Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2019-20
§71 Alm.del
Offentligt
2240685_0001.png
Folketinget
Tilsynet i henhold til grundlovens § 71
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. september 2020
Strafferetskontoret
Mikkel Holt Christensen
2020-0032/31-0035
1543819
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 72 (Alm. del), som Fol-
ketingets Tilsyn i henhold til grundlovens § 71 har stillet til justitsministeren
den 25. juni 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
§71, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om kommentar til rapporten Retspsykiatri (Institut for menneskerettigheder; 2019), til justitsministeren
Spørgsmål nr. 72 (Alm. del) fra Folketingets Tilsyn i henhold til grund-
lovens § 71:
”Ministeren bedes kommentere rapporten "Retspsykiatri" (Insti-
tut for menneskerettigheder; 2019) i relation til bistandsværger-
nes funktion og oplevelse af ikke at blive inddraget i tilstrække-
lig grad - samt hvilke initiativer rapporten eventuelt giver anled-
ning til?”
Svar:
En bistandsværge varetager en række vigtige funktioner for en foranstalt-
ningsdømt person. Det gælder både i forbindelse med straffesagens behand-
ling, når en psykisk syg person er sigtet eller tiltalt, og efter afsigelsen af en
foranstaltningsdom.
Derfor er det også vigtigt – som også belyst i rapporten fra Institut for Men-
neskerettigheder – at en bistandsværge har de fornødne forudsætninger for
at varetage opgaverne og ansvaret, der følger med hvervet. Dette forudsætter
først og fremmest, at en bistandsværge informeres og vejledes om indholdet
af sine opgaver. Jeg kan i den forbindelse henvise til min besvarelse den 4.
maj 2020 af spørgsmål nr. 48 (Alm. del) fra Folketingets § 71-tilsyn, hvoraf
det bl.a. fremgår, at jeg har bedt Rigsadvokaten og Rigspolitiet om at sikre,
at pårørende, der udpeges som bistandsværger, forinden informeres om,
hvad opgaven som bistandsværge indebærer.
Derudover forudsætter varetagelsen af hvervet som bistandsværge, at denne
bliver orienteret om den dømtes tilstand. Ifølge bistandsværgebekendtgørel-
sens regler skal sygehuset snarest muligt orientere bistandsværgen, når den
dømte indlægges, ligesom sygehuset skal underrette bistandsværgen ved af-
slutningen af indlæggelsen. Jeg kan i den forbindelse henvise til Justitsmi-
nisteriets besvarelse af 4. september 2020 af spørgsmål nr. 63 (Alm. del) fra
Folketingets § 71-tilsyn, hvoraf det bl.a. fremgår, at Sundheds- og Ældre-
ministeriet på baggrund af oplysninger fra Danske Regioner har oplyst, at
hospitalerne efterlever informationsforpligtelsen, som følger af bistands-
værgebekendtgørelsens regler.
Endelig kan det oplyses, at Justitsministeriet ikke for nuværende finder an-
ledning til at iværksætte en undersøgelse af sagsbehandlingstider i forbin-
delse med anmodninger om ændring af domme eller behandling af sager om
forlængelse. Der henvises i den forbindelse til de anførte bemærkninger i
rapporten om, at der er fundet eksempler på sager med en sagsbehandlings-
tid på syv måneder fra den lægelige eller socialfaglige vurdering, før sagen
2
§71, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om kommentar til rapporten Retspsykiatri (Institut for menneskerettigheder; 2019), til justitsministeren
kommer for retten, men at det ikke er muligt med sikkerhed at afgøre, om
der foreligger et problem med sagsbehandlingstiderne.
3