Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 117
Offentligt
2140999_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Beskæftigelsesministerens redegørelse vedr. Beretning nr.
4/2019 om sagsbehandlingstider og produktivitet for arbejds-
skadesager
CVR 10172748
27. januar 2020
Statsrevisorerne har i brev af 25. november 2019 anmodet om nærværende redegø-
relse for hvilke foranstaltninger og overvejelser, som Rigsrevisionens beretning på
arbejdsskadeområdet giver anledning til.
J.nr.
2019-378
Jeg vil indledningsvist slå fast, at det er min klare holdning, at det skal være trygt,
sikkert og sundt at gå på arbejde i Danmark. Samtidig skal vi sørge for, at arbejds-
skadesystemet er indrettet på en måde, så de mennesker, der desværre alligevel
kommer til skade eller bliver syge som følge af deres arbejde, møder et system, der
griber og hjælper dem.
En hurtig og korrekt sagsbehandling har stor betydning for den enkeltes trivsel og
muligheder for at vende hurtigt tilbage i job. Det er derfor helt afgørende, at ar-
bejdsskadesystemet understøtter en hurtig afklaring i arbejdsskadesager, og at der
samtidig er en høj kvalitet i sagsbehandlingen. De mennesker, der både kan og vil
arbejde, skal ikke vente unødigt længe på en afgørelse
Jeg er derfor overordnet tilfreds med, at Rigsrevisionens undersøgelse viser, at
sagsbehandlingstiden i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) går den rigtige
vej, og at AES’ sagsportefølje
samlet set er sundere end tidligere. Jeg hæfter mig
også ved og kvitterer for, at Rigsrevisionen mener, at Beskæftigelsesministeriet har
opfyldt sin tilsynsforpligtelse med bestyrelsen for AES.
Samtidig er jeg bevidst om, at sagsbehandlingstiden for nogle typer af sager des-
værre fortsat er meget lang. En lang sagsbehandlingstid kan sætte den enkelte til-
skadekomne i en økonomisk og arbejdsmæssig sårbar situation, som kan gøre det
svært at komme videre. Det skal vi gøre, hvad vi kan for at undgå.
Det gør indtryk på mig, når Statsrevisorerne på baggrund af Rigsrevisionens beret-
ning konkluderer, at Beskæftigelsesministeriet og AES i perioden 2011–2018 ikke
i tilstrækkelig grad har sikret, at borgernes arbejdsskadesager bliver behandlet i
overensstemmelse med de lovfastsatte tidsfrister.
Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende. Og selvom AES siden 2016 har sikret en
positiv udvikling i andelen af sager, der overholder de lovfastsatte tidsfrister, er jeg
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Redegørelse vedr. Beretning nr. 4/2019 om sagsbehandlingstider og produktivitet for arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
enig med Rigsrevisionen i, at der er et behov for at se på, hvordan sagsbehandlings-
tiderne kan forbedres yderligere. Jeg har derfor i første omgang afholdt en teknisk
gennemgang af arbejdsskadeområdet for Beskæftigelsesudvalget den 17. december
2019. Jeg mener, at det kan bidrage til et fælles forståelsesgrundlag for en kon-
struktiv fremtidig politisk drøftelse af området.
Det ligger mig dog meget på sinde, at en lav sagsbehandlingstid ikke opnås på be-
kostning af retssikkerheden på området. Tilskadekomne skal kunne regne med at få
deres sag oplyst og behandlet korrekt, ligesom begge parter i sagen
typisk den til-
skadekomne og forsikringsselskabet
skal kunne klage over en afgørelse og få de-
res sag vurderet af Ankestyrelsen.
Det er vigtige elementer i sagsbehandlingen, som naturligt nok forlænger den til-
skadekomnes samlede oplevelse af sagsbehandlingstiden, og dette hverken kan el-
ler bør vi ændre på, da de sikrer retssikkerheden for begge parter i arbejdsskadesa-
gerne.
Arbejdsskadeområdet er på den måde meget komplekst, og flere legitime hensyn
skal hele tiden afvejes over for hinanden. Det gælder både, når AES behandler den
enkelte arbejdsskadesag, og når vi politikere fastlægger rammerne på området.
Derudover noterer jeg mig, at Rigsrevisionen konkluderer, at AES ikke har sikret
en positiv udvikling i produktiviteten af sagsbehandlingen i arbejdsskadesagerne.
Det er en problemstilling, jeg vil tage op med bestyrelsen i AES på vores kvartal-
vise møder.
Jeg vil i det følgende redegøre nærmere for de foranstaltninger og overvejelser,
som Rigsrevisionens beretning har givet anledning til.
Der er behov for at se på, hvordan sagsbehandlingstiderne kan nedbringes
både i
forhold til forbedring af sagsbehandlingen inden for de nuværende rammer, men
også i forhold til, hvordan rammerne kan justeres.
Rigsrevisionen fremhæver i sin beretning, at særligt den procentvise overholdelse af
den lovfastsatte frist på tre måneder i sager om afvisning af arbejdsulykker er lav.
Jeg er enig med Rigsrevisionen heri, og jeg er derfor glad for, at vi allerede har taget
de første skridt for at forbedre den.
Et enigt Folketing har den 30. april 2019 vedtaget et lovforslag, der skal sikre, at
flere tilskadekomne vil få deres ulykke anerkendt som en arbejdsskade. På den måde
rettes der op på en højesteretsdom fra 2013, som, i modsætning til intentionen med
loven, har medført et fald i antallet af anerkendte arbejdsulykker. Dommen medførte
også en lavere overholdelse af netop den lovfastsatte frist på tre måneder i sager om
afvisning af arbejdsulykker. Det skyldtes, at det i en stor del af sagerne blev nødven-
digt at vente med at afgøre sagen, indtil skaden var stationær og således ikke udvik-
lede sig yderligere.
Rammer for sagsbehandlingen
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Redegørelse vedr. Beretning nr. 4/2019 om sagsbehandlingstider og produktivitet for arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
Lovændringen genindfører lempeligere kriterier for, hvornår en arbejdsulykke kan
anerkendes, så de tilskadekomne, der er udsat for en ulykke på grund af arbejdet også
får anerkendt deres skade som en arbejdsulykke. Kriterierne for, hvornår skaden kan
udløse erstatning eller andre ydelser efter loven, er ikke ændret.
Jeg forventer, at lovændringen, der er trådt i kraft den 1. januar 2020
i tillæg til at
øge antallet af anerkendelser
vil medføre, at tilskadekomne hurtigere vil få vished
om, hvorvidt ulykken kan anerkendes som en arbejdsskade. Jeg forventer også, at
ændringen over tid vil have en positiv effekt på overholdelsen af lovfristen for ulyk-
kessager.
AES har siden loven trådte i kraft ved årsskiftet haft særskilt lovhjemlet pligt til at
underrette sagens parter, når afgørelsen i en konkret sag ikke kan træffes inden for
de foreslåede frister. Underretningen skal indeholde en begrundelse for, hvorfor fri-
sterne ikke kan overholdes i den konkrete sag, samt oplysning om, hvornår afgørel-
sen forventes truffet.
Jeg ser frem til at følge udviklingen i overholdelsen af fristen for denne type sager,
og det vil også fremadrettet være et punkt på dagsordenen for mine møder med le-
delsen i AES.
Det er som bekendt regeringens ambition, at erstatningsniveauet skal hæves. Vi skal
dog først og fremmest gøre op med, at der i dag benyttes forældede forudsætninger
om levetid til at beregne erstatningen i de erhvervsevnetabssager, hvor erstatningen
udbetales som et engangsbeløb. Det betyder, at tilskadekomne i dag i visse tilfælde
uhensigtsmæssigt får udbetalt erstatning ud fra en gennemsnitlig levetidsalder fra
1970’erne.
Jeg vil derfor i denne folketingssamling fremsætte et lovforslag på arbejdsskadeom-
rådet, der gør op med de forældede levetidsforudsætninger. Lovforslaget vil også
indeholde et forslag om at harmonisere anmeldereglerne for ulykker og forenkle det
nuværende arbejdsskadesystem, sådan at AES blandt andet fremadrettet skal udmåle
engangserstatninger efter færre regelsæt.
Hertil kommer, at det er min klare ambition, at arbejdsskadesystemet skal forbed-
res med yderligere initiativer, og jeg vil derfor indlede et arbejde med at moderni-
sere arbejdsskadeområdet i foråret 2020. Regeringen har også tidligere over for
Folketinget forpligtet sig til at påbegynde drøftelser, som blandt andet skal tilveje-
bringe initiativer, som understøtter hurtigere sagsbehandling. Jeg forventer at invi-
tere Folketingets partier til et møde om deres prioriteter for området inden juni
2020.
