Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 58
Offentligt
2122328_0001.png
TRA N SPORTMINISTEREN
Finansudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
11. december 2019
2019 - 7494
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 6. december 2019 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende aktstykke om overskridelse af udsvingsgrænse på § 28.63.05., som
jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund
Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren give en detaljeret redegørelse for, hvorfor bevillingen ikke er
anvendt/udmøntet i 2019?
Svar:
Banedanmark har oplyst følgende om de primære årsager til, at den fulde bevil-
ling på § 28.63.05. ikke anvendes i 2019:
Sporfornyelse Slagelse St. og Ringsted-Korsør
Arbejder på Slagelse St., som tidligere har været planlagt udført i 2019, udføres
nu i stedet i 2020. Udskydelsen skyldes dels mangel på validatorer, dels hensyn
til trafikafviklingen. Der er på jernbaneområdet i disse år en væsentlig udfo r-
dring med et utilstrækkeligt antal teknisk personale i form af validatorer af
sikringsanlæg. Dette betød, at arbejderne på Slagelse st. ikke kunne opstartes
på det oprindeligt planlagte tidspunkt. Herudover viste valideringen af arbej-
derne på Slagelse St. sig at blive mere omfattende end forudsat.
Validatorernes rolle er at kvalitetssikre den projekterede ændring af sikringsan-
læg, som skal foretages, når der ændres i infrastrukturen. Markedet for valida-
torer er pt. meget presset, hvilket besværliggør Banedanmarks fornyelsesarbej-
de og har medført et behov for at udskyde aktiviteter. Banedanmark arbejder
indgående med problemstillingen omkring de manglende sikringstekniske v a-
lidatorer og har for at sikre, at anvendelsen af de få validatorer optimeres, samt
at uddannelse sker fremadrettet, besluttet at oprette egen validatorfunktion i
Banedanmarks division for Signalsystemer.
Herudover blev arbejderne på strækningen opdelt, da de nødvendige spærrin-
ger ville blive for omfattende af hensyn til landsdelstrafikken (både passager-
og godstrafik).
Aktstk. 58 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvorfor bevillingen ikke er anvendt/udmøntet i 2019, til transportministeren
2122328_0002.png
Derudover er der udskudt mindre kritisk sporfornyelse på strækningen Ring-
sted-Korsør, der oprindeligt var planlagt i 2019, til perioden 2022-2024, hvor
arbejderne udføres ifm. hastighedsopgraderinger på strækningen.
Kørestrømsfornyelse Østerport-Holte og sporfornyelse Nyborg-Odense (rest-
arbejder)
Herudover skyldes mindreforbruget i forhold til bevillingen i 2019 udskydelse
af et projekt vedr. kørestrømsfornyelse af Østerport-Holte samt restarbejder i
forbindelse med sporfornyelse på strækningen Nyborg-Odense, som begge tid-
ligere har været planlagt udført i 2019.
Projekterne blev udskudt, fordi der tidligere har været usikkerhed om, hvorvidt
Banedanmark ville få tilført ny bevilling til at dække merudgifter til fornyelse
og vedligeholdelse mv. som følge af Signalprogrammets reviderede udrulnings-
plan. Det blev derfor ud fra et forsigtighedsprincip besluttet at udskyde projek-
terne, så der ville være bevilling til at dække merudgifterne, såfremt Banedan-
mark ikke fik tilført ny bevilling hertil.
Der er efterfølgende afsat ny bevilling til at dække disse merudgifter, men det
har på baggrund af den lange planlægningshorisont for fornyelsesprojekter
ikke været muligt at udføre projekterne i 2019, hvorfor de nu i stedet planlæg-
ges udført efter 2020.
Øvrige forhold
Herudover er der på sporfornyelsesprojektet Hobro-Aalborg udskudt dele af de
forberedende arbejder, som tidligere har været forudsat udført i 2019, til 2020.
Projektet har fortsat planlagt hovedudførelse i 2020, idet det dog bemærkes, at
arbejder på Aalborg St., som tidligere har været forudsat udført i 2020, nu
planlægges udført i 2022 som følge af knaphed på sikringstekniske validerings-
ressourcer. Endelig er visse mindre, afsluttende arbejder på Frederikssundsba-
nen ligeledes udskudt fra 2019 til 2020.
Si de 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht