Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2019-20
§71 Alm.del
Offentligt
2205235_0001.png
Folketinget
Tilsynet i henhold til grundlovens § 71
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. juni 2020
Politikontoret
Lasse Lykke Gregersen
2020-0032/31-0020
1486194
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 54 (Alm. del), som Folketingets
Tilsyn i henhold til grundlovens § 71 har stillet til justitsministeren den 11.
maj 2020.
Nick Hækkerup
/
Jacob Guldborg Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
§71, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser om f.eks. anbringelse på en døgninstitution falder ind under § 71-tilsynets kompetence, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 54 (Alm. del) fra Folketingets Tilsyn i henhold til grund-
lovens § 71:
”Kan ministeren i forlængelse af § 71-tilsynet alm. del - svar på
spm. 41 bekræfte, at Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser
om f.eks. anbringelse på en døgninstitution dermed falder ind
under § 71-tilsynets kompetence?”
Svar:
Folketingets § 71-tilsyns kompetence til at føre tilsyn med behandlingen af
børn og unge, der anbringes uden for hjemmet uden samtykke fra forældre-
myndighedsindehaveren eller den unge selv på baggrund af en afgørelse fra
Ungdomskriminalitetsnævnet, er ikke nævnt i lov om bekæmpelse af ung-
domskriminalitet, som nedsatte Ungdomskriminalitetsnævnet, eller be-
mærkningerne hertil.
Efter grundlovens § 71, stk. 7, er behandlingen af de i § 71, stk. 6, nævnte
personer undergivet et af Folketinget valgt tilsyn (§ 71-tilsynet), hvortil de
pågældende skal have adgang til at rette henvendelse. § 71, stk. 6, omfatter
administrativt bestemt frihedsberøvelse uden for strafferetsplejen, som ikke
har hjemmel i lovgivningen om udlændinge.
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 4. maj 2020 af spørgs-
mål nr. 41 (Alm. del) fra Folketingets § 71-tilsyn, har sagsbehandlingen i
Ungdomskriminalitetsnævnet ikke karakter af en strafferetlig proces, og
nævnet kan bl.a. træffe afgørelse om anbringelse uden for hjemmet, hvilket
efter omstændighederne også omfatter anbringelse uden samtykke fra for-
ældremyndighedsindehaveren eller den unge. Som anført samme sted er det
den overvejende opfattelse i den statsretlige litteratur, at tvangsfjernelse af
børn og unge fra hjemmet uden samtykke fra forældremyndighedsindeha-
veren eller det modne barn må betragtes som en frihedsberøvelse i grund-
lovens forstand, jf. bl.a. Jens Peter Christensen m.fl., Grundloven med kom-
mentarer (2015), side 423.
Det er på den baggrund Justitsministeriets opfattelse, at behandlingen af de
børn og unge, der underkastes frihedsberøvelse omfattet af grundlovens §
71, stk. 6, ved at blive anbragt uden for hjemmet uden samtykke fra foræl-
dremyndighedsindehaveren eller den unge selv på baggrund af en afgørelse
fra Ungdomskriminalitetsnævnet, er undergivet § 71-tilsynets kompetence.
Det bemærkes i den forbindelse, at anbringelse uden for hjemmet som led i
et forbedringsforløb besluttet af Ungdomskriminalitetsnævnet sker på de
2
§71, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser om f.eks. anbringelse på en døgninstitution falder ind under § 71-tilsynets kompetence, til justitsministeren
samme anbringelsessteder, som hvis anbringelsen var besluttet af det kom-
munale børn- og ungeudvalg, og hvor § 71-tilsynet i dag foretager tilsyns-
besøg.
2