Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2019-20
§71 Alm.del
Offentligt
Su dheds‐ og Ældre i isteriet 
 
E hed: JURPSYK 
Sagsbeh.: DEPMAS 
Koordi eret  ed:  
Sags r.: 
 
Dok.  r.: 
 
Dato:  ‐ ‐
 
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Samråd i § 71-tilsynet, den 4. februar 2020 kl 8.50-9.50, lokale 1-117
Lukket samråd A & B om tvang i psykiatrien
Jeg vil starte med at sige tak for spørgsmålene..
Der bliver spurgt ind til organiseringen af psykiatriområdet i
Sundheds- og Ældreministeriet.
Organiseringen i ministeriet afspejler på mange måder det
resterende sundhedsvæsen.
På samme måde som psykiatriske patienter indgår på lige
fod med alle andre patienter i sundhedsvæsenet, når det
kommer til tilskud til kiropraktor, forebyggelse af
livstilssygdomme, klager over sundhedsfaglig behandling
mv, så beskæftiger hele ministeriet sig også med psykiatriske
patienter alt afhængig af, hvilken kontekst de indgår i.
Men på samme måde, som psykiatrien har sit helt eget
speciale, så har Sundheds- og Ældreministeriet også sit helt
eget kontor, hvor der sidder en række medarbejdere og kun
beskæftiger sig med problemstillinger med
omdrejningspunkt i psykiatrien, herunder nedbringelsen af
tvang.
Derudover er der selvfølgelig også medarbejdere i
Sundhedsstyrelsen, som også beskæftiger sig indgående med
psykiatriområdet.
§71, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 4/2-2020 om at få nedbragt brug af tvang i psykiatrien samt om konklusionerne i Sundhedsstyrelsen Monitorering af tvang i psykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
 
Noget af det første, jeg gjorde som ny minister, var at stille
skarpt på problemstillingen med ulighed i sundhed. Det er et
af de væsentligste udfordringer, som jeg kommer til at
beskæftige mig med som sundheds- og ældreminister.
Derfor tog jeg også ret hurtigt initiativ til at lave en
omorganisering af ministeriet for at skærpe fokus på den
store ulighed i sundhed. Derfor har jeg fået oprettet
”Afdelingen for Bekæmpelse af ulighed”.
Og ulighed i sundhed er om noget, der på mange måder
kendertegner psykiatrien. Derfor er psykiatrikontoret også
flyttet til den nye afdeling for at skærpe fokus på den ulighed
i sundhed, vi desværre stadig ser blandt psykiatriske
patienter.
Tvang er et af de områder, hvor man tydeligt kan se
uligheden i sundhed, for vi har en lille gruppe patienter, hvor
vi har besluttet, at det skal være muligt at lave
tvangsindgreb.
Præmissen er selvfølgelig, at tvangsindgrebet i sidste ende
skal være til patientens eget bedste, også selvom det absolut
ikke virker sådan i selve situationen.
For vi skal huske på, hvorfor reglerne om tvang er lavet.
Side 2
§71, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 4/2-2020 om at få nedbragt brug af tvang i psykiatrien samt om konklusionerne i Sundhedsstyrelsen Monitorering af tvang i psykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
 
Det er for at sikre, at meget syge patienter, som enten er til
fare for sig selv eller andre, stadig kan få den nødvendige
behandling, og ikke gør skade på sig selv eller andre, når de
har det allerdårligt.
Og fordi det er så indgribende at udøve tvang i psykiatrien,
så er det også helt centralt, at der kun anvendes tvang, hvor
det er allermest nødvendigt.
Og ikke fordi der er mangel på personale,
eller der ikke er tilstrækkeligt med aktivitetstilbud til at
holde indlagte patienter beskæftiget,
eller personalet ikke har de nødvendige kompetencer
til at nedskalere en potentiel konflikt.
Vi skal gøre, hvad vi kan for at mindske brugen af tvang.
Derfor er der også blevet indgået en aftale om en halvering
af brugen af bæltefikseringer fra 2014 til 2020.
Nu nærmer vi os efterhånden enden på målsætningen, og for
at formulere det pænt, så er der jo plads til forbedring.
Det synes jeg generelt er kendetegnende for forholdene i
psykiatien. Derfor har vi sammen med SF, Radikale Venstre,
Enhedslisten og Alternativet lavet en finanslovsaftale om, at
psykiatrien skal have en ”saltvandsindsprøjtning”, så der
netop afsættes midler til flere hænder ude lokalt i
psykiatrien.
Side 3
§71, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 4/2-2020 om at få nedbragt brug af tvang i psykiatrien samt om konklusionerne i Sundhedsstyrelsen Monitorering af tvang i psykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
 
