Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2019-20
§71 Alm.del
Offentligt
2120689_0001.png
Folketingets tilsyn i henhold til grundlovens § 71
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 8265
Doknr.
172365
Dato
06-12-2019
Folketingets tilsyn i henhold til grundloven § 71 har d. 8. november 2019 stillet følgen-
de spørgsmål nr. 15 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 15:
”Kan ministeren redegøre for, hvorfor sovemedicin til børn skal være afprøvet inden
der kan ansøges om en kæde-
eller kugledyne?”
Svar:
Jeg vil gerne understrege, at sovemedicin til børn ikke skal være afprøvet, inden der
kan ydes hjælp til en kæde- eller kugledyne.
Kugle- og kædedyner kan være såvel behandlingsredskaber efter sundhedslovgivnin-
gen som hjælpemidler efter serviceloven. Hvorvidt der i en konkret situation vil være
tale om, at en kugle- eller kædedyne skal anses som et behandlingsredskab eller som et
hjælpemiddel, afhænger af den sammenhæng, som dynen indgår i og de behov, som
den skal afhjælpe.
Til brug for besvarelsen er der derfor i forhold til kugle- og kædedyner som behand-
lingsredskaber indhentet en udtalelse fra Sundheds- og Ældreministeriet, som har
oplyst følgende:
”Hvis
en kugle- eller kædedyne anvendes for at opnå yderligere forbedring af behand-
lingsresultatet eller for at forhindre forringelse af behandlingsresultatet, er dynen at
anse som et behandlingsredskab, hvortil regionen har leverings- og betalingsansvaret.
Behandlingsredskaber kan udleveres til både midlertidigt og permanent brug. At en
patient eventuelt har behov for et givent redskab i en længere periode
eller resten af
livet
medfører derfor ikke, at der per definition er tale om et hjælpemiddel, hvortil
hjælpen alene kan ydes af kommunen efter servicelovens regler.
Sundheds- og Ældreministeriet henviser i øvrigt til sit bidrag til social- og indenrigs-
ministerens samtidige besvarelse af alm. del spørgsmål 14 fra Folketingets tilsyn med
grundlovens § 71.”
Kugle- eller kædedyner kan også bevilges som hjælpemiddel efter servicelovens § 112.
Kommunalbestyrelsen skal yde støtte til hjælpemidler til personer med varigt nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne, når hjælpemidlet i væsentlig grad kan afhjælpe de
varige følger af den nedsatte funktionsevne, i væsentlig grad kan lette den daglige til-
værelse i hjemmet eller er nødvendigt for, at den pågældende kan udøve et erhverv.
Da serviceloven er subsidiær til anden lovgivning, er det en forudsætning for bevilling
af en kugle- eller kædedyne som hjælpemiddel, at kugle- eller kædedynen ikke kan
§71, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om hvorfor sovemedicin til børn skal være afprøvet inden der kan ansøges om en kæde- eller kugledyne, til social- og indenrigsministeren
2120689_0002.png
bevilges efter anden lovgivning, f.eks. som et behandlingsredskab efter sundhedslov-
givningen.
For at få støtte til hjælpemidler og forbrugsgoder efter lov om social service skal funk-
tionsevnen være varigt nedsat. Dette betyder, at der ikke inden for en overskuelig tid
vil være udsigt til bedring af de helbredsmæssige forhold, og at der i lang tid fremover
vil være et behov for at afhjælpe følgerne af den nedsatte funktionsevne. I den sam-
menhæng fremgår det af Ankestyrelsens principafgørelse nr. 94-15, at bevilling af en
kugle- eller kædedyne som hjælpemiddel efter servicelovens § 112 kræver, at der ikke
er yderligere muligheder for behandling af borgerens lidelse og de søvnvanskeligheder,
som er en følge af lidelsen. Det er en sundhedsfaglig vurdering, hvornår medicinske og
ikke medicinske behandlingsmuligheder er udtømte.
Jeg har stor forståelse for, at der er familier, der oplever at komme i klemme, når deres
børn har brug for en kæde- eller kugledyne. Det vil jeg gerne se nærmere på, hvordan
vi kan gøre bedre.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2