Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 223
Offentligt
2211524_0001.png
BOLIGMINISTEREN
17. juni 2020
2020-5358
Finansudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Finansudvalget har d. 15. juni stillet Boligministeren følgende spørgsmål til
aktstk. 223, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Rune Lund (EL).
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren oplyse, hvilke sociale klausuler der er forbundet med udbuddet,
og hvordan der vil blive foretaget kontrol af disse klausulers overholdelse og
hvilken myndighed, der vil foretage kontrollen?
Svar:
Bygningsstyrelsen har oplyst følgende om sociale klausuler i kontrakten:
”Af
§ 9 i den udbudte totalentreprisekontrakt, indgår følgende krav til overhol-
delse af de sociale klausuler:
9.1 Arbejdsklausuler
ILO-konvention nr. 94 vedrørende arbejdsvilkår er gældende.
Den danske stat er i medfør af ILO konvention nr. 94 om arbejdsklausuler i
offentlige kontrakter forpligtet til at sikre, at tjenesteydere og deres eventuelle
underleverandører tilsikrer arbejdere løn, herunder særlige ydelser, arbejdstid
og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der i henhold til
kollektiv overenskomst, voldgiftskendelse, nationale love eller administrative
forskrifter gælder for arbejde af samme art inden for vedkommende fag eller
industri.
Entreprenøren forpligter sig til at sikre medarbejdere beskæftiget i Danmark
med opgavens udførelse løn- og ansættelsesvilkår, som nævnt ovenfor, og er
forpligtet til at orientere de ansatte om de gældende arbejdsvilkår (eksempelvis
via ophæng af plakater, skilte eller lignende).
Entreprenøren er forpligtet til over for sine medarbejdere straks at foretage
afhjælpning, således at de ansatte fuldt ud kompenseres for den mindre gunsti-
ge løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og/eller andre arbejdsvilkår, som
Entreprenøren eller dennes eventuelle underleverandører har budt til ansatte i
forbindelse med udførelse af opgaver under denne aftale.
Aktstk. 223 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvilke sociale klausuler der er forbundet med udbuddet, til boligministeren
2211524_0002.png
Side 2/5
Hvis der benyttes underentreprenører, påhviler det entreprenøren at påse, at
førnævnte krav overholdes.
Entreprenøren er forpligtet til på anmodning fra Bygherren snarest muligt at
dokumentere, at ovenstående krav er overholdt.
Bygherren forbeholder sig ret til at inddrage de relevante faglige organisationer
ved vurderingen af, om arbejdere på pladsen har de arbejdsvilkår, de er beretti-
get til efter arbejdsklausulen.
Bygherren kan foretage tilbagehold i betalingerne til entreprenøren eller træk-
ke på garantier i sagen, indtil entreprenøren har dokumenteret, at de ansatte er
sikret de nævnte ansættelsesvilkår.
9.2 Tavshedspligt
Alle involverede skal iagttage ubetinget tavshed med hensyn til oplysninger
vedrørende Bygherrens eller andres forhold, som de får kendskab til i forbin-
delse med opfyldelsen af denne kontrakt.
Entreprenøren skal pålægge alle underentreprenører, underleverandører og
andre, der bistår med kontraktens opfyldelse, tilsvarende forpligtelse.
Entreprenøren må benytte Bygherren som reference, men må ikke uden Byg-
herrens forudgående, skriftlige tilladelse udsende offentlig meddelelse om kon-
trakten eller offentliggøre noget om kontraktens indhold.
9.3 Register om Udenlandske Tjenesteydere (RUT)
Hvis entreprenøren er en udenlandsk virksomhed
Entreprenøren skal over for Bygherren dokumentere, at Entreprenøren enten
har ladet sig registrere i Register for Udenlandske Tjenesteydere (RUT) hos
Erhvervsstyrelsen eller ikke er forpligtet til at lade sig registrere, jf. de til en-
hver tid gældende regler herom. Er Entreprenøren forpligtet til at lade sig regi-
strere, skal registreringen være foretaget senest ved arbejdets påbegyndelse.
Dokumentation for registrering i RUT skal være tilgået Bygherren via Bygher-
rens byggeleder senest 3 arbejdsdage efter arbejdets påbegyndelse. Hvis Byg-
herrens byggeleder ikke modtager dokumentationen inden for fristen, eller hvis
dokumentationen viser, at Entreprenøren har angivet urigtige oplysninger, vil
Bygherren anmelde forholdet til Arbejdstilsynet.
Hvis Entreprenøren anvender udenlandske underentreprenører
Ved anvendelse af udenlandske underentreprenører, er Entreprenøren forplig-
tet til at sikre, at den udenlandske underentreprenør enten har ladet sig regi-
strere i Register for Udenlandske Tjenesteydere (RUT) hos Erhvervsstyrelsen
eller ikke er forpligtet til at lade sig registrere, jf. de til enhver tid gældende
Aktstk. 223 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvilke sociale klausuler der er forbundet med udbuddet, til boligministeren
2211524_0003.png
Side 3/5
regler herom. Er underentreprenøren forpligtet til at lade sig registrere, skal
registreringen være foretaget senest ved arbejdets påbegyndelse.
Dokumentation fra underentreprenøren for registrering i RUT skal være tilgået
Entreprenøren senest 3 arbejdsdage efter arbejdets påbegyndelse. Hvis Entre-
prenøren ikke modtager dokumentationen indenfor fristen, eller hvis doku-
mentationen viser, at underentreprenøren har angivet urigtige oplysninger,
skal entreprenøren anmelde forholdet til Arbejdstilsynet. Entreprenøren skal
på Bygherrens anmodning fremlægge dokumentation for, at der er sket korrekt
registrering i RUT.
Fælles for entreprenører der er en udenlandsk virksomhed / anvender uden-
landske underentreprenører
Bygherren er berettiget til at opkræve en bod på kr. 10.000 pr. påbegyndt ar-
bejdsdag, hvormed Entreprenøren overskrider en af Bygherren oplyst frist for
fremlæggelse af dokumentation for, at der er sket korrekt registrering af sig selv
eller af underentreprenører i RUT. Udenlandske tjenesteydere, der ikke er an-
meldt til RUT, kan blive bortvist fra pladsen.
9.4 Lærlinge og elever
Entreprenøren skal sikre, at et antal af de årsværk (svarende til 1.924 arbejds-
timer inkl. ferie, sygdom, skoleophold m.v.), der anvendes til at opfylde kon-
trakten, besættes med en eller flere lærlinge. En lærling er en arbejdstager, med
hvem entreprenøren indgår eller har indgået en uddannelsesaftale iht. lov om
erhvervsuddannelser eller som er omfattet af en lignende uddannelsesordning i
et andet EU-land. Entreprenøren kan vælge at beskæftige en eller flere lærlinge
i en kortere periode, forudsat at det samlede antal arbejdstimer inkl. skoleop-
hold, som udføres af lærlingene, svarer til beskæftigelsen af 3 årsværk lærlinge i
kontraktens løbetid. Entreprenøren kan opfylde sin forpligtelse til at beskæftige
3 årsværk lærlinge ved at overføre én (eller flere) lærling(-e), som ved kontrak-
tens indgåelse er ansat hos entreprenøren til det arbejde, som kontrakten om-
handler. Såfremt opgavens omfang efter kontraktens indgåelse nedsættes bety-
deligt, reguleres de krævede antal årsværk lærlinge tilsvarende.
Entreprenørens forpligtelse til at beskæftige elever og lærlinge kan efter skrift-
lig aftale med BYGST undtagelsesvist fraviges, hvis entreprenøren kan påvise,
at entreprenøren ikke har kunnet indgå uddannelsesaftaler til besættelse af
stillinger med elever/lærlinge.
Såfremt det ved aflevering af entreprisen kan konstateres, at entreprenøren
ikke fuldt ud har beskæftiget det aftalte antal årsværk lærlinge, pålægges entre-
prenøren en bod svarende til 100.000 kr. pr. manglende årsværk lærlinge. Det
vil sige, at såfremt entreprenøren f.eks. mangler at beskæftige 0,5 årsværk lær-
linge, ifalder den en bod på 50.000 kr.; mangler den at beskæftige 1,1 årsværk
lærlinge, ifalder den en bod på 110.000 kr. og så videre.
