Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 123
Offentligt
2142514_0001.png
NOTAT
Overblik over arbejdsskadesystemet
22. januar 2020
J.nr. 2020 - 527
CAL
Ida Stampe Krusaa
Formålet med arbejdsskadesystemet
Arbejdsskadesystemets primære formål er at sikre, at mennesker med en arbejds-
skade får en økonomisk erstatning for følgerne af skaden.
Det er arbejdsskadesikringsloven som hovedlov, der regulerer erstatning og godt-
gørelse til personer, der kommer ud for en arbejdsulykke eller pådrager sig en er-
hvervssygdom. Loven regulerer også erstatning og godtgørelse til efterladte, når en
person er afgået ved døden som følge af en arbejdsskade.
Når en medarbejder bliver ramt af en arbejdsulykke, er det arbejdsgiveren, der skal
betale for følgerne af skaden gennem en lovpligtig forsikringsordning. Er der tale
om en erhvervssygdom, finansierer arbejdsgiverne udgifterne vedr. følgerne ved
betaling af bidrag til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES). Det skyldes, at ar-
bejdsskadesikringsloven hviler på det princip, at arbejdsgiveren er ansvarlig for ar-
bejdsskaden.
Loven har på den måde også til formål at understøtte en forebyggelse af arbejds-
skader gennem arbejdsgivernes finansiering af erstatninger.
Hvad er en arbejdsskade?
Arbejdsskader er skader, der er forårsaget af arbejdet eller de forhold, det er fore-
gået under. Det er uden betydning, om arbejdsgiveren har handlet ansvarspådrag-
ende. Man kan på den måde få anerkendt en arbejdsskade, selvom der ikke er no-
gen, som er ansvarlig for skaden.
Arbejdsskader dækker over to forskellige begreber:
Ulykker er en fysisk eller psykisk skade, som opstår efter en hændelse eller en
påvirkning, der er sket pludseligt eller inden for fem dage.
Erhvervssygdomme er sygdomme, der skyldes arbejdet eller arbejdsforholdene,
og som kan være forårsaget af påvirkninger gennem kortere eller længere tid.
Anmeldelse af arbejdsskader
Alle har ret til at anmelde en arbejdsskade. I ulykkessager har arbejdsgiverne dog
pligt til at anmelde arbejdsulykken i det elektroniske anmeldesystem EASY. Det er
derimod læger og tandlæger, der har pligt til at anmelde erhvervssygdomme, hvis
der er mistanke om, at sygdommen kan være opstået som følge af den tilskadekom-
nes arbejde.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
Det er AES, der behandler arbejdsskadessager ud fra de anmeldelser, som AES
modtager fra arbejdsgiverne gennem forsikringsselskaberne, fra læger og tandlæger
samt andre, for eksempel den tilskadekomne selv.
Sager om arbejdsulykker bliver som hovedregel behandlet i arbejdsgiverens forsik-
ringsselskab, og i nogle tilfælde også hos AES. Sager om erhvervssygdomme be-
handles altid i AES.
AES blev oprettet som en selvejende institution, der administreres af ATP, den 1.
juli 2016. AES overtog Arbejdsskadestyrelsens sagsbehandling vedrørende ar-
bejdsskadesager. AES ledes af en bestyrelse og en direktør. Bestyrelsen er sam-
mensat af arbejdsmarkedets parter og består af en formand og ti øvrige medlem-
mer, der udpeges af beskæftigelsesministeren på baggrund af en indstilling fra ar-
bejdsmarkedets parter.
AES behandler også private erstatningssager, hvor borgere fx er kommet til skade i
fritiden, og har behov for en vejledende udtalelse i sagen om skadens omfang.
Erstatninger
Når AES har modtaget en anmeldelse, indsamler og vurderer AES i samarbejde
med læger, forsikringsselskaber, kommuner, fagforbund og advokater alle rele-
vante informationer, der skal til for at behandle en arbejdsskadesag.
Det er AES, der afgør, om skaden eller sygdommen er en arbejdsskade efter de
gældende regler. Det betyder blandt andet, at der skal være en sammenhæng mel-
lem den skade eller sygdom, den tilskadekomne har, og det arbejde, den tilskade-
komne har udført.
Hvis AES anerkender en ulykke eller en erhvervssygdom som en arbejdsskade, er
det også AES, der afgør, om den tilskadekomne har ret til erstatning, hvilken form
for erstatning, og hvor stor erstatningen skal være.
Efter arbejdsskadesikringsloven er det muligt at opnå:
Godtgørelse for varigt mén
Erstatning for erhvervsevnetab
Behandlingsudgifter
Overgangsbeløb ved dødsfald
Erstatning for tab af forsøger
Godtgørelse til efterladte
Den tilskadekomne kan ikke efter arbejdsskadesikringsloven få erstatning for tabt
arbejdsfortjeneste samt godtgørelse for svie og smerte. Disse erstatningsspørgsmål
behandles efter erstatningsansvarsloven, som hører under Justitsministeriets res-
sort. Hvis skaden skyldes en ansvarlig skadevolder, vil tilskadekomne dog have ret
til erstatning efter erstatningsansvarsloven i det omfang erstatningsydelserne efter
denne lov overstiger det, som tilskadekomne har ret til efter arbejdsskadesikrings-
loven.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
AES træffer afgørelse om varigt mén på grundlag af en vurdering af skadens medi-
cinske art og omfang, samt hvordan skaden påvirker den tilskadekomnes person-
lige livsførelse. Varigt mén kan som udgangspunkt først fastsættes, når den hel-
bredsmæssige tilstand er varig. Det varige mén skal derefter være på mindst 5 pro-
cent, før den tilskadekomne er berettiget til godtgørelse.
I sager med tab af erhvervsevne vurderer AES den tilskadekomnes nedgang i ind-
tægt som følge af arbejdsskaden. Det bliver således vurderet, hvad den tilskade-
komne ville have tjent, hvis skaden ikke var sket, og beløbet bliver herefter sam-
menholdt med den enkeltes mulighed for indtjening og erhverv efter skaden. I til-
læg til, at den helbredsmæssige tilstand skal være varig, skal den tilskadekomnes
erhvervsmæssige situation dermed også være afklaret. Det er dog muligt at træffe
midlertidige afgørelser om varigt mén og tab af erhvervsevne, som efterfølgende
revideres, når der er sket en endelig afklaring.
Den tilskadekomne skal have lidt et erhvervsevnetab på mindst 15 procent for at
være berettiget til erstatningen. Erhvervsevnetabsprocenten fastsættes derefter i 5
procentsintervaller op til 100 procent.
Udbetaling af erstatningen ved tab af erhvervsevne
Hvis AES vurderer, at det endelige tab af erhvervsevne er 50 procent eller mere,
bliver erstatningen for tab af erhvervsevne udbetalt som en løbende ydelse. Erstat-
ningens størrelse afhænger af:
Hvor mange procent tilskadekomnes erhvervsevne er nedsat med
Hvor meget tilskadekomne tjente, da skaden skete (årsløn)
Hvor gammel tilskadekomne er, når AES træffer afgørelsen
Den tilskadekomne kan bede om at få op til 50 procent af erstatningen udbetalt som
et engangsbeløb, hvilket kaldes en kapitalisering.
Tilskadekomne, der er 2 år fra folkepensionen, kan bede om at få den løbende
ydelse udbetalt som en engangserstatning (kapitaliseret).
Hvis AES vurderer, at det endelige tab af erhvervsevne er under 50 procent udbeta-
les erstatningen som et engangsbeløb.
Klagemuligheder
Alle har ret til at klage over den afgørelse, der er blevet truffet i en sag. Det er An-
kestyrelsen, der træffer afgørelse i påklagede sager om arbejdsskadesager, som er
behandlet og afgjort i AES. AES er som første instans dermed bundet af den prak-
sis, der lægges i Ankestyrelsen. Afgørelser i arbejdsskadesager kan indbringes for
domstolene.
Seneste ændringer til arbejdsskadesikringsloven
Arbejdsskadesikringsloven bliver som hovedlov løbende ændret. Senest vedtog
Folketingets partier et lovforslag i april 2019, der skal sikre, at ansatte, der kommer
ud for en ulykke på arbejdet, fremover vil få lettere ved at få anerkendt en ulykke
som en arbejdsskade. Ændringen gælder for alle nye ulykker, der sker efter den 1.
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 123: Notat om introduktion til arbejdsskadeområdet og arbejdsskadelovgivning, fra beskæftigelsesministeren
januar 2020. Der skal fortsat være sammenhæng mellem skaden og hændelsen, der
har ført til ulykken, men det er ikke længere et krav, at skaden skal medføre varige
følger. Fx vil en forstrækning efter et tungt løft fremover kunne anerkendes,
selvom skaden går over af sig selv, mens en diskusprolaps efter løft af en kande
kaffe fortsat ikke kan anerkendes, fordi løftet ikke kan være årsag til diskusprolap-
sen. Kriterierne for, hvornår der kan tilkendes erstatning eller andre ydelser efter
loven som følge af en anerkendt arbejdsskade, er uændrede.
Derudover er der med lovændringen foretaget en række forenklinger og opdaterin-
ger af arbejdsskadesikringsloven Ændringerne trådte i kraft den 1. januar 2020,
mens enkelte dele af loven trådte i kraft den 1. juli 2019.
I indeværende Folketingssamling (2019/2020) forventes der at blive fremsat et lov-
forslag, der skal harmonisere reglerne om anmeldelse af arbejdsulykker efter hhv.
arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven for at gøre reglerne om anmeldelse
af arbejdsulykker mere gennemskuelige. Med lovforslaget lægges endvidere bl.a.
op til at ændre levetidsforudsætningerne, der anvendes ved beregning af erstatnin-
ger, så de fremadrettet altid vil afspejle befolkningens generelle levetid.
4