Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 105
Offentligt
2131900_0001.png
Tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2019 vedrørende 2018
1
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131900_0002.png
Tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2019 vedrørende 2018
Kort om indholdet af tilsynsbrevet
Tilsynsforpligtelsen med Udbetaling Danmark er et lovfastlagt tilsyn, der følger af § 19 i lov om Udbetaling Danmark. Efter denne bestemmelse fører
beskæftigelsesministeren, i samarbejde med en række andre ressortministerier, tilsyn med bestyrelsen for Udbetaling Danmark. Der er tale om et overordnet tilsyn
med, om Udbetaling Danmarks bestyrelse driver Udbetaling Danmark i overensstemmelse med lovgivningen. Tilsynet skal således ikke kontrollere eller monitorere
den daglige drift i Udbetaling Danmark, da dette er bestyrelsens opgave.
Det overordnede tilsyn med Udbetaling Danmarks bestyrelse er tilrettelagt som et årligt tilsyn bestående af et tilsynsbrev, der forholder sig til
det foregående år.
Tilsynsbrevet bygger blandt andet på følgende materiale:
Udbetaling Danmarks årsrapport.
Udbetaling Danmarks interne og eksterne revisionsprotokollater.
Beretningen fra Udbetaling Danmarks bestyrelse til tilsynet inkl. en række nøgletal til belysning af udviklingen i effektiviseringer, retssikkerhed, digitalisering
og kontrol.
Redegørelser fra klageinstanserne om kvaliteten i sagsbehandlingen i klagesager, fx fra Ankestyrelsen.
Kundeambassadørens rapport om klager over Udbetaling Danmark.
Tilsynsbrevet er udformet som et enkelt skema, der er bygget op på følgende måde:
Kolonne 1:
”Faktuelle oplysninger fra tilsynsmaterialet” –
fremhæver centrale faktuelle oplysninger fra materialet.
Kolonne 2:
”Tilsynets opmærksomhedspunkter” –
fremhæver særlige punkter, som tilsynet hæfter sig ved.
Kolonne 3:
”Tilsynets
spørgsmål til bestyrelsen”
bekymringspunkter for tilsynet, der anmoder om yderligere information.
Gennemgangen af temaerne følger tilsynets fire primære fokusområder:
Effektiv administration af offentlige ydelser og tilskud til borgere og virksomheder.
Borgeren i centrum og retssikkerhed i administrationen.
Forbedret borgerservice gennem en digital ydelsesadministration baseret på digital selvbetjening mv.
Bedre kontrol med fokus på forebyggelse af snyd og fejludbetalinger på eget sagsområde og for andre myndigheder.
Der er følgende to bilag til tilsynsbrevet:
Bilag 1 om aktuelle problemstillinger i ydelsesadministrationen i Udbetaling Danmark, der aktuelt ikke er tilsynssager. Tilsynet har fulgt problemstillingerne,
som i 2018 har krævet handling fra bestyrelsens side. Bilaget beskriver bestyrelsens håndtering af problemstillingerne, herunder en status og tilsynets
bemærkninger. Aktuelle problemstillinger, der er tilsynssager, beskrives i tilsynsbrevet under det relevante fokusområde.
Bilag 2 om eventuelle uoverensstemmelser mellem henholdsvis statsregnskabet og Udbetaling Danmarks årsrapport samt de særlige ordningsregnskaber for
Statens Finansielle-ordninger. Bilaget følger af Rigsrevisionens krav om, at bestyrelsen skal have kendskab til eventuelle differencer.
Tilsynsbrevet danner grundlag for et opfølgende tilsynsmøde mellem beskæftigelsesministeren og bestyrelsens forretningsudvalg, hvor tilsynsbrevet og andre
opmærksomhedspunkter for tilsynet drøftes.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131900_0003.png
Tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2019 vedrørende 2018
Faktuelle oplysninger fra tilsynsmaterialet
Tilsynets opmærksomhedspunkter
1. Effektiv administration af offentlige ydelser og tilskud til borgere og virksomheder
Udbetaling Danmarks opgaveløsning i 2018
Den økonomiske volumen i udbetaling og administration
Tilsynet noterer sig, at Udbetaling Danmarks
Udbetaling Danmark har i 2018 udbetalt ydelser for ca. 222 mia. kr., hvilket
eksterne revision har afgivet en revisionspåtegning
er 2 procent mere end i 2017.
for 2018 uden forbehold eller fremhævelser.
De samlede administrationsomkostninger i Udbetaling Danmark udgjorde i alt
ca. 1,7 mia. kr. i 2018 for kommunale og statslige ordninger.
Tilsynets spørgsmål til bestyrelsen
Udvikling i administrationsomkostninger for kommunale ordninger
Samlede omkostninger til administration af kommunale ordninger
De samlede omkostninger til administration af de ydelsesområder, der
finansieres af kommunerne, udgjorde i alt ca. 1,5 mia. kr. i 2018, hvilket er ca.
