Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 105
Offentligt
2131897_0001.png
Beskæftigelsesminister
Peter Hummelgaard Thomsen
18. oktober 2019
Ref.nr.:
Oplys venligst ved
henvendelse
Bestyrelsens svar på tilsynsbrev vedrørende
Udbetaling Danmarks årsrapport for 2018 mv.
Kære Peter Hummelgaard Thomsen
Udbetaling Danmark
Kongens Vænge 8
3400 Hillerød
Udbetaling Danmarks bestyrelse modtog den 20. september 2019 det årlige tilsyns-
brev fra direktør i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Maria Schack Vin-
dum, vedrørende Udbetaling Danmarks årsrapport for 2018 samt dertilhørende revi-
sionsprotokollater mv.
Bestyrelsen vil gerne takke tilsynet for at pege på væsentlige forhold i Udbetaling
Danmarks drift og udvikling. Bestyrelsen har noteret sig tilsynets opmærksomheds-
punkter, som bestyrelsen inddrager i ledelsen af Udbetaling Danmark.
Bestyrelsen har med tilfredshed noteret sig, at tilsynet mener, at Udbetaling Danmark
overordnet løser sine opgaver effektivt, samtidig med at Udbetaling Danmark har
fokus på at leve op til de retssikkerhedsmæssige krav og på at sikre en god borger-
service.
Bestyrelsen har også noteret sig, at tilsynet har bemærket, at Udbetaling Danmarks
eksterne revision har afgivet en revisionspåtegning uden forbehold.
Tlf.: 70 11 12 13
Fax:
Tlf.:
Fax:
www.borger.dk
www.virk.dk
CVR-nr.: 33 23 62 39
Telefontid:
Mandag-torsdag: 8.00-16.00
Fredag: 8.00-15.30
Effektiv administration af offentlige ydelser og tilskud til borgere og
virksomheder
Bestyrelsen fik i 2018 udarbejdet en budgetanalyse vedrørende Udbetaling Dan-
marks administration. Bestyrelsen noterer sig med tilfredshed, at tilsynet kvitterer for
bestyrelsens strategiske fokus på fortsat effektivisering i Udbetaling Danmark, og at
der på baggrund af budgetanalysen er igangsat initiativer, der skal medvirke til at
indfri yderligere effektivisering.
Tilsynet har påpeget i tilsynsbrevet, at der har været en stigning i enhedsomkostnin-
gerne på udvalgte områder. Bestyrelsen er opmærksom på udviklingen og har lø-
bende fokus på at sikre, at Udbetaling Danmark drives effektivt, og at de nye IT-
systemer skal bidrage til denne målsætning. Bestyrelsen bemærker således med
Telefontid:
Mandag-fredag:
Udbetaling Danmark administreres af ATP Koncernen
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131897_0002.png
tilfredshed, at tilsynet har noteret, at der er sket et fald i omkostningerne til kunde-
driften sammenlignet med 2017.
IT-kontroller i Udbetaling Danmark
Tilsynet noterer sig, at der i forbindelse med revisionen af Udbetaling Danmark er
udført kompenserende kontroller i forhold til systemer, hvor der er identificeret svag-
heder, og at der er indledt en dialog mellem administrationen og leverandørerne om
udbedring af svaghederne i 2019.
Tilsynet har således i tilsynsbrevet anmodet om en status på arbejdet med at hånd-
tere alle revisionsbemærkninger vedrørende revisionen for 2018 og tidligere år. Af
bilag 1 fremgår den aktuelle status for revisionsbemærkningerne pr. 27. september
2019.
Borgeren i centrum og retssikkerhed i administrationen
Tilsynet retter i tilsynsbrevet fokus på sagsbehandlingen i Udbetaling Danmark, herun-
der problemstillingen med overholdelsen af genvurderingsfristen for klager, samt man-
gelfulde begrundelser i nogle af Udbetaling Danmarks afgørelser.
Kvaliteten af sagsbehandlingen og lovmedholdeligheden af de afgørelser, som Udbe-
taling Danmark træffer, har et stort strategisk fokus. Det ligger bestyrelsen på sinde at
styrke borgernes retssikkerhed gennem god sagsbehandling og korrekte afgørelser til
tiden. Bestyrelsen noterer derfor med tilfredshed, at tilsynet bemærker, at stadfæstel-
sesprocenten på Udbetaling Danmarks klagesager i Ankestyrelsen generelt er høj.
