaget ca. 100.000 opkald til AES i 2018. Det har
i 2018 været et servicemål, at alle indkomne telefonopkald
skal besvares indenfor 3 minutter. Den gennemsnitlige ven-
tetid for indkomne telefonopkald har i 2018 været på 4,6 mi-
nutter. Der er tale om en stigning i forhold til 2017, hvor den
gennemsnitlige ventetid lå på 3,3 minutter.
Det bemærkes, at tallene for 2017 og 2018 ikke er sammen-
lignelige. AES har i 2018 skiftet telefonsystem, hvorfor den
gennemsnitlige ventetid i 2018 alene er beregnet på bag-
grund af besvarede opkald.
Når der er truffet en afgørelse i en arbejdsskadesag, kan
sagens parter indgive en klage. Såfremt afgørelsen fast-
holdes, bliver sagen sendt til Ankestyrelsen. Af de afgørel-
ser, som er truffet i perioden januar-november 2018, er 17
procent blevet anket (ca. 12.000 anker). Det er på nuværen-
de tidspunkt ikke muligt at opgøre ankeprocenten for hele
2018, da ankefristen for de afgørelser, som blev truffet i de-
cember 2018, endnu ikke er udløbet.
Når en sag ankes, kan Ankestyrelsen enten tiltræde afgørel-
sen, hjemvise sagen til yderligere sagsbehandling eller æn-
dre afgørelsen. Andelen af tiltrædelser er et udtryk for, i hvil-
Opgørelsesmetoden er ændret siden Årsrapport 2017, således at sager, hvor Ankestyrelsen enten selv har genoptaget sagen eller har ændret deres egen afgørelse, ikke
længere indgår. Yderligere er metoden ændret, således at sagerne ikke længere opgøres på dato for oversendelse til Ankestyrelsen, men på dato for afgørelse i AES.
4
AES - Årsrapport 2018
12
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0014.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Ledelsens regnskabspåtegning
Bestyrelsen har dags dato behandlet og godkendt årsrap-
porten for regnskabsåret 1. januar – 31. december 2018 for
AES.
Årsrapporten aflægges i overensstemmelse med Lov om
den selvejende institution Arbejdsmarkedets Erhvervssik-
ring og Bekendtgørelse om regnskaber m.v. for Arbejdsmar-
kedets Erhvervssikring.
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet giver et retvisende
billede af AES’ aktiver, passiver og finansielle stilling pr. 31.
december 2018 samt af resultatet af ordningens aktiviteter
er fyldestgørende for regnskabsåret 2018.
Samtidig er det vores opfattelse, at de relevante forhold og
de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen,
er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og
andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig
praksis. Yderligere er det vores opfattelse, at der er etab-
leret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigts-
mæssig forvaltning af de forvaltede midler, og at ledelses-
beretningen indeholder en retvisende redegørelse for de for-
hold, beretningen omhandler.
København, den 27. marts 2019
Direktion:
Anne Kristine Axelsson
direktør
Bestyrelse:
Cristina Lage
formand
Jens Skovgaard Lauritsen
Anders Just Pedersen
Morten Skov Christiansen
Jens Nielsen
Mette Møller Nielsen
Preben Meier Pedersen
Ulla Sørensen
Anni Pilgaard
Jesper Schaumburg-Müller
Juliane M. Neiiendam
AES - Årsrapport 2018
13
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0015.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Intern revisions revisionspåtegning
Til bestyrelsen i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Vi har deltaget i revisionen af de væsentlige og risikofyldte
Påtegning på årsregnskabet
Vi har revideret årsregnskabet for AES for regnskabsåret 1.
januar - 31. december 2018. Årsregnskabet udarbejdes ef-
ter Lov om den selvejende institution Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring og Bekendtgørelse om regnskaber m.v. for Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikring.
Den udførte revision
Revisionen er udført efter internationale standarder om re-
vision, yderligere krav ifølge dansk revisorlovgivning, stan-
darderne for offentlig revision, Lov om den selvejende insti-
tution Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Bekendtgørelse
om revision af Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings årsregn-
skaber.
Det er tillige vores opfattelse, at årsregnskabet giver et ret-
Dette kræver, at vi planlægger og udfører revisionen for at
opnå høj grad af sikkerhed for, at årsregnskabet ikke inde-
holder væsentlig fejlinformation.
Revisionen er udført i henhold til den arbejdsdeling, der er
aftalt med ekstern revision, og har omfattet vurdering af
etablerede forretningsgange og interne kontroller, herunder
den af ledelsen tilrettelagte risikostyring, der er rettet mod
rapporteringsprocesser og væsentlige forretningsmæssige
risici. Revisionen har tillige omfattet vurdering af, at de dis-
positioner, der er omfattet af årsregnskabet, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrif-
ter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
Ud fra væsentlighed og risiko har vi stikprøvevis efterprøvet
grundlaget for beløb og øvrige oplysninger i årsregnskabet.
Revisionen har endvidere omfattet vurdering af, om ledel-
sens valg af regnskabspraksis er passende, om ledelsens
regnskabsmæssige skøn er rimelige samt den samlede
præsentation af årsregnskabet.