0,4 mia. kr. højere end i 2017.
De samlede omkostninger er fordelt med ca. 0,7 mia. kr. til kundedrift og ca.
0,8 mia. kr. til it-relaterede omkostninger.
It-omkostninger
Udbetaling Danmark overtog pr. 1. januar 2018 kommunernes betalinger til it-
løsninger i KMD, hvilket indebærer meromkostninger i Udbetaling Danmarks
regnskab på 418 mio. kr. i forhold til 2017.
Udbetaling Danmark har i 2018 fortsat arbejdet med fornyelsen af de it-
systemer, der understøtter Udbetaling Danmarks drift og sagsbehandling. De
løbende driftsomkostninger til nye it-systemer i Udbetaling Danmark
udgjorde 125 mio. kr. i 2018, hvilket er 59 mio. kr. højere end i 2017.
Stigningen kan tilskrives, at 2018 var første fulde driftsår for nye it-systemer
til administration af barselsdagpenge og familieydelse, og at Udbetaling
Danmark ultimo marts 2018 idriftsatte et nyt system til administration af
boligstøtte.
Øvrige kommunale administrationsomkostninger udgjorde ca. 253 mio. kr. i
2018, hvilket er ca. 40 mio. kr. lavere end i 2017. Omkostningerne er primært
relateret til Konkurrenceudsættelsesprogrammet og omfatter bl.a.
På det kommunale område noterer tilsynet sig, at det
samlede omkostningsniveau i 2018 er påvirket af en
omlægning af betalingerne til KMD og af den
fortsatte indfasning af nye it-systemer i Udbetaling
Danmark, der har medført stigende it-omkostninger i
Udbetaling Danmarks regnskab for 2018. Omvendt
noterer tilsynet sig, at omkostningerne til kundedrift
var faldende i 2018.
For så vidt angår Udbetaling Danmarks overtagelse
af kommunernes betalinger til KMD på i alt 418
mio. kr., noterer tilsynet sig dog, at Udbetaling
Danmarks omkostninger modsvares af et tilsvarende
fald i kommunernes direkte betalinger til KMD.
Betalingerne vedrører it-systemer til administration
af boligstøtte og social pension, der bortfalder i takt
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131900_0004.png
Tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2019 vedrørende 2018
Faktuelle oplysninger fra tilsynsmaterialet
projektomkostninger og afskrivninger på Udbetaling Danmarks nye it-
systemer.
Enhedsomkostninger pr. ydelsesmodtager (nøgletalstabel 1.2a.)
Nøgletalstabellerne for Udbetaling Danmarks administrationsomkostninger
viser bl.a., at implementeringen af nye it-løsninger har medført faldende
enhedsomkostninger for sager om boligstøtte og familieydelser.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
med idriftsættelsen af nye it-løsninger i Udbetaling
Danmark.
Tilsynet kvitterer for en konstruktiv dialog med
Udbetaling Danmark om en ændret opgørelse af
nøgletal for administrationsomkostningerne med
henblik på at skabe mere gennemsigtighed og en
tættere kobling mellem årsrapport og nøgletal.
Tilsynet har dog noteret sig, at opgørelsen af
enhedsomkostninger mv. i nøgletalstabellerne ikke
omfatter projektomkostninger og afskrivninger mv. i
Udbetaling Danmark. Tilsynet vil tage initiativ til en
nærmere drøftelse af denne opgørelsesmetode med
Udbetaling Danmarks administration.
Tilsynet har noteret sig, at Udbetaling Danmark
begrunder udviklingen med øgede it-omkostninger
til implementering af ny lovgivning vedr.
digitalisering af beskæftigelseskrav. Udbetaling
Danmarks administration har i forbindelse med det
lovforberedende arbejde estimeret engangsudgifter
på 1,5-2,0 mio. kr. til it-tilpasninger i forbindelse
med implementeringen.
På baggrund af de tidligere oplyste
omkostningsestimater fra administrationen om it-
omkostninger til implementering af ny lovgivning på
barseldagpengeområdet, bemærker tilsynet, at de
nævnte it-omkostninger ikke i sig selv synes at kunne
forklare stigningen i enhedsomkostningerne. I lyset af,
at barselsdagpengeområdet er en væsentlig ordning i
Udbetaling Danmark, anmoder tilsynet bestyrelsen om
at oplyse om eventuelle yderligere årsager til
udviklingen.
Tilsynet skal anmode Udbetaling Danmarks bestyrelse
om at oplyse årsagerne til de stigende
enhedsomkostninger på delpension, efterlevelses- og
begravelseshjælp i lyset af, at enhedsomkostningerne
på dette område har været stigende siden 2016.
Tilsynets spørgsmål til bestyrelsen
Enhedsomkostninger på barselsdagpengeområdet (nøgletalstabel 1.2a.)
Barselsdagpengeområdet berørte ca. 160.000 borgere i 2018. De samlede
driftsomkostninger til administration af området steg med 16 mio. kr. i 2018
og udgjorde i alt 168 mio. kr. Udviklingen har medført en stigning i
enhedsomkostningerne på området fra 942 kr. i 2017 til 1.051 kr. i 2018.
