Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2019-20
§71 Alm.del Bilag 91
Offentligt
2191914_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Sundheds- og ældreministeren
Dato: 15-05-2020
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPSDE
Sagsnr.: 1910703
Dok. nr.: 1210412
Til:
Til de tidligere satspuljepartiers sundheds, psykiatri- og socialordførere
Sundheds- og Ældreudvalget
§ 71-tilsynet
Kære ordførere, Sundheds- og Ældreudvalg og § 71-tilsyn
Der blev med finanslovsaftalen for 2020 afsat en ramme på 600 mio. kr. årligt til at
styrke psykiatrien. Det fremgår af aftalen, at spørgsmålet om de 150 særlige pladser i
psykiatrien skal adresseres i tilknytning til drøftelsen med Danske Regioner om
udmøntningen af rammen, og at KL inddrages i dialogen om de særlige pladser.
Jeg vil orientere jer om, at regeringen nu har indgået en aftale med Danske Regioner
om udmøntningen af de 600 mio. kr. årligt til en styrket psykiatri. Der er i den
forbindelse aftalt en justering af modellen for de særlige pladser i psykiatrien, som
dog ikke kræver ændring af lovgivningen. Regeringen har i denne omgang fokuseret
på at løse de akutte udfordringer med hensyn til det store antal ledige særlige
pladser. Jeg har til jeres orientering vedhæftet den tekniske beskrivelse af
løsningsmodellen som bilag til dette brev.
Beskrivelse af model for bedre udnyttelse af de særlige pladser i psykiatrien
Løsningsmodellen indebære, at der indføres fleksibilitet i kapaciteten i de særlige
pladser ved at give regionerne mulighed for at anvende de særlige pladser i den
almindelige psykiatri, hvis de er ledige. Således kan regionerne
”ommærke” særlige
pladser til almindelige sengepladser i psykiatrien hver 6. mdr., i det omfang der er
ledig kapacitet. Dog kan maksimalt 25 pct. af pladserne anvendes i den almindelige
psykiatri, hvilket skal sikre, at der fremover også er et tilbud til målgruppen for de
særlige pladser.
Når en særlig plads avendes i den almindelige psykiatri, bortfalder den særlige
kommunale takstbetaling for de særlige pladser, og regionerne skal derfor finansiere
pladsen på samme måde som den øvrige regionale psykiatri. Regionerne kan således
anvende op til 53,3 mio. kr. årligt af finanslovsmidlerne til at finansiere, at særlige
pladser anvendes i den almindelige psykiatri, hvilket svarer til de regionale udgifter
forbundet med at ommærke 25 pct. af pladserne. For at skabe incitament for
regionerne til at ommærke ledige særlige pladser, reduceres kommunernes
takstbetaling for ledige særlige pladser til 75 pct. af den nuværende takst.
Muligheden for fleksibilitet forventes reducere den ledige kapacitet på de særlige
pladser og dermed de udgifter kommuner og regioner i dag har til tomgangsdrift.
Modellen vil træde i kraft den 1. september 2020.
Både Danske Regioner og KL har været inddraget i processen, og begge parter har i
den forbindelse påpeget, at ledig kapacitet ikke den eneste udfordring, de ser i
forhold til de særlige pladser. De yderligere udfordringer kræver imidlertid en
./.
§71, Alm.del - 2019-20 - Bilag 91: Orientering om justering af model for bedre udnyttelse af særlige pladser i psykiatrien, fra sundheds- og ældreministeren
grundigere analyse, og de kan derfor tages op i den kommende evaluering af de
særlige pladser, som blev aftalt i forbindelse med vedtagelsen af lovforslaget om
oprettelse af særlige pladser på psykiatrisk afdeling den 2. juni 2017. Evalueringen
igangsættes snarest, og både Danske Regioner og KL vil blive inddraget.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
Side 2