Udtalelse om ledelsesberetningen
Vi har i henhold til Lov om den selvejende institution Arbejds-
markedets Erhvervssikring og Bekendtgørelse om regnska-
ber m.v. for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring gennemlæst
ledelsesberetningen. Vi har ikke foretaget yderligere hand-
linger i tillæg til den udførte revision af årsregnskabet.
Det er på denne baggrund vores opfattelse, at oplysninger-
ne i ledelsesberetningen er i overensstemmelse med års-
regnskabet.
visende billede af ordningens aktiver, passiver og finansielle
stilling pr. 31. december 2018 samt af resultatet af ordnin-
gens aktiviteter for regnskabsåret 1. januar - 31. december
2018 i overensstemmelse med Lov om den selvejende insti-
tution Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Bekendtgørelse
om regnskaber m.v. for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Konklusion
Det er vores opfattelse, at de etablerede forretningsgange
og interne kontroller, herunder den af ledelsen tilrettelagte
risikostyring, der er rettet mod ordningens rapporterings-
processer og væsentlige forretningsmæssige risici, funge-
rer tilfredsstillende, og at de dispositioner, der er omfattet af
årsregnskabet, er i overensstemmelse med meddelte bevil-
linger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler
og sædvanlig praksis.
områder, og det er vores opfattelse, at det opnåede revisi-
onsbevis er tilstrækkeligt og egnet som grundlag for vores
konklusion.
København, den 27. marts 2019
Peter Jochimsen
revisionschef
AES - Årsrapport 2018
14
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0016.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Den uafhængige revisors revisionspåtegning
Til bestyrelsen i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Konklusion
Vi har revideret årsregnskabet for AES for regnskabsåret 1. ja-
nuar - 31. december 2018, der omfatter resultatopgørelse, balan-
ce, egenkapitalopgørelse, og noter, herunder anvendt regnskabs-
praksis. Årsregnskabet udarbejdes efter Lov om den selvejende
institution Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Bekendtgørelse
om regnskaber m.v. for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet giver et retvisende bil-
lede af AES’ aktiver, passiver og finansielle stilling pr. 31. decem-
ber 2018 samt af resultatet af AES’ aktiviteter for regnskabsåret
1. januar - 31. december 2018 i overensstemmelse med Lov om
den selvejende institution Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og
Bekendtgørelse om regnskaber m.v. for Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring.
Grundlag for konklusion
Vi har udført vores revision i overensstemmelse med internationa-
le standarder om revision og de yderligere krav der er gældende i
Danmark, samt standarderne for offentlig revision, idet revisionen
udføres på grundlag af bestemmelserne i Lov om den selvejende
institution Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Bekendtgørelse
om revision af Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings årsregnskaber.
Vores ansvar ifølge disse standarder og krav er nærmere beskre-
vet i revisionspåtegningens afsnit ”Revisors ansvar for revisionen
af årsregnskabet”. Vi er uafhængige af AES i overensstemmelse
med internationale etiske regler for revisorer (IESBA’s Etiske reg-
ler) og de yderligere krav, der er gældende i Danmark, ligesom vi
har opfyldt vores øvrige etiske forpligtelser i henhold til disse reg-
ler og krav. Det er vores opfattelse, at det opnåede revisionsbe-
vis er tilstrækkeligt og egnet som grundlag for vores konklusion.
Ledelsens ansvar for årsregnskabet
Ledelsen har ansvaret for udarbejdelsen af et årsregnskab, der
giver et retvisende billede i overensstemmelse med Lov om den
selvejende institution Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Be-
kendtgørelse om regnskaber m.v. for Arbejdsmarkedets Erhvervs-
sikring. Ledelsen har endvidere ansvaret for den interne kontrol,
som ledelsen anser for nødvendig for at udarbejde et årsregnskab
uden væsentlig fejlinformation, uanset om denne skyldes besvi-
gelser eller fejl.
Ved udarbejdelsen af årsregnskabet er ledelsen ansvarlig for at
vurdere AES’ evne til at fortsætte driften; at oplyse om forhold
vedrørende fortsat drift, hvor dette er relevant; samt at udarbej-
de årsregnskabet på grundlag af regnskabsprincippet om fortsat
drift, medmindre ledelsen enten har til hensigt at likvidere AES,
indstille driften eller ikke har andet realistisk alternativ end at gøre
dette.
Revisors ansvar for revisionen af årsregnskabet
Vores mål er at opnå høj grad af sikkerhed for, om årsregnskabet
som helhed er uden væsentlig fejlinformation, uanset om denne
skyldes besvigelser eller fejl, og at afgive en revisionspåtegning
med en konklusion. Høj grad af sikkerhed er et højt niveau af sik-
kerhed, men er ikke en garanti for, at en revision, der udføres i
overensstemmelse med internationale standarder om revision og
de yderligere krav, der er gældende i Danmark, samt standar-
derne for offentlig revision, altid vil afdække væsentlig fejlinfor-
mation, når sådan findes. Fejlinformationer kan opstå som følge
af besvigelser eller fejl og kan betragtes som væsentlige, hvis det
med rimelighed kan forventes, at de enkeltvis eller samlet har ind-
flydelse på de økonomiske beslutninger, som regnskabsbrugerne
træffer på grundlag af årsregnskabet.
Som led i en revision, der udføres i overensstemmelse med in-
ternationale standarder om revision og de yderligere krav, der er
gældende i Danmark, samt standarderne for offentlig revision,
foretager vi faglige vurderinger og opretholder professionel skep-
sis under revisionen. Herudover:
Identificerer og vurderer vi risikoen for væsentlig fejlinforma-
tion i årsregnskabet, uanset om denne skyldes besvigelser
eller fejl, udformer og udfører revisionshandlinger som reak-
tion på disse risici samt opnår revisionsbevis, der er tilstræk-
keligt og egnet til at danne grundlag for vores konklusion.
Risikoen for ikke at opdage væsentlig fejlinformation forår-
saget af besvigelser er højere end ved væsentlig fejlinfor-
mation forårsaget af fejl, idet besvigelser kan omfatte sam-
mensværgelser, dokumentfalsk, bevidste udeladelser, vild-
ledning eller tilsidesættelse af intern kontrol.
Opnår vi forståelse af den interne kontrol med relevans for
revisionen for at kunne udforme revisionshandlinger, der er
passende efter omstændighederne, men ikke for at kunne
udtrykke en konklusion om effektiviteten af AES’ interne kon-
trol.
Tager vi stilling til, om den regnskabspraksis, som er anvendt
af ledelsen, er passende, samt om de regnskabsmæssige
skøn og tilknyttede oplysninger, som ledelsen har udarbej-
det, er rimelige.
AES - Årsrapport 2018
15
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0017.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Konkluderer vi, om ledelsens udarbejdelse af årsregnskabet
på grundlag af regnskabsprincippet om fortsat drift er pas-
sende, samt om der på grundlag af det opnåede revisions-
bevis er væsentlig usikkerhed forbundet med begivenheder
eller forhold, der kan skabe betydelig tvivl om AES evne til at
fortsætte driften. Hvis vi konkluderer, at der er en væsentlig
usikkerhed, skal vi i vores revisionspåtegning gøre opmærk-
som på oplysninger herom i årsregnskabet eller, hvis sådan-
ne oplysninger ikke er tilstrækkelige, modificere vores kon-
klusion. Vores konklusioner er baseret på det revisionsbevis,
der er opnået frem til datoen for vores revisionspåtegning.
Fremtidige begivenheder eller forhold kan dog medføre, at
ordningen ikke længere kan fortsætte driften.
gørelse om regnskaber m.v. for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
for AES’ regler.
Baseret på det udførte arbejde er det vores opfattelse, at ledel-
sesberetningen er i overensstemmelse med årsregnskabet og er
udarbejdet i overensstemmelse med kravene i Lov om den selv-
ejende institution Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Bekendt-
gørelse om regnskaber m.v. for Arbejdsmarkedets Erhvervssik-
ring. Vi har ikke fundet væsentlig fejlinformation i ledelsesberet-
ningen.
Erklæring i henhold til anden lovgivning og øvrig regulering
Udtalelse om juridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision
Ledelsen er ansvarlig for, at de dispositioner, der er omfattet af
regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte be-
villinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og
sædvanlig praksis; og at der er taget skyldige økonomiske hensyn
ved forvaltningen af de midler og driften af de virksomheder, der
er omfattet af regnskabet.
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er det i overens-
stemmelse med standarderne for offentlig revision vores ansvar
at udvælge relevante emner til såvel juridisk-kritisk revision som
forvaltningsrevision. Ved juridisk-kritisk revision efterprøver vi
med høj grad af sikkerhed for de udvalgte emner, om de dispositi-
oner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstem-
melse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt
med indgåede aftaler og sædvanlig praksis. Ved forvaltningsre-
vision vurderer vi med høj grad af sikkerhed, om de undersøgte
systemer, processer eller dispositioner understøtter skyldige øko-
nomiske hensyn ved forvaltningen af de midler og driften af de
virksomheder, der er omfattet af regnskabet.
Hvis vi på grundlag af det udførte arbejde konkluderer, at der er
anledning til væsentlige kritiske bemærkninger, skal vi rapporte-
re herom.
Vi har ingen væsentlige kritiske bemærkninger at rapportere i den
forbindelse.
Tager vi stilling til den samlede præsentation, struktur og
indhold af årsregnskabet, herunder noteoplysningerne,
samt om årsregnskabet afspejler de underliggende transak-
tioner og begivenheder på en sådan måde, at der gives et
retvisende billede heraf.
Vi kommunikerer med den øverste ledelse om blandt andet det
planlagte omfang og den tidsmæssige placering af revisionen
samt betydelige revisionsmæssige observationer, herunder even-
tuelle betydelige mangler i intern kontrol, som vi identificerer un-
der revisionen.
Udtalelse om ledelsesberetningen
Ledelsen er ansvarlig for ledelsesberetningen.
Vores konklusion om årsregnskabet omfatter ikke ledelsesberet-
ningen, og vi udtrykker ingen form for konklusion med sikkerhed
om ledelsesberetningen.
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er det vores ansvar
at læse ledelsesberetningen og i den forbindelse overveje, om le-
delsesberetningen er væsentligt inkonsistent med årsregnskabet
eller vores viden opnået ved revisionen eller på anden måde sy-
nes at indeholde væsentlig fejlinformation.