Udfordringerne med at overholde genvurderingsfristen i 2018 kan især tilskrives bo-
ligstøtteområdet, hvor der har været en øget tilgang af klager, hvilket blandt andet
vurderes at skyldes implementeringen og driftsmodningen af det nye boligstøttesy-
stem. Der har siden efteråret 2018 været tilført ekstra ressourcer til behandling af
boligstøtteklager, ligesom der er sket en ændret arbejdstilrettelæggelse omkring kla-
gesagsbehandlingen.
Stabil overholdelse af sagsbehandlingsfrister
Tilsynet noterer sig, at der er en høj andel af sager, der bliver afsluttet indenfor den
frist, som bestyrelsen har fastsat efter retssikkerhedsloven. Tilsynet anmoder på den
baggrund om en tilbagemelding på, om sagsbehandlingsfristerne vil blive justeret på
de områder, hvor en høj andel af sagerne bliver behandlet indenfor den fastsatte
frist.
Udbetaling Danmark har løbende fulgt overholdelsen af sagsbehandlingsfristerne på
de forskellige områder og har med tilfredshed kunne konstatere, at det efter over-
gangen til nye IT-systemer er lykkedes stabilt at overholde fristerne på flere områder.
Bestyrelsen har på den baggrund i efteråret 2019 valgt at justere sagsbehandlings-
fristerne på blandt andet barsels-, familieydelses- og boligstøtteområdet.
Udbetaling
Danmark
vil
fortsat
følge
udviklingen
i
overholdelsen
af
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131897_0003.png
sagsbehandlingsfristerne, herunder især i forbindelse med overgangen til det nyt IT-
system på pensionsområdet, der forventes idriftsat i marts 2020, hvor Udbetaling
Danmark vil drage på erfaringerne fra overgangen til det nye boligstøttesystem.
Stadfæstelser og hjemvisninger på pensionsområdet
Bestyrelsen finder det tilfredsstillende, at stadfæstelsesprocenten er steget på pen-
sionsområdet, mens antallet af hjemviste sager fra Ankestyrelsen er faldet. Bestyrel-
sen er meget optaget af at sikre en korrekt sagsbehandling, og at afgørelserne lever
op til bestemmelserne i forvaltningsloven.
Der har i det nuværende IT-system på pensionsområdet været udfordringer med at
overholde begrundelseskravet i afgørelser, da de ikke indeholder underliggende be-
regninger af pensionen. Udbetaling Danmark er yderst opmærksom på problematik-
ken og fremsender i mange tilfælde de underliggende beregninger manuelt til bor-
gene. Det er derfor væsentligt for bestyrelsen at sikre, at det nye IT-system på pen-
sionsområdet giver fyldestgørende begrundelser til borgerne.
Det er en klar prioritet, at systemet overholder forvaltningslovens krav, og der har
derfor i udviklingen af det nye pensionssystem blandt andet været fokus på, at sy-
stemet skal overholde de generelle krav til at give korrekte afgørelser. Det vil således
være muligt med det nye pensionssystem at sende afgørelsesbreve til borgerne, hvor
de underliggende beregninger er inkluderet.
Kalenderårsmodellen på pensionsområdet
I 2018 har implementeringen af en praksisændring i Ankestyrelsen samt en vejle-
dende udtalelse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om praksisændrin-
ger for regulering af pensioner medført øget kompleksitet for administrationen af pen-
sionsområdet.
Udbetaling Danmark har implementeret den fremadrettede administration i overens-
stemmelse med den nye retspraksis. På grund af de meget høje omkostninger til imple-
mentering i IT-systemet og ændringer med bagudrettede kraft, skrev bestyrelsen den
9. april 2019 til den tidligere beskæftigelsesminister, at bestyrelsen ville afvente afkla-
ring mellem staten og KL om finansieringen.
