Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 70
Offentligt
2128290_0001.png
26-11-2019
Handleplan for Styrelsen for Patientklager – overordnet
præsentation
__________________________________
Problemstilling/resumé
Styrelsen for Patientklager har i nært samarbejde med Sundheds- og Ældreministeriet
udarbejdet en handleplan, der sigter mod følgende ambitiøse målsætninger:
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for patientklagesager er nedbragt til 9
måneder fra og med 2022.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for erstatningsankesager er nedbragt
til 6 måneder fra og med 2022.
Ophobede klage- og erstatningsankesager er afviklet ved udgangen af 2021.
Styrelsens økonomi er i balance fra og med 2022.
I det følgende gives et kort præsentation af elementerne i handlingsplanen og de
forventede effekter.
Elementer i handleplanen
Der er tre overordnede elementer i handleplanen:
1. Fra opstart og til fuld bemanding
11 medarbejdere fra København valgte at arbejde i styrelsen i Aarhus i forbindelse
med første og anden runde af udflytningen.
I slutningen af september havde styrelsen ca. 250 årsværk, heraf ca. 28 studerende
og barslende årsværk.
Styrelsen planlægger med en ny rekrutteringsrunde ultimo 2019 med start i februar
og marts 2020.
Her sigtes mod ansættelse af yderligere ca. 20 årsværk, så styrelsens samlede
bemanding i 2020 vil udgøre ca. 270 årsværk.
Af de ca. 270 årsværk
1
relaterer ca. 183 af dem sig til produktionen af klagesager, og ca.
46 af dem sig til produktionen af erstatningssager. De resterende årsværk på ca. 38
årsværk er fordelt på Sundhedsfaglige og Sagkyndige, som understøtte begge typer
1
Årsværk er inkl. studerende og barslende.
1
Aktstk. 70 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om den forventede stigning i antallet af klagesager de kommende fem år, til sundhedsministeren
2128290_0002.png
sagsbehandling, og Strategisk Styring, som understøtter den overordnede styring i
styrelsen.
2. Investering, oplæring og sagsbehandling
2019:
Styrelsen har planlagt, at foretage investeringer for 9,2 mio. kr. med henblik på at
forbedre sagsbehandlingstiden uden at gå på kompromis med kvaliteten. Af dette beløb
er investeringer for cirka 7,7 mio. kr. udmøntet til:
Rekruttering, onboarding og kompetenceudvikling
Organisatorisk opbygning
Procesforbedringer
Udvikling og implementering af model for produktionsplanlægning
Udvikling og implementering sammenhængende mål- og kapacitetsstyring
Udvikling og implementering af driftsledelsesstruktur, herunder koncept for
målstyringstavler på tværs af styrelsen.
2020:
Styrelsen har planlagt investeringer for 14 mio. kr. Her fortsætter styrelsen sin
indsats med kompetenceudvikling og optimering af arbejdsgange. Desuden iværksætter
styrelsen en række digitaliseringsinitiativer, der skal understøtte en forbedret
sagsbehandlingstid og øget gennemsigtighed for borgeren.
2021:
Styrelsen har planlagt investeringer for 17,5 mio. kr. Her er det særligt
implementering af IT-software med fokus på automatisering af sagsbehandling og
modernisering af IT-hardware, der vil bære størstedelen af de budgetterede udgifter.
Investeringerne og deres forventede effekter er indregnet i de forventede
enhedsomkostninger for 2019-2021, jf. tabel 2.
3. Opdeling af sagsbehandling i to spor
Styrelsens sagsbehandling deles med virkning fra 1. januar 2020 i to spor:
I spor 1 behandles nye sager indkommet
efter
1. januar 2020.
I spor 2 afvikles ophobede klage- og erstatningsankesager indkommet
før
1. januar 2020.
Opdelingen vil gøre det lettere at opstille
klare målsætninger
for
sagsbehandlingstider og afvikling af ophobede sager, samt
at følge op på
om målsætningerne overholdes, så der i rette tid kan overvejes
korrigerende tiltag.
Effekter
Spor 1
Målsætning for spor 1: Sagsbehandlingstiderne for sager indkommet
efter
1. januar
2020 nedbringes til henholdsvis 9 måneder for klagesager og 6 måneder for
erstatningsankesager fra og med 2022.
Spor 2
Spor 2 er afvikling af ophobede sager. Det betyder, at sagerne isoleres fra de nye
sager. Sagsbehandlingstiden for de ”gamle” sager vil være længere end de ”nye” sager.
2
Aktstk. 70 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om den forventede stigning i antallet af klagesager de kommende fem år, til sundhedsministeren
2128290_0003.png
Målsætning for spor 2: Ophobede sager indkommet
før
1. januar 2020 er afviklet ved
udgangen af 2021. Sagerne forventes afviklet efter planen i tabel 1.
Tabel 1. Plan for afvikling af styrelsens ophobede sager i 2010 og 2021 (spor 2 sager)
2020
Klagesager
Ophobede sager primo
Afvikling
Ophobede sager ultimo
9.702
4.851
4.851
4.851
4.851
0
2021
Erstatningsankesager
Ophobede sager primo
Afvikling
Ophobede sager ultimo
2.070
1.035
1.035
1.035
1.035
0
Udvikling i takster
Styrelsens handleplan vil medføre en faldende enhedspris pr. produceret sag, og fra
2021 er det forventningen, at styrelsens økonomi vil være i balance:
Tabel 2. Oversigt over udviklingen i STPK’s takster fra 2019-2021
2019
Klagetakst
Erstatningstakst
Note: Alle beløb er i 2019 P/L
2020
19.172
22.469
2021
15.630
18.836
Takstloft
(alle år)
15.679
18.915
34.333
24.435
Særlige problemer / udfordringer
Der ligger en række forudsætninger til grund for handlingsplanen. Det betyder, at særligt
tre faktorer kan have betydning for afviklingsplanen:
1.
Ingen sagsstigninger over 2019-niveau.
En sagsstigning over dette niveau, vil
give en højere sagsbehandlingstid for spor 1-sager. Alternativt kan spor 1-
sagerne tilføres flere resurser, ved at nedprioritere spor 2-sagerne. Dette vil
dog påvirke spor 2-sagernes afviklingsprofil negativt. Det bemærkes, at
styrelsen ikke selv har indflydelse på antallet af indkommende sager.
En uventet sagsstigning på baggrund af
nye opgaver / sagstyper,
kan påvirke
produktionen som ovenstående, men også nedsætte produktiviteten, hvis
oplæring, opkvalificering osv. er nødvendig. En nedsat produktion vil påvirke
taksterne negativt.
2.
Styrelsen har ikke de fysiske rammer til at lave en kompenserende opmanding. En
opmanding vil desuden det første års tid påvirke taksterne negativt på grund af
den nødvendige oplæring af de nye medarbejdere.
3.
Endvidere skal det påpeges, at omfattende digitalisering af styrelsens arbejde
ligeledes er en væsentlig forudsætning for handlingsplanens målsætninger.
3