Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2019-20
§71 Alm.del Bilag 112
Offentligt
2215412_0001.png
Endelig rapport om § 71-tilsynets anmeldte tilsynsbesøg på
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling, Odense
Universitetshospital, den 15. november 2019
1. Indledning
Den 15. november 2019 kl. ca. 9.30-11.30 aflagde § 71-tilsynet et
anmeldt tilsynsbesøg på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling,
Odense Universitetshospital.
Fra § 71-tilsynet deltog formand Julie Skovsby (S), Stén Knuth (V),
Marlene Ambo-Rasmussen (V), Kristian Hegaard (RV) og Trine Torp
(SF). Desuden deltog udvalgssekretær Pernille Mønnike og
udvalgsassistent Gitte Ravn Jensen.
Tilsynsbesøget blev indledt med et møde med ledende overlæge Ulla
Skov Jørgensen og oversygeplejerske Lene Granhøj. § 71-tilsynet fik
under mødet en introduktion til Børne- og Ungdomspsykiatrisk
Afdeling, og § 71-tilsynets formand Julie Skovsby præsenterede
tilsynet og sikrede sig, at patienterne havde fået besked om tilsynets
besøg og deres mulighed for at tale med tilsynet, hvis patienterne
ønskede det. Tilsynet blev herefter vist rundt på afdelingen.
2. Tilsynet udtaler
Tilsynet noterer sig, at afsnittet fremstod fredfyldt, lyst, venligt og rent,
og at der var en god stemning på afsnittet.
Tilsynet oplevede, at personalet var dygtige og kompetente, og at der
var et godt samarbejde mellem de forskellige personalegrupper.
Tilsynet bemærker, at det er godt, at der er en ombygning i gang af
det lukkede afsnit, da det virkede lidt trangt og trist.
Tilsynet finder det positivt, at der er blevet sat skærmende film på
vinduerne til patienternes stuer, så der er en større grad af privatliv.
22. juni 2020
J.nr.: 19-001429-5
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
Side 1 | 4
§71, Alm.del - 2019-20 - Bilag 112: Endelig rapport om § 71-tilsynets anmeldte tilsynsbesøg på Odense Universitetshospital, Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling, den 15/11-19
Tilsynet finder det ydermere positivt, at afdelingen har fokus på
patienternes brug af lukkede private grupper på sociale netværk, og at
det indgår i behandlingen.
3. Kort om Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling, Odense
Universitetshospital
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling i Odense modtager børn og
unge i alderen 0 -19 år.
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling har døgnpladser og
dagspladser samt ambulant udredning, og behandler bl.a.
spiseforstyrrelser, skizofreni, komplekse neuropsykiatriske lidelser og
affektive lidelser. Afdelingen har 22 senge, der fordelte sig med 6
åbne pladser til unge patienter, 5 lukkede pladser, 4 børnesenge til
børn i alderen 5-13 år, samt 7 senge til patienter med
spiseforstyrrelse.
Under tilsynsbesøget besøgte § 71-tilsynet afdelingen for unge i
alderen 13-19 år samt den lukkede afdeling. Afdelingen for børn var i
åben forlængelse af ungdomsafdelingen, og § 71-tilsynet fik i
slutningen af rundgangen et kort blik ind til børneafdelingen.
Forud for tilsynsbesøget havde Børne- og Ungdomspsykiatrisk
Afdeling sendt materiale om afdelingen, herunder antallet af
tvangsindlagte, husorden m.m. På mødet fik tilsynet også udleveret
en velkomstmappe til patienterne. Tilsynet fik oplyst, at der på dagen
for tilsynet var 5 tvangsindlagte patienter.
4. Tilsynets rundgang
4.1 Åben afdeling
§ 71-tilsynets rundgang på afdelingen startede på den åbne afdeling
for unge. Alle patientstuer er enestuer, hvoraf 15 har eget bad og
toilet.
Under rundgangen så tilsynet bl.a. et ”hjerterum” som er en
opholdsstue med plads til både ro og aktiviteter, og som samtidig er et
kontorområde for personalet, så patienter og personale altid er i tæt
kontakt. Tilsynet så derudover et sanserum, musikrum, træningsrum
og gymnastiksal. Der er tilknyttet gårdhave og udendørsarealer til
afdelingen.