Vores ansvar er derudover at overveje, om ledelsesberetningen
indeholder krævede oplysninger i henhold til Lov om den selv-
ejende institution Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Bekendt-
København, den 27. marts 2019
Deloitte
Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Cvr.nr. 33963556
Kasper Bruhn Udam
statsautoriseret revisor
mne2942
Lars Kronow
statsautoriseret revisor
mne19708
AES - Årsrapport 2018
16
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0018.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Resultatopgørelse
Mio. kr.
Note
Ydelsesvirksomhed
Ydelser
§ 17.23.11. Erstatning mv. til statens tjenestemænd og arbejdere m.fl.
§ 17.23.12. Forskellige erstatninger mv.
§ 17.23.13. Skadelidte værnepligtige m. fl.
§ 17.23.14. Refusion af erstatninger
§ 17.23.15. Administrative bøder ved manglende forsikring m.v.
§ 17.23.22. Tilskadekomne grønlandske søfolk, fiskere, fangere og fåreavlere
§ 17.23.31. Besættelsestidens ofre
§ 17.23.32. Hædersgaver
2
2
Ydelser i alt
Finansiering (netto) i alt
Resultat af ydelsesvirksomhed
Administrationsvirksomhed
Ydelser - Alpha
Udgifter til erstatninger mv.
Aconto opkrævning hos forsikringsselskaber
Efterregulering af aconto opkrævning
Ydelser - Alpha
Indtægter
3
5
Takstbaserede indtægter
Indtægtsførte forudbetalte bevillinger mv.
Alpha administrationsindtægter
Indtægter i alt
Driftsomkostninger
3
6
Takstbaserede omkostninger
Øvrige omkostninger
Alpha administrationsomkostninger
Driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Finansielle poster i alt
Resultat af administrationsvirksomhed
0
-1
-1
-8
1
-2
-1
65
-317
-60
-5
-382
-7
-348
-60
0
-408
66
309
62
5
375
414
60
0
474
-57
61
-4
0
0
0
0
0
-18
-43
-6
33
1
-2
-117
-27
-178
178
0
-23
-44
-10
24
1
-3
-134
-20
-210
210
0
2018
2017
7
Årets resultat
-8
65
AES - Årsrapport 2018
17
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0019.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Balance pr. 31. december
Mio. kr.
Note
AKTIVER
2018
2017
Omsætningsaktiver
Tilgodehavender
Tilgodehavender hos staten
Tilgodehavende hos forsikringsselskaber vedr. Alpha
Øvrige tilgodehavender
8
Tilgodehavende momsrefusion
Forudbetaling vedrørende projekter til ATP
Tilgodehavender i alt
Likvide beholdninger
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
PASSIVER
Egenkapital
Hensatte forpligtelser
9
Andre hensatte forpligtelser
Hensatte forpligtelser i alt
Gældsforpligtelser
Kortfristede gældsforpligtelser
Leverandører af varer og tjenesteydelser
10
11
Forudindbetalinger vedrørende ikke afsluttede sager mv.
Anden gæld
Kortfristede gældsforpligtelser i alt
Gældsforpligtelser i alt
Passiver i alt
1
2
3
4
12
13
14
Anvendt regnskabspraksis
Ydelsesvirksomhed
Resultat af takstfinansierede gebyrordninger (administrationsvirksomhed)
Omkostninger til revision og bestyrelse
Eventualforpligtelser og andre økonomiske forpligtelser
Nærtstående parter
Begivenheder efter regnskabsårets afslutning
0
111
37
148
148
217
9
109
30
148
148
259
22
22
57
57
47
54
7
21
4
0
25
57
160
217
217
4
0
4
0
0
8
251
259
259
AES - Årsrapport 2018
18
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0020.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Egenkapitalopgørelse pr. 31. december
2018
Egenkapital 1. januar
Årets resultat
Egenkapital 31. december
Bevillingsfinan-
Takstfinansieret
sieret virksom-
virksomhed
hed
54
-8
47
0
0
0
I alt
54
-8
47
2017
Egenkapital 1. januar
Årets resultat
Egenkapital 31. december
Takstfinansieret
virksomhed
-11
65
54
Bevillings-
finansieret
virksomhed
0
0
0
I alt
-11
65
54
2016
Egenkapital 1. juli
Årets resultat
Egenkapital 31. december
Takstfinansieret
virksomhed
1
-12
-11
Bevillings-
finansieret
virksomhed
0
0
0
I alt
1
-12
-11
AES - Årsrapport 2018
19
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0021.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Noter
Note 1 Anvendt regnskabspraksis
Årsrapporten er aflagt i overensstemmelse med indreg-
nings- og målingskriterier i Bekendtgørelse om regnskaber
m.v. for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, som tager ud-
gangspunkt i reglerne for årsregnskabslovens store klasse
C-virksomheder samt de tillægsregler til årsrapporten, der
fremgår af bekendtgørelsen.
Alle tal præsenteres i hele mio. kr. De anførte totaler er ud-
regnet på baggrund af faktiske tal. Som følge af afrunding til
hele mio. kr. kan der være mindre forskelle mellem summen
af de enkelte tal og de anførte totaler.
Den anvendte regnskabspraksis er uændret i forhold til 2017.
