Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 233
Offentligt
2216486_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. juni 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 2 (Aktstykke nr. 233) af
18. juni 2020
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for metoden til beregning af delvis sund aldring, og oplyse
betydningen for det demografiske udgiftstræk på delsektorer i hvert af årene 2021-
2025?
Svar
Væksten i det demografiske træk er et beregningsteknisk mål, der opgør, hvor me-
get ressourceanvendelsen til det samlede offentlige forbrug rent mekanisk vil æn-
dre sig, hvis befolkningen ændrer sig, og det forudsættes, at den reale udgift pr.
bruger er fastholdt uændret. Overordnet beregnes det demografiske træk på det
offentlige forbrug således ved mekanisk at sammenholde den forventede befolk-
ningsudvikling med historiske gennemsnitlige reale udgifter pr. bruger, dog med
en korrektion for delvis sund aldring,
jf. nedenfor.
Beregningen af det demografiske træk er senest opdateret som en del af det
Opda-
terede 2025-forløb, oktober 2019
med DREAM og Danmarks Statistiks Befolknings-
prognose 2019 samt nationalregnskabstal for det offentlige forbrug i 2018. Set i
lyset af Covid-19-situationen, har Finansministeriet ikke offentliggjort en mellem-
fristede fremskrivning i forbindelse med
Danmarks Konvergensprogram 2020,
hvorfor
beregningen af det demografiske træk fortsat baseres på forløbet fra oktober. Be-
regningen opdateres næste gang i forbindelse med en mellemfristede fremskriv-
ning i august 2020.
Beregningen af det demografiske træk skal generelt fortolkes varsomt, hvilket
navnligt gælder væksten fordelt på delsektorer eller udgiftsområder. Beregningen
er baseret på en række forudsætninger og skøn for befolkningsudviklingen mv.,
som er omfattet af usikkerhed. Justerede forventninger til befolkningsudviklingen
kan således have betydning for væksten i det demografiske træk.
Det bemærkes, at det demografiske træk er som udgangspunkt ikke sektorfordelt
på kommuner, regioner og stat. Finansministeriet foretager imidlertid med usik-
kerhed en grov fordeling af udgiftsområderne på det individuelle offentlige for-
brug:
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
Aktstk. 233 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om metoden til beregning af delvis sund aldring, og oplyse betydningen for det demografiske udgiftstræk, til finansministeren
Side 2 af 4
Kommuner:
Folkeskole, dagpleje, hjemmehjælp, plejehjem og beskæftigelses-
indsats.
Regioner:
Hospitaler, sygesikring og medicin.
Stat:
Undervisning (bl.a. gymnasier og videregående uddannelse, men ekskl.
folkeskole) og kultur, fritid mv.
Det kollektive offentlige forbrug fordeles med 2/3 til staten og 1/3 til kommu-
nerne. Der indregnes således ikke kollektivt offentligt forbrug til den regionale
sektor. Endeligt er øvrige sociale udgifter og øvrige sundhedsudgifter beregnings-
teknisk fordelt mellem sektorerne.
Det bemærkes i tillæg hertil, at fx kommunernes serviceudgifter vedrører de of-
fentlige udgifter i budgetmæssig/regnskabsmæssig sammenhæng, mens det offent-
lige forbrug er en udgiftspost i nationalregnskabsmæssig sammenhæng. Der er så-
ledes ikke en direkte sammenhæng mellem opgørelsen af kommunernes service-
udgifter og opgørelsen af det offentlige forbrug
og dermed det demografiske
træk
i nationalregnskabet.
Sund aldring
I Finansministeriets beregning af det demografiske træk indgår en korrektion for
delvis sund aldring. Baggrunden er, at helbredsrelaterede udgifter til personer på et
givet alderstrin er betydeligt højere for personer, der har få leveår tilbage, i forhold
til personer på samme alderstrin med flere leveår tilbage,
jf. Svar på Finansudvalgets
spørgsmål 639 (alm. del) af 21. september 2018.
Fx er hospitalsudgifterne for de 70-79-
årige, der dør i løbet af ét år, omkring 8 gange højere end for de 70-79-årige, der
har en restlevetid på mere end 3 år. Tilsvarende tendens ses både for andre alders-
grupper samt for øvrige helbredsrelaterede udgiftsområder som plejehjem, hjem-
mehjælp og medicin.
