Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 105
Offentligt
2131898_0001.png
18. oktober 2019
Administrationens supplerende svar på tilsynsbrev
vedrørende Udbetaling Danmarks årsrapport for 2018
mv.
Udbetaling Danmarks bestyrelse har svaret på tilsynsbrev vedrørende Udbetaling
Danmarks årsrapport for 2018 mv. Bestyrelsen har bedt administrationen om at gen-
nemgå og besvare enkelte punkter i tilsynsbrevet yderligere.
Tilsynsbrevet er inddelt i fire fokusområder, som følger naturligt af de fire fokusom-
råder, der findes i bestyrelsens strategi for Udbetaling Danmark.
Udbetaling Danmark
Kongens Vænge 8
3400 Hillerød
Tlf.: 70 11 12 13
www.borger.dk
www.virk.dk
1. Effektiv administration af offentlige ydelser og
tilskud til borgere og virksomheder
Tilsynet kvitterer i tilsynsbrevet for en konstruktiv dialog med Udbetaling Danmark
om en ændret opgørelse af nøgletal for administrationsomkostningerne. Udbetaling
Danmark noterer sig dette med tilfredshed og bemærker, at man vil deltage bered-
villigt i videre drøftelser herom.
Enhedsomkostninger på barselsdagpengeområde
Tilsynet har noteret sig, at der har været en stigning i enhedsomkostningerne på
barselsdagpengeområdet, som ikke kun kan begrundes med øgede IT-omkostninger
til implementering af ny lovgivning vedrørende digitalisering af beskæftigelseskrav
på området.
Udbetaling Danmark bemærker indledningsvis, at der i fodnote 5 til tabel 1.1 i nøg-
letalstabellerne står, at antallet af ydelsesmodtagere på barsel for 2018 først ligger
fast i april 2019, hvilket var efter afsendelsen af nøgletalstabellerne, jf. bilag 3. An-
tallet af ydelsesmodtagere på barsel er i april 2019 opgjort til 169.93 5, hvormed en-
hedsomkostningen på barsel i 2018 falder fra 1.051 til 991 kr.
Efter korrektion for antallet af ydelsesmodtagere på barsel er der fortsat tale om en
stigning i enhedsomkostningerne på barsel fra 942 kr. i 2017 til 991 kr. i 2018. Det
tilskrives primært en stigning i IT-omkostningerne som følge af implementering af
”digitalisering af beskæftigelseskrav”.
Som tilsynet bemærker, har administrationen i
forbindelse med det lovforberedende arbejde estimeret engangsudgifter på 1,5 -2
CVR-nr.: 33 23 62 39
Telefontid:
Mandag-torsdag: 8.00-16.00
Fredag: 8.00-15.30
Udbetaling Danmark administreres af ATP Koncernen
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131898_0002.png
mio. kr. til IT-tilpasninger i forbindelse med implementeringen. Dette tidligere estimat
har vist sig at være for lavt sat, da de realiserede omkostninger forbundet med im-
plementeringen udgjorde godt 11 mio. kr.
I tilføjelse hertil kan en mindre del af stigningen i enhedsomkostningerne forklares
med overgangen til de nye IT-systemer. Udbetaling Danmark har kunne konstatere,
at der er omkostninger til IT-systemer i 2017, som burde have være fordelt til bar-
selsområdet, men som i realiteten er blevet fordelt til familieydelsesområdet. Da
driftsomkostningerne ligger korrekt mellem barsels- og familieydelsesområdet i 2018,
fremstår stigningen i driftsomkostninger på barsel højere end den reelt har været.
Tilsvarende er faldet i de samlede driftsomkostninger for familieydelsesområdet fra
2017 til 2018 større, end det reelt er tilfældet.
Enhedsomkostninger på delpension, efterlevelseshjælp og begravelseshjælp
Tilsynet har anmodet om at få oplyst årsagen til, at der har været stigende enheds-
omkostninger på områderne delpension, efterlevelseshjælpe og pension.
