Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2019-20
§71 Alm.del Bilag 48
Offentligt
2133836_0001.png
Fra:
Gitte Ahle [mailto:[email protected]]
Sendt:
9. januar 2020 14:45
Til:
§71 | Tilsynet i henhold til Grundlovens § 71 <[email protected]>
Emne:
Opfordring til iværksættelse af undersøgelse vedr. langvarig fastholdelse i psykiatrien.
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1459 København K.
Folketingets § 71, stk. 7- tilsyn
Christiansborg
1240 København K.
Anvendelse af meget langvarige fastholdelser af psykiatriske patienter.
Bestyrelsen for Dansk Psykiatrisk Selskab opfordrer Folketingets Ombudsmand
eventuelt i samarbejde med Folketingets § 71, stk. 7 -tilsyn til at iværksætte
en undersøgelse af psykiatriske afdelingers anvendelse af meget lange
fastholdelser. Vi har derfor sendt en enslydende mail til Folketingets
Ombudsmand. Efter selskabets opfattelse er der tale om ulovlig magtanvendelse i
mange tilfælde.
Et delvist tænkt, men realistisk eksempel illustrerer problemstillingen:
En meget syg patient på en psykiatrisk afdeling bliver meget opkørt og
udadreagerende. Der er klare indikationer på, at hun bør tvangsfikseres også med
anvendelse af fodremme efter en afgørelse, der skal træffes af en overlæge, og
hvor der skal etableres fast vagt og føres løbende tilsyn ved en læge alt efter
psykiatriloven. Den psykiatriske afdeling har imidlertid et mål om at reducere
anvendelsen af tvangsfiksering og dermed registrering og indberetning af dette
tvangsmiddel. Afdelingen-ikke nødvendigvis en læge, men personalemedlemmer-
beslutter i stedet at etablere fastholdelse af kvinden. Fastholdelsen
praktiseres ved, at 6 personalemedlemmer tager fat om kvinden enten på gulvet
eller i en seng og holder hende fast i timevis
op til 6 timer uden afbrydelse.
Personalemedlemmerne udskiftes løbende. Der sker ikke løbende opfølgning ved en
overlæge, som det er foreskrevet i psykiatrilovens § 21, stk. 1.
Dette er virkeligheden på nogle psykiatriske afdelinger.
Der har gennem årene været mange bestræbelser på at nedbringe tvangen i
psykiatrien, og opmærksomheden har navnlig været rettet imod at formindske
brugen af tvangsfiksering.
§71, Alm.del - 2019-20 - Bilag 48: Henvendelse af 9/1-2020 fra Dansk Psykiatrisk Selskab om anvendelse af langvarige fastholdelser af psykiatriske patienter
Nedbringelse af tvang i psykiatrien kan selskabet naturligvis kun bifalde.
Problemet er imidlertid, at bestræbelserne på at nedbringe antallet af
bæltefikseringer og dermed målet om færre registreringer og indberetninger om
anvendelsen af dette tvangsmiddel, har betydet en stigning af anvendelsen af
andre tvangsmidler, navnlig fastholdelse, således, at den samlede anvendelse af
tvangsmidler i psykiatrien i realiteten stort set er den samme.
I nogle tilfælde er anvendelsen af andre tvangsmidler end fiksering stærkt
bekymrende og synes i høj grad båret af afdelingens ønske om at have lave tal om
anvendelsen af fikseringer og ikke af en lægefaglig vurdering. Denne bekymrende
udvikling tog fart, da der i 2014 blev indgået politisk aftale mellem Regeringen
og Danske Regioner om halvering af benyttelsen af tvangsfiksering frem mod 2020.
Før disse politiske aftaler i 2014 arbejdede man på psykiatriske afdelinger i
hovedsagen med fastholdelser med en varighed på op til 20 minutter. Der kunne
være tale om, at man afventede virkningen af indgivelse af beroligende medicin,
at den pågældende patient var faldet så meget til ro, at fastholdelsen kunne
erstattes af personlig eller fysisk skærmning, eller at det blev nødvendigt at
anvende bæltefiksering. Lange fastholdelser udover det nævnte tidsspand var
relativt sjældne, og de havde typisk en helt særlig lægelig begrundelse. Nogle
psykiatriske afdelinger praktiserer fortsat denne tidsgrænse på 20 miutter.
Fastholdelse
Efter psykiatrilovens § 17, stk. 1, kan sygehuset bestemme, at en indlagt person
på psykiatrisk afdeling kan fastholdes med magt og om fornødent med magt føres
til et andet opholdssted på sygehuset, såfremt visse betingelser er opfyldt.
Loven har ikke regler om varigheden af fastholdelsen. Og der er ikke regler om,
at det er en læge eller overlæge, der skal træffe beslutningen. Der er ikke
regler om systematisk opfølgning, bortset fra den generelle regel i
psykiatrilovens § 21, stk. 1, om, at overlægen til stadighed har ansvaret for at
f.eks. fastholdelsen ikke udstrækkes i videre omfang end nødvendigt. Der er ikke
særskilte regler om notering af overlægens iagttagelser mv. efter
lovbestemmelsen.