Der redegøres i det følgende for regnskabspraksis anvendt
Generelt om indregning og måling
Aktiver indregnes i balancen, når det er sandsynligt, at frem-
tidige økonomiske fordele vil tilflyde AES og aktivets værdi
kan måles pålideligt.
for væsentlige regnskabsposter.
Ved indregning og måling tages hensyn til forudsigelige tab
og risici, der fremkommer, inden regnskabet aflægges, og
som be- eller afkræfter forhold, der eksisterede på balan-
cedagen.
Ved første indregning måles aktiver og forpligtelser til kost-
pris. Efterfølgende måles aktiver og forpligtelser som be-
skrevet for hver enkelt regnskabspost nedenfor.
Forpligtelser indregnes i balancen, når det er sandsynligt,
at fremtidige økonomiske fordele vil fragå AES og forpligtel-
sens værdi kan måles pålideligt.
AES - Årsrapport 2018
20
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0022.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Noter
Resultatopgørelse
Resultatopgørelsen opdeles i et resultat for AES’ ydelses-
virksomhed, hvor ydelserne finansieres af staten m.v., og et
resultat for AES’ administrationsvirksomhed, der er takst-
og bevillingsfinansieret.
Ydelsesvirksomhed:
AES administrerer en række lovbundne ordninger for Be-
skæftigelsesministeriet. Fælles for de administrerede lov-
bundne ordninger er, at alle ordninger er bundet op på konti
på finansloven. AES konterer løbende alle ind- og udbetalin-
ger vedrørende ordningerne direkte på de respektive finans-
lovskonti. Erstatningsudbetalinger og indbetalinger indgår
derfor på statsregnskabet, og i AES vil resultat af ydelses-
virksomhed være nul.
Arbejdstilsynet afrapporterer i deres årsrapport for 2018 ak-
tivitet og regnskab for de lovbundne konti, der administre-
res i AES.
Finansiering
Finansiering omfatter Beskæftigelsesministeriets udgifter til
de lovbundne ydelser.
Administrationsvirksomhed:
Alpha ydelser
Vedrører udbetalinger af erstatninger mv. overtaget fra boet
efter Alpha Insurance A/S samt tilsvarende indtægter til
dækning heraf, således at AES ikke har udgifter forbundet
med Alpha.
Indtægter
Takstbaserede indtægter
Indtægterne omfatter indtægter for afsluttede arbejdsska-
desager i Danmark og i Grønland og afsluttede sager ved-
rørende afgivelse af vejledende udtalelser i private erstat-
ningssager i Danmark.
Årsregnskabslovens § 49, stk. 1 og § 83 b, finder ikke anven-
Administrationen vedrører behandling af sager efter erstat-
ningsordninger på finansloven, herunder erstatning til be-
sættelsestidens ofre, udbetaling af hædersgaver, sager om
skader sket under aktivering og sager om tilskadekomne
uddannelsessøgende og praktikanter.
I ydelsesvirksomheden indgår poster på de ydelser, som
AES har myndighedsansvaret for at administrere, hvor der
opføres de beløb, der i regnskabsåret er afholdt samt refu-
sioner og indbetalinger til ordningerne.
Udbetalinger og refusioner i forbindelse hermed indregnes
i resultatopgørelsen ud fra praksis beskrevet i bevillingslo-
vene. Den anvendte regnskabspraksis følger dermed sta-
tens regnskabsregler og hidtidige praksis for lovbundne be-
villinger.
delse vedrørende takstbaserede indtægter, jf. § 59 og § 81 i
Arbejdsskadesikringsloven.
AES indregner takstbaserede indtægter i resultatopgørel-
sen, jf. § 59 og § 81 i arbejdsskadesikringsloven, når sa-
gerne afsluttes.
Indtægter for afsluttede sager optages fra balancen (forud-
betalinger vedrørende ikke afsluttede sager) til regnskabet
hver måned på baggrund af de registrerede afsluttede sa-
ger. Saldoen reguleres ultimo hvert år i forhold til antallet af
uafsluttede sager opgjort med anvendelse af årets sagstak-
ster. Eventuelt overskud eller underskud reguleres via tak-
sterne.
AES - Årsrapport 2018
21
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0023.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Noter
Der foretages en slutopgørelse for hele året ved årsafslut-
ningen, og der foretages en regulering af beholdningen
af uafsluttede sager.
Beholdningen af ikke afsluttede sager fra tidligere år
bliver pristalsreguleret til årets takstniveau.
Indtægtsførte forudbetalte bevillinger mv.
Består af indtægtsførte forudbetalte bevillinger til admini-
stration af statslige opgaver, tilskud til driften af administra-
tionen af center for arbejdsskader i Grønland, forbrug af ud-
flytningspulje, drift af fælles IT-systemer med Arbejdstilsy-
net samt veteraninitiativer, jf. satspuljeaftalen 2018.
Alpha administrationsindtægter
Vedrører indtægter til dækning af omkostninger til admini-
stration af opgaver overtaget fra boet efter Alpha Insurance
A/S. Alle omkostningerne opkræves hos forsikringsselska-
berne.
Driftsomkostninger
Takstbaserede omkostninger
Takstbaserede omkostninger indeholder omkostninger ved-
rørende sagsbehandlingen, herunder køb af administrative
ydelser fra ATP samt øvrige omkostninger. Administrative
ydelser fra ATP omfatter omkostninger til personale, it, hus-
leje mv.