De samlede driftsomkostninger til administrationen af delpension, efterlevelseshjælp
og begravelseshjælp er steget 3 mio. kr. fra 2016 til 2018. Udviklingen forklares med,
at der i perioden har været løbende fokus på at få fordelt de tværgående omkostnin-
ger så korrekt som muligt mellem de forskellige fagløsninger under Udbetaling Dan-
mark.
Udbetaling Danmark overtog de pågældende opgaver fra kommunerne i 2015. I
2016, som var det første fulde driftsår, fik hverken delpension, efterlevelseshjælp
eller begravelseshjælp andel af de tværgående omkostninger. Derfor var omkostnin-
gerne forbundet med administrationen af disse fagløsninger undervurderede i 2016.
I 2017 og 2018 er der blevet rettet op på dette, så også delpension, efterlevelses-
hjælp og begravelseshjælp får andel af de tværgående omkostninger.
Da delpension, efterlevelseshjælp og begravelseshjælp er forholdsvis små fagløs-
ninger under Udbetaling Danmark Kommunal, har selv små ændringer i fordeli ngen
af de tværgående omkostninger relativt stor betydning for de samlede driftsomkost-
ninger, hvilket er kommet til udtryk i stigende enhedsomkostninger på området i 2017
og i 2018.
Enhedsomkostninger på fleksydelse
Det bemærkes, at Udbetaling Danmark i første halvår 2018 administrerede en mid-
lertidig ordning vedrørende mulighed for tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag. Dette
medførte, at omkostningerne vedrørende fleksydelse var ekstraordinært høje i 2018.
Det kan på den baggrund forventes, at omkostningerne relateret til administration af
fleksydelse er lavere i 2019.
2. Borgeren i centrum og retssikkerhed i administrationen
4-ugers frist for genvurdering af klagesager
Tilsynet finder det kritisabelt, at den lovbestemte 4-ugersfrist i forbindelse med
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131898_0003.png
genvurderingen alene overholdes i lidt over halvdelen af klagesagerne i 2018 og øn-
sker oplyst, hvilke tiltag Udbetaling Danmark har iværksat, herunder status på, hvor-
dan det går på alle relevante ydelsesområder.
Udfordringerne med at overholde genvurderingsfristen i 2018 kan især tilskrives bo-
ligstøtteområdet. I 2018 modtog Udbetaling Danmark ca. 4.600 boligstøtteklager
mod ca. 2.600 i 2017. En af årsagerne til den meget store tilgang vurderes at være
implementeringen og driftsmodningen af det nye boligstøttesystem, der har betydet,
at nogle borgere i en periode har fået udbetalt for meget i boligstøtte og efterfølgende
er blevet præsenteret for tilbagebetalingskrav, hvilket har afstedkommet klager. En
anden væsentlig årsag er, at der har været uklarhed om fortolkning af reglerne om
genberegning. Retstilstanden på dette område er nu afklaret.
Der har siden efteråret 2018 været tilført ekstra ressourcer til behandling af bolig-
støtteklager, ligesom der er sket en ændret arbejdstilrettelæggelse omkring klage-
sagsbehandlingen. Siden 1. september 2019 har det derfor været muligt at overholde
genvurderingsfristen i langt de fleste boligstøtteklager
svarende til en gennemsnit-
lig sagsbehandlingstid på 19 dage i september 2019.
Herudover kan nogle af udfordringerne tilskrives barselsområdet, hvor tilgangen af
klager i 4. kvartal 2017 og 1. kvartal 2018 var højere end sædvanligt. Via justeringer
i arbejdsprocesserne har det siden november 2018, været muligt at overholde gen-
vurderingsfristen i hovedparten af klagesagerne på barselsområdet. Aktuelt har der
været en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 18 dage i september 2019.
I 2019 har der været en øget tilgang af klager på familieydelsesområdet, som har
resulteret i længere sagsbehandlingstider. Administrationen arbejder målrettet på at
normalisere sagsbehandlingstiden.
Sagsbehandlingsfejl i klagesager
Tilsynet noterer sig nedgangen i Ankestyrelsens påtale af sagsbehandlingsfejl fra 2017
til 2018, men bemærker, at der fortsat udtales kritik i mange sager.
