Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2019-20
§71 Alm.del
Offentligt
2163601_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets § 71-tilsyn
Dato: 16-03-2020
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPNFF
Sagsnr.: 2002161
Dok. nr.: 1131088
Folketingets § 71-tilsyn har den 25. februar 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 36
(Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 37:
”Hvilke
konkrete initiativer er der iværksat for at nedbringe anvendelsen af
lange fastholdelser i psykiatrien?
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet har anmodet Sundhedsstyrelsen om bidrag til besva-
relse af spørgsmålet.
Sundhedsstyrelsen har den 10. marts 2020 bl.a. oplyst følgende, som jeg kan henvise
til:
”Su dhedsstyrelse har for ylig se dt et udkast til
Vejledning om anvendelse af
tvang m.v. i psykiatrien i høring. Heri har styrelsen oprettet et særskilt afsnit vedr.
fastholdelse, hvor det præciseres, at fastholdelse kan ske med tre formål:
1. Fastholdelse i forbindelse med overførsel, dvs. at en patient, som er indlagt på en
psykiatrisk afdeling, kan fastholdes og om fornødent med magt føres til et andet op-
holdssted på sygehuset.
2. Fastholdelse i forbindelse med et andet tvangsindgreb, f.eks. i forbindelse med ind-
givelse af akut beroligende medicin eller bæltefiksering. Der er hermed ikke tale om
fastholdelse som selvstændig tvang, men fastholdelse som en nødvendighed for at
gennemføre et andet tvangsindgreb. Varigheden af denne form for fastholdelse er
kortvarig og udelukkende i direkte tilslutning til at gennemføre et andet tvangsind-
greb. Såfremt der er behov for fastholdelse herudover, er der tale om en selvstændig
tvangsforanstaltning.
3. Fastholdelse som selvstændig tvangsforanstaltning, det vil sige fastholdelse uden
andre samtidige foranstaltninger, kan kun anvendes helt kortvarigt med henblik på at
undgå en anden tvangsforanstaltning. Om fastholdelse i en konkret situation er at be-
tragte so ’ i dste iddel’ vil bero på e ko kret faglig vurderi g, heru der i ddra-
gelse af patientens forhåndstilkendegivelse. Fastholdelse som selvstændig tvangsfor-
anstaltning skal være så kort som muligt og bør aldrig have en varighed på mere end
en time.
I relation til fastholdelse som en selvstændig tvangsforanstaltning gives der i en del af
høringssvarene udtryk for, at en time er for lang tid. Der er i den forbindelse rejst øn-
ske om, at varigheden af denne type af fastholdelser ikke bør være længere end 30
minutter.
§71, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om at nedbringe anvendelsen af lange fastholdelser i psykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
Med dette tiltag ønsker Sundhedsstyrelsen at medvirke til at tydeliggøre og afgrænse
brugen af fastholdelser, herunder lange fastholdelser.
Ovennævnte vejledning fokuserer derudover også på nogle af de bestemmelser i psy-
kiatriloven, der har til formål at forebygge anvendelsen af tvang. Derfor er både om-
stændighederne omkring forhåndstilkendegivelser, behandlingsplaner og eftersamta-
ler uddybet. Disse afsnit drejer sig om inddragelse af patienten, samt om at skabe
klarhed og gennemskuelighed under behandlingen.
Sundhedsstyrelsen har et generelt fokus på nedbringelse af anvendelse af tvang, her-
under brugen af fastholdelser. Som et vigtigt led i realiseringen af målsætningen om
at forbedre kvaliteten i den regionale psykiatri indgik Danske Regioner og det davæ-
rende Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse i 2014 en national partnerskabsaftale
om at halvere brugen af bæltefikseringer og nedbringe den samlede brug af tvang in-
den udgangen af 2020. Der blev i den forbindelse afsat midler til at nå disse mål, der
skal anvendes til øgede ressourcer til initiativer i regionerne om patientinddragelse,
kompetenceudvikling samt udbredelse og implementering af metoder med gode nati-
onale og internationale erfaringer. Sundhedsstyrelsen har sammen med regionerne
og Sundhedsdatastyrelsen udviklet en national model til monitorering af anvendelsen
af tvang. Monitoreringen offentliggøres halvårligt og kommenteres af Sundhedssty-
relsen. Udviklingen følges og drøftes i Task Force for psykiatriområdet.”
Jeg vil afslutningsvist bemærke, at det - som jeg tidligere har nævnt - er meget bedrø-
veligt at høre om patienter, som har været fysisk fastholdt i meget lange perioder.
./.
Jeg vil derfor på ny henvise til mit svar på § 71-tilsynet alm. del - spm. 28 (folketings-
året 2019-2020), hvoraf det b.la. fremgår, at proportionalitetsprincippet altid skal
overholdes i forbindelse med anvendelse af fysisk tvang, jf. psykiatrilovens § 4. Jeg
skal desuden henvise til min besvarelse af dags dato på § 71-tilsynet alm.del - spm.
40.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Nina Fjord Fromberg
Side 2