Side 2 | 4
§71, Alm.del - 2019-20 - Bilag 112: Endelig rapport om § 71-tilsynets anmeldte tilsynsbesøg på Odense Universitetshospital, Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling, den 15/11-19
Tilsynet fik et positivt indtryk af afdelingen som fremstod ny og pæn
og med fine faciliteter. Tilsynet fik indtryk af, at medarbejderne gør
meget for at imødekomme de forskellige behov og ønsker, som de
unge har.
Personalet oplyste, at frivillige fra Ungdommens Røde Kors kommer
to gange om ugen og laver aktiviteter med patienterne. Det kan f.eks.
være at spille spil, lave kreative ting som klippeklistre, hjemmebiograf
og lignende.
4.2 Lukket afdeling
Efter rundgangen på den åbne afdeling for unge fik § 71-tilsynet
lejlighed til at se den lukkede afdeling.
Afdelingen bestod af patientstuer og et opholdsområde samt adgang
til en lukket gårdhave.
Fra den lukkede afdeling er der ligeledes adgang til det samme
sanserum, som benyttes af den åbne afdeling.
På endevæggen i opholdsområdet var malet et vægmaleri med et
stort træ, hvor patienterne har mulighed for at skrive hilsner, når de
bliver udskrevet.
Fællesområdet fremstod lidt snævert og mest af alt som et gangareal.
Personalet fortalte, at der er truffet beslutning om at bygge
fællesområdet om, så der kommer flere hyggelige kroge og bedre
faciliteter for fællesspisning. § 71-tilsynet fik fremvist tegninger over
den fremtidige indretning.
5. Tvang
Personalet oplyste, at de alle er uddannet i deeskalering, for at kunne
undgå, at der opstår konflikter med patienterne. De arbejder
endvidere med forhåndstilkendegivelser ved indlæggelse, hvor
personalet taler med nye patienter og forventningsafstemmer med
dem om, hvordan de bedst kan håndteres, når eller hvis de får det
dårligt. Der bliver udarbejdet en sensorisk profil af patienterne, som
beskriver, hvordan patienterne reagerer på forskellige situationer, og
hvordan man bedst får dem beroliget.
På afdelingen indførte de safewards-modellen i 2015, og de arbejder
meget med overlevering fra vagt til vagt.
Side 3 | 4
§71, Alm.del - 2019-20 - Bilag 112: Endelig rapport om § 71-tilsynets anmeldte tilsynsbesøg på Odense Universitetshospital, Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling, den 15/11-19
Medio november 2019 havde der været i alt 42 bæltefikseringer.
Antallet af bæltefikseringer havde ellers været stødt nedadgående i
de sidste par år, men især 4 patienter har stået for en stor del af
fikseringerne.
Efter hver bæltefiksering bliver der holdt en bælteanalyse, hvor
personalet mødes og drøfter, hvordan fikseringen kunne have været
undgået, og hvad der skal gøres i fremtidige lignende situationer.
6. Øvrigt
I forhold til personalet på afdelingen blev § 71-tilsynet oplyst, at de er
fuldt bemandet og ikke har problemer med at rekruttere nyt personale.
Personalet består af 2 afdelingslæger, 3 overlæger, 1 1. reservelæge,
1 yngre læge, 1 uddannelseslæge og 3 specialpsykolog.
Herudover er der 23 plejepersonaler, hvor der var 11-12 i dagvagt, 7 i
aftenvagt og 4 i nattevagt. Herudover er der psykologer,
socialrådgivere, ergoterapeut og fysioterapeut tilknyttet afsnittet.
Afdelingen har eget køkken, der sørger for maden i ugedagene. I
weekenderne modtager afdelingen mad fra OUH’s centrale køkken.
Afdelingen skal flytte til det nye OUH i 2022, og derefter vil afdelingen
ikke længere have adgang til eget køkken.
Afdelingen oplyste, at det er sjældent, at der er overbelægning, da
Psykiatrien Syd har en database, hvor de kan dele oplysninger om
ledige pladser på andre hospitaler. Det sker dog, at en akut patient
kan overnatte en enkelt overnatning på en delt patientstue, hvor der
evt. kan sættes noget afskærmning op mellem sengene. Men det er
så hensigten, at der næste dag skal findes et andet alternativ til
patienten.
Side 4 | 4