Enhedsomkostninger på delpension, efterlevelses- og begravelseshjælp
(nøgletalstabel 1.2a.)
Delpension, efterlevelses- og begravelseshjælp berørte ca. 52.000 borgere i
2018. De samlede driftsomkostninger til området steg med 3 mio. kr. i 2018
og udgjorde i alt 12 mio. kr. Udviklingen har medført en stigning i
enhedsomkostningerne på området fra 202 kr. i 2017 til 229 kr. i 2018.
Enhedsomkostninger på fleksydelse (nøgletalstabel 1.2a.)
Tilsynet bemærker, at årsagen til stigningerne på
delpension, efterlevelses- og begravelseshjælp ikke
er angivet.
Tilsynet noterer sig, stigningen hovedsageligt kan
henføres til, at Udbetaling Danmark i 1. halvår 2018
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131900_0005.png
Tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2019 vedrørende 2018
Faktuelle oplysninger fra tilsynsmaterialet
Fleksydelsesområdet berørte ca. 4.500 borgere i 2018. De samlede
driftsomkostninger steg med 2 mio. kr. i 2018 og udgjorde i alt 11 mio. kr.
Udviklingen har medført en stigning i enhedsomkostningerne fra 1.769 kr. i
2017 til 2.410 kr. i 2018.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
har administreret en midlertidig ordning vedr.
mulighed for tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag.
Tilsynet antager på den baggrund, at
enhedsomkostningerne må forventes at falde igen i
2019.
Tilsynets spørgsmål til bestyrelsen
Udvikling i administrationsomkostninger for statslige ordninger
Omkostninger til administration af statslige ordninger
De samlede driftsudgifter til administration af statslige ordninger udgjorde
159 mio. kr. i 2018, hvilket er på niveau med driftsomkostninger i 2017.
Øvrige statslige administrationsomkostninger udgjorde ca. 24 mio. kr. i 2018.
Omkostningerne er primært relateret til tværgående projekter for de statslige
finansielle ordninger.
Budgetanalysen af Udbetaling Danmarks administration
Den eksterne budgetanalyse
Det indgår i bestyrelsens strategi, at Udbetaling Danmark skal løse
administrative opgaver effektivt og til konkurrencedygtige priser.
Bestyrelsen har i 2018 fået udarbejdet en ekstern budgetanalyse af Udbetaling
Danmarks administration med henblik på at belyse den faktiske udvikling og
fremadrettede potentialer for effektiviseringer i administrationen.
Tilsynet kvitterer for bestyrelsens strategiske fokus
på fortsat effektivisering af driften af Udbetaling
Danmark i de kommende år.
Tilsynet noterer sig, at bestyrelsen i forlængelse af
budgetanalysen har igangsat initiativer, der skal
medvirke til at indfri bestyrelsens målsætning om
effektiviseringer.
Tilsynet noterer sig, at der i forbindelse med
revisionen er udført kompenserende kontroller i
forhold til systemer, hvor der er identificeret
svagheder, og at ATP og Udbetaling Danmark har
indledt dialog med leverandørerne om udbedring af
svaghederne i 2019.
Tilsynet anmoder bestyrelsen om en status pr. 31.
august 2019 med at håndtere alle
revisionsbemærkninger vedrørende revisionen i 2018
og tidligere år.
Regnskabsmæssige og administrative procedurer vedr. it-systemer
It-kontroller i Udbetaling Danmark (intern og ekstern revisions protokollater)
Udbetaling Danmarks fag- og støttesystemer er outsourcet til en række
eksterne leverandører.
ATP har på vegne af Udbetaling Danmark indhentet erklæringer fra
væsentlige leverandørers revisorer vedr. de generelle it-kontroller og
applikationskontroller, der er etableret i og omkring de outsourcede systemer.
Erklæringerne viser for en række systemer svagheder vedr.
adgangsrettigheder, log-oplysninger mv. For enkelte systemer var der på
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131900_0006.png
Tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2019 vedrørende 2018
Faktuelle oplysninger fra tilsynsmaterialet
revisionstidspunktet ikke modtaget en erklæring om de generelle it-kontroller
og applikationskontroller for 2018.
2. Borgeren i centrum og retssikkerhed i administrationen
Udbetaling Danmarks opgaveløsning i 2018
Antal behandlede sager i 2018 (nøgletalstabel 2.1.1.)
Udbetaling Danmark har i 2018 behandlet 585.087 sager på de centrale
ydelsesområder. I 2017 behandlede Udbetaling Danmark 475.891 sager.
Udvikling i sagsbehandlingstider
Overholdelse af frister
andel ansøgninger til tiden (nøgletalstabel 2.1.2.)
I 2018 blev i gennemsnit 87 procent af alle ansøgninger behandlet inden for
den frist, som bestyrelsen fastsætter for de enkelte ydelsesområder efter
retssikkerhedsloven.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets spørgsmål til bestyrelsen
Tilsynet bemærker, at overholdelsen af fristerne
fortsat ligger på et stabilt højt niveau.
Tilsynet anmodede i 2017 bestyrelsen om at
vurdere, hvorvidt sagsbehandlingsfristerne kunne
tilpasses, da sagsbehandlingstiderne reelt er kortere
end de fastsatte frister. Bestyrelsen har i den
forbindelse oplyst, at bestyrelsen vil fastholde
fristerne på samme niveau som tidligere år, bl.a. på
grund af den fortsatte driftsmodning af de nye
fagsystemer.
Tilsynet noterer sig, at bestyrelsen forklarer
stigningen i antal sager med udfordringer i
forbindelse med idriftsættelsen af det nye
boligstøttesystem. Bestyrelsen oplyser, at driften ved
udgangen af 2018 er blevet normaliseret og er på
samme niveau som før idriftsættelsen af det nye it-
system.
Tilsynet lægger til grund, at bestyrelsen fremover vil
sikre, at der ikke sker sagsophobning og forlængelse
af sagsbehandlingstider i forbindelse med overgang
til nye it-systemer, herunder i forbindelse med
idriftsættelsen af det nye pensionssystem.
Tilsynet skal anmode bestyrelsen om at give en
tilbagemelding på, om sagsbehandlingsfristerne for
2020 vil blive tilpasset på de områder, hvor en høj
andel af sagerne i dag bliver behandlet inden for den
fastsatte frist.
Fristoverskridelse i ansøgningssager om boligstøtte (nøgletalstabel 2.2.2)
For ansøgningssager om boligstøtte, som ikke blev afgjort inden for den
fastsatte frist på 13 uger, var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2018 på
17 uger. Fristoverskridelsen omfattede 33.278 sager ud af i alt 176.330 sager.
Det er stigning på 80 procent sammenlignet med 2017.
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131900_0007.png
Tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2019 vedrørende 2018
Faktuelle oplysninger fra tilsynsmaterialet
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Kvalitet i afgørelserne - klagesager modtaget af Udbetaling Danmark og Udbetaling Danmarks genvurdering
Klagersager i alt
Antallet af klagesager på tværs af Udbetaling Damarks opgaveområder
udgjorde i 2018 samlet 8.125. Det er en stigning på 30 procent i forhold til
2017.
Klagesager vedr. boligstøtte (nøgletalstabel 2.3.)
Udbetaling Danmark har i 2018 modtaget 4.495 klager på boligstøtteområdet,
hvilket er en stigning på 74 procent i forhold til 2017.
Tilsynet noterer sig, at bestyrelsen i brev af 26.
marts 2019 har oplyst, at overgangen til det nye
boligstøttesystem har medført ekstraordinært mange
klager. Udbetaling Danmark forventer, at antallet af
boligstøtteklager vil falde i 2019.
Tilsynet noterer sig, at Udbetaling Danmark ved
genvurderingen i gennemsnit ændrer 12 procent af
afgørelserne, uden at der er kommet nye oplysninger
i sagerne, siden afgørelserne blev truffet.
Tilsynet bemærker, at remonstrationsprocent er et
udtryk for, at borgeren ikke har fået en korrekt
afgørelse fra Udbetaling Danmark i forbindelse med
den første afgørelse. Det er derfor alene borgere som
klager, der får genvurderet og evt. korrigeret deres
afgørelse, hvilket udgør en svækkelse af
retssikkerheden for de borgere, som ikke klager.
Bestyrelsen bør derfor have fokus på at nedbringe
remonstrationsprocenten og overveje at fastsætte
måltal herfor.
Tilsynet finder det kritisabelt, at den lovbestemte 4-
ugersfrist i forbindelse med genvurderingen alene
overholdes i lidt over halvdelen af sagerne og på
samtlige ydelsesområder. Andelen af klagersager,
der overholder fristen skal være på 100 procent i de
klagesager, hvor der ikke indhentes nye oplysninger.
Udbetaling Danmark skal som ansvarlig myndighed
administrere i overensstemmelse med lovgivningen.
Der er ikke i reglerne givet mulighed for at dispensere
fra 4-ugersfristen, hvilket tilsynet tidligere har
påpeget. Tilsynet ønsker oplyst, hvilke tiltag
bestyrelsen har iværksat, herunder status på, hvordan
det går på alle relevante ydelsesområder.
Tilsynets spørgsmål til bestyrelsen
Remonstration (nøgletalstabel 2.3.)
I 2018 har Udbetaling Danmark ved genvurderingen givet borgeren medhold i
gennemsnitligt 12 procent af alle klagesagerne (remonstrationsprocent),
hvilket stort set er på samme niveau som i 2017.
4-ugersfristen for genvurderingen (nøgletalstabel 2.3.) samt Ankestyrelsens
redegørelse
I 2018 har Udbetaling Danmark overholdt den lovbestemte 4-ugersfrist for de
centrale ydelsesområder i forbindelse med genvurderingen i gennemsnitligt 56
procent af de klagesager, hvor der ikke indhentes nye oplysninger. Niveauet
fra 2017 er stort set uændret.
7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131900_0008.png
Tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2019 vedrørende 2018
Faktuelle oplysninger fra tilsynsmaterialet
Ankestyrelsen har i redegørelsen kritiseret Udbetaling Danmark for
manglende overholdelse af genvurderingsfristen i 38 procent af
boligstøttesagerne, der er behandlet i Ankestyrelse i 2018 og at Udbetaling
Danmark ofte i kvitteringsskrivelsen til borgeren ved klage over afgørelser om
boligstøtte oplyser, at klagen forventes behandlet inden for fx fire måneder,
selv om der ikke var nye oplysninger i sagen. I den sammenhæng påpeger
Ankestyrelsen, at der ikke er hjemmel til at overskride genvurderingsfristen,
uden at der er en særlig grund til det i den konkrete sag.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynet noterer sig, at Udbetaling Danmark har
oplyst, at Udbetaling Danmark har overholdet 4-
ugersfristen på boligstøtteområdet pr. august 2019.
Tilsynet finder det kritisabelt, at Udbetaling
Danmark ikke hurtigere har kunnet sørge for at få
sagsbehandlingstiden i klagesager på
boligstøtteområdet bragt ned.
Tilsynets spørgsmål til bestyrelsen
Kvalitet i afgørelser
klagesager modtaget, stadfæstet og hjemvist af Ankestyrelsen
Antal klagesager, stadfæstelser og hjemvisninger i Ankestyrelsen
Tilsynet bemærker, at Ankestyrelsen igen i år har
I 2018 modtog Ankestyrelsen 3.613 klager i sager fra Udbetaling Danmark,
modtaget flest klagesager på boligstøtteområdet.
hvilket er et fald på ca. 4 procent i forhold til 2017.
De sagsområder, hvor Ankestyrelsen modtog flest klagesager i 2018 vedrører
boligstøtte (28 procent), familieydelser (24 procent) og social pension (19
procent).
Tilsynet noterer sig, at stadfæstelsesprocenten i
Ankestyrelsen generelt er høj og er steget markant
fra 2017 til 2018.
Tilsynet noterer sig, at Ankestyrelsen generelt
oplever, at Udbetaling Danmark i stort omfang retter
op på de problemer, som Ankestyrelsen påpeger, og
at dette afspejles i stigningen i antallet af
stadfæstede sager.
Tilsynet bemærker, at det alene er borgere som
klager, der ved genvurderingen får en begrundelse i
pensionssager. Dette medfører en svækkelse af
retssikkerheden for de borgere, som ikke klager, da
de ikke automatisk får en begrundelse.
Tilsynet bemærker endvidere, at det ikke er alle
sager om efterregulering fra 2017, som er blevet
Tilsynet har tidligere gjort bestyrelsen opmærksom på,
at Udbetaling Danmark ved implementeringen af det
nye pensionssystem, skal være opmærksom på, at
begrundelseskravet efter forvaltningsloven bliver
overholdt. Tilsynet skal anmode bestyrelsen om at
bekræfte, at det nye pensionssystem generelt
overholder forvaltningslovens krav, herunder kravet
Stadfæstelser i Ankestyrelsen og hjemvisninger
I gennemsnit 81 procent af alle de sager, som Ankestyrelsen traf afgørelse i,
blev stadfæstet i 2018. Det er en stigning i forhold til 2017, hvor 66 procent af
sagerne blev stadfæstet.
12 procent af de realitetsbehandlede sager i 2018 blev hjemvist til fornyet
behandling i Udbetaling Danmark. Det er et fald i forhold til 2017, hvor 25
procent af sagerne blev hjemvist.
Stadfæstelser og hjemvisninger på pensionsområdet
I 2018 er stadfæstelsesprocenten 82 procent på pensionsområdet, hvilket er en
stigning i forhold 2017, hvor stadfæstelsesprocenten var på 37 procent.
Der er sket et fald i antallet af hjemviste sager på pensionsområdet fra 50
procent i 2017 til 8 procent i 2018.
8
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131900_0009.png
Tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2019 vedrørende 2018
Faktuelle oplysninger fra tilsynsmaterialet
Ankestyrelsen oplyser, at udviklingen i antal stadfæstede og hjemviste sager
bl.a. skyldes, at Udbetaling Danmark ved genvurderingen af
efterreguleringssagerne får rettet op på den manglende begrundelse ved at
beregne pensionen og tilbagebetalingskravet manulet. Ankestyrelsen kan
derfor stadfæste sagerne. I 2017 blev disse sager hjemvist på grund af
manglende beregninger.
I 2018 har Ankestyrelsen kritiseret begrundelsen i 21 procent af sagerne.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
behandlet, idet efterreguleringen er blevet udskudt i
ca. 70.000 sager. Disse sager indgår derfor ikke i
Ankestyrelsens opgørelse.