Da der endnu ikke var afklaring på området, har bestyrelsen på et møde i juni 2019
besluttet, at Udbetaling Danmark iværksætter en række yderligere tiltag for at leve op
til praksisændringen. Det er beskæftigelsesministeren orienteret om i brev fra bestyrel-
sen den 28. juni 2019. I samme brev har bestyrelsen gentaget, at de mest omkost-
ningstunge aktiviteter bør afvente en afklaring mellem regeringen og KL.
I aftalen mellem regeringen og KL, der blev indgået den 6. september 2019 om kom-
munernes økonomi for 2020, anerkender parterne problemstillingen, og at ændringerne
indebærer væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for Udbetaling Dan-
mark.
Udbetaling Danmarks bestyrelse har gjort opmærksom på, at udmøntningen af den nye
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131897_0004.png
fortolkning afviger fra lovens hensigt om en mere enkel og automatisk sagsbehandling
af pension. Bestyrelsen har anbefalet, af hensyn til de berørte borgere, at den slags
grundlæggende ændringer af både hidtidig og fremtidig praksis gennemføres ved lov
og ikke gennem en vejledende udtalelse. Det har bestyrelsen redegjort for i en række
breve og redegørelser til den forhenværende beskæftigelsesminister.
Forbedret borgerservice gennem digital ydelsesadministration baseret
på digital selvbetjening mv.
Tilsynet har beskrevet det som centralt, at Udbetaling Danmark har fokus på at sikre
gode brugerrejser, og at der arbejdes med servicerejser på Udbetaling Danmarks
områder samt gode og enkle borgeroplevelser. Dette har også bestyrelsens opmærk-
somhed, og derfor vil Udbetaling Danmarks bestyrelse fortsat have fokus på at sikre
digital optimering samt borgernes retssikkerhed og serviceoplevelse. Derfor bemær-
ker bestyrelsen ligeledes med tilfredshed, at tilsynet har kvitteret for, at Udbetaling
Danmark deltager med stor velvilje i et igangværende projekt om servicerejser på
barselsdagpengeområdet.
Bedre kontrol med fokus på forebyggelse af snyd og fejludbetalinger på
eget sagsområde og for andre myndigheder
Der bliver i tilsynsbrevet rettet fokus på bestyrelsens strategi på kontrolområdet, herun-
der hvilke tiltag bestyrelsen har foretaget for at sikre den tilsigtede fremgang i kontrol-
arbejdet samt et tættere samarbejde med kommunerne. Bestyrelsen bemærker, at den
har et stort strategisk fokus på at sikre en høj kvalitet i Udbetaling Danmark kontrolar-
bejde, der sikrer borgernes rettigheder.
Bestyrelsen noterer sig med tilfredshed, at tilsynet anerkender, at Den Fælles Dataen-
heds understøttelse af kommunernes opfølgning på kontanthjælp efter § 10 i lov om
aktiv socialpolitik nu er udbredt til 90 kommuner.
Bestyrelsen finder det ligeledes glædeligt, at Den Fælles Dataenhed har styrket kom-
munernes kontrolindsats på kontanthjælpsområdet, og har medvirket til realiseringen af
et højt kontrolprovenu. Såfremt der er ønske om en mere omfattende rapportering ved-
rørende kommunernes kontrolindsats, bør KL og kommunerne inddrages i eventuelle
drøftelser herom.
Bestyrelsen bemærker den systematiske dialog, der løbende foregår mellem Udbe-
taling Danmarks administration, Beskæftigelsesministeriet og Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering. Bestyrelsen har på den baggrund bedt administrationen om
at gennemgå og belyse de konkrete operationelle punkter i tilsynsbrevet yderligere,
jf. bilag 2, og bemærker, at administrationen løbende har holdt bestyrelsen orienteret
om de sager, der bliver fremhævet i tilsynsbrevets bilag 1 og 2. Administrationens
svar er blevet forelagt bestyrelsen på møde den 7. oktober 2019.
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. år 2018, fra beskæftigelsesministeren
2131897_0005.png
På bestyrelsens vegne
Frank Jensen
formand
Bilag 1 - Status på revisionsobservationer
Bilag 2 – Administrationens supplerende svar på tilsynsbrev vedrørende Ud-
betaling Danmarks årsrapport for 2018 mv.
Bilag 3 – Nøgletalstabeller for 2018 (revideret den 7. oktober 2019)
5