Omkostninger ved administrationen af ovenstående sager
udgiftsføres i takt med at de afholdes.
Øvrige omkostninger
Øvrige omkostninger som kan henføres til de opgaver, pro-
jekter m.v., der er givet bevillinger til, samt indtægter fra øv-
rige områder.
Alpha administrationsomkostninger
Vedrører omkostninger vedrørende administration af opga-
ver overtaget fra boet efter Alpha Insurance A/S.
Samhandel og andre interne transaktioner mellem nærtstå-
ende parter sker på omkostningsdækket basis.
Balance
Tilgodehavender
Tilgodehavender måles i balancen til amortiseret kostpris
eller en lavere nettorealisationsværdi, hvilket her svarer til
pålydende værdi med fradrag af nedskrivning til imødegå-
else af tab. Nedskrivninger til tab opgøres på grundlag af en
individuel vurdering af de enkelte tilgodehavender.
Forudbetaling til ATP vedrørende projekter
AES foretager forudbetaling af aktiverede udgifter vedrø-
rende ANS til ATP, da ATP afholder udgiften til udviklings-
projektet.
Transaktioner med nærtstående parter
Transaktioner med nærtstående parter omfatter for AES’
vedkommende Arbejdsmarkedets Tillægspension og AES
Udbetaling.
Skatter
Skat afsættes ikke i regnskabet, da AES ikke er skattepligtig.
Finansielle omkostninger omfatter renter af lån og bank-
gæld. Renter indregnes med de beløb, der vedrører regn-
skabsåret.
Finansielle poster
Finansielle indtægter omfatter renter af indestående i ban-
ker.
AES - Årsrapport 2018
22
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0024.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Noter
Hensatte forpligtelser
Hensatte forpligtelser indregnes, når AES som følge af en
begivenhed indtruffet senest på balancedagen har en rets-
lig eller faktisk forpligtelse, og det er sandsynligt, at der må
afgives økonomiske fordele for at indfri forpligtelsen.
Forudindbetalinger vedrørende ikke afsluttede sager
AES indregner takstbaserede indtægter i resultatopgørel-
sen, jf. § 59 og § 81 i arbejdsskadesikringsloven, når sa-
gerne afsluttes.
Der foretages en slutopgørelse for hele året ved årsafslut-
Udflytning og reetablering
Som konsekvens af beslutningen om, at Arbejdsskadesty-
relsen overgår til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, herun-
der selve udflytningsplanen, er der opgjort forventede om-
kostninger hertil. Idet der fra staten er modtaget bevilling til
dækning af disse omkostninger, er der indregnet en forud-
betalt bevilling. Den forudbetalte bevilling reduceres i takt
med, at omkostninger afholdes.
Reserveret bevilling
Resten af den tidligere reserverede bevilling blev anvendt i
2017. Bevillingen var reserveret til opgaver vedrørende for-
analyse og forberedelse af nyt sagsbehandlingssystem, le-
vetidsforlængelse af nuværende sagsbehandlingssystem
samt tiltag som følge af Kammeradvokatens undersøgelse.
Finansielle gældsforpligtelser
Gældsforpligtelser måles til amortiseret kostpris, der i al
væsentlighed svarer til nominel værdi.
ningen og der foretages en regulering af beholdningen af
uafsluttede sager.
Beholdningen af ikke afsluttede sager fra tidligere år bliver
pristalsreguleret til årets takstniveau.
Fra og med 2017 (gældende for takster 2018) er for meget
eller for lidt indbetalt i et kalenderår indarbejdet i taksterne
jævnt over de kommende fire budgetår. Indtil dette blev for
meget eller for lidt indbetalt i et kalenderår indarbejdet i tak-
sterne to år senere.
Posten forudindbetalinger vedrørende ikke afsluttede sager
afspejler forskellen mellem de aconto-opkrævede anmeldte
sager og ikke afsluttede sager inklusive prisregulering.
AES - Årsrapport 2018
23
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0025.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Noter
Mio. kr.
Note 2 Ydelsesvirksomhed
17.23.11. Erstatning m.v. til statens tjenestemænd og arbejdere m.fl.
Udgift (netto)
Indtægt
17.23.11.10. Erstatning mv. til statens tjenestemænd og arbejdere m.fl.
Udgift (netto i 2016 og 2017)
Indtægt
Aktivitet (antal modtagere af løbende erstatning)
Enhedspris, t.kr.
17.23.11.30. Erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre statsansatte
Udgift
Indtægt
17.23.12. Forskellige erstatninger m.v.
Udgift
17.23.12.10. Erstatning til LSD-behandlede
Udgift
17.23.12.20. Erstatning til personer, tilskadekomne under forsøg på redning af menneskeliv
Udgift
Aktivitet (antal modtagere af løbende erstatning)
Enhedspris, t.kr.
17.23.12.30. Refusion af dyrtidstillæg til ydelser i henhold til ulykkesforsikringsloven
Udgift
17.23.12.50. Erstatninger til personer, tilskadekomne i privat husholdning
Udgift
Aktivitet (antal modtagere af løbende erstatning)
Enhedspris, t.kr.
17.23.12.60. Erstatning til skadelidte, for hvilke arbejdsgiveren ikke har tegnet forsikring
Udgift
Aktivitet (antal modtagere af løbende erstatning)
Enhedspris, t.kr.
17.23.12.70. Erstatninger mv.
Udgift
Aktivitet (antal modtagere af løbende erstatning)
Enhedspris, t.kr.
17.23.13. Skadelidte værnepligtige m.fl.
Udgift (netto i 2016 og 2017)
Indtægt
Aktivitet (antal modtagere af løbende erstatning)
Enhedspris, t.kr.
17.23.14. Refusion af erstatninger
Indtægt
17.23.14.10 Refusion af erstatninger til pers., tilskadekomne som medhjælp i privat husholdning
Indtægt
17.23.14.20. Refusion af erstatning til skadelidte, for hvilke arbejdsgiveren ikke har tegnet forsikring
Indtægt
2016
6 mdr.
2017
12 mdr.
2018
12 mdr.
-31
167
-204
180
-336
318
39
0
150
-260
-23
0
138
170
-146
130
132
122
-70
167
-180
180
-190
188
-16
-44
-43
0
0
0
-1
7
105
-1
5
251
-8
7
1.140
0
0
0
-4
40
103
-9
40
214
-6
38
153
-6
92
63
-25
96
256
-20
97
207
-5
38
137
-9
37
242
-8
37
223
-3
0
42
74
-10
0
37
264
-8,4
2,6
36
159
0
24
33
0
7
9
0
16
25
AES - Årsrapport 2018
24
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0026.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Noter
Mio. kr.
Note 2 Ydelsesvirksomhed
2016
6 mdr.
2017
12 mdr.
2018
12 mdr.
17.23.15. Administrative bøder ved manglende tegning af arbejdsskadeforsikring m.v.
Indtægt
Aktivitet (antal administrative bøder)
Enhedspris, t.kr.
17.23.22.Tilskadekomne grønlandske søfolk, fiskere, fangere og fåreavlere
Udgift
Indtægt
17.23.22.10. Gruppeforsikringspræmie
Indtægt
Aktivitet (antal forsikringer)
Enhedspris, t.kr.
17.23.22.20. Erstatninger mv. til tilskadekomne
Udgift
Aktivitet (antal modtagere af løbende erstatning)
Enhedspris, t.kr.
17.23.22.30. Nedsættelse af visse arbejdsskadeforsikringspræmier
Udgift
17.23.31. Besættelsestidens ofre
Udgift
Aktivitet (antal modtagere af løbende erstatning)
Enhedspris, t.kr.
17.23.32. Hædersgaver
Udgift
Aktivitet (antal modtagere af hædersgaver)
Enhedspris, t.kr.
0
74
5
1
106
5
1
176
5
-4
0
-3
0
-2
1
0
148
3
0
131
3
1
218
3
-4
41
98
-3
39
74
-2
30
73
0
0
0
-76
1.082
70
-134
906
148
-117
769
152
-11
1.376
8
-20
1.167
17
-27
973
28
I alt
Udgift
Indtægt
26
-142
168
-210
-414
205
-178
-533
355
AES har i 2018 udbetalt 533 mio. kr. og opkrævet 353 mio. kr. vedrørende de lovbundne ordninger.
I ovenstående oversigt er beløbene for nogle finanslovskonti præsenteret netto i 2016 og 2017.
Regnskabstal for 2016 vedrører 2. halvår 2016, hvorfor de ikke kan afstemmes med statsregnskabet for hele 2016.
AES opkræver størstedelen af refusion vedrørende udlagte erstatninger mv. ultimo året og foretager ikke periodisering af indtægter og udgifter,
hvorfor der i 2. halvår 2016 var et overskud.
AES - Årsrapport 2018
25
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0027.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Noter
Note 2 Ydelsesvirksomhed - fortsat
AES har ikke ejerskab til aktiver og forpligtelser vedrørende de lovbundne ordninger, hvorfor disse ikke indgår i balancen for AES.
AES udbetaler på vegne af statsinstitutioner erstatningsudgifter til personer, der er berettiget til erstatning efter lov om arbejdsskadeforsikring.
For sager med skadesdato efter 1. januar 1997 opkræves de forskudsvis udlagte beløb fra hvert ministerium og udligner de udlagte erstatninger mv.
Opkrævningen foretages ultimo året og fremgår af noten under ‘Tilgodehavender ministerier’.
Aktiver og forpligtelser vedrørende de lovbundne ordninger kan specificeres således:
Mio. kr.
Tilgodehavender borgere
Tilgodehavender forsikringsselskaber
Tilgodehavender ministerier
Andre tilgodehavender
Likvide beholdninger
Aktiver i alt
2018
2
2
324
0
0
328
2017
0
0
296
5
0
302
Finansiering fra staten
Gældsforpligtelser
Passiver i alt
301
27
328
298
4
302
Note 3 Resultat af takstfinansierede gebyrordninger
(administrationsvirksomhed)
Mio. kr.
Arbejdsskadesager
Private erstatningssager
Arbejdsskadesager i Grønland
Resultat af takstfinansierede gebyrordninger i alt
2018
12 mdr.
2017
12 mdr.
2016 Akkumuleret
6 mdr.
3
-9
-1
-8
62
3
0
65
-12
-1
1
-12
54
-7
0
47
AES - Årsrapport 2018
26
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0028.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Noter
Mio. kr.
