Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Finansudvalg
Dato: 18-12-2019
Enhed: KOK
Sagsbeh.: DEPPER
Sagsnr.: 1911038
Dok. nr.: 1059328
Folketingets Finansudvalg har den 12. december 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
13 (aktstykke 70) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Sofie Carsten Nielsen (RV).
Spørgsmål nr. 13:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor lang sagsbehandlingstiden var for behandling af
klage- og erstatningsankesager før udflytningen af opgaver fra den daværende Sty-
relse for Patientsikkerhed til Styrelsen for Patientklager i Aarhus?”
Svar:
Af tabel 1 herunder fremgår udviklingen i den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid
for
hhv. klage- og erstatningsankesager i perioden 2015-2019.
Tabel 1
–
Sagsbehandlingstider (måneder)
Klagesager
Gns. sagsbehandlingstid, alle klagesager
Sager indkommet
efter
1. januar 2016
Målsætning
Erstatningsankesager
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid
Målsætning
* Foreløbige tal for 2019
2015
12,8
-
2016
12,8
4,9
9,0
2017
13,6
8,5
9,0
2018
12,8
12,8
9,0
2019*
14,4
0,0
9,0
5,3
-
4,9
6,0
5,2
6,0
5,4
6,0
7,0
6,0
Jeg skal gøre opmærksom på, at sagsbehandlingen af klagesager som led i handlings-
plan fra 2016 blev delt i to spor: I det ene spor behandledes nye klagesager indkom-
met
efter
1. januar 2016, og i det andet spor afvikledes ophobede sager indkommet
før
1. januar 2016.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er derfor for perioden 2016-2018 opdelt i
sagsbehandlingstid for
alle klagesager
og selvstændigt for de
nye
klagesager, indkom-
met efter 1. januar 2016. I 1. kvartal 2018 afvikledes de sidste 257 ophobede sager
indkommet før 1. januar 2016. Sagsbehandlingstiden for disse er ikke opgjort selv-
stændigt.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Peter Esgerd Rohde