Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 294
Offentligt
2242307_0001.png
Partierne er derfor enige om, at der inden for rammerne af ovenstående principper bør gen-
nemføres en grøn skattereform, der via den generelle prissætning på klimagasudledninger
har som ambition at blive en af hovedmotorerne for at nedbringe CO
2
e-udledningen i alle
dele af det danske samfund uden at borgere og virksomheder samlet betaler mere i skat,
som følge af denne reform.
Aftalepartierne forpligter derfor regeringen til at udarbejde et oplæg til en grøn skattereform
og indkalde til forhandlinger herom i efteråret 2020. Partierne anerkender det betydelige ud-
viklingsarbejde forbundet med en effektiv CO
2
e-afgift og understreger behovet for at inddrage
relevante aktører.
Regeringens oplæg skal både indeholde modeller for grundlæggende justeringer af energiaf-
giftsbeskatningen, der indebærer en ensartet CO
2
e-afgift, som udgangspunkt med regulering
af alle branchers og sektorers klimagasudledninger (CO
2
e), og ændringer i det nuværende
energi- og CO
2
e–afgiftssystem, der på det kortere sigte trækker i retning af en mere ensartet
CO
2
e-beskatning.
Denne aftaletekst giver ikke på forhånd partierne adgang til at være en del af en kommende
aftale om grøn beskatning.
Offentlige finanser
Med aftalen prioriteres 22,5 mia. kr. frem mod år 2030,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Provenumæssige konsekvenser – prioriteringer
2020-priser, mio. kr.
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Etablering af verdens første energiø
Energiøer samt park 2
ved Hesselø
Nedbringelse af sagsbe-
handlingstid i klagenævn
og landdistriktspuljen
Power-to-x og CCS
Tilskudspulje til storskala
brintproduktion
Markedsbaseret tilskuds-
pulje til køb og lagring af
CO
2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
202
-
406
-
406
-
626
-
626
-
815
-
815
4
121
89
-1
-15
-15
-15
-
-
-
-
Overgang til markedsdrevet udbygning af solceller og landvind
-
25
25
25
25
-
-
-
-
-
-
Grøn omstilling af industrien
Grøn strøm til erhverv
Analyse af fossiludfas-
ning i højtemperatur pro-
duktion
200
-
305
2
210
2
215
-
215
-
325
-
230
-
235
-
235
-
235
-
45
-
12
Aktstk. 294 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil sende et samlet overblik over den økonomiske udmøntning af klimaaftalen, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2242307_0002.png
Støtte til biogas og andre grønne gasser
Fremme af biogas og
andre grønne gasser
Energieffektiviseringer
Målrettet energieffektivi-
seringsindsats
Afgiftsomlægning på
varme
Fremme af udnyttelse
af overskudsvarme
Overskudsvarme
-
18
36
33
32
27
52
52
52
77
77
-
-
-
-
200
200
350
425
500
590
678
Grøn omlægning af afgifter på varme
-
220
430
590
725
830
830
830
830
830
830
-
-
45
45
45
45
45
45
45
45
45
Udfasning af individuelle olie- og gasfyr
Tilskud til udfasning af
olie- og gasfyr
Understøttende tiltag
vedr. udfasning af olie-
og gasfyr
Grøn fjernvarme
Afledt afgiftstab ved æn-
dret regulering
Understøttende tiltag
vedr. grøn fjernvarme
Grøn transportpulje
Fremrykning og for-
øgelse af pulje til grøn
transport
Udvikling af bedrifts-
regnskaber i landbru-
get
Udvikling af bedriftsregn-
skaber
Prioriteringer, i alt
100
250
-70
-70
-70
30
30
30
30
30
30
-
-
14
2
26
2
26
-
42
-
58
-
64
-
66
-
70
-
71
-
71
-
290
5
410
13
500
10
455
8
375
7
545
7
545
7
240
7
260
7
280
7
300
7
-
600
5
1.375
-
-
-
-
-
-
-
2.650
-
2.975
-
2.900
1.300 1.325
1.775 2.450
2.550 2.550
Anm.: Afgifter er angivet i 2020-niveau.
Udover midlerne i tabel 1 kommer yderligere midler til implementering af aftalen.
Adminitrationsomkostningerne til puljerne holdes inden for puljernes rammer.
Heraf foreslås ca. 3,1 mia. kr. finansieret via reserver og knap 6,0 mia. kr. finansieret via
øvrige puljer, omprioriteringer mv. Hertil kommer ca. 13,4 mia. kr., der håndteres i den
overordnede tilrettelæggelse af finans- og udgiftspolitikken,
jf. tabel 2.
13
Aktstk. 294 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil sende et samlet overblik over den økonomiske udmøntning af klimaaftalen, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2242307_0003.png
Tabel 2
Provenumæssige konsekvenser - finansiering
2020-priser, mio. kr.
Finansiering
Nedjustering af ram-
men til teknologineu-
trale 2019-udbud
Overskydende midler
fra ilandføring af park
2 og 3
Omkostningsægte
prissignaler
NedjusterIng af ram-
men til teknologineu-
trale udbud
Omprioritering af
grundbeløbspuljer
VE-reserve
Reserve til grønne ini-
tiativer
Restprovenu fra op-
hævelse af fradragsret
Finansiering, i alt
Håndteres i den over-
ordnede tilrettelæg-
gelse af finans- og ud-
giftspolitikken
-
18
26
26
25
25
25
25
25
25
25
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2
86
-
66
58
225
-
-
35
45
-
42
69
225
-
290
77
45
-
-
64
500
-
304
112
-
-
-
56
500
100
313
141
-
411
-
49
1.050
100
262
165
-
514
-
51
1.125
300
248
175
-
514
-
51
1.325
360
243
177
-
514
-
51
1.375
360
248
176
-
514
-
51
1.375
420
252
172
-
514
-
51
1.425
600
1.150
1.100
825
1.275
1.425
1.425
1.250
1.275
1.600
1.475
Anm.:
I forbindelse med Energiaftale 2018 er det besluttet at tilvejebringe et finansieringsbidrag
gennem en midlertidig energiafgiftsforhøjelse. Partierne er enige om at udskyde forhøjelsen
af energiafgifterne som følge af de økonomiske konsekvenser af COVID-19–krisen til 2023.
Aftalepartierne drøfter den konkrete udmøntning pba. et oplæg fra regeringen .
I alt bidrager aftalen med en drivhusgasreduktion på 1,4 mio. ton CO
2
e i 2025 og 3,4 mio. ton
i 2030 inklusiv reduktionsbidraget fra Aftale om en klimaplan for en grøn affaldssektor og
cirkulær økonomi af 16. juni 2020,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Drivhusgasreduktioner
Mio. t. CO
2
e
Ny epoke med energiøer
Fremrykning og forøgelse af pulje til grøn transport
Markedsbaseret tilskudspulje til køb og lagring af CO2
Grøn omlægning af afgifter på varme
2025
0
0,1
0,4
0,25
2030
0,02
0,1
0,9
0,35
14