Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 123
Offentligt
2142518_0001.png
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
- teknisk gennemgang af sagsbehandling i AES
Beskæftigelsesudvalget d. 17. december 2019
0
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0002.png
Disposition
Kundeforløbet
Baggrund og status
Betydning af lovændringer 1. januar 2020
Strategi og handlingsplan 2020 i AES
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0003.png
Kundeforløbet
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0004.png
Den tilskadekomnes oplevelse af arbejdsskadesystemet
Mere end
sagsbehandlingstid
Andre faktorer er også afgørende for
den tilskadekomne:
Ikke kun ét forløb
Eksterne
faktorer
spiller ind på fristerne
Kommunikation
Kommunikation er afgørende for
brugeroplevelsen.
Sundheds-
væsenet
Forsikrings-
selskab
Kommune
Tillid til
kvaliteten
i
afgørelserne
Oplysning af sagen
Ankestyrelsen
AES
AES har fokus på at
forbedre den skriftlige
kommunikation med de
tilskadekomne.
Retssikkerhed
Partshøring
Sagsbehandlingen i
AES er ét af
flere
forløb,
den
tilskadekomne
oplever.
Afklaringer
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0005.png
Et typisk sagsforløb i AES
- for en sag om erhvervsevnetab
John
bliver opereret for sin
rygskade – og et langt
genoptræningsforløb
begynder.
John
modtager
afgørelse
i e-Boks.
John
kan ikke
længere arbejde
fuldt ud. Han er i
afklaringsforløb hos
kommunen.
John
modtager
afgørelse
i e-Boks.
Mulige videre
forløb
John
klager
over AES’
afgørelse
John
beder
AES om at
genoptage
sagen
Undervejs i forløbet modtager John en række breve
fra AES i e-Boks.
Det er blandt andet spørgeskemaer, information om
partshøring, henvisning til speciallæge m.m.
Johns
arbejdsgiver
anmelder skaden via
AES’
anmeldeplatform.
Forsikringsselskabet
behandler skaden, og
oversender den til
AES.
AES
henter
oplysninger
om, hvad der
er sket.
AES
vurderer,
at Johns ulykke
er en
arbejdsskade.
AES
afventer, at
Johns tilstand
bliver ”stabil” efter
operationen.
AES
afgør
Johns mén
efter skaden.
AES
henter
oplysninger
om Johns
jobsituation.
AES
afgør, at
John har ret til
erstatning for
tab af
erhvervsevne.
Behandling i
Ankestyrelsen
AES
behandler
genoptagelse
John
løfter en kasse
på sit arbejde,
og får ondt i ryggen.
6 mdr.
0 mdr.
3 mdr.
13 mdr.
21 mdr.
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0006.png
Eksterne afhængigheder i AES’ sagsbehandling
AES begynder
sagsbehandling
Ulykke
sker
AES afgør om skaden skal
anerkendes
eller
afvises
(efter 1. januar 2020)
AES afgør
mén
AES afgør erstatning
for tab af
erhvervsevne
AES oversender
klage til
Ankestyrelsen
Anke
Hvis afgørelsen ankes,
bliver sagsbehandlingen i
AES påvirket.
Anke
Hvis afgørelsen ankes,
bliver sagsbehandlingen i
AES påvirket.
Samlet
kundeforløb
AES
AES
AES
AES
AES
AES
AES
AES
AES
Sagsbehandling
hos
forsikringsselskab
Journaler
fra læge
Partshøring
Skaden stabiliserer sig
+ speciallægeerklæring
Partshøring
Oplysninger om
jobsituation
fra arbejdsgiver,
tilskadekomne
og kommune
Afgørelsen
ankes
Partshøring
Ankestyrelsen
behandler sagen
Besvarelse af
spørgeskemaer
Forløb hos
sundhedsvæsenet
5
Forløb hos kommune
= Sagsbehandling i AES
= AES afventer afklaring hos eksterne parter
= Processer uden for AES’ sagsbehandling
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0007.png
Hvad består den samlede sagsbehandlingstid i AES af?
Ekstern ventetid
Indhentning af oplysninger fra
parterne, sundhedsmyndigheder og
kommuner.
Intern sagsbehandling
1/3
af
sagsbehandlingstiden
Den interne sagsbehandling i AES
udgør en mindre del af den samlede
sagsbehandlingstid.
2/3
af
sagsbehandlingstiden
Afklaringer
En del af den eksterne ventetid
udgøres af sundhedsmæssige og
kommunale afklaringer.
6
Udgår
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0008.png
Gennemsnitligt sagsforløb for nye sager
Anmeldelse hos AES
Ca. 2/3 dele af
sagerne
afvises
Ca. 1/3 del anerkendes
uden erstatning
eller
anerkendes
med mén
I en meget lille andel
af de anerkendte sager
tilkendes også
erstatning for
erhvervsevnetab
(ca. 3-5 % af alle sager)
20-22 mdr.