Aktstk. 223 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvilke sociale klausuler der er forbundet med udbuddet, til boligministeren
2211524_0004.png
Side 4/5
9.5 Udbudsretlige sanktioner
Entreprenørens manglende overholdelse af sine forpligtelser vedr. hhv. ar-
bejdsklausuler, jf. pkt. 9.1, RUT, jf. pkt. 9.3, eller lærlinge og elever, jf. pkt. 9.4,
er at betragte som en forsømmelse i forbindelse med udøvelsen af Entreprenø-
rens erhverv.
Om en konstateret forsømmelse kan anses for en ”alvorlig forsømmelse” i ud-
budslovens forstand, vil bero på den adfærd, som Entreprenøren har udvist,
herunder om misligholdelse beror på hensigt eller uagtsomhed af en vis alvor
hos Entreprenøren.
Konstateringen af, om Entreprenøren har begået en alvorlig forsømmelse ved
manglende overholdelse af sine kontraktmæssige forpligtelser i henhold til
nærværende aftale, vil ske ved en konkret og individuel vurdering af den af
Entreprenøren udviste adfærd. Konstateringen heraf forudsætter ikke, at der
foreligger en retskraftig dom eller lignede grundlag.
Såfremt Bygherren konstaterer, at Entreprenøren ved misligholdelse af sine
kontraktmæssige forpligtelser har begået en alvorlig forsømmelse, kan Bygher-
ren udelukke Entreprenøren fra at deltage i fremtidige udbudsforretninger,
som Bygherren afholder. Bygherren forbeholder sig herudover ret til, at infor-
mere andre ordregivende myndigheder om den af Entreprenøren begåede "al-
vorlige forsømmelse".”
Bygningsstyrelsen har oplyst følgende om kontrol af sociale klausuler:
”Bygningsstyrelsen
har som fast punkt på dagsordenen til byggemøder samt
indsat i paradigme for byggemødereferat følgende om sociale klausuler:
Udenlandske ansatte og RUT
Her noteres det, hvis der er udenlandske ansatte på pladsen, samt deres funkti-
on. Entreprenøren skal indestå for, at der ikke på byggepladsen er beskæftiget
arbejdere, som er ansat på vilkår, der ikke lever op til ILO-konvention nr. 94.
Samtidig noteres det, om udenlandske firmaer på byggepladsen er registreret i
RUT.
Lærlinge
Her noteres det, hvor mange lærlinge der er på pladsen, samt deres funktion.
Dette er blot for at få et løbende overblik over, om der er lærlinge på pladsen.
Det skal stadig opgøres, om der er det krævede antal årsværk, jf. kontrakten,
men det behøver ikke at fremgå af byggemødereferatet.
Kontrol
Aktstk. 223 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvilke sociale klausuler der er forbundet med udbuddet, til boligministeren
2211524_0005.png
Side 5/5
Totalentreprenøren er ansvarlig for at sikre at alle entreprenører på pladsen
overholder deres forpligtelser vedrørende de sociale klausuler, jf. den indgåede
kontrakt. Byggeledelsen skal kontrollere dette stikprøvevis, ligesom byggeledel-
sen skal være bekendt med hvilke virksomheder der er aktive på byggepladsen.
Såfremt der forekommer uregelmæssigheder, som er relateret til de sociale
klausuler, skal byggeledelsen anmode den pågældende entreprenør om at do-
kumentere, at de relevante CSR-klausuler overholdes, samt kræve og påse at
eventuelle overtrædelser straks bringes til ophør.
I fornødent omfang må byggeledelsen anvende tilbagehold og/eller bortvisning
af personer og virksomheder uden lovligt ophold på byggepladsen for at få en-
treprenørerne til at overholde CSR-klausulerne. Byggeledelsen kan endvidere
overveje at inddrage de relevante myndigheder mm., herunder navnlig Ar-
bejdstilsynet og relevante faglige organisationer.
Det bemærkes, at Bygningsstyrelsen altid straks skal orienteres om uregelmæs-
sigheder vedrørende CSR-klausulerne. Byggelederen har ansvar herfor.”
I tillæg ønsker jeg at nævne, at Finansudvalget med aktstykke 185 af 26. maj
2020 tiltrådte oprettelse af en enhed i Vejdirektoratet, der skal styrke kontrol-
len af arbejdsklausuler for leverandører, der udfører arbejde for staten.
Med
venlig
hilsen
Kaare Dybvad Bek