Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 105
Offentligt
2131899_0001.png
Bilag – Nøgletalstabeller for 2018
Tilsynsområde 1: Effektiv administration
Tabel 1.1: Samlede sagsomkostninger og enhedsomkostninger
Formålet med tabellen er at vise sammensætningen af de samlede omkostninger og gennemsnitlige sagsomkostninger på de områder, Udbetaling
Danmark administrerer, fordelt på hovedaktiviteter og administrative hovedområder.
A. Antal
aktivitetsbaserede
opgaver om året pr.
ordning
Kundedrifts-
omk.
160.190
712.438
710.071
1.359.470
58.102
4.419
52.089
286.947
3.343.726
102
233
111
159
68
11
12
23
719
11
21
17
53
4
16
38
161
879
B. Driftsomkostninger (mio.
kr.)
1
C. KMD
omk.,
der ikke
afregnes
via UDK
Samlede
driftsomk.
3
168
316
143
521
68
11
12
23
1.262
11
21
17
53
4
16
38
161
1.422
Mio. kr.
4
D.
Off.
omk.
i alt
(B+C),
Mio.
kr.
168
326
143
583
68
11
12
23
1.334
11
21
17
53
4
16
38
161
1.495
E:
Enhedsomk.
(D/A)
Kr. pr.
ydelsesmodt.
1.051
458
202
429
1.175
2.410
229
80
IT-driftsomk.
67
26
33
0
0
0
0
0
125
0
0
0
0
0
0
0
0
125
Aktivitetsbaserede opgaver
Barselsdagpenge
5)
Boligstøtte
Familieydelser
Social pension
International Pension og International Social
Sikring
Fleksydelse
Delpension, efterlevelses- og begravelseshjælp
Studiegæld
1. Aktivitetsbaserede opgaver i alt
6
Administrative opgaver
Vandrende arbejdstagere
International sygesikring
Dataenheden
Statslige Finansielle Ord. (undtagen Studiegæld)
Jobpræmieordningen
Særlig støtte og loftsberegning
Helhedsorienteret kontrol
2. Administrative opgaver i alt
3. Samlet virksomhed (1+2)
7)
KMD-omk., der
afregnes via
UDK
2
0
57
0
361
0
0
0
0
418
0
0
0
0
0
0
0
0
418
0
10
0
62
0
0
0
0
72
0
0
0
0
0
0
0
0
72
1) De koncernfordelte fællesomkostninger udgjorde 62 mio. kr. i 2018, hvilket er en stigning på 20 mio. kr. i forhold til 2017. Dette forklares blandt andet med ekstraordinære omkostninger til
fratrædelsesordninger i Koncernledelsen i ATP, samt at omkostninger til kontraktstyring i 2018 er en del af de koncernfordelte fællesomkostninger, mens de i 2017 blev timeafregnet direkte til Udbetaling
Danmark (omfang uændret – alene teknisk omlægning).
2) Udbetaling Danmark har pr. 1. januar 2018 overtaget kommunernes acontobetalinger til KMD. Der er dog en andel af beløbet, som KMD fortsat håndterer direkte med den enkelte kommune. De samlede
KMD-omkostninger (418 mio. kr.), der afregnes via Udbetaling Danmark, kan aflæses i Udbetaling Danmarks årsrapport for 2018, note 8.
3) Driftsomkostningerne kan genfindes i note 8, Udbetaling Danmarks årsrapport, 2018.
4) KMD-omkostninger, der ikke afregnes via Udbetaling Danmark, består alene af efterreguleringen nævnt under fodnote 1.
1
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131899_0002.png
Bilag – Nøgletalstabeller for 2018
5) Antallet af ydelsesmodtagere på barsel for 2018 ligger først endeligt fast i april 2019.
6) Da de samme CPR-numre kan være anvendt i ansøgningen af flere forskellige ydelser, angiver summen det samlede antal af aktivitetsbaserede opgaver og ikke antallet af unikke CPR-numre.
7) Tallene er afrundet.
Tabel 1.2a: Flerårig oversigt over enhedsomkostninger, 2013-2018, kr. pr. unikt CPR-nummer
1)
Formålet med tabellen er at vise udviklingen over tid i de gennemsnitlige enhedsomkostninger (svarende til tallene i kolonne E i tabel 1.1 ovenfor) på
de områder, Udbetaling Danmark administrerer.
Regnskabstal
Enhedsomkostninger (kr. pr. unikt CPR-nummer)
Barselsdagpenge
3)
Boligstøtte
4)
Familieydelser
5)
Pension
6)
International pension og International Social Sikring
Fleksydelse
7)
Delpension, efterlevelses- og begravelseshjælp
Studiegæld
2013
2)
1.229
611
364
408
-
-
-
-
2014
1.082
666
333
429
1.311
-
-
-
2015
929
656
313
384
1.283
-
-
-
2016
886
639
299
380
1.183
1.606
175
-
2017
942
715
235
411
1.207
1.769
202
99
2018
1.051
458
202
429
1.175
2.410
229
80
1) Tallene er ikke pris- og lønreguleret.
2) Driftsomkostningerne for henholdsvis boligstøtte og pension vedrører kun en 10 måneders periode, idet Udbetaling Danmark først overtog disse områder 1. marts 2013.
3) Enhedsomkostningen for barsel
stiger fra 2017 til 2018, hvilket tilskrives øgede IT-omkostninger i forbindelse med implementering af ny lovgivning (digitalisering af beskæftigelseskrav).