Jeg ved, at der også tidligere har været ambitioner om at gennemføre en sådan mo-
dernisering blandt andet med det formål at imødekomme udfordringerne med lange
sagsbehandlingstider, men at arbejdet flere gange er udskudt. Jeg er derfor meget
bevidst om, at en modernisering er en stor og kompleks opgave, som kræver, at Fol-
ketingets partier bidrager konstruktivt til at finde gode løsninger.
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Redegørelse vedr. Beretning nr. 4/2019 om sagsbehandlingstider og produktivitet for arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
Rigsrevisionens beretning er for mig en påmindelse om, at der fortsat er behov for
at se arbejdsskadesystemet efter i sømmene. Beretningen udgør på den måde nyttig
viden og er et vigtigt afsæt for fremtidige drøftelser på området.
AES’
sagsbehandling
Bestyrelsen for AES har tilkendegivet over for mig, at de er optagede af, at sagsbe-
handlingstiderne til stadighed nedbringes, at produktiviteten er så høj som mulig,
og at sagsbehandlingen løbende optimeres under hensyntagen til kvalitet, retssik-
kerhed og en balanceret sagsafvikling.
Jeg er glad for, at bestyrelsen har opstillet prognoser for sagsbehandlingstiden for
alle sagstyper og udarbejdet en indfasningsplan for overholdelsen af lovens frister.
Jeg har tillid til, at bestyrelsen løbende følger op på udviklingen og tager initiativ
til korrigerende handlinger, hvis der er behov. Jeg vil også på mine kvartalsvise
møder følge udviklingen tæt.
Bestyrelsen har også tilkendegivet, at de har bedt administrationen i AES om at se
på, hvordan produktivitet fremadrettet kan opgøres mere hensigtsmæssigt, så pro-
duktivitet kan anvendes i driftsstyringssammenhænge. Bestyrelsen oplyser, at de
generelt har fokus på den individuelle produktivitet, faglig robusthed og optimering
af sagsunderstøttende processer i sagsbehandlingen. AES har således udarbejdet et
nyt oplæringskoncept, så nye sagsbehandlere hurtigere kan bidrage til sagsafviklin-
gen. Dertil er der udarbejdet standardtekster, som sagsbehandlerne kan anvende i
breve for derved at højne både produktiviteten og den samlede kvalitet.
AES’ bestyrelse
har foreslået, at der etableres mere digital tilgang til de nødven-
dige oplysninger i arbejdsskadesagerne. Jeg vil gerne kvittere for bestyrelsens for-
slag, som jeg vil tage med i de videre overvejelser om en modernisering af arbejds-
skadeområdet, hvis det kan hjælpe til at nedbringe sagsbehandlingstiden.
Derudover noterer jeg mig, at bestyrelsen nu prioriterer at afdække mulighederne
for at nedbringe den eksterne liggetid. Bestyrelsen oplyser i den sammenhæng, at
AES’
Nye Sagsbehandlingssystem (ANS) bl.a. gør det muligt at opgøre ekstern og
intern liggetid, som kan gøre os klogere på, hvilke dele af sagsbehandlingen, der
kan optimeres.
Jeg vil på mine kvartalsvise møder med ledelsen i AES følge udviklingen i sagsbe-
handlingstiderne og overholdelsen af lovens tidsfrister tæt. I den forbindelse vil jeg
også følge bestyrelsens videre arbejde ift. forbedring af produktivitet og ekstern
liggetid tæt.
Selvom udviklingen i sagsbehandlingstiden går i den rigtige retning
og at der al-
lerede ved lovændringen fra foråret 2019 er taget positive initiativer på arbejdsska-
deområdet
tror jeg, at alle kan se, at der er behov for løbende opfølgning i forhold
til forbedringer i driften og udvikling af området.
Sammenfattende bemærkninger
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 117: Redegørelse vedr. Beretning nr. 4/2019 om sagsbehandlingstider og produktivitet for arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2140999_0005.png
En gennemgribende modernisering er dog en meget kompleks opgave, som kræver
bred opbakning og medvirken. Det er min forhåbning, at alle involverede går kon-
struktivt ind til det kommende moderniseringsarbejde.
Jeg vil gerne kvittere for Rigsrevisionens omfattende arbejde, som er med til at bi-
drage med nyttig viden på området.
Afslutningsvist skal jeg bemærke, at ministeriet har sendt en kopi af ovenstående
til Rigsrevisionen på [email protected].
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
5