0 mdr.
Ca. 5. mdr.
9-12 mdr.
Der anmeldes ca.
130.000
nye
arbejdsskader om året
i Danmark – heraf
behandler AES ca.
50.000
af sagerne.
AES indsamler oplysninger
om, hvad der er
sket.
Når skaden er ”stabil”, indsamler
AES yderligere oplysninger.
AES indsamler oplysninger om
jobsituation eller afventer jobafklaring.
7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0009.png
Baggrund – og status
8
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0010.png
AES i et overblik
AES er en selvejende institution med en bestyrelse
bestående af arbejdsmarkedets parter. ATP
administrerer ordningen.
AES opererer på
4 lokationer;
Haderslev,
Vordingborg, Hillerød og Grønland
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle nye
arbejdsskader i 2018 var knap
8 måneder
I 2018 blev der behandlet ca.
50.000 sager
(herunder arbejdsskadesager, private
erstatningssager, sager fra Grønland mv.)
Takstfinansierede indtægter i 2018 på
309 mio. kr.
og
67 mio. kr.
i øvrige indtægter
(bevillinger, reservationer
og anvendelse af udflytningspulje)
I 2018 blev:
Ca.
65 %
af arbejdsskadesager om ulykker
anerkendt
Ca.
24 %
af arbejdsskadesager om
erhvervssygdomme anerkendt
I 2018 blev der på arbejdsskadeområdet tilkendt omkring
4,3 mia. kr.
i erstatninger, fordelt på;
Méngodtgørelse:
ca. 700 mio. kr.
Erhvervsevnetab:
ca. 3,6 mia. kr.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0011.png
Hvor står AES i dag?
Medio 2016
2019
2020
AES siden etableringen i 2016
Udflytning
Gennemført en udflytning til tre nye
lokationer i landet:
Haderslev, Vordingborg og Hillerød
Hvilke opgaver står AES overfor?
Nyt sagsbehandlingssystem
Implementering af nyt
sagsbehandlingssystem
Kommunikation
Forbedring af kommunikationen med
de tilskadekomne i fx breve
Digitale løsninger
Implementeret forbedrede digitale
selvbetjeningsløsninger
Sagsbehandlingstid
Ryddet op i gammel sagsbunke og
nedbragt sagsbehandlingstiden
Sagsbehandlingstid
F
ortsætte arbejdet med at sikre og
fastholde den kortest mulige
sagsbehandlingstid
Kvalitet
Indført en struktureret tilgang til kvalitet
gennem systematiske
kvalitetsmålinger og etablering af
klageenhed
Minimere liggetid
Fortsat optimering af egne processer
og fortsat samarbejde med eksterne
interessenter om at minimere liggetid
Afvikling af teknologisk gæld
Udskiftet 10 vigtige støttesystemer og
påbegyndt udvikling af nyt
sagsbehandlingssystem
Medarbejdere
Fortsætte arbejdet med rekruttering
og kompetenceudvikling af
medarbejdere
10
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0012.png
Udviklingen i verserende sager
Antal
sager
40.000
Afslutning af særlig
indsats for afvikling
af de ældste sager
Igangsætning af
særlig indsats for
afvikling af de
ældste sager
35.000
30.000
25.000
Over 2 år
Mellem 1-2 år
15.000
Under 1 år
20.000
10.000
5.000
0
2016
2017
2018
2019
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0013.png
Udvikling i tilgangen af sager
Antal sager
70.000
60.000
50.000
40.000
30.000
20.000
10.000
0
2014
2015
2016
2017
2018
2019 (ÅTD)
12
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0014.png
Stabilt niveau af sager over 2 år
Antal sager
1.000
2.000
3.000
4.000
5.000
6.000
7.000
AES etableres
13
0
Juli
August
September
Oktober
November
December
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
2016
2017
2018
2019
Nye sager
Revisioner
Genoptagelser
Hjemvisninger
Ændringer
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0015.png
Udviklingen i sagsbehandlingstider er på rette vej
Måneder
30
25
20
15
10
5
0
2016
2017
Erhvervsevnetab
2018
Alle afgørelsestyper
2019 (ÅTD)
Pr. November)
Det er AES’ forventning, at vi ved årets udgang ligger på en
sagsbehandlingstid på alle nye sager på
8 måneder
og
22 måneder
i
sager om erhvervsevnetab.
14
P
æ
s
e
n
a
1
7
o-
n1
s2
-
2
0
e1
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0016.png
Kvalitet i sagsbehandlingen
AES’ vigtigste prioritering er at træffe afgørelser af
rette kvalitet,
som borgerne
kan have tillid til.
AES overvåger løbende kvaliteten og har et kvalitetsmål om, at mindst
95
procent
af sagerne skal være korrekte.
Dette mål er nået og fastholdt under udflytning – samtidig med, at sagsmængde
og sagsbehandlingstid er
nedbragt
siden etableringen medio 2016.
