26-11-2019
Handleplan for Styrelsen for Patientklager – overordnet
præsentation
__________________________________
Problemstilling/resumé
Styrelsen for Patientklager har i nært samarbejde med Sundheds- og Ældreministeriet
udarbejdet en handleplan, der sigter mod følgende ambitiøse målsætninger:
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for patientklagesager er nedbragt til 9
måneder fra og med 2022.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for erstatningsankesager er nedbragt
til 6 måneder fra og med 2022.
Ophobede klage- og erstatningsankesager er afviklet ved udgangen af 2021.
Styrelsens økonomi er i balance fra og med 2022.
I det følgende gives et kort præsentation af elementerne i handlingsplanen og de
forventede effekter.
Elementer i handleplanen
Der er tre overordnede elementer i handleplanen:
1. Fra opstart og til fuld bemanding
11 medarbejdere fra København valgte at arbejde i styrelsen i Aarhus i forbindelse
med første og anden runde af udflytningen.
I slutningen af september havde styrelsen ca. 250 årsværk, heraf ca. 28 studerende
og barslende årsværk.
Styrelsen planlægger med en ny rekrutteringsrunde ultimo 2019 med start i februar
og marts 2020.
Her sigtes mod ansættelse af yderligere ca. 20 årsværk, så styrelsens samlede
bemanding i 2020 vil udgøre ca. 270 årsværk.
Af de ca. 270 årsværk
1
relaterer ca. 183 af dem sig til produktionen af klagesager, og ca.
46 af dem sig til produktionen af erstatningssager. De resterende årsværk på ca. 38
årsværk er fordelt på Sundhedsfaglige og Sagkyndige, som understøtte begge typer
1
Årsværk er inkl. studerende og barslende.
1