4) Enhedsomkostningerne for boligstøtte
falder betydeligt fra 2017 til 2018. Dette kan primært forklares med idriftsættelsen af ny IT-løsning for boligstøtte 1. april 2018, der har medført et kraftigt fald i IT-
omkostningerne. Derudover har der fra 2017 til 2018 været et fald i omkostningerne til kundedrift (på trods af meropgaver relateret til driftsmodning) samt en stigning i antallet af ydelsesmodtagere
5) Enhedsomkostningen for familieydelse
falder fra 2017 til 2018 grundet et fald i IT-omkostningerne. 2018 var første fulde driftsår på den nye IT-løsning.
6) Enhedsomkostningen for pension
stiger fra 2017 til 2018. Dette forklares af en stigning i IT-omkostningerne, idet pension bærer en større del af omkostningerne til KMD forudsætningssystemer i 2018 end i
2017. KMD forudsætningssystemer kan først lukkes helt ned, når alle nye KUP-løsninger er idriftsat. Der er fra 2017 til 2018 opnået et mindre fald i kundedriftsomkostningerne på pension.
7) Enhedsomkostningen for fleksydelse
stiger kraftigt fra 2017 til 2018. Dette forklares af implementering af ny lovgivning (skattefri udbetaling af fleksydelsesbidrag).
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131899_0003.png
Bilag – Nøgletalstabeller for 2018
Tabel 1.2b: Flerårig oversigt over offentlige omkostninger
Mio. kr.
Administrations- og IT-omkostninger i alt, mio. kr.
2013
1.454
2014
1.511
2015
1.484
2016
1.494
2017
1.646
2018
1.495
2019 (BO1)
1.499
2020 (BO2)
1.356
2021 (B03)
1.015
2022 (B04)
970
Note: Beløbene angives i mio. kr. For 2013-2018 angives omkostninger i løbende priser, mens omkostninger i 2019, 2020, 2021 og 2022 angives i PL 19. Omkostningerne i 2019-22 afspejler
budgetoverslagene angivet til Udbetaling Danmarks bestyrelse i december 2018. Administrations- og IT-omkostninger består af de samlede administrationsomkostninger og de samlede IT-
omkostninger, der indgår i Udbetaling Danmarks regnskab, samt de omkostninger til eksisterende IT-løsninger, som leverandøren afregner direkte med kommunerne. Der indgår ikke afbetaling og
renter på lån.
Tabel 1.3: Flerårig oversigt over samlede udgifter vedr. IT-understøttelse
Formålet med tabellen er at vise udviklingen over tid i de samlede offentlige omkostninger ved IT-understøttelsen af administrationen af Udbetaling Danmark.
Mio. kr.
IT-administrationsomkostninger (nye IT-løsninger)
Kommunale IT-licenser (eksisterende IT-løsninger)
1)
Samlet udgift til IT-licenser, mio. kr.
2013
0
632
632
2014
0
670
670
2015
0
694
694
2016
21
702
723
2017
66
687
753
2018 2019 (BO1) 2020 (BO2)
116
177
240
491
457
305
607
634
545
2021 (B03) 2022 (BO4)
256
253
0
0
256
253
Note: Beløbene angives i mio. kr. For 2013-2018 angives omkostninger i løbende priser, mens omkostninger i 2019, 2020, 2021 og 2022 angives i PL 19. Omkostningerne i 2019-22 afspejler budgetoverslagene
angivet til Udbetaling Danmarks bestyrelse i december 2018. Der indgår ikke afbetaling på lån og renter.
1) Kommunale IT-licenser omfatter kommunernes licensbetalinger til eksterne leverandører vedrørende fag- og støttesystemer, der anvendes på Udbetaling Danmarks områder. Fra og med 2018 har
Udbetaling Danmark overtaget størstedelen af kommunernes licensbetaling til KMD.
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131899_0004.png
Bilag – Nøgletalstabeller for 2018
Tilsynsområde 2: Retssikkerhed
2.1. Overblik
I tabellerne i afsnit 2.1. og 2.2 på retssikkerhedsområdet følges de gennemsnitlige sagsbehandlingstider på de mest centrale ydelsesområder, hvilket vil sige
de ordninger, hvor der er mindst 10.000 ansøgningssager om året.
I tabellen i afsnit 2.3 følges klagesager på alle områder med en særlig specifikation på udvalgte centrale ydelsesområder, hvor der samlet set er mange
tilkendelser og løbende udbetalinger, idet det ikke er muligt for Udbetaling Danmark teknisk at adskille klagesager over nyansøgninger og andre sager.
Tabel 2.1.1: Gennemsnitlige sagsbehandlingstider – overblik over ansøgningssager
Tabellens formål er at give et samlet overblik over sagsbehandlingstiderne (i antal uger) for afsluttede ansøgningssager på alle centrale ydelsesområder i
Udbetaling Danmark.
2018
Barselsdagpenge
Virksomhedsrefusion
1)
Barsel – øvrige
2)
Boligstøtte
Ordinært og ekstra børnetilskud
Underholdsbidrag
3)
Særligt sundhedskort
Folkepension
Varmetillæg
ISS – art 13
4)
Øvrige
5)
I alt
Antal sager i alt i
2018
52.439
107.736
20.739
176.330
30.281
14.790
16.400
58.225
31.693
34.631
41.823
585.087
1.kvt., antal uger
2
2
3
5
4
7
9
4
5
1
2. kvt., antal uger
3
4
4
6
4
7
8
3
5
1
3. kvt., antal uger
3
5
9
10
5
8
9
4
5
1
4. kvt., antal uger
2
5
7
8
4
9
10
4
6
1
Gennemsnit 2018
(antal uger)
2
4
7
8
4
7
9
4
5
1
Fastsat frist
(antal uger)
4
10
10
13
10
15
10
6
8
3
Note: Tallene er trukket fra Udbetaling Danmarks database den. 1. februar 2019.