2018
2017
Note 4 Omkostninger til revision og bestyrelse
Samlet honorar til ekstern revisor kan specificeres således:
Konsulentbistand
Lovpligtig revision
I alt
AES har ingen ansatte
Vederlag til direktion
Der er ikke udbetalt løn til direktionen i 2018 fra AES.
I stedet betaler AES årligt en del af lønomkostningerne til koncerndirektionen i ATP.
Vederlag til bestyrelse
Samlet vederlag til AES´ bestyrelse
Note 5 Indtægtsførte forudbetalte bevillinger mv.
Indtægtsført fra modtagen bevilling vedrørende udflytningspulje
Indtægtsført fra modtagen bevilling vedrørende veteraninitiativer, satspuljeaftale 2018
Indtægtsført fra modtagen bevilling vedrørende tidligere reserveret bevilling
Indtægtsført fra modtagen bevilling vedrørende myndighedsopgaver og Grønland
Øvrige indtægter
Indtægtsførte forudbetalte bevillinger i alt
42
3
0
8
8
62
33
0
19
8
0
60
-0,1
-0,1
0,0
-0,1
-0,1
-0,6
-0,4
-1,0
Note 6 Øvrige omkostninger
Omkostninger forudbetalte bevillinger mv.
Omkostninger vedrørende udflytningspulje
Omkostninger vedrørende veteraninitiativer, satspuljeaftale 2018
Omkostninger vedrørende tidligere reserveret bevilling
Omkostninger vedrørende myndighedsopgaver og Grønland
Øvrige omkostninger
Øvrige omkostninger i alt
-42
-3
0
-8
-6
-60
-33
0
-19
-8
0
-60
Note 7 Resultatdisponering
Resultat
overført til næste år vedrørende bevillingsfinansieret virksomhed
Resultat
overført til næste år vedrørende takstfinansieret virksomhed
I alt
0
-8
-8
0
65
65
AES - Årsrapport 2018
27
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0029.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Noter
Mio. kr.
2018
2017
Note 8 Tilgodehavende momsrefusion
Særskilt momsregnskab
Tilgodehavende momsrefusion primo
Regulering af moms året før
Refunderet fra Beskæftigelsesministeriet
Indeholdt købsmoms på administrationsomkostninger vedrørende året
Tilgodehavende momsrefusion ultimo
Note 9 Andre hensatte forpligtelser
Udflytningspulje mv.
Saldo primo
Hensat i året
Anvendt i året
Tilbageførte ikke anvendte
I alt
Veteraninitiativer, satspuljeaftale 2018
Saldo primo
Hensat i året
Anvendt i året
Tilbageførte ikke anvendte
I alt
Forpligtelse vedrørende tidligere reserveret bevilling
Saldo primo
Anvendt i året
Tilbageførte ikke anvendte
I alt
0
0
0
0
19
-19
0
0
0
11
-3
0
8
0
0
0
0
0
57
0
-42
0
14
90
0
-33
0
57
0,3
-0,1
-0,4
0,2
0,0
0,1
0,1
-0,2
0,3
0,3
Andre hensatte forpligtelser i alt
Note 10 Forudindbetalinger vedrørende ikke afsluttede sager mv.
Saldo primo
Afsluttede sager
Årets tilgang
Forudindbetalinger vedrørende ikke afsluttede sager mv. i alt
22
57
109
-309
311
111
223
-414
301
109
Note 11 Anden gæld
Mellemregning med lovbundne ordninger
Mellemregning med ATP
Anden gæld i alt
1
36
37
0
30
30
AES - Årsrapport 2018
28
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0030.png
Ledelsens beretning
Administration
Påtegninger
Regnskab
Noter
Mio. kr.
Note 12 Eventualforpligtelser og andre økonomiske forpligtelser
AES har indgået en administrationsaftale med ATP om levering af teknisk og administrativ bistand indeholdende et opsigelsesvarsel på 3 år svarende til
970 mio. kr. pr. 31. december 2018.
Der er indgået aftale med Beskæftigelsesministeriet om leje af aktiver, der er knyttet til administrationen af opgaver i AES. Restværdien
af aktiverne er 3 mio. kr. pr. 31. december 2018.
Note 13 Nærtstående parter
Som nærtstående parter anses ordningens direktion og bestyrelse og disses nærtstående. Herudover anses ATP og AES Udbetaling
som nærtstående parter.
mio. kr.
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP)
AES Udbetaling
Adm. omk.
369
0
Tilgodehavende
25
0
Gæld
36
0
ATP udfører administration for AES på omkostningsdækket basis.
Tilgodehavendet på 25 mio. kr. vedrører en forudbetaling af aktiverede udgifter til det nye sagsbehandlingssystem ANS, som AES har foretaget i 2018 til
ATP.
Note 14 Begivenheder efter regnskabsårets afslutning
Der er ikke indtruffet begivenheder frem til offentliggørelsen af årsrapporten for 2018, der har indflydelse på den økonomiske stilling.
AES - Årsrapport 2018
29
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142519_0031.png
Arbejdsmarkedets
Erhvervsikring
AES
Kongens Vænge 8
3400 Hillerød
Telefon 70 20 60 00
www.aes.dk
CVR.nr. 37624780