Tilsynets spørgsmål til bestyrelsen
om begrundelse.
Kalenderårsmodellen på pensionsområdet
Bestyrelsen oplyser i beretningen til tilsynet, at implementeringen af
Ankestyrelsens praksisændring vedrørende efterregulering som følge af
kalenderårsmodellen, vil være forbundet med store administrative og
økonomiske konsekvenser.
Bestyrelsen har ved brev af 28. juni 2019 oplyst, at Udbetaling Danmark nu
har implementeret praksisændringerne på pensionsområdet om
kalenderårsmodellen i forhold til de løbende månedlige pensionsudbetalinger,
og at Udbetaling Danmark vil gennemføre efterreguleringen for årene 2017 og
2018 for ca. 30.000 pensionister.
Bestyrelsen oplyser også i brevet, at bestyrelsen har besluttet at vente med at
igangsætte den fremadrettede it-understøttelse, til der foreligger en afklaring
mellem regeringen og KL om økonomien.
Endvidere har Udbetaling Danmark oplyst, at et stort antal borgere kan
forvente lang sagsbehandlingstid enten i forhold til at få efterreguleret og
genoprettet pensionen for 2017-2018 eller få genoptaget
efterreguleringsafgørelser for årene 2015-2016.
Tilsynet skal gøre opmærksom på, at det er
bestyrelsen for Udbetaling Danmark, der har
ansvaret for, at Udbetaling Danmark administrerer
lovmedholdeligt, og at borgerne får korrekte
afgørelser til tiden. Det er derfor også bestyrelsens
ansvar, at Udbetaling Danmark foretager de
nødvendige tiltag for at kunne administrere i
overensstemmelse med lovgivningen.
Det er tilsynets forventning, at bestyrelsen sikrer, at
Udbetaling Danmark så hurtigt som muligt
administrerer i overensstemmelse med
Ankestyrelsens praksis og at Udbetaling Danmark
får genoprettet de sager, som Udbetaling Danmark
som forvaltningsmyndighed, er forpligtet til at
genoptage som følge af Ankestyrelsens
praksisændring.
Tilsynet skal understrege, at praksisændringer skal
implementeres så hurtigt, det kan lade sig gøre, og at
afklaring af økonomiske spørgsmål med
opdragsgiver ikke kan begrunde en udskydelse af
implementeringen.
Kvalitet i afgørelser
Kritik i de realitetsbehandlede sager fra Ankestyrelsen
9
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131900_0010.png
Tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2019 vedrørende 2018
Faktuelle oplysninger fra tilsynsmaterialet
Sagsbehandlingsfejl i klagesager
I 2018 har Ankestyrelsen påtalt sagsbehandlingsfejl i 46 procent af de
realitetsbehandlede sager, dvs. sager, der er stadfæstet, ændret eller hjemvist.
Det er et fald i forhold til 2017, hvor der blev påtalt fejl i 65 procent af de
realitetsbehandlede sager.
På boligstøtteområdet har Ankestyrelsen i 2018 udtalt kritik i 83 procent af de
realitetsbehandlede sager (1145 sager).
Kritikken vedrører hovedsageligt mangelfulde begrundelser (57 procent) og
manglende overholdelse af genvurderingsfristen (38 procent).
Tilsynet bemærker, at der ingen formkrav er til en
klage. Tilsynet finder det vigtigt, at Udbetaling
Danmark registrerer og behandler alle klager,
herunder også de telefoniske. Tilsynet noterer sig, at
Udbetaling Danmark har gennemført indsatser i
2018 for at imødekomme problematikken.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynet noterer sig udviklingen vedrørende
sagsbehandlingsfejl, men bemærker, at der fortsat
udtales kritik i mange sager.
Tilsynet bemærker, at det fremgår af bestyrelsens
svar på Ankestyrelsens redegørelse, at bestyrelsen
sikrer, at der rettes op på de påtalte
sagsbehandlingsfejl.
Tilsynets spørgsmål til bestyrelsen
Sagsbehandlingsfejl på barselsdagpengeområdet
På barselsdagpengeområdet har Ankestyrelsen i 2018 udtalt kritik i 65 procent
af de realitetsbehandlede sager (285 sager). Det er en stigning i forhold til
2017.
Kritikken vedrører i 14 procent af sagerne fejl i klagevejledningen.
Ankestyrelsen oplyser, at fejl i klagevejledningen i langt de fleste tilfælde
skyldes manglende registrering af telefoniske klager i Udbetaling Danmark.
Antal klagesager og stadfæstelser i de øvrige ankeinstanser
Styrelsen for Patientsikkerhed modtog 58 klager og afsluttede 49 sager i 2018.
Der blev stadfæstet 30 sager og hjemvist 4 sager.
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger modtog 38 klager og
afsluttede 31 sager i 2018. Der blev stadfæstet 14 sager og hjemvist 9 sager.