1) I forbindelsen med implementeringen af det nye barselssystem er der ændret i opgørelsesmetodekriterierne, hvilket betyder at antallet er højere end i 2017
2)
Barsel - øvrige
dækker over sager om barsel ved adoption, fravær under graviditet (pga. graviditetsbetinget sygdom) og alvorligt syge børn.
3)
Underholdsbidrag
dækker over sager om varigt børnebidrag, ægtefællebidrag (ikke forskudsvis), fødselsbidrag, konfirmationsbidrag og uddannelsesbidrag til 23 år.
4)
ISS - art 13
dækker over sager om lovvalg efter artikel 13 i forordning (EF) nr. 883/2004, vedr. lovvalg ved beskæftigelse på to eller flere EU-medlemsstaters område.
5) Øvrige sagsbehandlingsområder, herunder ISS-artikel 12, International pension mfl.
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131899_0005.png
Bilag – Nøgletalstabeller for 2018
Tabel 2.1.2: Sagsbehandlingstid – overblik over andel ansøgningssager til tiden
Tabellen giver et samlet overblik over andelen af sager, som er afsluttet inden for den fastsatte sagsbehandlingsfrist på alle centrale ydelsesområder i
Udbetaling Danmark i pågældende kvartal.
2018
Barselsdagpenge
Virksomhedsrefusion
Barsel – øvrige
2)
Boligstøtte
Ordinært og ekstra børnetilskud
Underholdsbidrag
3)
Særligt sundhedskort
Folkepension
Varmetillæg
ISS – art 13
4)
Øvrige
5)
I alt
Antal sager i alt til
tiden i 2018
50.031
94.755
15.955
143.052
28.221
13.119
13.022
56.048
29.345
33.272
34.372
511.192
1.kvt.,
pct.
94
97
94
96
96
94
76
97
94
97
82
93
2. kvt.,
pct.
87
86
87
93
95
94
85
97
92
96
79
90
3. kvt.,
pct.
95
88
63
62
89
83
83
94
92
94
81
80
4. kvt.,
pct.
97
87
83
85
92
81
73
95
93
96
89
88
Gennemsnit 2018
(pct.)
95
88
77
81
93
89
79
96
93
96
82
87
Fastsat frist
1)
(pct.)
80-90
80-90
80-90
80-90
80-90
80-90
80-90
80-90
80-90
80-90
80-90
80-90
Note: Tallene er trukket fra Udbetaling Danmarks database den 1. februar 2019.
1) Fristerne er i henhold til Udbetaling Danmark-loven og retssikkerhedsloven fastlagt ud fra den tid, der i praksis går med at behandle 80-90 pct. af den pågældende sagstype.
2)
Barsel - øvrige
dækker over sager om barsel ved adoption, fravær under graviditet (pga. graviditetsbetinget sygdom) og alvorligt syge børn.
3)
Underholdsbidrag
dækker over sager om varigt børnebidrag, ægtefællebidrag (ikke forskudsvis), fødselsbidrag, konfirmationsbidrag og uddannelsesbidrag til 23 år.
4)
ISS - art 13
dækker over sager om lovvalg efter artikel 13 i forordning (EF) nr. 883/2004, vedr. lovvalg ved beskæftigelse på to eller flere EU-medlemsstaters område.
5) Øvrige sagsbehandlingsområder, herunder ISS-artikel 12, International pension mfl.
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131899_0006.png
Bilag – Nøgletalstabeller for 2018
2.2. Borgerens perspektiv
Tabel 2.2.1: Svartid til borger – inden for fristen
Tabellen giver et overblik over hvor længe borgeren venter (i antal uger) på at få afgjort sin sag – i de tilfælde, hvor sagen afsluttes inden for den fastsatte
frist.
2018
Barselsdagpenge
Virksomhedsrefusion
Barsel – øvrige
1)
Boligstøtte
Ordinært og ekstra børnetilskud
Underholdsbidrag
2)
Særligt sundhedskort
Folkepension
Varmetillæg
ISS – art 13
3)
Øvrige
4)
I alt
Antal sager i alt
til tiden i 2018
50.031
94.755
15.955
143.052
28.221
13.119
13.022
56.048
29.345
33.272
34.372
511.192
1.kvt., antal uger
2
1
2
4
3
5
3
3
3
1
2. kvt., antal uger
1
2
2
6
3
5
2
3
2
0
3. kvt., antal uger
2
3
5
6
3
5
3
3
2
1
4. kvt., antal uger
1
3
5
6
3
6
3
3
2
0
Gennemsnit 2018
(antal uger)
2
2
4
6
3
5
3
3
2
1
Fastsat frist
(antal uger)
4
10
10
13
10
15
10
6
8
3
Note: Tallene er trukket fra Udbetaling Danmarks database den. 1. februar 2019.
1)
Barsel - øvrige
dækker over sager om barsel ved adoption, fravær under graviditet (pga. graviditetsbetinget sygdom) og alvorligt syge børn.
2)
Underholdsbidrag
dækker over sager om varigt børnebidrag, ægtefællebidrag (ikke forskudsvis), fødselsbidrag, konfirmationsbidrag og uddannelsesbidrag til 23 år.
3)
ISS - art 13
dækker over sager om lovvalg efter artikel 13 i forordning (EF) nr. 883/2004, vedr. lovvalg ved beskæftigelse på to eller flere EU-medlemsstaters område.
4) Øvrige sagsbehandlingsområder, herunder ISS -artikel 12, International pension mfl.
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131899_0007.png
Bilag – Nøgletalstabeller for 2018
Tabel 2.2.2: Svartid til borger - fristoverskridelse
Tabellen giver et overblik over hvor længe (i antal uger) borgeren må vente på at få afgjort sin sag – i de tilfælde, hvor sagen
ikke
afsluttes inden for den
fastsatte frist i pågældende kvartal. At sagen ikke afsluttes inden for den fastsatte frist kan skyldes, at Udbetaling Danmark afventer dokumentation fra
borger.