15
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0017.png
Kvalitet i AES
Arbejdet med kvalitet i AES opdeles i to typer af indsatser:
Kvalitetskontrol
Kvalitetssikring
Inden for de 2 kategorier arbejder vi med faglig kvalitet, organisatorisk kvalitet og
kundeoplevet kvalitet.
STIKPRØVEKONTROL
LÆRING
Den kvartalsvise stikprøvekontrol
af faglig praksis og afgørelsers
materielle korrekthed viser, at
kvaliteten er stabil og ensartet på
tværs af landet.
Fra de kvartalsvise stikprøver
udledes eventuelle tendenser
med henblik på at foretage
korrigerende handlinger i
sagsbehandlingen.
16
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0018.png
Betydning af lovændringer
pr. 1. januar 2020
17
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0019.png
Ændring af loven på vej
D. 1. januar 2020 træder en
ændring
af arbejdsskadesikringsloven i kraft
.
Ændringen betyder, at AES
nu kan
anerkende mindre
skader,
der går væk af sig
selv (forbigående skader).
Fra 1. januar 2020 vil der også være nye
tidsfrister
for, hvor hurtigt AES skal lave
afgørelse om anerkendelse:
For ulykker er fristen
3 måneder
For erhvervssygdomme er fristen
6
måneder
Derfor vil flere opleve at få
anerkendt
en skade – og
ofte
hurtigere
end i dag.
Den samlede
sagsbehandlingstid vil
fortsat være svær at
nedbringe.
18
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0020.png
Betyder lovændringen, at flere vil få erstatning?
Lovændringen ændrer
ikke
på kriterierne for at få erstatning.
Lovændringen har kun at gøre med det, det betegnes for
”anerkendelsesbegrebet”.
Dvs., hvornår noget kan anerkendes som en
arbejdsskade.
Og her bliver kravene
lempet
for skader sket efter 1. januar 2020 – så en del af de skader, der tidligere ville blive
afvist,
nu vil kunne
anerkendes.
Betyder lovændringen, at den samlede sagsbehandlingstid falder?
Lovændringen sætter nye kortere tidsfrister for
anerkendelsen.
Der er
ikke
ændret på forhold som vil påvirke den samlede sagsbehandlingstid i sager om mén og erhvervsevnetab.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0021.png
Hvad betyder ændringerne hos AES?
Lovændringen betyder, at AES har iværksat:
ændringer af sagsbehandlingssystemet, så de nye regler kan håndteres
undervisning for sagsbehandlerne
ændringer i de breve, som sendes ud – og i processerne bag brevene
udsendelse af omkring 12.000-15.000 nye breve
20
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0022.png
Strategi og handlingsplan
2020 i AES
21
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0023.png
AES’ grundfortælling
I AES sikrer vi, at alle, der kommer til skade på arbejdet, får den erstatning, de har ret til efter loven
Det ansvar løfter vi ved at
skabe balance
mellem effektiv sagsbehandling med rette kvalitet, en sund
økonomi og den bedst mulige kundeoplevelse – både for virksomhederne og for de tilskadekomne.
Vi løser opgaver på et højt specialiseret niveau. Nøglen til succes er medarbejdere med stor faglighed og
engagement. Vi
arbejder sammen
for at skabe rammer for toppræstationer og individuel udvikling. På
den måde skaber vi værdi, både for os selv og for den opgave, vi løser.
Vi bidrager til et
trygt arbejdsmarked,
hvor man kan regne med en uafhængig og kvalificeret afgørelse af
sin arbejdsskadesag.
22
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0024.png
Strategiformel
Tillid
Kunder
Økonomi
Fundament
Drift
Kompetencer
ANS
Kultur
23
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0025.png
Strategiske målsætninger 2019-2023
Stabil drift med rette
kvalitet
AES tilstræber en effektiv og
gennemsigtig behandling af
arbejdsskadesager med rette
kvalitet
Sund økonomi
Tilfredse kunder
AES tilstræber at være en
omkostningsbevidst og
værdiskabende organisation
AES tilstræber at møde
kunderne – borgere,
organisationer og virksomheder
– gennem åbenhed, service og
brugervenlige løsninger
24
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0026.png
Handlingsplan 2020 – ANS i fokus
Udvikling
af ANS med
inddragelse af organisationen
Organisationen
skal være
klar til ANS
Omverdenen
skal være klar
til ANS
25
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0027.png
Hvad er målet med ANS?
Tidssvarende
teknologi
• Sårbarhed: Næsten ingen
kender teknologien bag SJP
• SJP er forældet og umoderne
• Fundament for videreudvikling
Effektiv
sagsbehandling
• Ensrettede arbejdsgange
• Lettere at betjene, lettere at
lære
• Bedre overblik
• Bedre driftsstyring
Tilfredse
kunder
• Bedre og nemmere indblik i
egen sag
• Mere enkel, målrettet og
moderne kommunikation
26
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
2142518_0028.png
Spørgsmål?
27