Udbetaling Danmark har stort fokus på kvalitet i sagsbehandlingen. Der arbejdes
løbende med at forbedre kvaliteten i sagsbehandlingen, som styrker borgernes rets-
sikkerhed.
Udbetaling Danmark arbejder blandt andet med det egenudviklede kompetenceud-
viklings-program
”Grib myndighedsansvaret”, der tager udgangspunkt i arbejdsvide-
oer om henholdsvis oplysning af sager, journalnotater, partshøring og begrundelser.
Herudover arbejdes der med individuel kompetenceudvikling og videreudvikling af
IT-værktøjer der understøtter god sagsbehandling.
3. Forbedret borgerservice gennem digital
ydelsesadministration baseret på digital selvbetjening mv.
I Udbetaling Danmark vægtes samfundsøkonomisk ansvarlighed samt enkle og gode
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131898_0004.png
borgeroplevelser højt, og de anses ikke som hinandens modsætninger. Udbetaling
Danmark ønsker derfor at sammensætte nye løsninger på en sådan måde, at de
giver gode kundeoplevelser, effektiv administration og høj kvalitet.
Udbetaling Danmark ligger i den forbindelse vægt på, at borgere og virksomheder er
involveret ved ændringer af eksisterende løsninger og udviklingen af nye. Af den
grund bakker Udbetaling Danmark også op om projekter med fokus på servicerejser.
For så vidt angår selvbetjeningsløsninger og den skriftlige kommunikation til borgere
og virksomheder arbejder Udbetaling Danmark med hjælp fra eksterne leverandører
tæt sammen med brugerne for at afprøve og vurdere nye og eksisterende løsninger.
Herudover deltager Udbetaling Danmark i det fællesoffentlige samarbejde omkring
sammenhængende brugerrejser på tværs af myndigheder på borger.dk., ligesom Ud-
betaling Danmark har været med til at udvikle særlige temasider på borger.dk (ek-
sempelvis
”forstå barselsorloven på 5 minutter”).
Udbetaling Danmark er på trods af en generelt høj borgertilfredshed fortsat optaget
af at hæve tilfredsheden, der hvor den er lavest, samt at sikre et stabilt niveau, hvor
tilfredsheden allerede er høj. I 2018 er metoden for at måle borgernes tilfredshed
med ansøgningsprocessen samt tillid til Udbetaling Danmark ændret. Udbetaling
Danmark udsender nu løbende spørgeskemaer tæt på afgørelsestidspunktet for at
sikre, at oplevelsen er frisk i hukommelsen, og at der proaktivt kan justeres og opti-
meres i forhold til servicering af borgerne.
4. Bedre kontrol med fokus på forebyggelse af snyd og
fejludbetalinger på eget sagsområde og for andre myndigheder
Udbetaling Danmarks strategi på kontrolområdet
Tilsynet ønsker at blive orienteret om, hvorvidt der er igangsat eller planlagt særlige
indsatser for at opnå den tilsigtede stigning i antallet af behandlede kontrolsager fra
registersamkøring.
Den Fælles Dataenhed og Udbetaling Danmarks kontrolafdeling samarbejder lø-
bende på at udvikle og forbedre dataenhedens leverancer. Formålet med register-
samkøringen i Den Fælles Dataenhed er at identificere så mange relevante sager til
kontrolarbejdet som muligt, men også at
øge ”hitraten” på
de sager, der bliver iden-
tificeret.
I takt med udviklingen af mere præcise registersamkøringer har effekten været et
faldende antal potentielle sager til kontrolarbejdet, da den løbende forbedring på den
ene side finder flere relevante sager, som ikke tidligere blev identificeret, men sam-
tidig også sorterer flere og flere irrelevante sager fra, som ellers tidligere figurerede
som potentielle kontrolsager.
Den samlede rate for oprettelse af kontrolsager i Udbetaling Danmarks kontrolafde-
ling er steget med ca. 10 procentpoint fra 2017 til 2018. Den løbende forbedring af
præcisionen af de udsøgte sager fra registersamkøring betyder dermed, at d er i 2018
skulle færre potentielle kontrolsager til at oprette et større antal kontrolsager end i
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131898_0005.png
2017.