2018
Antal sager i alt
med
fristoverskridelse i
2018
2.408
12.981
4.784
33.278
2.060
1.671
3.378
2.177
2.348
1.359
7.451
73.895
1.kvt., antal uger
2. kvt., antal uger
3. kvt., antal uger
4. kvt., antal uger
Gennemsnit 2018
(antal uger)
Fastsat frist
(antal uger)
Barselsdagpenge
Virksomhedsrefusion
Barsel – øvrige
1)
Boligstøtte
Ordinært og ekstra børnetilskud
Underholdsbidrag
2)
Særligt sundhedskort
Folkepension
Varmetillæg
ISS – art 13
3)
Øvrige
4)
I alt
8
17
20
28
17
32
29
26
41
7
16
17
18
15
15
34
37
19
43
9
6
18
15
17
14
22
39
17
43
8
9
18
18
18
15
22
32
19
50
9
8
18
16
17
15
25
33
20
43
8
4
10
10
13
10
15
10
6
8
3
Note: Tallene er trukket fra Udbetaling Danmarks database den 1. februar 2019.
1)
Barsel - øvrige
dækker over sager om barsel ved adoption, fravær under graviditet (pga. graviditetsbetinget sygdom) og alvorligt syge børn.
2)
Underholdsbidrag
dækker over sager om varigt børnebidrag, ægtefællebidrag (ikke forskudsvis), fødselsbidrag, konfirmationsbidrag og uddannelsesbidrag til 23 år.
3)
ISS - art 13
dækker over sager om lovvalg efter artikel 13 i forordning (EF) nr. 883/2004, vedr. lovvalg ved beskæftigelse på to eller flere EU-medlemsstaters område.
4) Øvrige sagsbehandlingsområder, herunder ISS -artikel 12, International pension mfl.
7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131899_0008.png
Bilag – Nøgletalstabeller for 2018
2.3. Klagesager
-
andel klagesager, hvor borger får medhold samt svartid
I tabellen 2.3 på retssikkerhedsområdet følges klagesager på alle ydelsesområder, hvor der er klageadgang med remonstration, som er kommet ind i løbet af
året, dvs. både klagesager vedrørende nyansøgninger og klagerager vedrørende den løbende udbetaling, f.eks. i forbindelse med løbende efterreguleringer,
årsomregning mv. Der er en særlig specifikation på udvalgte centrale ydelsesområder.
Tabellen giver et overblik over andelen af klagesager, hvor Udbetaling Danmark ved genvurderingen giver borgeren medhold.
1)
Andelen angives som
remonstrationsprocenten for de centrale sagsbehandlingsområder. Endvidere giver tabellen et overblik over andelen af klagesager, hvor genvurderingsfristen
på 4 uger overholdes samt hvor lang tid borgerne venter på en genvurdering i de tilfælde, hvor 4 ugers fristen ikke overholdes.
2018
Barsel i alt, herunder
Barselsdagpenge
Virksomhedsrefusion
Barsel – øvrige
2)
Boligstøtte
Familieydelser i alt, herunder
Børnetilskud
3)
Underholdsbidrag
4)
Børne og ungeydelse
Familieydelse – øvrige
5)
Pension i alt, herunder
Folkepension
Førtidspension
Varmetillæg
Ældrecheck
Pension – øvrige
6)
IPOS i alt
International pension
ISS
7)
I alt
Tilgang af klager
602
491
97
14
4.495
1.167
325
331
476
35
1.197
630
267
76
90
134
664
634
30
8.125
Antal behandlede
klagesager i alt
671
546
110
15
3.600
1.130
332
321
463
14
1.141
627
261
78
89
86
760
732
28
7.302
Remonstrationsprocent
13
14
10
7
14
9
10
8
9
7
7
6
4
23
6
6
16
17
0
12
Andel sager (pct.), hvor
genvurderingsfristen er
overholdt af alle klagesager
61
62
58
53
41
80
81
78
81
79
82
82
78
87
96
66
53
52
82
56
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid
(antal arbejdsdage) i sager, hvor
genvurderingsfristen ikke overholdes
42
38
60
37
74
42
49
36
42
30
32
30
34
39
54
35
61
61
28
Note: Tabellen er genereret på baggrund af data i Udbetaling Danmarks Klage-BI den 30. januar 2019. Der efterregistreres løbende i Klage-BI, og tallene kan derfor ændre sig i mindre grad.
1) I opgørelsen medtages alene afgørelser, som ændres uden at der er kommet nye oplysninger i sagen, siden afgørelsen blev truffet.
2)
Barsel – øvrige
omfatter sager fra Helhedsorienteret Kontrol vedrørende opkrævning, barsel ved adoption, fravær under graviditet (pga. graviditetsbetinget sygdom) og alvorligt syge børn.
3)
Børnetilskud
omfatter sager om tilskud som tilkendes efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag.
4)
Underholdsbidrag
omfatter sager om varigt børnebidrag, ægtefællebidrag (ikke forskudsvis), fødselsbidrag, konfirmationsbidrag og uddannelsesbidrag til 23 år.
5)
Familieydelse - øvrige
omfatter sager fra Helhedsorienteret Kontrol om opkrævning.
6)
Pension - øvrige
omfatter sager fra Helhedsorienteret Kontrol om opkrævning, delpension, fleksydelse, begravelseshjælp, efterlevelseshjælp, personlig tillægsprocent, personligt tillæg m.v.
7)
ISS - art 13
omfatter sager om lovvalg efter artikel 13 i forordning (EF) nr. 883/2004, vedr. lovvalg ved beskæftigelse på to eller flere EU-medlemsstaters område.