Miljø
og fødevareklagenævnet modtog ingen klager i 2018.
3. Forbedret borgerservice gennem digital ydelsesadministration baseret på digital selvbetjening mv.
Borgertilfredshed 2018
Borgertilfredshedsundersøgelsen for 2018
Tilsynet noterer sig, at analysemetoden er ændret og
tilfredsheden i 2018 derfor ikke kan sammenlignes
Udbetaling Danmark måler årligt borgernes tilfredshed i forbindelse med
med tidligere år. Tilsynet har noteret sig, at
ansøgningsprocessen. Undersøgelsen viser overordnet, at 73 procent er
undersøgelsen, som det også var tilfældet for
tilfredse med Udbetaling Danmark i 2018. Dette er lavere end i 2017.
10
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131900_0011.png
Tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2019 vedrørende 2018
Faktuelle oplysninger fra tilsynsmaterialet
Tilfredsheden varierer inden for de enkelte ydelsesområder. På familieydelser
var 81 procent tilfredse med ansøgningsprocessen, mens 59 procent var
tilfredse på boligstøtteområdet.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
tidligere undersøgelser, tager udgangspunkt i
ansøgningsprocessen.
Tilsynet noterer sig, at Udbetaling Danmark fortsat
arbejder med at hæve tilfredsheden de steder, hvor
den ikke er tilfredsstillende.
Tilsynet finder det helt centralt, at Udbetaling
Danmark har fokus på at sikre gode brugerrejser og
at der arbejdes med servicerejser på Udbetaling
Danmarks områder. Tilsynet noterer sig, at
Udbetaling Danmark med stor velvilje deltager i et
igangværende projekt om servicerejser på
barselsdagpengeområde.
Tilsynets spørgsmål til bestyrelsen
4. Bedre kontrol med fokus på forebyggelse af snyd og fejludbetalinger på eget sagsområde og for andre myndigheder
Indsatsen i Den Fælles Dataenhed
Udbetaling Danmarks strategi på kontrolområdet
Tilsynet bemærker, at det opstillede mål om en
Udbetaling Danmarks mål for 2018 var at øge antallet af sager behandlet fra
stigning i antal sager på 5 pct. ikke er nået.
registersamkøring med 5 pct. Målet er ikke nået, da der er et fald i antal sager
på kontroltrin 3 fra 7.319 i 2017 til 3.646 i 2018.
Udbetaling Danmark havde endvidere som mål, at værdien af kontroltrin 3
skulle være 120 mio. kr. i 2018. Værdien af kontrolindsatsen i 2018 er 119,9
mio. kr.
Hvis bestyrelsen har igangsat eller planlægger særlige
indsatser for at opnå den tilsigtede stigning i antallet af
registersamkørte sager, vil tilsynet gerne orienteres om
dette.
Opnåede resultater af kontrolindsatsen i kommunerne i 2018
Af nøgletalstabellerne fremgår, at Den Fælles Dataenhed i 2018 i alt har
leveret ca. 115.000 sager til kommunerne i 2018, hvilket er en stigning på
næsten 94.000 i forhold til 2017. På kontanthjælpsområdet er der leveret ca.
108.000 sager til kommunerne i 2018, hvilket er en stigning på 93.000 sager i
forhold til 2017. Stigningen skyldes primært Den Fælles Dataenheds
understøttelse af kommunernes løbende kontrol af kontanthjælpsmodtagere
efter § 10 i lov om aktiv socialpolitik, jf. ØA 18. For sygedagpengeområdet
Tilsynet noterer sig den markante stigning i antallet
af kontanthjælpssager, der særligt skyldes
dataenhedens understøttelse af kommunernes pligt
til opfølgning efter § 10 i lov om aktiv socialpolitik,
som led i udmøntning af ØA 18.
Tilsynet
bemærker med tilfredshed, at KL’s
effektmåling for 2018 viser, at Udbetaling
11
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131900_0012.png
Tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2019 vedrørende 2018
Faktuelle oplysninger fra tilsynsmaterialet
og økonomisk friplads er der leveret 1.965 og 4.736 sager i 2018, hvilket er en
stigning på henholdsvis 310 og 345 sager i forhold til 2017.
Tilsvarende viser udviklingen, at kommunerne har oprettet godt 13.000
kontrolsager i 2018, hvilket er en stigning på ca. 10.000 sager i forhold til
2017. 12.000 af de oprettede kontrolsager vedrører kontanthjælpsområdet og
hele stigningen kan tilskrives dette område. Stigningen er en følge af den
såkaldte § 10 kontrol. For sygedagpengeområdet og økonomisk friplads er
der oprettet 785 og 789 kontrolsager i 2018.