Flere hænder kan være med til at understøtte, at man som
behandler tager sig den nødvendige tid til at lytte til
patienternes behov, lave aktiviteter og på anden vis sørge
for, at der er det rette personale til at nedskalere potentielle
konflikter.
Det er helt centralt, når vi taler om at nedbringe brugen af
tvang.
Og for at sørge for, at alle fortsat holder ”øjet på bolden”, når
det kommer til at reducere brugen af tvang, vil regeringen
også igangsætte en arbejdsgruppe, som skal komme med
anbefalinger til en ny tvangsmålsætning, når den nuværende
målsætning udløber ved årets udgang.
Jeg håber meget, at der vil være bred politisk opbakning - i
lighed med den nuværende målsætning – til en ny
tvangsmålsætning.
Derfor vil jeg også invitere alle Folketingets partier til at
drøfte området på baggrund af arbejdsgruppens arbejde og i
sidste ende stå bag en ny målsætning om at reducere brugen
af tvang.
For ingen af os ønsker at mindske ambitionerne på området.
Tværtimod skal vi fortsætte det store fokus på at nedbringe
tvang i psykiatrien, og det mener vi, at vi gør bedst ved at
fortsætte med at monitorere området tæt, men også lave en
ny målsætning om at reducere tvangen yderligere, når den
nuværende målsætning udløber med udgangen af 2020.
Side 4
§71, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 4/2-2020 om at få nedbragt brug af tvang i psykiatrien samt om konklusionerne i Sundhedsstyrelsen Monitorering af tvang i psykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
 
For vi må også se i øjnene, at den nuværende målsætning har
sine mangler. De fremgår også ret tydeligt i de
monitoreringsrapporter, som Sundhedsstyrelsen i samarbejde
med Sundhedsdatastyrelsen offentliggør to gange om året.
For med den nuværende målsætning har det store fokus
været på at nedbringe brugen af bæltefikseringer - helt
konkret er målet, at brugen af bælter skal reduceret med 50
pct. i 2020.
Og den målsætning har ganske tydeligt haft en effekt på
brugen af bælter, men som tallene også viser, så er brugen af
tvang ikke faldet tilsvarende i samme periode – det tyder på,
at brugen af tvang er skiftet fra bæltefikseringer til andre
tvangsformer såsom fastholdelser og akut beroligende
medicin.
Selvom det store fokus på bæltefikseringer har været
iværksat, fordi det bliver betragtet som den mest indgribende
tvangsforanstaltning, så er det absolut ikke tilfredsstillende,
at tvangen nu fortsætter i andre udformninger.
Jeg forventer derfor også, at det er noget. man tager med
videre i arbejdet om forslag til en ny målsætning om
reduktion af tvang.
Brugen er tvang er højt på alles dagsordener, og jeg kan
også godt love jer, at det bliver ikke sidste gang, vi kommer
til at drøfte det her emne, for det er noget, som der også
selvfølgelig vil være stort fokus på fremadrettet.
Side 5
§71, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 4/2-2020 om at få nedbragt brug af tvang i psykiatrien samt om konklusionerne i Sundhedsstyrelsen Monitorering af tvang i psykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
 
Så bliver jeg også spurgt ind til konklusionerne i
Sundhedsstyrelsens seneste monitorering af
tvang i psykiatrien.
Jeg vil på samrådet her i dag holde mig til de politiske
konklusioner, og så står styrelserne jo ellers klar, hvis I
ønsker en mere teknisk og faglig gennemgang af rapporten.
Det ved jeg også, at udvalget tidligere har haft, når der har
været ønske om en mere faglig gennemgang af data.
Som I er blevet orienteret om i forbindelse med
oversendelsen af rapporten, så har vi desværre nogle
udfordringer med implementeringen af LPR3, der betyder, at
Sundhedsdatastyrelsen ikke kan trække tal for ”antal indlagte
patienter”, som indgår som en del af den aftalte
monitorering.
Det betyder, at rapporten fra efteråret 2019 består af ”rene”
tvangstal – og altså ikke opgjort som andele af ”antal
indlagte patienter”. Lige nu tyder det på, at det bliver samme
metode til næste monitorering for 2019, som kommer her til
foråret.
På trods af disse dataudfordringer kan jeg sige, at overordnet
set, så afspejler den seneste monitoreringsrapport den
udvikling, vi kender fra flere af de tidligere rapporter.
Det er fortsat meget tvivlsomt, om vi samlet set kommer helt
i mål med målsætningen om at halvere brugen af
bæltefikseringer.
Side 6
§71, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 4/2-2020 om at få nedbragt brug af tvang i psykiatrien samt om konklusionerne i Sundhedsstyrelsen Monitorering af tvang i psykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
 
Nogle regioner som Region Hovedstaden og Region
Syddanmark er godt på vej, mens der for andre virkelig skal
ske helt ekstraordinære indsatser i løbet af 2020 for at de kan
nå målsætningen.
Rapporten viser også, at Region Midtjylland, efter store
problemer med at reducere brugen af bælter, måske endelig
har fået ”hul på bylden”.
Fra 2017/2018 til 2018/2019 er antallet af personer, der
bæltefikseres i Region Midtjylland blevet reduceret med 102
personer.
På samme vis er der hele 730 færre bæltefikseringer i samme
periode i Region Midtjylland, efter de har haltet langt bagud
ift. de øvrige regioner, og altså også fortsat ligger på et ret
højt niveau.
Som jeg sagde tidligere, så er der dog trods fremgangen i
Region Midtjylland stadig et godt stykke vej til, at
målsætningen om halvering af bæltefikseringer bliver
indfriet.
Til gengæld ser det rigtig fornuftigt ud, når det kommer til
halveringen af de lange bæltefikseringer over 48 timer. Her
var der 436 bæltefikseringer i perioden 2018/2019, og målet
er, at det bliver reduceret til maks. 389 i 2020.
Hvis vi vender blikket væk fra bæltefikseringerne, så ser det
som sagt ikke ud til, at det store fokus på nedbringelse af
bæltefikseringer har haft en tilsvarende effekt på mindre
tvang generelt.
Side 7
§71, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 4/2-2020 om at få nedbragt brug af tvang i psykiatrien samt om konklusionerne i Sundhedsstyrelsen Monitorering af tvang i psykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
 
Brugen af tvang har faktisk været ret stabilt – endda lidt
svagt stigende - siden monitoreringen startede i 2014. Det er
blandt andet fordi, der blandt andet har været en stigning i
brugen af tvangsmedicinering, fastholdelser, akut
beroligende medicin og tvangsindlæggelser.
Derfor er det også vigtigt, at vi med arbejdsgruppen laver et
inddragende arbejde med en ny og mere nuanceret
målsætning.
Samtidig kan vi også se, at der er flere børn og unge 18 år,
som udsættes for tvang. Det er bekymrende og også for
eksperterne på området. Brugen af tvang for børn og unge
bliver derfor et fokusområde i forbindelse med arbejdet om
en ny tvangsmålsætning og medfølgende monitorering.
Jeg vil gerne slutte med at sige, at det er en fælles opgave, vi
har med at have tvang højt på dagsordenen, og det derfor
heller ikke bliver sidste gang, I kommer til at høre om dette.
Både i forhold til opfølgning på den nuværende målsætning,
men også når vi skal drøfte en ny målsætning efter 2020.
Og så vil jeg gerne rose mine forgængere her på posten, som
også har været med til at igangsætte flere tiltag på området.
Vi været helt enige om, at tvangen i psykiatrien skal ned –
og der har været stor opbakning til 2020-målsætningen.
Side 8
§71, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 4/2-2020 om at få nedbragt brug af tvang i psykiatrien samt om konklusionerne i Sundhedsstyrelsen Monitorering af tvang i psykiatrien, til sundheds- og ældreministeren
 
Det er mit store ønske, at man med en helt ny målsætning
kan opnå samme enighed på tværs af Folketinget, så uanset
hvem der sidder på posten, så er der ingen slinger i valsen,
når det kommer til ambitionerne om at nedbringe brugen af
tvang.
Som sagt vil jeg derfor også inddrage alle Folketingets
partier i arbejdet med en ny tvangsmålsætning.
Side 9