8
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131899_0009.png
Bilag – Nøgletalstabeller for 2018
Tilsynsområde 4: Kontrol
4.1. Overblik over kontrolindsatsen på Udbetaling Danmarks egne ydelser
Tabel 4.1.1: Effektiv kontrol i ansøgningsforløb
Formålet med tabellen er at belyse kontrolindsatsen i ansøgningsfasen (kontroltrin 1) på væsentlige sagsområder.
2018
Boligstøtte
Heraf boligsikring
Heraf boligydelse
Heraf uoplyst
Familieydelser
Heraf børne- og ægtefællebidrag
Heraf børne- og ungeydelse
Heraf børnetilskud
Pension
Heraf folkepension
Heraf førtidspension
1)
Heraf varmetillæg
Heraf ældrecheck
2)
Barselsdagpenge
Total
Antal sager i alt i 2018
176.330
Antal afslag
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Andel afslag,
pct.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Provenu for året,
mio. kr.
-
-
-
-
-
-
-
-
119,8
7,4
53,7
2,9
55,8
-
Gennemsnitligt provenu pr. afslag,
kr.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
45.071
89.918
58.225
-
31.693
-
52.439
363.758
Note: Udbetaling Danmark udbetaler ydelser på en række områder, hvor der ikke i dag foretages systematisk opsamling på kontrolsager. Data vil tilgå, efterhånden som de bliver tilgængelige. Kilde: Udbetaling
Danmark, Ankestyrelsen, Danmarks Statistik, KMD, lovmodellens datagrundlag og egne beregninger.
1) Tildelingen af førtidspension varetages af kommunerne. Udbetaling Danmark har derfor ikke indsigt i, hvor mange ansøgninger myndighederne modtager på ydelsesområdet.
2) Ældrecheck tildeles automatisk ud fra pensionistens indmeldte formueoplysninger. Der forelægger derfor ikke ansøgninger på dette ydelsesområde.
9
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131899_0010.png
Bilag – Nøgletalstabeller for 2018
Tabel 4.1.2: Effektiv kontrol i løbende sager
Formålet med tabellen er at sætte fokus på omfanget af kontrol i løbende sager (kontroltrin 2). Tabellen viser udelukkende kontrolresultat for Udbetaling
Danmarks kontrolkanal registersamkøring.
2018
Boligstøtte
Heraf boligsikring
Heraf boligydelse
Familieydelser
Heraf børne- og ægtefællebidrag
Heraf børne- og ungeydelse
Heraf børnetilskud
Pension
Heraf folkepension
Heraf førtidspension
Heraf varmetillæg
Heraf ældrecheck
Barselsdagpenge
3)
Total
Antal
ydelsesmodtagere
1)
-
-
-
710.071
-
-
-
1.359.470
-
-
-
-
-
2.069.541
Antal stop og
ændringer
-
-
-
632
-
-
-
168
-
-
-
-
-
800
Andel stop og
ændringer,
pct.
-
-
-
0,09
-
-
-
0,01
-
-
-
-
-
0,04
Provenu for året,
mio. kr.
2)
-
-
-
12
-
-
-
6,7
-
-
-
-
-
18,7
Gennemsnitligt provenu pr.
stop/ændring,
kr.
2)
-
-
-
18.987
-
-
-
39.936
-
-
-
-
-
23.386
Note: Tabellen indeholder ikke længere både stop og reguleringer som resultat af maskinel sagsbehandling (eIndkomstmodellen) som den gjorde i 2016. Tabellen indeholder nu udelukkende stop og nedreguleringer,
som resultat af registersamkøring på kontroltrin 2. I takt med udrulningen af yderligere registersamkøringsinitiativer på kontroltrin 2, vil rapporteringen i tabel 4.1.2 blive mere fyldestgørende.
Udbetaling Danmark udbetaler ydelser på en række områder, hvor der ikke i dag foretages systematisk opsamling på kontrolsager. Data vil tilgå efterhånden som de bliver tilgængelige.
1) Antallet af aktuelle ydelsesmodtagere er opgjort for ydelsesområder, hvor der foretages registersamkøring. Det bemærkes, at borgere kan modtage flere forskellige ydelser.
2) Besparelsen opgøres med udgangspunkt i den gennemsnitlige månedlige sats for ydelsen. Metoden for opgørelse af besparelsesprovenuet i forbindelse med kontrol i løbende sager skal aftales nærmere.
3) Antallet af ydelsesmodtagere på barsel for 2018 ligger først endeligt fast i april 2019.
10
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131899_0011.png
Bilag – Nøgletalstabeller for 2018
Tabel 4.1.3: Udviklingen i det samlede kontrolprovenu fra 2017 til 2018 ved registersamkøring
Formålet med tabellen er at opgøre udviklingen i det samlede kontrolprovenu for registersamkøringen på de forskellige ydelsesområder.
2018
Provenu kontroltrin 2
2017
(mio. kr.)
Provenu kontroltrin 2
2018
(mio. kr.)
Provenu kontroltrin 3
2017
(mio. kr.)
2,6
1,4
1,1
12,6
12
13,5
0,1
12,1
12,4
6,7
1,3
18,1
8,3
9,7
Provenu kontroltrin 3
2018
(mio. kr.)
1,6
1,1
0,5
23,8
0,3
20,3
3,2
29,0
15,9
13,2
30,5
35,7
26,1
35,8
Samlet provenu
2017
(mio. kr.)
2,6
Samlet provenu 2018
(mio. kr.)