Endelig viser udviklingen i opgørelsen af kontrolprovenuet, at
kontrolindsatsen gav et samlet provenu på 173,4 mio. kr. i 2018, hvilket er en
stigning på 104,9 mio. kr. i forhold til 2017. På kontanthjælpsområdet var
provenuet 156,8 mio. kr., hvilket er en stigning på 101,3 mio. kr. i forhold til
2017. På sygedagpengeområdet og økonomisk friplads var provenuet 11,9 og
4,7 mio. kr. i 2018, hvilket er en stigning på henholdsvis 2,8 og 0,8 mio. kr. i
forhold til 2017.
Tilsynet har noteret sig, at der i 2018 behandles og
afsluttes færre kontrolsager i HOK, men at der på
den anden side er opnået et samlet kontrolprovenu i
2018, der er højere end i 2017.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Danmarks understøtning nu er udbredt til 90
kommuner.
Tilsynets spørgsmål til bestyrelsen
Opnåede resultater af kontrolindsatsen på Udbetaling Danmarks eget
myndighedsområde (HOK) i 2018
Af nøgletalstabellerne fremgår det, at Den Fælles Dataenhed har leveret ca.
7.000 sager på kontroltrin 2 og 3 til Udbetaling Danmarks eget
myndighedsområde i Udbetaling Danmark i 2018, hvilket er et fald på ca.
3.400 sager i forhold til 2017.
Udbetaling Danmark har oprettet 3.700 kontrolsager i 2018, hvilket er et fald
på ca. 1.300 sager i forhold til 2017.
Udbetaling Danmarks provenu på sager leveret af Den Fælles Dataenhed er
75 mio. kr. i 2018, hvilket er en stigning på 10,8 mio. kr. i forhold til 2017.
Tilsynet bemærker, at tænketanken Justitia den 15.
juli 2019 har offentliggjort
analysen ”Udbetaling
Danmarks systematiske overvågning”,
som
indeholder en række anbefalinger i forhold til
Udbetaling Danmarks databaserede kontrol på
ydelsesområderne.
Tilsynet bemærker, at revisoren nævner et fortsat
uudnyttet potentiale som en udløber af evalueringen
af Den Fælles Dataenhed.
Tilsynet ønsker oplyst, hvorvidt og hvordan det
stigende fokus på retten til privatliv og beskyttelse af
personoplysninger, herunder Justitias analyse, giver
bestyrelsen anledning til at tilpasse UDK’s
kontrolstrategi, herunder omfanget af information til
borgerne om databehandlingen.
Tilsynet skal bede om en status for de ovenfor
skitserede initiativer, samt andre væsentlige initiativer,
som bestyrelsen måtte have iværksat for at målrette og
styrke Den Fælles Dataenheds samspil med
kommunerne om kontrolindsatsen, og Den Fælles
Opfølgningen på evalueringen af Den Fælles dataenhed i efteråret 2017
Bestyrelsen har i svaret af den 20. december 2017 til ministeren om
opfølgningen på evalueringen af Den Fælles Dataenhed tilkendegivet, at det
fulde potentiale ”for udnyttelsen af mulighederne i Den Fælles Dataenhed på
12
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131900_0013.png
Tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2019 vedrørende 2018
Faktuelle oplysninger fra tilsynsmaterialet
tværs af den offentlige sektor ikke er fuldt indfriet” og på den baggrund bl.a.
skitseret følgende initiativer:
Dataenheden vil revidere de nuværende nøgletal og styrke kommunernes
mulighed for at sammenligne sig med andre kommuner for eksempel i
forhold til opnået provenu eller i forhold til hvilke kriterier andre
sammenlignelige kommuner vælger at arbejde med.
STAR vil fremover modtage opgørelser over de enkelte kommuners
anvendelse af dataenhedens leverancer med en præcis opgørelse af sager,
der er overført fra bestillingslister til prioriteringslister og kontrolsager
oprettet fra bestillingslisterne.
Fastsættelse af KPI´ere for dataenhedens leverancer, der årligt fastsættes
i bestyrelsens strategi, der derved medvirker til at sikre den nødvendige
fremdrift i udviklingen af Den Fælles Dataenhed.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets spørgsmål til bestyrelsen
Dataenheds understøttelse af Udbetaling Danmarks
eget myndighedsområde (HOK). Tilsynet er særligt
interesseret i bestyrelsens indsatser med henblik på
”Fastsættelse af KPI’er for dataenhedens leverancer,
der årligt fastsættes i bestyrelsens strategi og
medvirker til at sikre den nødvendige fremdrift i
udviklingen af Den Fælles Dataenhed”.
STAR ser frem til at modtage opgørelser over de
enkelte kommuners brug af Den Fælles Dataenheds
leverancer. STAR skal bede om at Udbetaling
Danmark nu påbegynder afrapporteringen jfr. også
STAR’s brev af 9. maj 2017 om kommunefordelte
oplysninger af udtrækslister fra Den Fælles
Dataenhed, opnåede resultater m.v.
Udbetaling Danmarks revisor har i beretningen for 2018 bemærket, at der
eksisterer et støtte uudnyttet potentiale, som led i opfølgningen på
evalueringen af den fælles dataenhed.
13