Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 120
Offentligt
3F’s og FOA’s foretræde
om sygedagpenge til løsarbejdere den 29. januar kl. 10:30-10:45
Løsarbejdere skal også have ret til sygedagpenge på lige fod med alle andre (hvis de
opfylder beskæftigelseskravet).
___________________________________________________________________________
Hvad er problemet?
Løsarbejdere, der er mellem to ansættelser, har kun ret til sygedagpenge, hvis de har meldt sig
ledige på jobcentret på forhånd. Problemet opstår, fordi nogle løsarbejdere ikke opfatter sig som
ledige og derfor ikke melder sig ledige. Såfremt personen var tilmeldt jobcentret, ville hun være
berettiget til sygedagpenge. Det er således udelukkende formelle, bureaukratiske regler, der hindrer
deres ret til sygedagpenge.
Hvad er løsningen?
Løsningen er, at der indføres et særligt beskæftigelseskrav for løsarbejdere.
Lønmodtagere der ikke aktuelt er i beskæftigelse og som ikke har meldt sig ledige i a-kassen, skal
have ret til sygedagpenge hvis de:
Ville have haft ret til arbejdsløshedsdagpenge hvis de havde meldt sig ledige
eller
Opfylder sygedagpengelovens beskæftigelseskrav (har været beskæftiget i mindst 240 timer
inden for de seneste 6 kalendermåneder forud for sygefraværet, heraf mindst 5 måneder med
beskæftigelse i mindst 40 timer hver måned)
___________________________________________________________________________
Baggrund
Problemet rammer personer som netop er ophørt med et givent arbejde, men som ved, at de skal
begynde igen arbejde (evt. på det samme) kort tid efter.
Det kunne f.eks. være havnearbejderne på Århus havn. Her bliver man fyret f.eks. mandag med
lovning på at skulle påbegynde arbejdet igen f.eks. torsdag (fordi der ikke er arbejde på havnen
tirsdag og onsdag). Eller social- og sundhedshjælperen der tager arbejde gennem et vikarbureau.
I forhold til gældende regler vil denne person have ret til sygedagpenge,
hvis de ”ville have ret til
arbejdsløshedsdagpenge i tilfælde af ledighed”. Samt hvis de opfylder sygedagpengelovens
beskæftigelseskrav.
Sætningen:
”ville have ret til arbejdsløshedsdagpenge” tolkes i praksis som,
at man skal være
tilmeldt jobcentret. Det er den manglende opfyldelse af dette krav som gør, at de ikke kan modtage
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 120: Henvendelse af 27/1-10 fra 3F og FOA om løsarbejdere skal have ret til sygedagpenge på lige fod med alle andre, fra 3F og FOA
2141284_0002.png
sygedagpenge. Fordi de (i uvidenhed om sygedagpengereglerne) har valgt ikke at tilmelde sig
jobcentret.
Grunden til at de ikke har tilmeldt sig jobcentret kan være mange. F.eks. er der nogle af personerne
der ikke ville kunne modtage dagpenge i de ledige dage, fordi de har tjent for meget de andre dage.
Det kan også være fordi personerne ikke vil ligge det offentlige til last, (fordi de klarer sig selv, og
skal begynde arbejde
’lige
om lidt’). Det kan også være fordi det simpelthen er for bøvlet at
tilmelde sig jobcentret elektronisk, tjekke jobforslag mv. hver 7. dag, vel vidende at de allerede har
et arbejde de kan være selvforsørgende ved.
Hvis bare personerne havde tilmeldt sig jobcentret ville de samtidig blive berettiget til
sygedagpenge.
Af ren uvidenhed tilmelder personerne sig ikke jobcentret.
De økonomiske konsekvenser kan være ganske store. Blandt andet fordi arbejdet på havnen og i
social- og sundhedssektoren er hårdt rent fysisk og det kræver at kroppen er på toppen. Hvis det
f.eks. drejer sig om et brækket ben, så vil personen miste sygedagpenge i måske 5 måneder,
svarende til 95.415 kr. (fuldtidsforsikret). Kontanthjælp er ikke en mulighed som følge af reglerne
om ægtefælleforsørgelse, eller hvis personen har friværdi.
3F og FOA mener det er uhensigtsmæssigt, at personerne skal tilmelde sig jobcentret udelukkende
for at kunne modtage sygedagpenge
’i
tilfælde af, at man måske bliver syg’. Hver gang man
tilmeldes jobcenteret kræver dette ressourcer, dels i det kommunale system, og dels i a-
kassesystemet, som skal indkalde til samtaler, lave en beregning på størrelsen af nogle dagpenge,
som alligevel ikke skal udbetales mv.
Både indenfor 3Fs og FOAs medlemsgrupper er der
mange ’løse’ ansættelser. Reglerne
for
velfærdssikring har ikke fulgt med tidens behov for denne type ansættelser. Behovet skyldes dels
svingende arbejdsmængde og dels det svingende behov for vikarer ved sygdom, ferie mv.
’Løse’
arbejdstagere udfylder alle en vigtig funktion, der er med til at sikre at (velfærds)samfundet
fungerer, og at der kommer skatteindtægter.
___________________________________________________________________________
Økonomiske konsekvenser
3F og FOA mener, at forslaget vil have begrænsede økonomiske konsekvenser, idet det offentlige
samtidig vil opleve en besparelse som følge af at antallet af proforma tilmeldinger til jobcenteret
(som jo indebærer et vist ressourcetræk hos de offentlige myndigheder) vil falde. Samtidig skal man
være opmærksom på, at en vis gruppe af de arbejdstagere, der med denne regelændring vil få
adgang til sygedagpenge, allerede er berettiget til sygedagpenge.