Boligstøtte
Heraf boligsikring
Heraf boligydelse
Heraf uoplyst
Familieydelser
Heraf børne- og
ægtefællebidrag
Heraf børne- og ungeydelse
Heraf børnetilskud
Pension
Folkepension
Førtidspension
Varmetillæg
Ældrecheck
Barselsdagpenge
Total
25,0
18,7
1,6
5,0
39,2
1,9
56,3
5,0
64,2
1,9
75,0
Note: Tabellen indeholder ikke længere både stop og reguleringer som resultat af maskinel sagsbehandling (eIndkomstmodellen). Tabellen indeholder nu udelukkende stop og nedreguleringer, som resultat af
registersamkøring på kontroltrin 2 og 3. I takt med udrulningen af yderligere registersamkøringsinitiativer på kontroltrin 2, vil rapporteringen i tabel 4.1.3 blive mere fyldestgørende.
11
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131899_0012.png
Bilag – Nøgletalstabeller for 2018
4.2. Overblik over anvendelsen og resultaterne af Den Fælles Dataenheds leverancer på kontroltrin 2 og 3
Tabel 4.2.1: ”Udtrækshitrate ”- Udbetaling Danmarks og kommunernes anvendelse af dataenhedens leverancer
Formålet med tabellen er at belyse anvendelsen af dataenhedens leverancer på forskellige ydelsesområder i perioden (2018). Tabellen belyser samarbejdet
om brugen af dataenhedens leverancer og kan give input til forbedring af kriterier
1)
.
2018.
2)
Total Udbetaling
Danmark
Boligstøtte
Heraf boligsikring
Heraf boligydelse
Familieydelser
Udbetaling Danmark/HOK
Antal sager leveret af
dataenheden
7.007
230
Antal udtrukne sager til kontrol
Oprettede kontrolsager
Udtrækshitrate,
pct.
3)
7.007
230
3.700
74
53
32
-
-
4.824
-
-
4.824
-
-
2.554
-
-
53
Heraf børne- og
ægtefællebidrag
Heraf børne- og
ungeydelse
Heraf børnetilskud
Pension
Heraf folkepension
Heraf førtidspension
Heraf varmetillæg
Heraf ældrecheck
Barselsdagpenge
Total kommuner
-
-
-
1.672
-
-
-
1.672
-
-
-
943
-
-
-
56
-
-
-
-
281
114.852
4)5)
108.266
5)
1.965
4.736
121.859
-
-
-
-
281
93.248
5)
89.043
1.466
2.750
100.255
-
-
-
-
129
13.298
5)
12.124
390
789
16.998
-
-
-
-
46
12
11
20
17
14
Kommuner
Kontanthjælp
Sygedagpenge
Økonomisk friplads
Total
Note: Den Fælles Dataenhed har ikke leveret flere sager end Udbetaling Danmark har ønsket at trække i løbet af 2018. Dette gør det svært at sammenligne udtrækshitraten ml. kommunerne og Udbetaling Danmark.
1) Sager afsluttet på tværs af Udbetaling Danmarks og kommunernes ydelser.
2) Tabellen indeholder effekten af registersamkøringsinitiativer på kontroltrin 2.
3) Udtrækshitraten opgøres som andel oprettede kontrolsager i forhold til antal sager leveret af dataenheden.
4) Antal leverede sager til kommunerne er opgjort ud fra summen af det antal unikke sager kommunerne har bestilt på dataenheden.dk og de potentielle sager, der var tilgængelige på dataenheden.dk ultimo 2018.
5) En sag kan vedrøre flere ydelser end én, hvorfor totalen ikke er lig summen af ydelseskategorierne.
6) Der er i 2018 udviklet et nyt registersamkøringsværktøj, der i højere grad automatiserer den løbende opfølgning i kontanthjælpssager (§ 10- projektet). Tallet på kontanthjælpsområdet er derfor højere end i 2017.
12
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131899_0013.png
Bilag – Nøgletalstabeller for 2018
Tabel 4.2.2: ”Provenu-hitrate” for afsluttede kontrolsager af dataenhedens leverancer i Udbetaling Danmark og kommunerne
Formålet med tabellen er at belyse provenuet for de afsluttede kontrolsager af dataenhedens leverancer i Udbetaling Danmark og kommunerne i perioden
(2018). Oversigten kan give input til forbedring af kriterier. En del af sagerne kan være oprettet i tidligere år, men på grund af sagsbehandlingstid er de
afsluttet i indeværende periode
1)
.
2018
Total Udbetaling Danmark
Boligstøtte
Heraf boligsikring
Heraf boligydelse
Familieydelser
Udbetaling Danmark/HOK
Sager afsluttet efter
kontrolarbejde
3.700
74
Antal afgjorte sager med
provenu
1.222
2)
40
32
8
922
7
792
123
344
193
151
Andel afgjorte sager med
provenu
(hitrate), pct.
33
54
Provenu i afgjorte sager
(mio. kr.)
75
1,6
1,1
0,5
35,8
0,3
32,3
3,2
35,7
19,2
16,5
Gns. provenu i afgjorte
sager
(kr.)
63.830
40.000
34.375
62.500
38.828
42.857
40.783
26.016
103.779
99.481
109.271
-
-
2.554
-
-
36
Heraf børne- og
ægtefællebidrag
Heraf børne- og
ungeydelse
Heraf børnetilskud
Pension
Heraf folkepension
Heraf førtidspension
Heraf varmetillæg
Heraf ældrecheck
Barselsdagpenge
Total kommuner
-
-
-
943
-
-
-
26
-
-
-
-
129
10.680
2)
9.712
334
636
14.380
-
-
16
3.320
3.132
84
104
4.542
-
-
-
-
12
31
32
25
16
32
-
-
1,9
173,4
156,8
11,9
4,7
248,4
-
-
118.750
52.229
50.064
141.667
45.192
54.690
Kommuner
Kontanthjælp
Sygedagpenge
Økonomisk friplads
Total
Note: Tabellen indeholder effekten af registersamkøringsinitiativer på kontroltrin 2.
