TRANSPORTMINISTEREN
Finansudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. december 2019
2019 - 7336
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 27. november 2019 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende aktstykke om fornyelse af perroner på Slagelse Station, som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Spørgsmål nr. 1:
Er der andre måder at løse ombygningen af perroner på Slagelse Station, som
vil give færre gener i forhold til eksempelvis sporændringer?
Svar:
I forbindelse med ombygning af perroner på Slagelse Station samt sporfornyel-
se samme sted har Banedanmark og rådgiver set på flere løsninger til at forny
både spor og perron på Slagelse Station, således at der opnås bedst mulig sy-
nergieffekt. Den valgte model er vurderet mest optimal ud fra trafikal afvikling
samtidig med, at der bygges på stationen.
Ombygningen af perroner på Slagelse Station er planlagt til udførelse i hhv. 9
døgns totalspærring og efterfølgende 2 gange 10 ugers spærringer af dele af
stationen. Dette er koordineret med den samtidige sporfornyelse af Slagelse
Station. Spærringernes start er planlagt til medio juli 2020 med afslutning me-
dio december 2020.
Det kan oplyses, at de sporændringer, der er under byggefaserne, er fastlagt ud
fra en optimeret trafikafvikling. Da der vil være begrænset perronkapacitet på
stationen, benyttes de spor, der er til rådighed fuldt ud. Det forventes, at der fra
ultimo juli til primo oktober 2020 vil være perronbenyttelse fra Spor 4. Heref-
ter og frem til medio december vil der være perronbenyttelse fra Spor 1 og 2.
Her vil der kunne forekomme sporændringer mellem Spor 1 og 2, hvis tog ikke
kommer frem til tiden i Slagelse. De 9 døgns totalspærring vil ligge forinden
disse spærringer fra weekenden i uge 29 og i uge 30.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht