Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Afdelingschefen
§ 71-tilsynet
Dato: 04-02-2020
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPNFF
Sagsnr.: 2000917
Dok. nr.: 1096810
Orientering om fejl i psykiatrilovens § 40, stk. 3
Til § 71-tilsynets orientering gjorde Styrelsen for Patientsikkerhed den 23. januar
2020 Sundheds- og Ældreministeriet opmærksom på en eventuel fejl i psykiatrilovens
§ 40, stk. 3.
Det fremgår af psykiatrilovens § 40, stk. 3, at bestemmelserne i psykiatriloven
tilsvarende finder anvendelse på personer, der anbringes på Sikringsafdelingen, jf.
psykiatrilovens § 40, stk. 1. Det fremgår dog af § 40, stk. 3, 2. pkt., at dette b.la. ikke
gælder psykiatrilovens § 13, som giver mulighed for tvangsbehandling af legemlige
lidelser uden patientens informerede samtykke, såfremt lidelsen udsætter patientens
liv eller helbred for væsentlig fare.
Sundheds- og Ældreministeriet har efterfølgende kunne bekræfte, at der i forbindelse
med opsætningen af et lovforslag
1
, som dannede baggrund for en lovændring i 2015,
er sket en korrekturfejl, hvorved psykiatrilovens § 13 ved en fejl er blevet tilføjet § 40,
stk. 3. Ændringen har ikke været beskrevet i de specielle bemærkninger, og det er
Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse, at det ikke har været lovgivers hensigt, at
psykiatrilovens § 13 ikke gælder for personer, der anbringes på Sikringsafdelingen.
Da der er et skærpet krav om kvalificeret lovhjemmel ved anvendelse af
tvangsbehandling af patienter på psykiatrisk afdeling, vil Sundheds- og
Ældreministeriet ved snarest mulige lejlighed søge Folketingets tilslutning til at
korrigere fejlen, således at § 13 ikke længere fremgår som en undtagelse i § 40, stk. 3.
Sundheds- og Ældreministeriet formoder, at Region Sjælland siden ændringen i 2015
med hjemmel i § 13, har iværksat tvangsbehandling af legemlige lidelser hos
patienter anbragt på Sikringsafdelingen. Ministeriet formoder ligeledes, at Region
Sjælland har eller kan få behov for dette inden psykiatrilovens § 40, stk. 3, bliver
ændret af Folketinget.
Det er dog Sundheds- og Ældreministeriets vurdering, at Region Sjællands eventuelle
tidligere samt potentielt fremtidige anvendelse af tvangsbehandling af legemlige
lidelser kan begrundes i grundsætningen om nødret, jf. princippet i straffelovens §
14. Ministeriet har lagt vægt på, at tvangsbehandling efter psykiatrilovens § 13 alene
kan iværksættes, hvis patienten ikke kan eller vil give et informeret samtykke til
behandling, og hvis den legemlige lidelse udsætter patientens liv eller helbred for
væsentlig fare (understreget her). Således vil en undladelse af behandling af patienter
anbragt på Sikringsafdelingen grundet manglende hjemmel i psykiatrilovens § 13,
kunne have alvorlige og livstruende konsekvenser for patienterne.
1
2014/L 137
1