1) Sager afsluttet på tværs af Udbetaling Danmarks og kommunernes ydelser.
2) En sag kan vedrøre flere ydelser end én enkelt, hvorfor totalen ikke er lig summen af ydelseskategorierne nedenfor.
13
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131899_0014.png
Bilag – Nøgletalstabeller for 2018
Tabel 4.2.3: Effekten af den registerbaserede kontrolindsats
Tabellen belyser det samlede kontrolresultat i forhold til antal ydelsesmodtagere og i forhold til de samlede udbetalte ydelser.
2018
Samlede offentlige
udgifter
(mio. kr.)
1)
Antal ydelsesmod-
tagere
1)
Antal afgjorte sager
med provenu
Andel afgjorte sager
med provenu
2)
,
pct.
Samlet provenu i
afgjorte sager
(mio. kr.)
Provenu ifht. de
samlede udbetalte
ydelser
3)
, pct.
0,03
0,01
0,02
0,005
-
0,2
0,03
0,22
0,14
0,02
0,02
0,04
-
-
0,017
0,5
1
0,1
0,1
0,1
Total Udbetaling Danmark
Boligstøtte
Heraf boligsikring
Heraf boligydelse
Særlig støtte
Udbetaling Danmark/HOK
221.822
4)
15.241
4.543
10.322
376
17.898
926
14.643
2.329
173.422
128.810
39.928
351
4.333
11.102
32.000
8)
16.000
11.000
5.000
253.822
2.942.169
712.438
1.222
4)
40
32
8
-
922
7
792
123
344
193
151
33
54
75
1,6
1,1
0,5
-
35,8
0,3
32,3
3,2
35,7
19,2
16,5
-
-
-
710.071
-
-
-
36
Familieydelser
Heraf børne- og
ægtefællebidrag
Heraf børne- og ungeydelse
Heraf børnetilskud
Pension
Heraf folkepension
Heraf førtidspension
Heraf varmetillæg
Heraf ældrecheck
Barselsdagpenge
Total kommuner
-
-
-
1.359.470
-
-
-
26
-
-
-
-
160.190
-
-
16
3.320
3.132
84
104
-
-
-
-
12
-
-
1,9
173,4
156,8
11,9
4,7
248,4
Kommuner
Kontanthjælp
5)
Sygedagpenge
Økonomisk friplads
6)
Total
7)
4.542
Note: Tabellen indeholder nu også effekten af registersamkøringsinitiativer på kontroltrin 2. Antallet af aktuelle ydelsesmodtagere er opgjort for ydelsesområder, hvor der er foretaget registersamkøring. Det skal
desuden bemærkes, at tallene i kolonnen ’Samlede offentlige udgifter’ er trukket fra den interne driftsrapportering i Udbetaling Danmark.
1) Tallene på kommunernes område er afrundet.
2) Andel opgjort i forhold til det samlede antal ydelsesmodtagere.
3) Andel opgjort i forhold til de samlede offentlige udgifter.
4) En sag kan vedrøre flere ydelser end én enkelt, hvorfor totalen ikke er lig summen af ydelseskategorierne nedenfor.
5) Omfatter kontant-, uddannelseshjælp- og integrationsydelsesmodtagere. Udgifterne for på kontanthjælp og sygedagpenge er trukket fra jobindsats.dk.
6) Tallet er estimeret ud fra det data, Den Fælles Dataenhed modtager direkte fra kommunerne.
7) Udbetaling Danmark har ikke disse tal. Der henvises til STAR’s egen database.
8) Samlede offentlige udgifter i kommunerne er afrundet.
14
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131899_0015.png
Note: Tallet efter semikolon ud for de enkelte kommuner er det samlede antal af sager på bestillingslisten i løbet af 2018.
Figuren viser spredningen i kommunernes anvendelse af listerne fra Den Fælles Dataenhed på tværs af ydelser, dvs. kontanthjælp, sygedagpenge og
økonomisk friplads. Figuren er lavet udelukkende på baggrund af kontroltrin 3 sager, da flere kommuner endnu ikke anvender kontroltrin 2.
