Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2019-20
§71 Alm.del
Offentligt
2240010_0001.png
Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2019-20
§71 Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 20
Offentligt
Folketinget
Tilsynet i henhold til grundlovens § 71
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. februar 2020
Strafferetskontoret
Mads Møller Langtved
2019-0032/31-0014
1362040
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 20 (Alm. del), som Fol-
ketingets tilsyn i henhold til grundlovens § 71 har stillet til justitsministeren
den 8. november 2019.
Nick Hækkerup
/
Mads Møller Langtved
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
§71, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om hvilke initiativer ministeren vil tage for at sikre, at bistandsværger får besked, når deres patient indlægges på en psykiatrisk afdeling eller der f.eks. ændres behandling, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 20 (Alm. del) fra Folketingets tilsyn i henhold til grund-
lovens § 71:
”Hvad vil ministeren gøre for at imødegå den udfordring det kan
være at indhente kontaktoplysninger til bistandsværger uden for
kriminalforsorgens telefontid, jf. § 71-tilsynets alm. del - svar
på spm. 6 (2018-19, 2. samling)?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet iværksat en hø-
ring af Sundheds- og Ældreministeriet. Sundheds- og Ældreministeriet har
iværksat en høring af Danske Regioner, der har oplyst følgende:
”Regionerne ser meget gerne, at det fremover bliver nemmere
at indhente kontaktoplysninger til bistandsværger, men løsnin-
gen ligger ikke inden for regionernes opgaveområde. Problema-
tikken bunder i forpligtelsen til at underrette bistandsværger om
deres klienters påbegyndelse og afslutning af ophold på hospi-
tal jf. § 13 i bekendtgørelse om bistandsværger. Til brug for
denne underretning er der behov for at kende identiteten og kon-
taktoplysninger og -muligheder til pågældende bistandsværge.
Desuden er der et behov for at få verificeret disse oplysninger,
da der skal ske en vis sikring af, at den rette modtager bliver un-
derrettet om forholdene, således at der omvendt ikke sker brud
på tavshedspligten i medfør af Sundhedslovens regler om hel-
bredsoplysninger.
En løsning kunne være at udvide telefontiderne hos Kriminal-
forsorgen eller anden ansvarlig myndighed under Justitsministe-
riet, hvor oplysninger om beskikkelse af bistandsværge og kon-
taktoplysninger kan oplyses. Dertil kan der alternativt oprettes
en løsning online, hvor sådanne oplysninger kan tilgås af rele-
vante parter – hvis dette er teknisk muligt. Dermed vil det und-
gås, at oplysninger kun kan fremskaffes inden for Kriminal-
forsorgens telefontider eller fra usikre kilder, fx fra patienterne
selv. Desuden kunne beskikkelsen af værgen samt dennes kon-
taktoplysninger i større grad fremgå af retsudskrifter af afgørel-
ser fra retterne, så disse oplysninger er tilgængelige for hospita-
lerne og andre relevante parter. Begge initiativer vil kunne
hjælpe på, at bistandsværger i højere grad eller hurtigere vil
kunne blive kontaktet og oplyst om deres klienters forhold.”
Justitsministeriet har i lyset af Sundheds- og Ældreministeriets bidrag
foretaget en høring af Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen anmodet de regio-
nale statsadvokater om en udtalelse.
2
§71, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om hvilke initiativer ministeren vil tage for at sikre, at bistandsværger får besked, når deres patient indlægges på en psykiatrisk afdeling eller der f.eks. ændres behandling, til justitsministeren
Statsadvokaterne har oplyst, at det er den enkelte politikreds, der
administrerer bistandsværgebeskikkelser, udbetaling af veder-
lag til bistandsværger samt underretter de relevante myndighe-
der om bistandsværgebeskikkelse.
Den lokale anklagemyndighed sender efter domsafsigelsen rets-
bogen med bistandsværgebeskikkelsen og dommen til de rele-
vante myndigheder (typisk kriminalforsorgen, psykiatrien,
kommunen eller Samrådet for udviklingshæmmede lovovertræ-
dere). Anklagemyndigheden orienterer ligeledes de relevante
myndigheder, hvis der sker ombeskikkelse af bistandsværgen.
Oplysninger om beskikkede bistandsværger registreres i poli-
tiets sagsstyringssystem (POLSAS). Relevante myndigheder vil
ved kontakt til politiet derfor kunne få oplysninger om bistands-
værgebeskikkelser også uden for Kriminalforsorgens normale
kontortid.”
Justitsministeriet har på baggrund af bidraget fra Rigsadvokaten videresendt
høringssvaret fra Danske Regioner til Rigspolitiet med henblik på at sikre,
at oplysninger om beskikkelse og kontaktoplysninger på bistandsværger i
politikredsene gøres så tilgængelige som muligt.
3