Beregningen af det demografiske træk med korrektion for delvis sund aldring in-
debærer således, at befolkningen opdeles i en gruppe, der befinder sig i den så-
kaldte terminale fase (konkret defineret i Finansministeriets beregninger som de
sidste 3 leveår) og en gruppe, der har mere end 3 leveår tilbage. Når levetiden sti-
ger, svarer det til, at en lavere andel af hver aldersgruppe befinder sig i den termi-
nale fase, hvor sundhedsudgifterne mv. er relativt høje. Når der tages højde for af-
tagende terminaludgifter i hver aldersgruppe, vokser det demografiske træk min-
dre, end hvis der ikke blev taget særskilt højde for terminaludgifterne.
Korrektionen for delvis sund aldring
hvor den anvendte metode altså hviler på
en observeret sammenhæng mellem alder, restlevetid og udgiftstræk
ligger ca.
midt i mellem et scenarie, hvor der forudsættes ingen sund aldring (dvs. udgifterne
forudsættes uændrede på hvert alderstrin i forhold til lønudviklingen), og et scena-
rie, hvor der antages fuld sund aldring (dvs. udgifterne afhænger af restlevetiden
og ikke alderen som sådan). Et scenarie med fuld sund aldring anslås at undervur-
dere det demografisk betingede udgiftspres, mens et scenarie helt uden sund ald-
ring anslås at overvurdere det demografisk betingede udgiftspres.
Aktstk. 233 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om metoden til beregning af delvis sund aldring, og oplyse betydningen for det demografiske udgiftstræk, til finansministeren
2216486_0003.png
Side 3 af 4
De Økonomiske Råd (DØRS) foretager en korrektion for delvis sund aldring på
baggrund af en lignende metode. DØRS indregner en effekt for de sidste 10 le-
veår (tre år i Finansministeriets beregninger), dvs. en større korrektion for så vidt
angår sund aldring af det demografiske træk ift. Finansministeriets beregninger.
Tabel 1 indeholder en opgørelse af væksten i det demografiske træk samlet og for-
delt på delsektorer med korrektionen for delvis sund aldring og scenariet, hvor der
forudsættes ingen sund aldring. Frem mod 2025 udgør væksten i det demografiske
træk uden korrektionen for sund aldring ca. 17 mia. kr. (2020-priser, målt i forhold
til 2020), mens korrektionen for delvis sund aldring (nuværende) ca. 15 mia. kr.
Med udgangspunkt i forventningen om en fortsat gradvis stigning i levetiden i de
kommende år
svarende til et gradvist fald i dødeligheden på hvert alderstrin
sker der en ændring af fordelingen af personer i og uden for den terminale fase.
For et givet alderstrin vil en lavere andel nu befinde sig i den terminale fase, hvor
de helbredsrelaterede udgifter er væsentligt højere end for personer, som ikke er i
den terminale fase.
Tabel 1
Vækst i det demografiske træk fordelt på sektorer, 2021-2025
2021-
2025
(akk.)
Mia. kr. (2020-priser)
Korrektion for delvis sund aldring (anvendt
korrektion, hvor der tages eksplicit højde for
terminaludgifter)
Vækst i det samlede demografiske træk
Kommuner
Regioner
Stat
Ingen korrektion for sund aldring
Vækst i det samlede demografiske træk
Kommuner
Regioner
Stat
2021
2022
2023
2024
2025
2�½
1
1
�½
3
1�½
1
�½
3
1�½
1
�½
3
2
1
�½
3�½
2
1
�½
15
8
5�½
1�½
3
1�½
1�½
�½
3
1�½
1�½
�½
3�½
1�½
1�½
�½
3�½
2
1�½
�½
4
2
1
�½
17
8�½
6�½
1�½
Fuld korrektion for sund aldring
Vækst i det samlede demografiske træk
Kommuner
Regioner
Stat
2
1
1
�½
2
1
1
�½
2�½
1
1
�½
2�½
1�½
1
�½
2�½
1�½
1
�½
12
5�½
4�½
1�½
Anm.: Væksten i det demografiske træk er opgjort i halve mia. kr. efter vanlig praksis, og derfor kan den beregnede
sum afvige fra totalen. Det demografiske træk er som udgangspunkt ikke sektorfordelt på kommuner, re-
gioner og stat. Finansministeriet foretager imidlertid med usikkerhed en grov fordeling af udgiftsområderne
på det individuelle offentlige forbrug samt en fordeling af kollektivt offentligt forbrug.
Kilde: Danmarks Statistik,
Opdaterede 2025-forløb, oktober 2019
og egne beregninger.
Aktstk. 233 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om metoden til beregning af delvis sund aldring, og oplyse betydningen for det demografiske udgiftstræk, til finansministeren
Side 4 af 4
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister