Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 188
Offentligt
2206933_0001.png
Ministeren
Finansudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 4. juni 2020 har udvalget efter ønske fra Rune Lund (EL) stillet mig føl-
gende spørgsmål:
§ 19 Spørgsmål 5
Vil ministeren redegøre for, hvad der er årsag til, at Budgetvejledningens pkt.
2.2.18.3 om en 3 måneders frist for forelæggelse for Finansudvalget ikke er over-
holdt?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at besvarelsen tager udgangspunkt i, at spørgsmå-
let henviser til Budgetvejledningens punkt 2.2.18.1.2. Forelæggelse for Finansud-
valget, idet punktets nummer og indhold er ændret ved cirkulære om ændring af
Budgetvejledning 2016 med ikrafttræden pr. 1. marts 2019.
Det fremgår heraf, at: ”Væsentlige ændringer
undervejs i projektet forelægges Fi-
nansudvalget. Ændringer i de samlede udgifter med 10 pct. eller derover er altid
væsentlige ændringer. Forsinkelser af projektets idriftsættelse, som har væsentlig
betydning for opfyldelsen af projektets formål, eller for overholdelse af lovbestemte
frister er altid væsentlige ændringer. Forelæggelse af væsentlige ændringer skal
ske senest 3 måneder efter, at myndigheden blev bekendt med, at der er forekom-
met en væsentlig ændring.”
Fra realiseringen af behov for ændring af tidsplanen for et it-projekt til forelæg-
gelse af aktstykke herom skal der gennemløbes flere procestrin og foretages vur-
deringer. Samtidig er det i et projekt som esas afgørende, at ændringer af tidspla-
nen er afstemt med brugerinstitutionerne, hvilket er en tidskrævende proces med
21 institutioner i samarbejdet. Endelig følger det af Budgetvejledningen, at Statens
It-råd ved alle væsentlige ændringer i it-projekter, der tidligere har været forelagt
Finansudvalget, skal udarbejde en vurdering af projektets status og fremdrift, som
vedlægges i forbindelse med forelæggelse af et opfølgende aktstykke for Finans-
udvalget.
Behovet for ændring af tidsplanen for esas-projektet blev endelig kendt ultimo
2019. På den baggrund blev der i Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte
arbejdet med at udarbejde en sammenhængende ny tidsplan.
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte indledte den 7. januar 2020 dialog
med It-rådet med henblik på fornyet risikovurdering. Denne blev først planlagt til
10. juni 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
144813
Side 1/2
Aktstk. 188 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om hvad der er årsag til, at Budgetvejledningens pkt. 2.2.18.3 om en 3 måneders frist for forelæggelse for Finansudvalget ikke er overholdt, til uddannelses- og forskningsministeren
2206933_0002.png
medio marts, men udsat pga. corona-situationen, som også har påvirket den sam-
lede proces for behandlingen af aktstykket. Mødet blev afholdt den 2. april 2020,
og Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte modtog It-rådets opfølgnings-
brev den 15. april 2020.
Det er beklageligt, at Uddannelses- og Forskningsministeriet ikke har fremsendt et
brev med orientering om forsinkelsen til Finansudvalget, da det stod klart, at der
ville gå mere end tre måneder fra behovet for forlængelse af tidsplanen først blev
kendt og til aktstykket ville kunne færdiggøres og forelægges Finansudvalget.
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/2