Antallet af kontrolsager fra registersamkøring, som er afsluttet med provenu, er også
højere i 2018 end i 2017. På trods af et lavere antal sager trukket via registersamkø-
ringen har aktiviteten vedrørende registersamkøringssager altså ikke været nedad-
gående.
Som følge af ovenstående, er KPI’en om stigning i antallet af kontrolsager fra regi-
stersamkøring præciseret i Udbetaling Danmarks strategi for 2019:
”Antallet
af kon-
trolsager oplyst og behandlet fra Den Fælles Dataenhed stiger med 5 pct.”. Herved
sikres det, at der måles på øget kvalitet frem for kvantitet.
Resultater af kontrolindsatsen på Udbetaling Danmarks eget myndighedsom-
råde
Tilsynet ønsker oplyst, hvorvidt og hvordan det stigende fokus på retten til privatliv og
beskyttelse af personoplysninger, herunder Justitias analyse, giver anledning til at til-
passe Udbetaling Danmarks kontrolstrategi, herunder omfanget af information til bor-
gerne om databehandlingen.
Udbetaling Danmark har ansvaret for en lang række opgaver, der kræver behandling af
store mængder data, hvorfor Udbetaling Danmark har meget stor opmærksomhed på
datasikkerhed og beskyttelse af personoplysninger. Dette gør sig især gældende på
kontrolområdet, hvor Udbetaling Danmark blandt andet har ansvar for den fællesoffent-
lige registersamkøring i Den Fælles Dataenhed.
Den Fælles Dataenhed samkører alene ikke-følsomme oplysninger fra offentlige myn-
digheder og a-kasser, som er nødvendige i relation til den udsøgnings- og distributions-
opgave, som Udbetaling Danmark er tillagt ved lov. I forlængelse heraf opfatter Udbe-
taling Danmark data- og retssikkerhed som grundforudsætninger for tilliden og tro-
værdigheden i dataenhedens arbejde.
Data- og retssikkerhed indgår derfor som helt grundlæggende elementer i den stra-
tegi, som KL og Udbetaling Danmark i fællesskab lagde for Den Fælles Dataenhed
ved etableringen i 2015, og som er videreført i de årlige strategier på kontrolområdet
for Udbetaling Danmark.
I forbindelse med fastlæggelsen af Udbetaling Danmarks strategiske fokusområder
for 2020 på kontrolområdet, vil der fortsat være fokus på følgende elementer, som
understøtter borgernes retssikkerhed:
Fremrykket kontrol:
Kontrollen skal i videst muligt omfang rykkes frem til an-
søgningstidspunktet og i den løbende opfølgning (kontroltrin 1 og 2) under-
støttet af blandt andet registersamkøring, så tilbagebetalingskrav undgås.
Fortsat udvikling af udsøgningskriterierne for registersamkøring:
Udsøg-
ningskriterierne skal effektivt og præcist udsøge de relevante sager til videre
kontrol, så det undgås, at ikke-relevante borgere udsøges i
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131898_0006.png
registersamkøringen.
Vejledning:
Grundig information til ydelsesmodtagere om, at der bliver kon-
trolleret og hvordan det sker.
Den Fælles Dataenhed og opfølgning på Deloittes evaluering fra 2017
I forlængelse af opfølgningen på Deloittes evaluering af Den Fælles Dataenhed, beder
tilsynet om en status for de initiativer, samt andre væsentlige initiativer, som der er
iværksat for at målrette og styrke Den Fælles Dataenheds samspil med Udbetaling Dan-
marks egen kontrolafdeling og kommunerne om kontrolindsatsen. Tilsynet efterspørger
endvidere opgørelser over de enkelte kommuners brug af dataenhedens leverancer.
Som det fremgår i Udbetaling Danmarks svar på Deloittes evaluering af Den Fælles
Dataenhed 2017
og i øvrigt gentog i sit svar på forrige års tilsynsbrev
så er Ud-
betaling Danmark af den opfattelse, at de metodiske valg, konklusioner og anbefa-
linger Deloitte har truffet på den baggrund, alene Deloittes. Dette gælder også den
metode og vurdering af provenu ved kundernes yderligere anvendelse af leveran-
cerne fra Den Fælles Dataenhed.
Udbetaling Danmark kan dog oplyse, at Deloittes anbefalinger og vurderingerne fra
Udbetaling Danmarks revisor, samt hvorledes dataenhedens leverancer i øvrigt kan
skabe størst mulig værdi for kommunerne, løbende drøftes i de formelle fora, der er
beskrevet i Samarbejdsaftalen om Den Fælles Dataenhed, som er indgået mellem
KL og Udbetaling Danmark.
I overensstemmelse med Samarbejdsaftalen og Strategien for Den Fælles Dataen-
hed, der blev vedtaget af Udbetaling Danmarks bestyrelse i april 2015, arbejder Den
Fælles Dataenhed fortsat tæt sammen med sine kunder med henblik på at forbedre,
videreudvikle og øge brugen af de leverancer, som dataenheden stiller til rådighed.
Det er vigtigt at have for øje, at Den Fælles Dataenhed alene er leverandør af kon-
krete værktøjer, der kan styrke og indgå i kommunernes selvstændige kontrolindsats.
Udbetaling Danmark kan således ikke forpligte kommunerne eller andre kunder i for-
hold til omfanget af brugen af registersamkøring
– for eksempel ved hjælp af KPI’er.
Udbetaling Danmark er dog interesseret i, at dataenhedens værktøjer og leverancer
skaber så stor værdi for kunderne som muligt, og derfor drøftes det også løbende i
Samarbejdsforum (hvor både Den Fælles Dataenhed, KL, udvalgte kommuner og
Udbetaling Danmark er repræsenteret), hvorledes det sikres, at der for tsat sker en
stigning i kommunernes brug af dataenhedens leverancer.
Som eksempel på konkrete initiativer kan nævnes, at dataenheden i 2018 idriftsatte
en rapporteringsløsning til kommunerne på dataenheden.dk, hvor de enkelte kom-
muner kan trække nøgletalsrapporter om deres egen kontrolindsats, og i øvrigt sam-
menligne sine resultater med de øvrige kommuner. Den positive udvikling i kommu-
nernes brug af dataenhedens leverancer har indtil nu været drevet af en velfunge-
rende styringsmodel og en positiv incitamentsstruktur for samarbejdet mellem
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131898_0007.png
kommunerne og Udbetaling Danmark.
Med hensyn til fastsættelse af KPI’er fastsætter
Udbetaling Danmark årligt i sin stra-
tegi blandt andet mål for hvor mange registersamkørte sager, som Udbetaling Dan-
marks egen kontrolafdeling skal behandle. Udbetaling Danmark arbejder hvert år
med at fastsætte hensigtsmæssige mål, som sikrer udvikling og brug af dataenhe-
dens leverancer.
Udbetaling Danmark henviser i øvrigt til nøgletalstabellerne, som ledsager Udbeta-
ling Danmarks årlige beretning til beskæftigelsesministeren, hvor en del af tabellerne
navnlig omhandler kommunernes brug af dataenhedens leverancer jf. bilag 3. Tabel-
lerne indeholder blandt andet oplysninger om kommunernes provenu-hitrate, antal
afgjorte sager, provenu fordelt på ydelsestype og kommunal spredning i anvendelsen
af dataenhedens leverancer.
Udbetaling Danmark betragter således anbefalingen i Deloittes evaluering af data-
enheden for opfyldt, for så vidt angår afrapportering til Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering. Såfremt staten har ønske om at modtage hyppigere eller mere om-
fattende rapportering på det kommunale kontrolområde og i øvrigt følge driften af
kontrolområdet i hver enkelt kommune endnu tættere, må drøftelsen i givet fald også
skulle inddrage KL og kommunernes tilsyn.
Med venlig hilsen
Carsten Bodal
Direktør for Udbetaling Danmark
7