Figur 4.2.4a Kommunal spredning i anvendelsen af dataenhedens leverancer
Bilag – Nøgletalstabeller for 2018
100%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
0%
Ringkøbing-Skjern Kommune; 179
Hjørring Kommune; 163
Holbæk Kommune; 341
Nyborg Kommune; 141
Høje-Taastrup Kommune; 305
Silkeborg Kommune; 398
Slagelse Kommune; 290
Langeland Kommune; 71
Thisted Kommune; 106
Hillerød Kommune; 244
Lemvig Kommune; 33
Albertslund Kommune; 153
Tårnby Kommune; 139
Vejen Kommune; 137
Billund Kommune; 66
Gribskov Kommune; 177
Vallensbæk Kommune; 58
Ringsted Kommune; 163
Haderslev Kommune; 220
Kerteminde Kommune; 36
Holstebro Kommune; 182
Lyngby-Taarbæk Kommune; 103
Rebild Kommune; 98
Sorø Kommune; 111
Morsø Kommune; 50
Mariagerfjord Kommune; 81
Brøndby Kommune; 276
Egedal Kommune; 136
Skive Kommune; 143
Jammerbugt Kommune; 89
Vordingborg Kommune; 186
Lejre Kommune; 63
Køge Kommune; 253
Frederikshavn Kommune; 181
Rudersdal Kommune; 141
Aabenraa Kommune; 133
Fredericia Kommune; 243
Fredensborg Kommune; 206
Kolding Kommune; 285
Norddjurs Kommune; 96
Næstved Kommune; 362
Randers Kommune; 286
Vejle Kommune; 421
Varde Kommune; 121
Samsø Kommune; 20
Bornholms RegionsKommune; 107
Herning Kommune; 212
Ballerup Kommune; 143
Sønderborg Kommune; 173
Frederikssund Kommune; 152
Syddjurs Kommune; 97
Fanø Kommune; 6
Hedensted Kommune; 84
Assens Kommune; 135
Ikast-Brande Kommune; 101
Gentofte Kommune; 184
Faaborg-Midtfyn Kommune; 85
Odder Kommune; 50
Aarhus Kommune; 1212
Ærø Kommune; 18
Dragør Kommune; 29
Glostrup Kommune; 86
Helsingør Kommune; 233
Nordfyns Kommune; 80
Faxe Kommune; 84
Favrskov Kommune; 47
Lolland Kommune; 138
Vesthimmerlands Kommune; 51
Halsnæs Kommune; 87
Middelfart Kommune; 64
Odense Kommune; 661
Furesø Kommune; 70
Allerød Kommune; 31
Gladsaxe Kommune; 144
Guldborgsund Kommune; 204
Rødovre Kommune; 153
Københavns Kommune; 1431
Herlev Kommune; 56
Skanderborg Kommune; 74
Aalborg Kommune; 481
Stevns Kommune; 60
Struer Kommune; 32
Kalundborg Kommune; 102
Hørsholm Kommune; 31
Greve Kommune Rådhuset; 82
Hvidovre Kommune; 152
Esbjerg Kommune; 218
Ishøj Kommune; 85
Odsherred Kommune; 76
Solrød Kommune; 24
Horsens Kommune; 162
Svendborg Kommune; 99
Frederiksberg Kommune; 189
Roskilde Kommune; 148
Viborg Kommune; 125
Tønder Kommune; 45
Brønderslev Kommune; 36
Læsø Kommune; 1
Andel sager overført fra bestillingsliste til prioriteringsliste
15
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131899_0016.png
Note: Tallet efter semikolon ud for de enkelte kommuner er det samlede antal af sager på bestillingslisten i løbet af 2018.
Figuren viser spredningen i kommunernes anvendelse af listerne fra Den Fælles Dataenhed på tværs af ydelser, dvs. kontanthjælp, sygedagpenge og
økonomisk friplads. Figuren er lavet udelukkende på baggrund af kontroltrin 3 sager, da flere kommuner endnu ikke anvender kontroltrin 2.
Figur 4.2.4b Kommunal spredning i anvendelsen af dataenhedens leverancer
Bilag – Nøgletalstabeller for 2018
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
0%
Rebild Kommune; 98
Hillerød Kommune; 244
Billund Kommune; 66
Albertslund Kommune; 153
Jammerbugt Kommune; 89
Silkeborg Kommune; 398
Ikast-Brande Kommune; 101
Haderslev Kommune; 220
Nyborg Kommune; 141
Gribskov Kommune; 177
Fanø Kommune; 6
Dragør Kommune; 29
Kerteminde Kommune; 36
Ringkøbing-Skjern Kommune; 179
Fredericia Kommune; 243
Frederikssund Kommune; 152
Frederikshavn Kommune; 181
Sønderborg Kommune; 173
Lejre Kommune; 63
Nordfyns Kommune; 80
Ballerup Kommune; 143
Hjørring Kommune; 163
Kolding Kommune; 285
Varde Kommune; 121
Odder Kommune; 50
Fredensborg Kommune; 206
Mariagerfjord Kommune; 81
Gladsaxe Kommune; 144
Ringsted Kommune; 163
Rudersdal Kommune; 141
Holbæk Kommune; 341
Vallensbæk Kommune; 58
Vejle Kommune; 421
Hedensted Kommune; 84
Faaborg-Midtfyn Kommune; 85
Glostrup Kommune; 86
Tårnby Kommune; 139
Middelfart Kommune; 64
Sorø Kommune; 111
Morsø Kommune; 50
Thisted Kommune; 106
Faxe Kommune; 84
Assens Kommune; 135
Odense Kommune; 661
Køge Kommune; 253
Randers Kommune; 286
Vejen Kommune; 137
Aabenraa Kommune; 133
Lyngby-Taarbæk Kommune; 103
Langeland Kommune; 71
Holstebro Kommune; 182
Lolland Kommune; 138
Høje-Taastrup Kommune; 305
Slagelse Kommune; 290
Aarhus Kommune; 1212
Guldborgsund Kommune; 204
Skive Kommune; 143
Skanderborg Kommune; 74
Bornholms RegionsKommune; 107
Brøndby Kommune; 276
Rødovre Kommune; 153
Syddjurs Kommune; 97
Stevns Kommune; 60
Helsingør Kommune; 233
Næstved Kommune; 362
Herlev Kommune; 56
Kalundborg Kommune; 102
Greve Kommune Rådhuset; 82
Furesø Kommune; 70
Gentofte Kommune; 184
Københavns Kommune; 1431
Favrskov Kommune; 47
Norddjurs Kommune; 96
Struer Kommune; 32
Lemvig Kommune; 33
Vesthimmerlands Kommune; 51
Halsnæs Kommune; 87
Ærø Kommune; 18
Vordingborg Kommune; 186
Horsens Kommune; 162
Viborg Kommune; 125
Esbjerg Kommune; 218
Aalborg Kommune; 481
Allerød Kommune; 31
Egedal Kommune; 136
Hvidovre Kommune; 152
Svendborg Kommune; 99
Herning Kommune; 212
Odsherred Kommune; 76
Ishøj Kommune; 85
Frederiksberg Kommune; 189
Samsø Kommune; 20
Hørsholm Kommune; 31
Solrød Kommune; 24
Roskilde Kommune; 148
Tønder Kommune; 45
Brønderslev Kommune; 36
Læsø Kommune; 1
Andel sager oprettet fra bestillingsliste
16