Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 123
Offentligt
2142516_0001.png
LOV nr 9 af
/
/
Historisk
-
Udskriftsdato:
. januar
Mi isteriu :
Beskæftigelsesministeriet
Jour al u
er:
Beskæftigelsesmin.,
j. r.
Senere ændringer
til forskriften
LOV r
af / /
LOV r
LBK r
af
af
/ /
/ /
Lov om den selvejende institution Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt:
Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:
Kapitel 1
Oprettelse af den selvejende institution
§ 1.
Med denne lov oprettes Arbejdsmarkedets Erhvervssikring som en selvejende institution.
Stk. 2.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings hjemsted er Hillerød Kommune.
Kapitel 2
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
§ 2.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring varetager de opgaver, der tillægges Arbejdsmarkedets Erhvervs‐
sikring i henhold til denne lov og til følgende love:
1) Lov om arbejdsskadesikring.
2) Lov om erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre statsansatte med sent diag‐
nosticeret posttraumatisk belastningsreaktion.
3) Lov om erstatning til tilskadekomne værnepligtige m.fl.
4) Lov om erstatning til besættelsestidens ofre med senere tillæg.
5) Lov om erstatningsansvar.
6) Lov om ophævelse af lov om erstatning for skader ved LSD-behandling.
7) Lov om afgift af bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og af arbejdsulykkeserstatninger m.v.
Stk. 2.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring varetager desuden administrationen af sager, der efter tidlige‐
re lovgivning er henlagt til Arbejdsskadestyrelsen på de i stk. 1 nævnte lovområder eller i øvrigt varetages
af Arbejdsskadestyrelsen.
§ 3.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring varetager finansiering af udgifterne ved erhvervssygdomme.
Stk. 2.
Finansieringen af udgifter ved erhvervssygdomme, jf. stk. 1, indebærer, at Arbejdsmarkedets Er‐
hvervssikring beregner og opkræver bidrag til finansieringen af udgifter ved erhvervssygdomme efter §§
55-58 c i lov om arbejdsskadesikring.
Stk. 3.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring udbetaler erstatning og godtgørelse til tilskadekomne og ef‐
terladte i erhvervssygdomssager på grundlag af de afgørelser, der træffes i sagerne, herunder afgørelser
fra Ankestyrelsen.
Stk. 4.
For Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings opgaver efter stk. 1-3 finder kapitel 11 i lov om arbejds‐
skadesikring anvendelse, for så vidt angår aktuarmæssige forhold, årsrapport og revision, investeringsreg‐
ler og tilsyn m.v., jf. § 61 i lov om arbejdsskadesikring.
1
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
(Historisk)
§ 4.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal have en ordning, hvor ansatte, der beskæftiger sig med fi‐
nansiering og udbetaling på erhvervssygdomsområdet som anført i § 3, via en særlig, uafhængig og selv‐
stændig kanal kan indberette overtrædelser eller potentielle overtrædelser af den finansielle regulering be‐
gået af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i forbindelse med varetagelsen af opgaverne, jf. § 3, herunder
af ansatte eller medlemmer af bestyrelsen i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Indberetninger til ordnin‐
gen skal kunne foretages anonymt.
Stk. 2.
Ordningen i stk. 1 kan etableres via kollektiv overenskomst.
Stk. 3.
Stk. 1 finder alene anvendelse, såfremt flere end fem ansatte i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
er beskæftiget med opgaver som anført i § 3. Ordningen nævnt i stk. 1 og 2 skal være etableret, senest 3
måneder efter at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har ansat den sjette ansatte.
Stk. 4.
§ 354 g i lov om finansiel virksomhed om forbud mod videregivelse af oplysninger om en per‐
son, der har indberettet overtrædelser eller potentielle overtrædelser af den finansielle regulering til Fi‐
nanstilsynet, finder anvendelse på oplysninger, som en person har indberettet efter ordningen i stk. 1.
Stk. 5.
Finanstilsynet påser overholdelsen af stk. 1-3. Finanstilsynet kan i særlige tilfælde, hvor Finans‐
tilsynet vurderer, at det vil være formålsløst, at der oprettes en ordning, dispensere fra kravet i stk. 1.
Stk. 6.
I forbindelse med Finanstilsynets tilsyn, jf. stk. 5, finder bestemmelserne i §§ 71-76 f i lov om
arbejdsskadesikring tilsvarende anvendelse.
Stk. 7.
Overtrædelse af stk. 1 straffes med bøde.
§ 5.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring må ikke udsætte ansatte for ufordelagtig behandling eller ufor‐
delagtige følger, som følge af at den ansatte har indberettet Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings overtræ‐
delse eller potentielle overtrædelse af den finansielle regulering til Finanstilsynet eller til en ordning i Ar‐
bejdsmarkedets Erhvervssikring.
Stk. 2.
Ansatte, hvis rettigheder er krænket ved overtrædelse af stk. 1, kan tilkendes en godtgørelse i
overensstemmelse med principperne i lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæf‐
tigelse m.v. Godtgørelsen fastsættes under hensyn til den ansattes ansættelsestid i Arbejdsmarkedets Er‐
hvervssikring med opgaver på erhvervssygdomsområdet som anført i § 3 og sagens omstændigheder i øv‐
rigt.
Stk. 3.
Stk. 1 og 2 kan ikke ved aftale fraviges til ugunst for den ansatte.
Kapitel 3
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings ledelse
§ 6.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring ledes af en bestyrelse og en direktør.
§ 7.
Bestyrelsen består af 1 formand og 10 øvrige medlemmer, som udpeges af beskæftigelsesministe‐
ren efter indstilling fra arbejdsmarkedets parter, jf. stk. 2. Formanden må ikke have tilknytning til nogen
arbejdsgiver- eller lønmodtagerorganisation.
Stk. 2.
Arbejdsmarkedets parter indstiller henholdsvis 5 arbejdsgiverrepræsentanter og 5 arbejdstagerre‐
præsentanter således:
1) Dansk Arbejdsgiverforening indstiller 3 medlemmer.
2) KL og Danske Regioner indstiller i forening 1 medlem.
3) Finansministeriet indstiller 1 medlem.
4) Landsorganisationen i Danmark indstiller 3 medlemmer.
5) FTF indstiller 1 medlem.
6) Akademikerne indstiller 1 medlem.
Stk. 3.
Bestyrelsens formand og øvrige medlemmer udpeges for 4 år ad gangen. Genudpegning kan fin‐
de sted. Et medlem af bestyrelsen kan ikke samtidig være medlem af Erhvervssygdomsudvalget, jf. § 9 i
lov om arbejdsskadesikring. Bestyrelsen fastsætter formandens honorar.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
(Historisk)
Stk. 4.
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har ansvaret for, at Arbejdsmarkedets Er‐
hvervssikring administreres hensigtsmæssigt og forsvarligt i henhold til denne lov og under behørig hen‐
syntagen til at sikre retssikkerheden for sagens parter.
Stk. 5.
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal ved en forretningsorden fastsætte nærme‐
re bestemmelser om udførelsen af sit virke. Bestyrelsen kan i sin forretningsorden fastsætte bestemmelser
om tegningsregler, ligesom bestyrelsen kan meddele prokura og delegere kompetence til direktøren.
Stk. 6.
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring fastsætter serviceniveau, kvalitet, svarfrister
m.v. for den administrative og tekniske bistand, der leveres af Arbejdsmarkedets Tillægspension efter § 9.
§ 8.
Direktøren for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring forestår den daglige ledelse af Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring under ansvar over for bestyrelsen.
Stk. 2.
Direktøren i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring er den til enhver tid værende direktør i Arbejds‐
markedets Tillægspension. Direktøren for Arbejdsmarkedets Tillægspension kan bemyndige en anden le‐
dende medarbejder i Arbejdsmarkedets Tillægspension til at varetage funktionen som direktør i Arbejds‐
markedets Erhvervssikring.
Stk. 3.
Direktøren for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal følge de retningslinjer og anvisninger,
som bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har givet. Den daglige ledelse omfatter ikke dispo‐
sitioner, der efter Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings forhold er af usædvanlig art eller stor betydning.
Sådanne dispositioner kan direktøren kun foretage efter særlig bemyndigelse fra bestyrelsen, medmindre
bestyrelsens beslutning ikke kan afventes uden væsentlig ulempe for Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings
virksomhed. Bestyrelsen skal i så fald snarest muligt underrettes om den trufne disposition.
Stk. 4.
Direktøren for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal sikre, at Arbejdsmarkedets Erhvervssik‐
ring til enhver tid drives forsvarligt, herunder at der er tilstrækkelig likviditet til at opfylde Arbejdsmarke‐
dets Erhvervssikrings nuværende og fremtidige forpligtelser, efterhånden som de forfalder.
Stk. 5.
Direktøren for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal sikre, at opgaveudførelsen i Arbejdsmar‐
kedets Erhvervssikring finder sted på forsvarligt grundlag og således, at bestyrelsen for Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring har indsigt i og kan vurdere, om opgaveløsningen udføres tilfredsstillende.
Kapitel 4
Arbejdsmarkedets Tillægspensions bistand til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
§ 9.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings opgaver varetages med administrativ og teknisk bistand fra Ar‐
bejdsmarkedets Tillægspension, herunder til opgaver i forbindelse med budget og regnskab. De nærmere
vilkår fastsættes i en administrationsaftale mellem Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Arbejdsmarke‐
dets Tillægspension.
Stk. 2.
Arbejdsmarkedets Tillægspension leverer bistanden på omkostningsdækket basis.
Stk. 3.
I tilfælde af fejl under udførelsen af administrationen bærer Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
det økonomiske ansvar. Arbejdsmarkedets Tillægspension har pligt til at begrænse det økonomiske tab og
berigtige fejlen. Arbejdsmarkedets Tillægspension underretter hurtigst muligt bestyrelsen for Arbejdsmar‐
kedets Erhvervssikring om væsentlige fejl.
Stk. 4.
Udgifter, jf. stk. 3, fordeles forholdsmæssigt mellem staten, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring,
forsikringsselskaber, der tegner arbejdsskadeforsikring, og kommuner, regioner og andre arbejdsgivere,
der ikke har tegnet forsikring, jf. § 48, stk. 1-5, og § 88 i lov om arbejdsskadesikring, ud fra deres andele
af de samlede godtgørelser for men og erstatninger for erhvervsevnetab, som Arbejdsmarkedets Erhvervs‐
sikring har tilkendt efter lov om arbejdsskadesikring. Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhand‐
ling med Finanstilsynet nærmere regler for den endelige fordeling af beløb vedrørende arbejdsulykker,
som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring udreder i medfør af stk. 3, mellem forsikringsselskaber, der teg‐
ner arbejdsulykkesforsikring, regioner og kommuner, der ikke har tegnet forsikring, jf. § 48, stk. 5, i lov
om arbejdsskadesikring, og institutioner, der er omfattet af statens adgang til selvforsikring, jf. § 48,
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
(Historisk)
stk. 5, i lov om arbejdsskadesikring, samt Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings andel, for så vidt angår Ar‐
bejdsmarkedets Erhvervssikrings opgavevaretagelse på erhvervssygdomssikringsområdet, jf. § 3. Beskæf‐
tigelsesministeren fastsætter nærmere regler for den endelige fordeling af beløbet vedrørende erhvervs‐
sygdomme mellem branchegrupperne, jf. §§ 58 a og 58 b i lov om arbejdsskadesikring. Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring kan forhøje bidraget, jf. § 55 i lov om arbejdsskadesikring, til dækning af udgifterne.
§ 10.
Arbejdsmarkedets Tillægspension skal ved valg af elektroniske løsninger og systemer til brug for
varetagelse af opgaver omfattet af denne lov i videst muligt omfang påse, at de valgte løsninger og syste‐
mer
1) ikke påvirker omkostningsudviklingen i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring uhensigtsmæssigt,
2) kan integreres med offentlige løsninger og systemer ved at basere sig på godkendte fælles offentlige
standarder og grænseflader,
3) kan integreres med it-systemer i Beskæftigelsesministeriet, som er af betydning for administrationen
af de opgaver, der er henlagt til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, jf. § 2, og
4) passer ind i Arbejdsmarkedets Tillægspensions øvrige systemer, så valget af løsninger ikke påvirker
omkostningsudviklingen negativt i den øvrige virksomhed, som Arbejdsmarkedets Tillægspension
udøver.
Stk. 2.
Ved valg af elektroniske løsninger og systemer, der alene er til brug for løsning af opgaver om‐
fattet af denne lovs § 2, skal Arbejdsmarkedets Tillægspension inddrage Arbejdsmarkedets Erhvervssikr‐
ings bestyrelse i beslutningen.
Kapitel 5
Digitalisering
§ 11.
Beskæftigelsesministeren kan på Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings område, jf. §§ 2 og 3, fast‐
sætte regler om, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings kommunikation med myndigheder, juridiske per‐
soner og borgere skal ske i elektronisk form (digital kommunikation), herunder i hvilket digitalt format.
Ministeren kan herunder fravige formkrav i lovgivningen, der er til hinder for digital kommunikation. Mi‐
nisteren kan fastsætte regler om, at digitale meddelelser anses for at være kommet frem, når de er tilgæn‐
gelige for modtageren.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at visse borgere helt eller delvis skal være
undtaget fra kravet om digital kommunikation.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med vedkommende minister fastsætte regler om,
at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring kan udstede visse typer af dokumenter uden underskrift eller med
maskinelt gengivet underskrift eller på tilsvarende måde, således at sådanne dokumenter i retlig henseen‐
de sidestilles med et dokument med personlig underskrift.
Kapitel 6
Optagelse af lån
§ 12.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring kan optage korte lån for at sikre dækning af løbende driftsud‐
gifter. Lånene kan optages i pengeinstitutter eller andre finansielle institutioner.
Stk. 2.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring kan optage langfristede lån til Arbejdsmarkedets Tillægspen‐
sions dækning af udgifter til udarbejdelse af udbud af og indgåelse af it-kontrakter og til brug for tilkøb af
eller udvikling af it-løsninger til brug for administration af opgaverne, jf. §§ 2 og 3, i Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring. Lånene kan kun optages på grundlag af en fuldt dækkende projektansøgning ved en en‐
stemmig beslutning i bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Lånene kan optages i pengeinsti‐
tutter eller andre finansielle institutioner.
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
(Historisk)
Kapitel 7
Årsregnskab og revision
§ 13.
For hvert regnskabsår udarbejder bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring et årsregn‐
skab vedrørende de opgaver, som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring varetager efter § 2. Årsregnskabet
består af balance, resultatopgørelse og noter. Der udarbejdes endvidere i tilknytning til årsregnskabet en
ledelsesberetning. Regnskabsåret følger kalenderåret.
Stk. 2.
Det reviderede og godkendte årsregnskab samt udskrift af revisionsprotokollen vedrørende års‐
regnskabets revision og forvaltningsrevision samt ledelsesberetningen sendes til beskæftigelsesministeren
snarest muligt efter bestyrelsens godkendelse af årsregnskabet, dog senest 6 måneder efter regnskabsårets
udløb.
Stk. 3.
Årsregnskabet og ledelsesberetningen offentliggøres.
§ 14.
Årsregnskabet for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal revideres af en statsautoriseret revisor.
Revisionen skal udføres i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik. Revisionen omfatter også
forvaltningsrevision, men ikke årsberetningen og eventuelle supplerende beretninger, som indgår i års‐
regnskabet. Revisor skal dog afgive en udtalelse om, hvorvidt oplysningerne i årsberetningen og eventuel‐
le supplerende beretninger er i overensstemmelse med årsregnskabet.
Stk. 2.
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring udnævner revisor.
Stk. 3.
Revisor har altid ret til at deltage i bestyrelsesmøder under behandling af sager, der har betyd‐
ning for revisionen eller aflæggelse af årsregnskabet.
Stk. 4.
Revisor har pligt til at deltage i bestyrelsens behandling af de pågældende sager, hvis det ønskes
af blot ét bestyrelsesmedlem.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler for budgetter, regnskaber og revision i Ar‐
bejdsmarkedets Erhvervssikring.
Kapitel 8
Tilsyn m.v.
§ 15.
Beskæftigelsesministeren fører tilsyn med, at bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
udfører sit hverv i overensstemmelse med lovgivningen, jf. dog § 3, stk. 4.
Stk. 2.
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring afgiver årligt en beretning om Arbejdsmarke‐
dets Erhvervssikrings virksomhed med statistiske oversigter til beskæftigelsesministeren. Beretningen
skal indeholde en redegørelse om de væsentligste beslutninger, som bestyrelsen har truffet, og oplysnin‐
ger, som bestyrelsen vurderer er nødvendige, for at beskæftigelsesministeren kan varetage sin tilsynsfor‐
pligtelse på et tilstrækkeligt og betryggende grundlag. Beretningen følger kalenderåret. Beretningen ind‐
sendes senest samtidig med årsregnskabet m.v., jf. § 13, stk. 2, og offentliggøres.
Stk. 3.
Erhvervssygdomsudvalget, jf. § 9 i lov om arbejdsskadesikring, afgiver en årlig redegørelse til
beskæftigelsesministeren om udviklingen på erhvervssygdomsområdet, herunder om udviklingen i rets‐
praksis. Beskæftigelsesministeren sender redegørelsen til et af Folketinget nedsat udvalg.
Stk. 4.
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring er efter anmodning fra beskæftigelsesministe‐
ren forpligtet til at udarbejde særlige redegørelser og udlevere materiale, som beskæftigelsesministeren i
øvrigt anser for nødvendigt for varetagelsen af tilsynsopgaven. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte en
frist for tilvejebringelse og meddelelse af oplysninger og udlevering af dokumenter.
Stk. 5.
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal i øvrigt tilvejebringe og meddele beskæf‐
tigelsesministeren oplysninger og udlevere dokumenter, som denne måtte forlange om forhold på Ar‐
bejdsmarkedets Erhvervssikrings område. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte en frist for tilvejebrin‐
gelse og meddelelse af oplysninger og udlevering af dokumenter.
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
(Historisk)
§ 16.
Ankestyrelsen skal en gang årligt udarbejde en redegørelse til beskæftigelsesministeren om sags‐
behandlingen i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring på baggrund af de sager, der indbringes for Ankestyrel‐
sen. Redegørelsen skal indeholde statistik over de indbragte sager og angive årsagerne til, at Arbejdsmar‐
kedets Erhvervssikrings afgørelser ikke stadfæstes.
Stk. 2.
Redegørelsen følger kalenderåret og indsendes senest 6 måneder efter årets afslutning.
Stk. 3.
Redegørelsen skal forelægges for Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings bestyrelse, der skal have
lejlighed til at afgive sine bemærkninger til redegørelsen, inden den sendes til beskæftigelsesministeren.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren kan anmode Ankestyrelsen om at foretage generelle undersøgelser af
praksis på de områder, som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring varetager, jf. § 2, i det omfang Arbejds‐
markedets Erhvervssikring træffer konkrete afgørelser, der efter lovgivningen kan påklages til Ankesty‐
relsen. De faglige og ressourcemæssige rammer for den enkelte undersøgelse fastlægges ved aftale mel‐
lem Beskæftigelsesministeriet og Ankestyrelsen.
Stk. 5.
Ankestyrelsen kan fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring indhente sager og øvrige oplysninger,
der er nødvendige, for at Ankestyrelsen kan foretage undersøgelser, som beskæftigelsesministeren rekvi‐
rerer i medfør af stk. 4. Oplysninger om afgørelser kan indhentes i såvel skriftlig som elektronisk form.
Kapitel 9
Moms
§ 17.
Staten refunderer Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings udgifter til betaling af købsmoms, som ikke
kan fradrages ved en virksomheds opgørelse af afgiftstilsvaret (ikkefradragsberettiget købsmoms), og
som Arbejdsmarkedets Tillægspension afholder ved køb af varer og tjenesteydelser i forbindelse med ad‐
ministration, jf. § 9, for så vidt angår Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings opgaver efter § 2, stk. 1, nr. 2-7.
Stk. 2.
Ikkefradragsberettiget købsmoms refunderes fra Finansministeriets momsreserve på grundlag af
en opgørelse fra Arbejdsmarkedets Tillægspension vedrørende afholdte udgifter, jf. stk. 1.
Stk. 3.
På baggrund af opgørelsen fra Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf. stk. 2, udarbejder Arbejds‐
markedets Erhvervssikring et særskilt momsregnskab for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Momsregn‐
skabet revideres af Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings revisor, der godkender den samlede årlige opgø‐
relse over købsmomsudgifter og påser, at udgifterne, hvortil der er afholdt moms, alene er afholdt til brug
for administrationen af Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings opgaver, jf. § 2, stk. 1, nr. 2-7.
Kapitel 10
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 18.
Loven træder i kraft den 1. juli 2016, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 7, stk. 1-3, træder i kraft den 10. maj 2016.
§ 19.
Arbejdsmarkedets Tillægspension overtager fra tidspunktet for overdragelsen af opgaver fra Ar‐
bejdsskadestyrelsen til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, jf. § 18, stk. 1, alle medarbejdere, der er ansat i
Arbejdsskadestyrelsen eller med tjenestested i Arbejdsskadestyrelsen i henhold til kollektiv overens‐
komst, bestemmelser om løn- og arbejdsforhold, der er fastsat eller godkendt af offentlig myndighed, eller
individuel aftale, og som udelukkende eller overvejende er beskæftiget med varetagelse af de opgaver,
som overdrages til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, jf. § 2. Lov om lønmodtageres retsstilling ved
virksomhedsoverdragelse finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 2.
Tjenestemænd, som udelukkende eller overvejende er beskæftiget med varetagelse af de opga‐
ver, som overdrages til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, jf. § 2, og som er ansat i Arbejdsskadestyrel‐
sen eller med tjenestested i Arbejdsskadestyrelsen, bevarer fra tidspunktet for overdragelsen af opgaverne
deres tjenestemandsansættelse i staten på vilkår, der svarer til de hidtidige vilkår, og er forpligtet til at
gøre tjeneste i Arbejdsmarkedets Tillægspension.
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
(Historisk)
§ 20.
Arbejdsmarkedets Tillægspension bærer fra tidspunktet for overdragelsen af opgaver fra Arbejds‐
skadestyrelsen til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring vederlagskrav og andre forpligtelser for de medar‐
bejdere, der overtages efter § 19, stk. 1. Beskæftigelsesministeriet bærer vederlagskrav og andre forplig‐
telser, der er optjent eller vedrører tiden før overtagelsesdagen, uanset om de på denne dag er forfaldne til
betaling.
Stk. 2.
Der udarbejdes senest 6 måneder efter overdragelsen sædvanlig refusionsopgørelse vedrørende
alle vederlagskrav og andre forpligtelser omfattet af stk. 1 mellem Arbejdsmarkedets Tillægspension og
Beskæftigelsesministeriet. Refusionsopgørelsen udarbejdes i overensstemmelse med normale regnskabs‐
principper for periodeafgrænsning. Saldoen berigtiges kontant med tillæg af indskudsbevisrenten p.a. fra
6 måneder efter overtagelsen, til betaling sker.
Stk. 3.
Arbejdsmarkedets Tillægspension dækker fra tidspunktet for overdragelsen af opgaver fra Ar‐
bejdsskadestyrelsen til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring alle Beskæftigelsesministeriets udgifter til va‐
retagelsen af opgaven som ansættelsesmyndighed for tjenestemænd omfattet af § 19, stk. 2.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeriet friholder Arbejdsmarkedets Tillægspension for ethvert krav efter stk. 1
og 2, som rettes mod Arbejdsmarkedets Tillægspension som følge af overtagelsen efter § 19 af medarbej‐
dere, som ikke tiltræder ansættelse hos Arbejdsmarkedets Tillægspension.
§ 21.
Beskæftigelsesministeren kan i forbindelse med overdragelsen af opgaver fra staten til Arbejds‐
markedets Erhvervssikring bestemme, at staten beholder ejerskabet til aktiver, der er knyttet til admini‐
stration af de opgaver, der overflyttes fra Arbejdsskadestyrelsen til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Træffer ministeren beslutning om at beholde ejerskabet til aktiverne, skal Arbejdsmarkedets Tillægspen‐
sion leje aktiverne, indtil de er endeligt afskrevne. Lejen svarer til afdragsprofilen for de erhvervede akti‐
ver. Når aktiverne er endeligt afskrevne, kan ministeren og Arbejdsmarkedets Tillægspension aftale, at de
overdrages til Arbejdsmarkedets Tillægspension.
§ 22.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Givet på Christiansborg Slot, den 2. maj 2016
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
MARGRETHE R.
/ Jørn Neergaard Larsen
7