Tvangsfiksering
Efter psykiatrilovens § 14 kan tvangsfiksering anvendes, når de samme
betingelser som nævnt i § 17, stk. 1, er opfyldt. Det er en overlæge, der skal
træffe beslutningen, jf. lovens § 15, stk. 1.
Patienten, der er tvangsfikseret, skal have fast vagt, jf. lovens § 16.
Så længe tvangsfikseringen opretholdes, skal der foretages fornyet lægelig
vurdering af spørgsmålet om anvendelse af tvangsfikseringen, så ofte som
forholdene tilsiger det, dog mindst tre gange i døgnet, som skal være jævnt
fordelt, efter at beslutningen om anvendelsen af tvangsfiksering er truffet, jf.
lovens § 21, stk. 4.
§71, Alm.del - 2019-20 - Bilag 48: Henvendelse af 9/1-2020 fra Dansk Psykiatrisk Selskab om anvendelse af langvarige fastholdelser af psykiatriske patienter
De retlige garantier i psykiatriloven ved anvendelsen af tvangsfiksering er
således langt stærkere end de retlige garantier ved anvendelsen af fastholdelse.
Det viser, at loven bygger på en opfattelse af, at fastholdelse er en langt
mildere form for magtanvendelse end tvangsfiksering. Dette sætter nogle grænser
for anvendelsen af fastholdelse både med hensyn til varigheden og med hensyn til
metoden. Langvarige fastholdelser
også som beskrevet ovenfor i eksemplet- kan
efter selskabets opfattelse være et betydeligt mere indgribende magtmiddel end
en tvangsfiksering.
Udviklingen i antallet af bæltefikseringer og antallet af længerevarende
fastholdelser
Sundhedsstyrelsens ”Monitorering af tvang i psykiatrien 2019” –
opgørelse i
perioden 1. januar 2018-31. december 2018 indeholder de seneste tal for bl.a.
tvangsfikseringer og fastholdelse (og anvendelsen af akut beroligende medicin).
Bestyrelsen henviser til opgørelserne. Fra Sundhedsstyrelsens rapport vil
bestyrelsen fremhæve disse samlende konstateringer:
”… den samlede tvangsanvendelse (er) overordnet ikke nedbragt, og …
bæltefikseringer er omlagt til andre tvangsformer.”
” Der ses en stigning i anvendelsen af akut beroligende medicin med tvang.
Ligeledes er anvendelsen af fastholdelser steget markant…”
”… anvendelsen af bæltefikseringer (er) overordnet set ændret til mindre
indgribende tvangsformer. Det vil sige, at brugen af tvang stadigvæk er omlagt
frem for nedbragt…”
Af Sundhedsstyrelsens opgørelser fremgår det, at tvangsfikseringer på
psykiatriske afdelinger i perioden fra 2014 til nu er faldet markant.
I den samme periode er antallet af fastholdelser, også lange fastholdelser, på
psykiatriske afdelinger steget markant- dog med en reduktion i anvendelsen i det
seneste år.
Formålet med selskabets henvendelse til Folketingets Ombudsmand og § 71, stk. 7-
tilsynet er at få standset de langvarige og efter selskabets opfattelse ulovlige
magtanvendelser i form af fastholdelser. Alternativt bør Lov om anvendelse af
tvang i psykiatrien revideres, så patienterne retssikkerhedsmæssigt er stillet
lige så godt ved fastholdelse som ved bæltefiksering.
Det Psykiatriske Klagenævn og Det Psykiatriske Ankenævn kan efter psykiatriloven
tage stilling til en klage over, at en langvarig fastholdelse savner hjemmel i
psykiatriloven. Så vidt det er selskabet bekendt, foreligger der ikke afgørelser
fra klagenævnet eller ankenævnet herom. Selskabet mener ikke, at det er den
rette vej blot at henvise til muligheden for på et tidspunkt at få en afgørelse
fra klagenævnet/ankenævnet. Bestyrelsen henviser også til de særlige opgaver som
Folketingets Ombudsmand og § 71, stk. 7- tilsynet har netop på dette område.
Vedhæftet er de opgørelser over fastholdelser, som Dansk Psykiatrisk Selskabs
bestyrelse har fået adgang til.
§71, Alm.del - 2019-20 - Bilag 48: Henvendelse af 9/1-2020 fra Dansk Psykiatrisk Selskab om anvendelse af langvarige fastholdelser af psykiatriske patienter
2133836_0004.png
Mvh
Gitte Ahle
Formand for Dansk Psykiatrisk Selskab
Overlæge, Justitsministeriet Retspsykiatrisk Klinik
Blegdamsvej 6B, DK-2200 København N
e-mail:
[email protected]